Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Gamed Gamekalender Februari 2024
Review:

Mario + Rabbids Kingdom Battle


Door Rene Groen op 31-08-2017 om 14:16
Bron: Gamed

Hadden we vroeger ooit gedacht dat Mario plaats zou nemen in een kart, een functie als dokter uit zou oefenen of zou schitteren op de Olympische Spelen? Vermoedelijk niet en in die zin is het dan ook helemaal niet vreemd dat hij in zijn nieuwste titel ten strijde trekt samen met de Rabbids van Ubisoft.

Het lijken twee uitersten te zijn en toch heeft Ubisoft – zij zijn namelijk de ontwikkelaar geweest onder het toeziend oog van Nintendo – er een mooi geheel van weten te maken. Door een verhaal te vertellen die alle wetten der logica overboord gooit. In een kelder zien we een experiment met een Virtual Reality bril, de zogeheten SupaMerge, die de unieke gave heeft om van twee elementen één te maken. Combineer bijvoorbeeld rozen met een lamp en je hebt fleurige bloemen die ook nog eens licht kunnen geven. Al snel zien we echter de tijdmachine (in de vorm van een wasmachine) verschijnen uit Raving Rabbids: Travel in Time en slaat de chaos toe. Verschillende elementen worden lukraak met elkaar verbonden, waaronder ook diverse Mario objecten die in de kelder staan en de Rabbids zelf. Al deze gekkigheid word in de wasmachine gezogen en uitgespuugd in Mushroom Kingdom. Logica? Welnee. Plezier? Des te meer!


De eerste stappen voelen direct vertrouwd aan. Mushroom Kingdom is zoals we dit kennen uit de Mario games, met dik aangezette kleuren en herkenbare elementen als Goombas en vraagtekenblokken. Toch is ook de invloed van de Rabbids direct waarneembaar. Ze zorgen voor de komische noot, denk aan Rabbid Peach die voortdurend bezig is met het nemen van selfies. Het is humor die je moet liggen om het te kunnen waarderen en soms iets teveel op dezelfde elementen blijft leunen, toch neemt het niet weg dat de twee werelden perfect in elkaar over vloeien. De verschillende gebieden, opgebouwd uit levels en leunend op de thema's die we uit Mario games kennen, zijn niet geheel vrij te verkennen. Via een lineair pad loop je van gevecht naar gevecht en tussentijds is er enige ruimte voor kleine puzzeltjes.

Vechten doe je altijd met drie personages. In eerste instantie gaat het om Mario, Rabbid Luigi en Rabbid Peach maar later speel je nieuwe karakters vrij met ieder zijn unieke vaardigheden en kwaliteiten. Met het gekozen trio neem je het tegen vijanden op in gameplay die zich nog het beste laat vergelijken met XCOM. Als in een tactisch schaakspel verplaats je de karakters, kies je op wie je aanvallen gericht zijn en bepaal je of het een geschikt moment is om een speciale vaardigheid in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een schild oproepen om schade te verminderen of hebt de kans een vijand te raken als deze uit dekking loopt. Dit klinkt simpel en de geleidelijke opbouw is dan ook perfect om je eerst de basis aan te leren alvorens nieuwe elementen te introduceren. Een ander karakter kan je bijvoorbeeld een zetje geven om je bereik te vergroten, de bekende warpbuizen laten je snel naar een ander deel van het level brengen en hoogteverschillen kunnen een tactisch voordeel geven. Hoewel het misschien net iets teveel is om de allerjongsten aan te leren is de introductie van nieuwe elementen dusdanig goed gedaan dat het nooit overdonderend aanvoelt.


Om de verveling niet snel toe te laten slaan leer je nieuwe vijanden kennen en worden de missies gevarieerder. Ben je in eerste instantie simpelweg bezig om een bepaald aantal vijanden te verslaan, daar moet je later iemand escorteren, het einde van het level zien te bereiken of het op te nemen tegen een uit de kluiten gewassen eindbaas. Dit terwijl je kwaliteiten vergroot worden door het inzetten van ervaringspunten en je nieuwe wapens aan kunt schaffen. In dit laatste zien we ook een bekend Mario element terug, namelijk het verzamelen van muntjes. Deze verkrijg je niet alleen aan de hand van een beoordeling bij een gevecht, bijvoorbeeld door alle manschappen levend te houden en een level binnen een bepaald aantal zetten te voltooien, maar ook door op zoek te gaan binnen de wereld. Tussen de gevechten door is er namelijk enige mate van vrijheid en loont het om op ontdekking uit te gaan. Nieuw verkregen vaardigheden, bijvoorbeeld het wegschuiven van zware blokken, zorgen ervoor dat het ook de moeite waard is om later nog eens terug te keren naar reeds eerder bezochte gebieden en zo nieuwe locaties te bereiken. Ook lastigere uitdagingen, waar een beloning tegenover staat in de vorm van extra ervaringspunten, belonen spelers die niet linea recta naar het einde van de game rennen. Het is uiteraard een vorm van backtracking, maar wel één die goed geïntegreerd is en daardoor niet als vervelend aanvoelt.

Het is wat dat betreft jammer dat het hoofdverhaal niet coöperatief te spelen is. Er is weliswaar een (lokale) multiplayer voor twee personen, echter dien je deze eerst vrij te spelen. Samen bestuur je een team van twee personages en hoewel dit prima werkt hadden we graag wat meer gewild. Het had leuk geweest als je bijvoorbeeld tegen elkaar kon spelen. Toch is dit misschien een beetje muggenzifterij. Mario + Rabbids Kingdom Battle is namelijk een hele leuke game waar je makkelijk twintig uur in kunt stoppen, al was het maar om alle te verzamelen objecten als tekeningen van de ontwikkelaar en 3D modellen van de personages te vinden. En mocht je toch bang zijn dat het spelplezier je in de weg zal staan door een genre waar je niet erg in thuis bent dan is er altijd nog een makkelijkere spelstand om je te helpen en kun je ervaringspunten automatisch toe laten kennen door de computer. Op deze manier kan iedereen genieten van een op papier knotsgekke combinatie die in de praktijk prima blijkt te werken.
Beoordeling
85
De Nintendo Switch komt op stoom en Mario + Rabbids Kingdom Battle bewijst het bestaansrecht van dit systeem. Nintendo's Mario universum en de invloed van Ubisoft's Rabbids blijkt een gouden greep die nergens misplaatst aanvoelt. Combineer dit met de strategy gameplay die zich nog het beste laat vergelijken met XCOM en we hebben een combinatie te pakken die zorgt voor minstens twintig uur aan gameplay.


14:17  Sea of Thieves krijgt 540p mode en 15 fps lock
15:23  Yakuza Kiwami
 Reacties (3)
 Pagina: 1
laraishond op 31-08-2017 om 17:19 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Goede review! Ik heb meerdere reviews gezien/gelezen, en ik hoor vaker als minpunt dat je niet kan uitzoomen tijdens gevechten/niet het hele speelveld kan zien. Heb je dit als storend/beperkend ervaren?

Het is dat ik tot eind november geen games kan kopen (moet sparen voor het huwelijk van een goede vriend van me in Vietnam), anders had ik hem meteen besteld! Lijkt me erg leuk. De humor van de Rabbids trok mij eigenlijk altijd wel, maar de gameplay van hun games niet. Ben benieuwd of er een vervolg komt of nog meer cross overs.

Rene Groen (Eindredacteur) op 31-08-2017 om 17:38 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Persoonlijk heb ik het niet als storend ervaren omdat je met de Tactic Cam altijd een goed overzicht hebt. De camera is ook te draaien zodat ik nooit het gevoel had iets te missen. Neemt natuurlijk niet weg dat het voor een ander misschien niet zo ervaren is.

Gewijzigd door Rene Groen op 31-08-2017 om 18:41

laraishond op 31-08-2017 om 18:29 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Ok, bedankt voor de uitleg!

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Type:
Game
Releasedatum:
29-08-2017
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media