Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
23 Oktober 2017 
(3) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(1) 
22 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2017 
(4) 
(0) 
(6) 
(9) 
(0) 
(2) 
20 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Oktober 2017 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(2) 
(1) 
18 Oktober 2017 
(3) 
(11) 
(0) 
(3) 
(0) 
(7) 
(1) 
(3) 
(1) 
17 Oktober 2017 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
15 Oktober 2017 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Oktober 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Oktober 2017 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(6) 
(3) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(2) 
11 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Oktober 2017 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(6) 
(15) 
(0) 
(1) 
(1) 
08 Oktober 2017 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
07 Oktober 2017 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K18
South Park: The Fractured But Whole
The Evil Within 2
Middle-earth: Shadow of War
Review:

Knack 2


Door Joni Philips op 19-09-2017 om 15:30
Bron: Gamed

De originele Knack werd stevig verguisd. De PlayStation 4 launchtitel van Mark Cerny was dan ook een slechte game die in de verste verte de vergelijking met eerdere Cerny games als Crash Bandicoot en Jak & Daxter niet kon overleven. De meesten zouden geen tweede kans krijgen, maar als architect van de PlayStation 4 heeft Cerny wel wat meer krediet opgebouwd. Hij mocht dan ook aan de slag voor Knack 2 waarmee hij gelukkig vele fouten van het origineel rechtzet.

Zonder iets te veranderen aan de basisopzet heeft men wel de kwaliteit opgekrikt. Dat betekent dat we nog altijd aan de slag gaan als het figuurtje Knack dat bestaat uit honderden tot duizenden oude relieken. Door meer relieken op te rapen kan Knack groeien wat hem groter maakt, zodat hij harder kan uithalen en zich beter kan beschermen tegen andere vijanden. Op andere punten moet je dan weer krimpen om puzzels op te kunnen lossen, een grote reusachtige Knack past namelijk niet door dezelfde ruimtes. Het zijn dingen waarmee je een goede game kunt samenstellen, met de nodige afwisseling en interessante gimmicks. Het origineel deed dat echter niet, ideeën werden teniet gedaan door een compleet gebrek aan verdieping. Zo had een grote Knack net als een kleine Knack eenzelfde miniem repertoire aan aanvallen, goed genoeg om in de eerste vijf minuten al meteen zijn volledige aanbod te zien.


En dat is dan ook het grote verschil: Knack 2 weet dat een game die volledig rond combat draait, want dit is in tegenstelling tot de oude games waaraan Cerny werkte eigenlijk geen platformgame, een uitgebreid combatsysteem moet hebben. En dat systeem is onmiddellijk beschikbaar. Vanaf het begin krijg je mogelijkheden om aanvallen te ontwijken, te blokkeren en combo-aanvallen te vormen. Het aanbod groeit alleen maar vanaf dat moment dankzij uitgebreide mogelijkheden om nieuwe aanvallen te leren. Het resultaat is een vechtsysteem dat niet zozeer origineel is, maar dat wel vloeiend werkt en genoeg variatie biedt voor het tien uren durende avontuur. En oké, de vaste camera zorgt af en toe nog voor verwarring, maar Knack is niet langer een broze aanvaller zodat je wel meer dan één aanval kunt overleven. Af en toe eens geraakt worden door een camera-foutje is dan ook geen frustrerend eindpunt meer.

Deze gevechten, waarin je Knack het liefst zo groot mogelijk hebt, worden afgewisseld met momenten waarop je hem liefst doet krimpen om allerlei hindernissen te passeren. Zodoende kun je verborgen ruimtes bereiken of puzzels oplossen waarbij je ditmaal zelf kunt kiezen wanneer je groeit of krimpt, wat meer vrijheid geeft. Geavanceerd zijn de puzzels nooit, zodat ze ideaal zijn voor een jonger doelpubliek, maar ze vormen een mooie afwisseling. Dit wordt versterkt door het feit dat ze Knack unieke gaven laten gebruiken, zoals de optie standbeelden te maken. Daarnaast zijn er nu ook uitgebreide platformstukken die voldoende uitdaging bieden zonder te complex te zijn. En moesten ze alsnog te complex zijn voor kleine kinderen die de game spelen, dan zorgt de lokale coöperatieve modus ervoor dat ma of pa deze hindernis kan passeren waarna de game ook de tweede speler vooruit helpt als ze het niet voldoende snel halen.


Ook aan het grafische aspect heeft men hard gewerkt. Het origineel kon mede door saaie omgevingen nooit de kracht van de PlayStation 4 demonstreren. Dat is hier niet compleet opgelost, omgevingen kunnen nog altijd een flinke boost in detail gebruiken en karakter-ontwerpen kunnen niet gedenkwaardig genoemd worden, maar er zijn belangrijke stappen gedaan. Zo krijgen we veel meer variatie in de kleurrijke levels zodat er steeds wat nieuws te ontdekken is. Technisch valt er op dit geheel echter weinig aan te merken. De game levert op de PlayStation 4 een 1080p resolutie, HDR en een framerate van meer dan 30fps, met de optie deze te locken op 30fps als je absoluut alles stabiel wil. Op de Pro kun je dan weer kiezen tussen een resolutie van 1800p die middels checkerboarding een stevig effect heeft, of kun je jezelf beperken tot 1080p om de framerate volledig vrij te maken. Je eigen keuze dus.

Sony Interactive Entertainment Japan Studio heeft dus op vele vlakken een opmerkelijke progressie gemaakt. Des te opvallender dat men voor het verhaal geen stappen vooruit heeft gezet. Dat is enerzijds gevuld met zelf-referentiële grappen die aanduiden dat het origineel een ramp was, maar anderzijds wel doet alsof aanwezige personages zo gedenkwaardig zijn. Een verhoogde focus op het interessante menselijke hulpje van Knack – zoals je in Transformers films ook meer bezig bent met de menselijke protagonisten – is evenmin een goed idee. Niet alleen is het verhaal uitermate kinds met continue clichés, maar deze menselijke protagonisten doen de gigantische robot op het hulpje lijken. Clank en Daxter waren de komische sidekick, niet de baas van Ratchet en Jak. Dan zien de tegenstanders er een pak cooler uit, zij lijken grote moordmachines die veel beter de hoofdrol hadden gekregen. Zij hadden nooit geluisterd naar die hulpjes die je bevelen geven.
Beoordeling
70
Het gebeurt zelden dat je een franchise ziet die zulke grote sprongen voorwaarts maakt tussen twee delen als Knack. De eerste game was enkel te beschrijven als een grote ramp die je absoluut diende te vermijden, maar het vervolg weet gelukkig vele fouten recht te zetten. Dat tovert de game echter niet om tot een topper. Het resultaat is echter een degelijke titel die nergens schittert maar die wel een goede ervaring levert in een genre dat geen overvloedige vertegenwoordiging kent. En zeker in combinatie met de coöperatieve modus is het een perfect spel om te spelen met je zoontje of dochtertje.


15:35  [TGS] Bandai maakt Gundam: Battle Operation 2
15:26  [TGS] Yuke's maakt Earth Defense Force
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (107.189.61.xxx) op 19-09-2017 om 18:28
Beter dan de eerste maar nog steeds meh als ik vele lets plays zo zie.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Knack 2
Type:
Game
Releasedatum:
05-09-2017
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media