Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
18 November 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 November 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(14) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
16 November 2017 
(3) 
(13) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
15 November 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(15) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2017 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 November 2017 
(0) 
(0) 
(6) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(4) 
12 November 2017 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 November 2017 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(3) 
10 November 2017 
(4) 
(0) 
(4) 
(14) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 November 2017 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
08 November 2017 
(0) 
(13) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
07 November 2017 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
06 November 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 November 2017 
(0) 
(10) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
04 November 2017 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
de Blob
Call of Duty: WWII
Demon Gaze II
Snipperclips Plus
Feature:

Een interview met Arjan Brussee


Door Rene Groen op 17-08-2017 om 13:24
Bron: Gamed

Eerder deze maand lanceerde LawBreakers, een shooter die zwaartekrachtloze aspecten als één van zijn belangrijkste features heeft. Nederlander Arjan Brussee is één van de stuwende krachten achter de game en wij mochten hem enkele vragen stellen.

Wat is de inspiratie voor Lawbreakers en hoe laat het zich plaatsen te midden van andere shooters?
Cliff had het idee om een spel met gewichtsloosheid te maken nadat hij een keer zo’n “Zero-G” duikvlucht gedaan had. Toen ik hem een keer opbelde terwijl hij met “vervroegd pensioen” was, vertelde hij me dat idee en hebben we daar een compleet game ontwerp van gemaakt, en daarna op zoek gegaan naar speluitgevers die dat zagen zitten en wilden investeren. Qua vergelijking met andere shooters, zijn wij in de pure basis echt een old-school skill-based shooter, waar karakters (met abilities) aan toegevoegd zijn, terwijl andere spellen van de andere kant komen (focus op karakters, waar er dan een shooter van gemaakt wordt). Tja ik denk dat Cliff & ik gewoon shooter puristen zijn. Ik heb met Killzone, Battlefield 3, 4, etc. gewoon veel shooters gemaakt en Cliff natuurlijk onder andere de Unreal Tournament series. Gewoon een lekkere intense 100FPS arena shooter op een vette PC draaien met super lage lag, dat miste toch een beetje de afgelopen jaren.

Waarom is er gekozen voor een multiplayer-only game?
We hadden geen team, en eigenlijk alleen een Powerpoint met het Zero-G idee van een spel. Om een heel team op te tuigen en een spel inclusief singleplayer te maken is nog een stuk moeilijker. Mijn ervaring bij Guerrilla en EA was ook dat de meerderheid van de tijd bij singleplayer aan in-game filmpjes en gezichts-animates en dergelijke gespendeerd wordt. Het is allemaal gewoon erg ingewikkeld. We zagen een kans om alle aandacht op de multiplayer te richten, en dan een spel met veel meer substantie neer te zetten. We zijn ook nog steeds met verdere ontwikkeling bezig, dat is ook wat je veel spellen ziet doen in 2017, over lange tijd het spel uitbouwen, verbeteren en laten groeien.

In onze review komt naar voren dat LawBreakers weinig context heeft als we kijken naar de strijd tussen de Law en Breakers. Zijn er plannen om dit verder uit te bouwen en meer naar voren te laten komen?
Tja, dat is het nadeel van enkel op multiplayer richten. We hebben heel veel achtergrond uitgewerkt van alle figuren in het spel, facties/bendes waar ze deel van uitmaken, wapenfabrikanten, waarom de maan opgeblazen is, etc. Maar al deze dingen gaan uitgelegd worden in de aankomende tijd.

Hoe ziet LawBreakers er over een jaar idealiter uit?
Wat we nu vooral zien is dat we een spel gemaakt hebben dat erg moeilijk te leren is, dus we gaan tijd spenderen om het makkelijker te maken voor nieuwe spelers. Verder gaan we competitieve features maken, zodat je kan “ranken” en je positie op leaderboards kan zien. Verder blijven we de gameplay (karakters), maps en skins uitbreiden, ook op Events die regelmatig gepland zijn. Uiteindelijk is onze hoop dat er teams dit serieus willen gaan spelen, en wie weet welke kant dat op kan gaan. De basis van het spel, diepe skills, symmetrische gameplay en super snelle framerates en netcode is daarvoor gemaakt.


LawBreakers is naast Boss Key's eerste titel op PC ook gelijk de eerste titel op een console. Hoe verliep de transitie van PC naar PlayStation 4 en wat waren de uitdagingen om de snelle gameplay te vertalen naar de consolespelers?
Op zich was dat een lastig verhaal, we hadden er in het begin best moeite mee. We zijn eigenlijk van het begin af aan begonnen een PC-only spel te maken en te focussen op mensen die echt goed kunnen richten en met een muis snel kunnen ronddraaien. Toen we het uiteindelijk op de PS4 draaiden, moesten we een aantal van dit soort design dingen tegen het licht houden om het beter speelbaar te krijgen. Maar wat je nu ziet, is dat het spel wat makkelijker te spelen is, omdat het draaien wat langzamer is maar ook richten wat makkelijker is (lichte tracking e.d.). Het resultaat is dat we nu meer spelers op PS4 hebben die ook over het algemeen langer spelen.

Zijn er ook plannen om de game naar de Xbox One te brengen?
Jazeker, maar we kunnen nog geen uitspraken doen over wanneer dat is.

Welk karakter uit een ander willekeurig medium zou je graag een cameo willen laten maken en welke huidige karakters / klassen zijn er favoriet bij Boss Key Productions?
Het is altijd moeilijk om karakters van andere spellen of films in het spel te krijgen, dus dat staat niet echt in de planning. Tweede vraag, wij hebben intern mensen die extreem goed zijn in bepaalde klassen, bijvoorbeeld de Assassin, maar anderen die gewoon erg goed kunnen richten en Enforcer/Gunslinger spelen. Ik ben inmiddels wat ouder (lol) en het is moeilijker om te richten. Daarvoor hebben we Close-Quarter klasses zoals Juggernaut, maar mijn favorieten zijn ook Maverick (vliegen door het level met gatling gun) of Battlemedic die punten scoort door te Healen maar ook door granaten naar beneden te schieten. Maar zelfs met Titan is er veel diepte, als je spelers ziet die echt goed zijn zie je ze rocket-jumpen uit de basis, herladen, dan blindfire (naar achter schieten) met de rockets om echt supersnel in de vijandige basis te belanden.

Staat er Jazz Jackrabbit DLC in de planning voor LawBreakers of keert deze geliefde franchise in een andere vorm terug?
Jazzy is eigendom van Epic Games, dat zou je aan hun moeten vragen. Het blijft een geliefd spel voor Cliff en mijzelf maar er zijn op dit moment geen plannen waar ik van weet.

Wat mis je het meeste aan Nederland op de momenten dat je elders werkzaam bent?
Ik had het daar vandaag toevallig nog over. Eén van de grootste dingen is dat Amerika gewoon erg uitgespreid is en iedereen alles doet met de auto. Even op de fiets naar het strand of supermarkt zit er echt niet in (gevaarlijk ook omdat ze hier echt niet gewend zijn een fiets tegen te komen op de weg terwijl ze rondrijden in hun pick-up truck of SUV). Voor de rest heb je natuurlijk ook gekke culturele verschillen. Waar het in Nederland best mogelijk is om een grote mond tegen je baas op te zetten kunnen ze daar hier echt niet mee om gaan. En als baas moet je mensen nogal precies uitleggen wat je verwacht en wat ze moeten doen. Daar ben ik vaak mee bezig, om meer zelf zeggenschap te geven aan mensen hier.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor Arjan Brussee eruit?
Tja, ik doe ongeveer alles hier bij Bosskey. Van vroeg tot laat, ben ik bezig met algemeen management, strategie/productie/planning, HR, advocaten en onderhandelingen, financiën en dan soms heb ik ook nog tijd om te programmeren. Ik ben zelf hard bezig geweest met PS4 en algemene Unreal Engine optimalisatie, zodat het allemaal super soepel draait.


13:59  NBA 2K18 voegt klassieke teams toe
13:19  Life is Strange met Deluxe Edition trailer
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Redneckerz (Redacteur) op 27-09-2017 om 21:38 [Niv: 191 / Exp: 9565]
Voordat Guerilla ooit bestond was Arjan Brusee de game koning van Nederland. Hoewel hij veel meer in de schaduw leeft, is deze man voor Nederland wat Hideo Kojima voor Japan is.

Zijn werk in de jaren 90 was mijn jeugd. Wellicht dat de wat jongere gamers onder ons nu pas kennismaken met Dhr Brussee, maar Arjan is een hele grote binnen dit wereldje en bovendien altijd lekker zichzelf gebleven.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
LawBreakers
Type:
Game
Releasedatum:
08-08-2017
Ontwikkelaar:
Boss Key Productions
Uitgever:
Nexon
Media:








Meer media