Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
25 Juli 2017 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Juli 2017 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2017 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
21 Juli 2017 
(0) 
(11) 
(0) 
(0) 
(8) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
20 Juli 2017 
(8) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
19 Juli 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
18 Juli 2017 
(0) 
(12) 
(0) 
(6) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2017 
(0) 
(22) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(3) 
(0) 
(5) 
(0) 
16 Juli 2017 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2017 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Juli 2017 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juli 2017 
(1) 
(6) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
Broken Age
Danganronpa: Another Episode - Ultra Despair Girls
Packshot Sunday - Deel 211
Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Review:

Final Fantasy XII: The Zodiac Age


Door Joni Philips op 15-07-2017 om 09:57
Bron: Gamed

Oorspronkelijk verscheen Final Fantasy XII op het meest ondankbare moment, de game verscheen op de PlayStation 2 op het moment dat de PlayStation 3 net in de winkelrekken lag. De game verkocht zeker goed, maar werd toch duidelijk overschaduwd. Om de game alsnog een plaatsje onder de schijnwerpers te bezorgen, is er nu Final Fantasy XII: The Zodiac Age voor PlayStation 4.

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat Square Enix een oudere Final Fantasy game terugbrengt op een nieuw platform, het is zelfs niet de eerste keer dat dit gebeurt op de PlayStation 4. Zo zijn Final Fantasy VII, Final Fantasy X en Final Fantasy X-2 al opnieuw speelbaar op de PlayStation 4. In die gevallen ging het om games die we door en door kenden, games die eigenlijk ook weinig nieuws konden bieden met hun heruitgave. Dat is anders met Final Fantasy XII: The Zodiac Age. Deze verkocht bijlange niet zo goed als zijn voorlopers zodat het een mooie ontdekking kan zijn voor vele Role Playing Game fans.

Ook zij die de game al hebben gespeeld, zullen echter veel kunnen ontdekken. Square Enix heeft namelijk de “International Zodiac System” versie van Final Fantasy XII als basis genomen. Ondanks wat de naam doet vermoeden is deze versie enkel in Japan verschenen, zodat alle significante verbeteringen en toevoegingen tot nu toe voor ons onbereikbaar waren. Er werden daarnaast extra verbeteringen opgenomen, zoals de mogelijkheid de camera beter te manipuleren wat nogal problematisch was in het origineel of een manier om het verborgen item Zodiac Spear te vinden zonder een walkthrough die uitlegt welke schatten je mag aanraken. Deze set van veranderingen zorgt er dan ook voor dat deze versie aanvoelt als een frisse ervaring.


De statement ‘frisse ervaring’ kun je sowieso toepassen op The Zodiac Age, want Final Fantasy XII zelf was al redelijk anders ten opzichte van de voorgangers. Zo was dit een eerste grote stap van de Final Fantasy serie richting real-time gevechten. Je kunt nog altijd volledige controle hebben over een karakter, met de mogelijkheid te pauzeren tijdens het rondlopen om een vaardigheid of dergelijke te kiezen. Dankzij het interessante Gambit systeem kun je echter simpelweg rekenen op de computer om de juiste beslissing te nemen. En we weten wat je nu denkt: in andere real-time gevechten kan dit zogezegd ook, maar die computer doet uiteindelijk nooit wat je wilt.

Het Gambit systeem is echter van een compleet andere aard. Dit systeem laat je namelijk toe een diepgaande beslissingsboom te schrijven om te zeggen op welk moment welke actie moet worden ondernomen. Je zou het bijna een primitieve computertaal kunnen noemen die je toelaat te schrijven hoe de AI zich dient te gedragen. Je beschrijft dus eigenlijk hoe je zelf bepaalde situaties zou aanpakken en laat dan de computer dit simpelweg herhalen. Ben je het beu te grinden tegen simpele vijanden? Laat dit dan over aan een Gambit zodat je zelf hieraan niets moet doen. Je ziet je personages dan ook razendsnel sterker worden.

Dat is leuk, want daardoor verdien je sneller licentiepunten die je kunt gebruiken op het License Board om op deze manier een karakter aan te leren om bepaalde vaardigheden, spreuken, wapens, ... te gebruiken. In het origineel was dit een compleet ongestructureerd bord waar je absolute vrijheid had. Je koos wel een job maar je kon hiervan zo ver afwijken als je wilde tot je uiteindelijk alles kon. Dat werd veranderd in de Japanse re-release waarin je werd gedwongen een eerste job te kiezen om te bepalen welk deel van het licentiebord je mag gebruiken. Op deze manier wordt je keuze een pak meer betekenisvol.


Aangezien er nog steeds twaalf jobs zijn voor zes karakters, lijkt het alsof je de helft van de game mist. Dat is gelukkig niet het geval. Na een tijdje opent zich de optie een tweede job te kiezen. Je bepaalt dan zelf op welke manier je jobs combineert. Maak je gespecialiseerde karakters of ga je juist voor karakters die een beetje van alles kunnen? Het zorgt voor een extra strategische laag die je zelf volledig onder controle hebt. Het kan echter geen kwaad om vanaf het begin na te denken over hoe je dit wilt gaan aanpakken.

Als je geen zin hebt om verder te komen in het verhaal, maar wel wat meer van de gevechten wilt genieten, kun je aan de slag gaan in de nieuwe Trial Mode. Deze geeft je honderd levels van steeds moeilijker wordende golven van vijanden. Dat begint met de vijanden die je overal tegenkomt, maar eindigt met confrontaties met die grote bazen die je ook in de game al met veel moeite onder de knie kreeg. Dit is trouwens niet alleen een fikse uitdaging om de game te verlengen of om de kwaliteit van jouw team te testen, maar extra’s die je verdient kun je ook meenemen in het verhaal. Altijd handig.

Zoals gebruikelijk voor een remaster is er ook een visuele verbetering, hoewel deze niet zo groot is als dat bij Final Fantasy X het geval was. Dat komt natuurlijk ook omdat die game van de grond af hertekend diende te worden terwijl men The Zodiac Age simpelweg een grafische touch-up kon geven. Hierdoor zijn bijvoorbeeld de karakters wat meer naturel, vooral merkbaar in de buikspieren van Vaan die voordien eerder thuishoorden in een horrorgame. Het is allemaal nog wat minder dan we hedendaags gewend zijn, maar de prachtige wereld van Ivalice zorgt in combinatie met de touch-up dat je nooit teleurgesteld bent.


Spectaculaire grafische veranderingen zien we dus niet, maar er is wel één gerelateerde gigantische wijziging. De laadtijden zijn sterk gereduceerd, tot amper enkele seconden tussen de verschillende zones. Tegenwoordig hebben we frequent games zonder laadtijden, maar in dit geval is een reductie naar enkele seconden, zeker op de volledige speeltijd van een Role Playing Game enorm. Samen met de mogelijkheid om de speeltijd op te voeren naar het dubbele of vierdubbele zorgt het ervoor dat de game enkele tientallen uren korter kan worden gemaakt. En geloof mij, dat is absoluut een voordeel in deze lange ervaring. Wees niet verbaasd als je alsnog honderd uur in de game investeert.

Waar we ook grote veranderingen zien, is in de soundtrack. Deze is namelijk volledig opnieuw opgenomen met een orkest om de kwaliteit te verhogen, waarbij er een optie is om te wisselen tussen de vernieuwde versie van de soundtrack en de originele wat een aangename extra betreft. Ook tussen de stemmen kan worden gewisseld. Zowel de Engelse als de Japanse stemmen zijn beschikbaar, waarbij deze beide van hoog niveau zijn. Met geen van beide zal je teleurgesteld achterblijven. Een laatste sterke vernieuwing is de optie de muziekvolumes van bijna al deze elementen individueel aan te passen, wat je bijvoorbeeld toelaat de stemmen wat luider te zetten zonder de achtergrondmuziek ook meteen luider te maken.
Beoordeling
90
Square Enix levert opnieuw een kwaliteitsvolle Role Playing Game ervaring voor de PlayStation 4. Final Fantasy XII: The Zodiac Age is misschien maar een remaster die grafisch zelfs onderdoet voor Final Fantasy X | X-2 HD Remaster, maar de unieke basisgame in combinatie met de verbeteringen van de International Zodiac System versie en de nieuwigheden van deze Zodiac Age variant maken het echt interessant deze in huis te halen.


09:05  Derde keer goede keer? Makai Wars leeft!
09:52  Cars 3: Vol gas voor de winst
 Reacties (2)
 Pagina: 1
dantekloon op 15-07-2017 om 18:23 [Niv: 166 / Exp: 8314]
Zelf vindt ik de toevoeging dat je de gameplay kan versnellen, besturing van quest characters en espers, en de auto save tijdens scherm wisseling super fijn.

Gast (91.183.202.xxx) op 15-07-2017 om 19:40
Wachten nu op een Steam-port. =)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Final Fantasy XII: The Zodiac Age
Type:
Game
Releasedatum:
11-07-2017
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media