Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Chime Sharp


Door Joni Philips op 24-02-2017 om 14:09
Bron: Gamed

Toen Chime in 2010 verscheen, wist de muzikale puzzelgame ons snel te betoveren. Het idee van journalist Ste Curran werd door ontwikkelstudio Zoë Mode omgetoverd tot een aangename titel die een opvallende mix tussen Lumines en Tetris bood. Het eindresultaat was dan ook zeer verslavend, zodat we het vervolg Chime Sharp van Curran met ontwikkelstudio Chilled Mouse niet onopgemerkt aan ons voorbij laten gaan.

Als vervolg brengt het natuurlijk veranderingen en grafische modernisaties met zich mee, maar de basis is nog steeds even verslavend als destijds. Je krijgt simpelweg een groot speelveld waarop je vormen moet plaatsen. Deze vormen lijken op de Tetrominoes van Tetris, maar ze bestaan uit vijf in plaats van uit vier blokjes. Het gebruik van pentominoes lijkt een eenvoudige wijziging, maar het zorgt voor een extra uitdaging. Er bestaan namelijk simpelweg meer soorten pentominoes en ze zijn moeilijker in elkaar te passen. Dit maakt het vormen van rechthoeken bestaande uit minstens drie maal drie blokjes des te uitdagender. En dat is nog maar het begin. Eens je zo'n zogenaamde Quad hebt gevormd, kun je deze nog altijd groter maken als je tijdig extra blokken toevoegt. Hoe langer je deze actief kunt houden, hoe meer punten je verdient. Als je dit kunt bereiken middels meerdere quads die tegelijkertijd actief zijn, zal je score via een multiplier nog verder oplopen. Hoewel je eigenlijk ruim de tijd hebt – je hebt een riante tijdslimiet die je door intelligent te puzzelen uitbreidt – en er veel ruimte is, moet je dus goed kijken en snel beslissen.


Je moet hierbij vooral nadenken over de plaats waar je wilt bouwen. Het is niet alleen de bedoeling te scoren door quads te maken, je dient eveneens rekening te houden met de dekkingsgraad. In het begin van het level is de achtergrond donker, maar als je ergens een Quad bouwt – die enige tijd later verdwijnt – wordt de achtergrond transparant. Hoe meer elementen je transparant kunt maken, hoe hoger je dekkingsgraad. Dit verlengt de tijd dat je kunt spelen, maar dat is niet alles. Als je 40% bereikt, kun je doorgaan naar het volgende level. Aan 60% speel je de ‘Sharp’ versie vrij en aan 90% de ‘Challenge’ versie die alles nog eens moeilijker maakt. Elk level beschikt op deze manier over drie varianten, met naast Sharp en Challenge ook nog een Strike variant. Je hebt dus genoeg redenen om een hoge dekking te halen. De uitdaging zit hierbij in de vorm van het speelveld. Het eerste veld mag dan weliswaar een eenvoudige rechthoek zijn, maar latere velden zijn complexer met onder andere vele hoeken die moeilijk in te passen zijn. Hier zal je dan ook de juiste vormen moeten zoeken om een perfecte score te behalen.

Bij dit alles komt er ook een muzikaal element kijken. Alles wat je doet wordt begeleid door muziek van onder andere de Franse house artiest Kavinsky en de Schotse synthpop band Chvrches. Dat zorgt niet alleen voor een ijzersterke soundtrack wiens vijftien nummer echt leuk zijn om horen, maar eveneens voor interessante gameplay-effecten. Het ritme in elk van de vijftien levels wordt namelijk bepaald door de bijbehorende soundtrack. Op dat ritme loopt er namelijk een lijn over het scherm. Wanneer deze aankomt bij een Quad, klinkt er een geluidseffect op basis van de vorm van de Quad. Hoe meer Quads, hoe beter deze muziek klinkt. De muziek groeit zo van een simpel deuntje tot een volwaardig nummer, waarbij je het gevoel hebt dat je bijdraagt aan de muziek. Dat is echter niet alles. Deze doet ook een clean-up van de losliggende blokjes en bepaalt je score. De muziek is dus zeer betekenisvol. De graphics aan de andere kant nemen geen prominente plaats in. Zij zijn eerder eenvoudig, maar functioneel zodat je het overzicht gemakkelijk kunt bewaren.


De toevoeging van de Sharp, Strike en Challenge varianten zorgen voor een verdere verdieping van het spel. Strike speelt zoals de standaardmode, maar je kunt geen extra tijd verdienen. Je moet binnen negentig seconden een zo hoog mogelijk score halen wat alles nog hectischer maakt. Challenge laat je wel meer tijd verdienen, maar deze is simpelweg moeilijker. Denk aan een lastiger speelveld of een slechtere combinatie van pentominoes wat ideaal is voor mensen die zich de standaard levels meester hebben gemaakt. De beste variant is zonder twijfel Sharp omdat deze de grootste verfrissing vormt ten opzichte van de standaardmode. In deze moet je namelijk geen rekening houden met de tijd. Je hebt alle tijd in de wereld. Dat is nodig want hier moet je veel voorzichtiger te werk gaan. Het is de bedoeling om quads te vormen waarbij er geen losse fragmenten op het veld blijven staan wanneer de ritmelijn passeert. Elk los fragment dat verdwijnt van het scherm kost je namelijk gezondheidspunten waarbij het game over is wanneer je punten op zijn. Het zorgt voor intense denkactie waarbij je tracht elk stuk optimaal te plaatsen, een groot verschil met het snelle denkwerk vereist voor de hectische Standard, Strike en Challenge modes. Die variatie is meteen een goede reden om hier veel tijd door te brengen, wat je met veel plezier zult doen.
Beoordeling
90
Chime Sharp is geen grote innovatie ten opzichte van de originele Chime en diens PlayStation 3 heruitgave Chime Super Deluxe. De basisformule is hetzelfde gebleven, waarbij enkel de Sharp mode echt als innovatie kan beschouwd worden. Dat Chime Sharp desondanks een absolute aanrader is, toont hoe verslavend de basisformule is en hoe leuk de nieuwe Sharp mode is. Op het ritme van de muziek vloeit de tijd tijdens het spel namelijk onopgemerkt voorbij.


15:35  Micro Machines: World Series in juni
07:58  Zelda: Breath of the Wild
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Chime Sharp
Type:
Game
Releasedatum:
24-02-2017
Ontwikkelaar:
Chilled Mouse
Uitgever:
Chilled Mouse
Media:








Meer media