Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Column:

Over de nutteloosheid van 4K en teraflops


Door Stefan van B op 28-06-2017 om 14:36
Bron: Gamed

Het zijn de nieuwste buzzwords van de gaming industrie: 4K en teraflops. De eerste term is ondertussen al breed bekend, het tweede is een technisch aspect van gaming consoles waarin meer beter schijnt te zijn. Met de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X zetten zowel Sony als Microsoft in op deze technologische innovaties, maar doen ze er eigenlijk wel toe voor de kwaliteit van de games die we zo liefhebben?

Wat mij betreft totaal niet. Ja, een 4K TV ziet er fantastisch uit en HDR laat games als nooit tevoren schitteren, maar worden de titels er ook beter van? In de praktijk niet, want al die extra rekenkracht van deze mid-generatie consoles zorgen enkel voor mooiere plaatjes, niet voor bijvoorbeeld nieuwe en innoverende gameplay of essentiële verbeteringen aan al bestaande concepten. Dit betekent ook dat ontwikkelaars tijd en geld dienen te steken in deze relatief kleine upgrades in plaats van de kernervaring van games dusdanig te verbeteren dat ze zichzelf werkelijk onderscheiden van andere titels in het genre. Met de focus op grafische prestaties wordt dan ook voorbijgegaan aan echte ontwikkelingen in de game-industrie.


Ja, de nieuwe Metro titel ziet er bijvoorbeeld echt fantastisch uit en ook Assassin’s Creed: Origins maakte indruk, maar in hoeverre verschillen ze nu van hun voorgangers? Metro lijkt weer een relatief lineaire shooter aangelegenheid te worden die naast de unieke locatie op het gebied van gameplay nog niet lijkt te innoveren. Assassin’s Creed lijkt weer in dezelfde valkuilen te vallen als eerdere titels in de serie: de spelwereld is gevuld met karakters, maar bewegingen zijn stroef en echte interactie tussen de speler en de spelwereld is er niet. Juist op dit gebied zouden ontwikkelaars moeten durven te investeren. In plaats van te focussen op grafische prestaties zou men zich bezig moeten houden met de ontwikkeling van geavanceerde kunstmatige intelligentie in videogames. Veel ontwikkelaars komen er met het ontwikkelen van dezelfde gameplayconcepten in een ander jasje er op dit moment nog erg gemakkelijk vanaf.

Te denken valt aan monsters die jouw aanvalstactieken leren in plaats van andersom, en willekeurige karakters die door het spel heen een verschillend beeld van jou als speler ontwikkelen zichzelf baserende op jouw acties. Het karma-systeem uit onder andere de inFamous titels is al een stap in de goede richting, maar blijft een erg lineair contrast tussen goed en kwaad. The Witcher 3 deed dit al een stuk beter door per locatie en queeste consequenties aan jouw acties te verbinden, hetgeen de wereld echt tot leven liet komen. Dergelijke gameplayaspecten dienen verder ontwikkeld te worden in plaats van al die teraflops die nu in consoles worden gestopt. Vernieuwingen in blockbuster games lijken op dit moment grotendeels gestagneerd te zijn, waardoor echt nieuwe aspecten vaak enkel terug te vinden zijn in indie-titels waarover je misschien nooit iets te horen krijgt.


Dat dacht ik tenminste totdat ik tijdens Nintendo’s E3 Direct een enorm realistische dinosaurus in een Super Mario game zag verschijnen. Uiteraard was ik eerst stomverbaasd door alle zottigheid, maar pas daarna had ik door dat Nintendo echt probeert de typerende Mario gameplay te innoveren. Tijdens de persconferenties van Electronic Arts, Bethesda, Ubisoft, Microsoft en Sony werd niets getoond dat werkelijk innoveerde. We kregen meer van hetzelfde en hoewel dat voorlopig nog leuk is, is dit geen garantie dat we drie delen later hier nog steeds van onder de indruk zijn. Het meest enthousiast werd ik dan ook van Super Mario Odyssey, een titel die ver van de 4K en teraflop discussie afstaat. Het leidt mij tot de conclusie dat al die technische bombarie totaal onnodig is om unieke gameplayinnovaties te ontwikkelen, het is enkel grootspraak waar een enorme leegte aan gemiste potentie achter schuilgaat.


14:57  Outcast: Second Contact toont Shamazaar
05:40  Warriors All-Stars toont Party-systeem
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (213.154.239.xxx) op 28-06-2017 om 14:58
Voor Metro is het te vroeg om te besluiten dat er geen innovatie in zit. Sommige dingen die je noemt zijn echt niet af te lezen uit 1 trailer. Ik acht de kans klein dat die er wel inzitten, maar wie weet.

Ik snap je punt echter wel, ik zit al enkele jaren te wachten op iets echt innovatiefs...

De open world hype is alles behalve innovatief en eerder irritant. Maar het schijnt wel waar de devs deze generatie op inzetten. Erg jammer vind ik dat.

Gast (213.154.239.xxx) op 28-06-2017 om 14:59
Waar ik echter wel meerwaarde in zie, is 4k in combinatie met HDR en OLED. Dat gaat de beleving echt wel zeer ten goede komen.

Gameplay is 1 ding, beleving is een ander. En graphics zijn maar een onderdeel van de beleving.

Gast (83.84.176.xxx) op 28-06-2017 om 15:19
Het is niet nutteloos. De combi van 4K en HDR is toch echt een behoorlijk verschil.
Framerates zouden echter op dit moment belangrijker moeten zijn dan het pushen van een 4x zo hoge resolutie.
Het is gewoon sneu dat vele games niet eens locked 30fps halen en zo vaak dips hebben in de 10-20fps op de PS4 en het is echt niet allemaal vanwege die Jaguar CPU's want er zijn echt wel 60fps games aanwezig.
Het is gewoon allemaal buzzword bullshit om de klanten een nieuw apparaat aan te smeren. 4K is wat TV's verkoopt en daar hopen de console makers op in te haken om niet irrelevant te worden.

Redneckerz (Redacteur) op 28-06-2017 om 15:40 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 83.84.176:

Game logica draait toch echt op de CPU en is de grootste performance post. Men moet dus optimaliseren voor de Jaguar en daar zit domweg niet zoveel performance in.

Des te indrukwekkender dat er visueel fascinerende titels zijn die het wel kunnen.

Gast (83.84.176.xxx) op 28-06-2017 om 16:15
Niet persé. Begin deze gen werd ook een grote heisa gemaakt dat deze consoles goed gebruik konden maken van GPGPU en dat wordt eigenlijk niet gedaan (op die exclusives na die veel beter naar de specifieke console hardware gebalanceerd zijn).
De reden is eigenlijk om grotere compatibiliteit met de PC te houden waar en een grote groep gebruikers is die geen GPU's hebben die dat soort instructies goed verwerken.
Het domme van die logica is echter dat die PC's waarschijnlijk niet door gamers worden gebruikt.
Gaat natuurlijk ook wel ten koste van GPU capaciteit en de focus op visuals is nog altijd een hogere prioriteit dan performance.

Gast (84.24.42.xxx) op 28-06-2017 om 18:45
Hoppa en hier komt de volgende technology aan die door de pers kapot gemaakt gaat worden.

Stefan Vogels (Redacteur) op 28-06-2017 om 20:15 [Niv: 58 / Exp: 2923]
@ Gast (213.154.239.xxx):
Metro is misschien niet het beste voorbeeld. Game ziet er ontzettend tof uit hoor, daar niet van, en er kan ook nog heel veel mee gebeuren. Maar voor nu werd er niet echt iets baanbrekend getoond.

@ Gast (213.154.239.xxx):
Graphics zijn inderdaad een onderdeel van de beleving, maar waarom deze push naar Ultra HD? Op 720/1080P kunnen games er ook waanzinnig uitzien (getuige Breath of the Wild op de Switch, Horizon: Zero Dawn op een reguliere PS4). Uiteindelijk is de overstap onvermijdelijk en daarmee ook logisch - technologie goedkoper, groter bereik etc. -, maar voor nu is het nog zo intensief dat het mij de moeite niet waard lijkt, daar er op andere gebieden nog zoveel valt te scoren.

@Gast (83.84.176.xxx):
Framerate had ik inderdaad niet benoemd, maar ook daar valt nog heel veel winst te halen. Onzin om dan eerst op 4K te focussen als dat nog niet eens gefixt kan worden.

@Gast (84.24.42.xxx):
Het is een column, niet de mening van de gehele redactie en het lijkt me stug dat heel de pers hier in mee gaat. Games kunnen er op 4K schitterend uitzien en dat zal over enkele jaren toch ook echt door de consument omarmd gaan worden. Ik wil hier alleen betogen dat het voor nu nutteloos is om hierin te investeren, als er op andere vlakken nog zoveel winst te behalen is.

Gewijzigd door Stefan Vogels op 28-06-2017 om 20:15

Redneckerz (Redacteur) op 28-06-2017 om 23:22 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 83.84.176:

Ik zie overigens zelden console titels in de 10-20 fps range. Homefront en Lichdom (en vooral die laatste) deden dat frequent, maar kregen wel een patch om voor performance rond 25-30 fps.

Gast (89.200.36.xxx) op 29-06-2017 om 10:23
4K boeit geen donder. Frames en HDR is veel boeiender. Alleen als je DAN nog ruimte hebt, zou 4K een optie moeten zijn.

shentairo op 29-06-2017 om 11:12 [Niv: 20 / Exp: 978]
Goed artikel! Ik begrijp je punten wel en kan me er zeker in vinden. Ik vind dat nintendo nog het meest probeert te innoveren.

Gast (89.98.187.xxx) op 29-06-2017 om 16:24
Leuk stukje. Ik snap wat je zegt en ben het ook wel met je eens. Even los van de games die je noemt, snap ik dus dat je zegt dat de media de krenten uit een spreekwoordelijke pap aan het halen is. Wat er toe leidt dat ontwikkelaars teveel focussen op de krenten, en niet de pap op zich.
4K en teraflops zijn natuurlijk maar technische indicaties die de uitkomst zijn van wat de hardware nu wel of niet kan. Ik denk dat je als gamer gewoon kritisch moet blijven en voorzichtig je keuzes moet maken waar je je zuurverdiende centjes en tijd aan besteed.

Het is tenslotte vermaak, wat er op neer komt dat je de game moet kiezen die jou als persoon het meeste doet. En dat impliceert naar mijn idee, afblijven van pre-orders (puur geldklopperij en marketing) en lekker wachten tot het duidelijk is hoe de reviews zijn. - Als we als consument onze kritische blik verliezen is dat de winst voor de graaierige games-industriegiganten. 8)

Gast (89.200.32.xxx) op 29-06-2017 om 17:15
Mooi gesproken, 89.98 Mee eens.

Gast (94.215.49.xxx) op 30-06-2017 om 09:39
Vroeger toen ik nog op de spectrum 48K en de C64 speelde, droomde ik van de beelden die we tegenwoordig zien in games. Ik wordt regelmatig omver geblazen door de pracht in praal op mijn HD TV. Ik de ontwikkelingen alleen maar toejuichen. Laat maar komen 4K 8K Het komt het gamen alleen maar ten goede. :)

Gast (62.235.110.xxx) op 30-06-2017 om 10:55
Goed geschreven en ben het volledig met je eens. Is iets wat ik wel mis met de PS4, het ziet er allemaal veel beter uit maar qua innovatie in gameplay blijf ik wel soms wat op mijn honger zitten. Verschil was voor mij toch groter bij de vorige generatie van PS2 naar PS3, die eerste keer dat een speler bij je binnen viel in Demon's Souls blijft altijd bij :)

Gast (83.163.182.xxx) op 01-07-2017 om 12:00
Point made, ik ben het met je eens dat er tegenwoordig teveel games uitkomen die weliswaar vet zijn, maar vaak weinig gedurfde stappen durven te zetten op het gebied van gameplay (Horizon is een sterk voorbeeld). Maar speel een keer Battlefield 1 op de PS4 pro en dan op een normale PS4 en je zal zien dat het verschil zowel op grafisch vlak (meer details en dus een overtuigendere, sfeervollere speelwereld) als speelbaarheid (soepelere framerate) een behoorlijk verschil maakt. Gezegd moet worden dat een normale PS4 ook gewoon HDR support heeft, wat een groter verschil maakt dan 4K. RE7 is daar een uitstekend voorbeeld van.

En over Metro valt inderdaad nog niets te zeggen, met name omdat de eerste twee games op heel veel vlakken zeer innoverend en eigenzinnig waren. Lineaire games zijn niet persé slecht, en bij Metro voegde het juist heel veel toe aan de beklemmende vibes.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je zelf moet nagaan of je al die grafische toeters en bellen de moeite waard vindt. Ik word zo nu en dan graag omver geblazen door graphics en heb daarom gekozen voor de upgrade naar 4k HDR. Maar ik kan net zo hard genieten van een grafisch verouderde game als Life Is Strange, waar het verhaal en de sfeer bewijzen dat schitterende graphics niet nodig zijn om een game onvergetelijk te maken.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden