Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 Augustus 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
16 Augustus 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Augustus 2017 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 Augustus 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(7) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
13 Augustus 2017 
(7) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
12 Augustus 2017 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Augustus 2017 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
10 Augustus 2017 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
09 Augustus 2017 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Augustus 2017 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
Een interview met Arjan Brussee
Agents of Mayhem
Packshot Sunday - Deel 213
LawBreakers
Review:

Fortnite


Door Rene Groen op 12-08-2017 om 09:25
Bron: Gamed

In 2011 maakte Cliff Bleszinski tijdens de Video Game Awards bekend dat ontwikkelaar Epic Games vijf projecten in ontwikkeling had, waaronder Fortnite. In zijn eerste bewoordingen werd duidelijk dat het spel verschillende elementen van gameplay moest gaan mixen en dat het gericht was op een casual publiek.

Terwijl de jaren verstreken bleef de game regelmatig boven drijven, zelfs lang nadat Bleszinski niet meer werkzaam was bij de studio. Inmiddels zitten we op het punt dat we Fortnite kunnen spelen, hoewel het nog in Early Access verkeert. Hiermee komen we in een rare situatie terecht, aangezien we nu veertig Euro betalen voor een spel dat volgend jaar free-to-play verschijnt. Door nu al te betalen krijg je de nodige extra's en natuurlijk vroegtijdig toegang. Wil je het nog bonter maken dan kun je zelfs een Deluxe (voor zestig Euro), Super Deluxe (voor negentig Euro) of Limited Edition (voor honderdvijftig Euro) aanschaffen. Hoe duurder de versie, hoe meer exclusieve items, speelbare karakters, items en XP boosters je krijgt. Door deze keuze van de ontwikkelaar hebben we besloten om de game als volwaardige release te beoordelen in de vorm van een review.


Maar wat is Fortnite nu precies? Al bij diens eerste bekendmaking zes jaar geleden werd er al gesproken over verschillende soorten gameplay en hier is geen woord aan gelogen. Het is een combinatie van items verzamelen, base building en vechten. Overgoten met een verhalend sausje waarin de populatie grotendeels is verdwenen door een storm en waarin zombies onder de naam Husks zijn opgestaan. Een kleine groep blijft verzet plegen en daarmee geeft het sausje net genoeg binding om de verschillende elementen samen te laten komen. Deze summiere invulling is voor een verhaal niet erg, anders is dit wanneer je het door trekt naar de game. Fortnite is namelijk redelijk omvangrijk in de mogelijkheden en achterliggende systemen. De ontwikkelaar heeft weinig moeite gedaan om je dingen uit te leggen en laat je vooral zelf dingen ontdekken. Al dan niet vanuit een menustructuur die zoveel informatie op de speler los laat dat je enkele uren nodig zult hebben om het allemaal op je in te laten werken. Neem je deze tijd niet dan is de kans groot dat je vroegtijdig af zult haken. En dat is best zonde.

Het eerder genoemde drieluik aan gameplay zijn tegelijkertijd de drie stappen waarin je speelt. In een random gegenereerd gebied ben je in het begin vooral bezig met het verzamelen van grondstoffen. Je slaat tegen rotsen om steen te verkrijgen, bomen leveren hout op en hekken geven je metaal. Deze materialen heb je nodig voor een volgende stap, namelijk het bouwen van een basis. Je hebt de vrije hand om te bepalen in welke vorm je dit fort bouwt en met welke materialen je dit doet, iets wat heel goed werkt. Tevens plaats je vallen om uiteindelijk de laatste stap aan te vangen, namelijk de activatie van het apparaat waardoor de vijanden tevoorschijn komen. Het is op dit moment dat je met een breed scala aan slag- en vuurwapens je basis moet verdedigen.


Dit drie-stappenplan klinkt als een concept dat al snel in herhaling valt, gelukkig kun je tussentijds ook andere missies uitvoeren als het redden van overlevenden, vinden van specifieke voorwerpen of afrekenen met zoveel mogelijk zombies. Aan het einde van een potje Fortnite krijg je XP toebedeeld en dit is nu net ťťn van die punten waar de ontwikkelaar zijn hand overspeelt. Je hebt bijvoorbeeld aparte XP voor het opwaarderen van je karakter, aparte XP om je wapens te versterken en aparte XP wanneer je overlevenden weet te redden, alles met zijn eigen voordelen en (lineaire) skill tree. Hoe meer XP je vergaart, hoe meer het spel zich aan je openbaart. Op dit punt is Fortnite ook een echte 'free-to-play' titel. Alles is namelijk in de game te vinden zonder een Euro te besteden, echter is progressie natuurlijk een stuk sneller geboekt als je de portemonnee wel trekt. Of je liever geld spendeert of juist een missie meermaals aanvangt om tot je doel te komen is een keuze die per speler verschillend zal zijn.

Fortnite is gebouwd om te spelen met zijn vieren en werkt het beste als je dit in goed overleg doet. Samen materialen verzamelen of de map verkennen voor loot is leuker dan wanneer iedereen zijn eigen ding doet. Toch komt dit laatste regelmatig voor als je met vreemden speelt. Op dat moment lijkt een ieder zijn eigen game te spelen en lopen alle facetten van gameplay door elkaar. Terwijl jij nog materialen verzamelt is een tweede al met een bouwwerk bezig en besluit een volgende dat het tijd is om de vijanden te introduceren. Je kunt er ook voor kiezen om alleen te spelen, hetgeen alleen aan te raden is als je nog niet al te bekend bent met de mogelijkheden en zo rustig kunt wennen. De meest ideale manier is dan ook om drie vrienden op te trommelen en het spel coŲperatief te ervaren, ieder spelend als verschillende (sub)klasse om zo een gevarieerd team te vormen. Een Outlander is bijvoorbeeld goed in het vinden van voorwerpen, de Constructor in het bouwen van het fort en de Ninja en Soldier vormen de aanvalslinie.


Zoals eerder gezegd zul je echter wel enkele uren nodig hebben om tot dit punt te komen. Het punt waarop je de klasses kunt onderscheiden, waarop je het achterliggende XP-systemen gaat begrijpen en door hebt wat er precies van je wordt verwacht. Zeggen dat Fortnite gericht is op een casual publiek is dan ook een misvatting, daarvoor zijn de achterliggende systemen te complex. Dit resulteert weliswaar in een zeer uitgebreide titel, maar niet ťťn die vlekkeloos draait. In onze gespeelde Xbox One versie waren er de nodige haperingen en hadden we zelfs te maken met een vastloper. Dit kritiekpunt is wellicht te verdedigen door te stellen dat de game nog in Early Access zit, echter betaal je er natuurlijk wel voor. Er is dan ook zeker nog wel wat werk te verrichten. Weten ze de cartooneske graphics en de grappige one-liners echter aan te vullen met meer solide gameplay en een betere uitleg van de systemen dan kan Fortnite weleens een game worden die je lang blijft spelen.
Beoordeling
75
Hoewel Fortnite volgend jaar als free-to-play titel verschijnt kun je nu al een Founder's editie kopen om er vroegtijdig mee aan de slag te gaan. Of je dit wil ligt er vooral aan of je bereid bent veel tijd in de game te steken. Dit is nodig om de verschillende soorten gameplay te doorgronden en je de systemen aan te leren. Het was dan ook pas na een uur of tien spelen dat ik alles echt begon te begrijpen en het plezier het ging winnen van frustratie.


09:36  CreŽer je eigen wereld in Shape of the World
09:25  Severed
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Fortnite
Type:
Game
Releasedatum:
25-07-2017
Ontwikkelaar:
Epic Games
Uitgever:
Gearbox Software
Media:








Meer media