Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Review:

The Last Guardian


Door Rene Groen op 12-12-2016 om 04:56
Bron: Gamed

Met warme gevoelens denk ik terug aan de PlayStation 2 titels ICO en Shadow of the Colussus. De games waren zeker niet perfect maar liepen over van sfeer. Ik sloot Fumito Ueda in mijn hart en maakte een sprongetje van geluk toen in 2009 de spirituele opvolger The Last Guardian werd geopenbaard.

De geschiedenis is inmiddels bekend. Een uiterst moeizame ontwikkeling die al in 2007 werd gestart, geruchten dat het spel er nooit meer zou komen en een vernieuwde introductie waarbij we leerden dat het spel niet langer naar de PlayStation 3 maar naar diens opvolger zou komen. Het is duidelijk dat al deze factoren zijn invloed hebben gehad op het eindproduct. Op bepaalde momenten is de besturing stroef, weet de camera geen goed overzicht te geven, zijn de textures ietwat gedateerd en zul je geïrriteerd raken door een metgezel die weigert naar je te luisteren. Kritiekpunten waar je overheen zult moeten stappen om optimaal te kunnen genieten van de game. Blijf je er namelijk in hangen dan ga je tien tot twaalf uur irritatie tegemoet omdat de punten gedurende het spel overeind blijven. Gelukkig heb ik deze review om jullie te overtuigen dat je The Last Guardian toch een kans moet geven. Zeker als je, net als ik, hebt genoten van de eerdere werken van Ueda.


Terugkijkend op Ico en Shadow of the Colussus staan mij drie punten bij: de games lopen over van sfeer, draaien rondom de binding tussen karakters en ook de torenhoge wezens die in laatstgenoemde game de show stalen staan in mijn geheugen gegrift. Drie elementen die ook in dit nieuwste werk een grote rol spelen. Als kleine, naamloze jongen ontwaak je in een ruïne waar de beschaving lange tijd geleden afstand van genomen lijkt te hebben. Naast je ligt een enorm wezen die met zijn lange staart lijkt op een hond, waarvan zijn oren de kruising met een kat doen vermoeden en zijn veren hem iets weg laten hebben van een vogel. De twee kennen elkaar niet maar door de goedheid in zijn hart besluit de jongen om het met speren aangevallen beest, die we leren kennen als Trico, te helpen. Het is het begin van een mooie, doch op momenten moeizame vriendschap.

Trico is namelijk als een huisdier. Als een hond die je grootste kameraad is maar ook eigenwijs is. Hij zal je bijstaan als je hulp nodig hebt terwijl één vreemd luchtje hem af laat sluiten voor de wereld om hem heen. In The Last Guardian uit zich dit op een soortgelijke manier. Trico zorgt ervoor dat jij op plaatsen komt die anders onbereikbaar blijven en is niet te beroerd om je bij te staan in het geval er zich gevaar aandient. Tegelijkertijd wil hij je orders gerust negeren of besluit hij pas na enige tijd zijn aandacht naar je te verleggen. Het is herkenbaar voor vele huisdiereigenaren, inclusief de frustratie die hier soms bij komt kijken. Toch woog dit nooit zwaar tijdens het spelen, mits je enigszins vergevingsgezind bent. De opbouw van een vriendschap tussen mens en dier is één van de elementen waar het spel op rust en dit is op een formidabele manier uitgewerkt. Je weet troost te vinden bij elkaar, helpt elkaar waar mogelijk en probeert samen een uitweg te vinden in het verhaal dat zich langzaamaan openbaart. Een emotievol avontuur zonder verbale communicatie, Trico kan namelijk niet praten.


Hoewel The Last Guardian is opgezet als een lineair avontuur wil dit niet zeggen dat de weg van A naar B voor je uitgestippeld ligt. Er zijn omgevingspuzzels die je moet overwinnen en de ontwikkelaar is hierin duidelijk niet van plan geweest om je te helpen. Hier geen oplichtende elementen of andere visuele aanduidingen die je direct vertellen waar je naartoe moet. Persoonlijk vond ik dit verfrissend, hoewel het tevens een zwaktepunt is. Regelmatig reageert de game namelijk niet goed op de controls, waarbij de indeling van de knoppen al niet veel logischer is. Daar waar jij een duidelijk idee hebt hoe je verder moet geraken willen de controls dit idee op momenten niet ondersteunen. Ze reageren dan nauwelijks op je input of lijken simpelweg aan te duiden dat je beoogde actie hier niet mogelijk is. Hierdoor ga je aan jezelf twijfelen en ben je vaak onnodig lang bezig met het zoeken van een andere oplossing terwijl dit niet eens nodig hoefde te zijn. Ook de camera wil de ervaring nog wel eens in de weg staan. Bijvoorbeeld wanneer je op de rug klimt van het immense beest en hij zichzelf door een passage wurmt is er eigenlijk geen plek meer voor de camera, resulterend in onoverzichtelijke posities.

De vraag is hoe sterk deze duidelijke kritiekpunten voor iemand wegen. Hoewel we ze niet met de mantel der liefde kunnen bedekken en doen alsof ze niet bestaan vond ik het persoonlijk niet opwegen tegen wat het wel te bieden heeft. We benoemden de band tussen het opmerkelijke duo al, maar ook het geluid en de graphics mogen niet onbesproken blijven. Naast de geweldige soundtrack heeft het spel enkele indrukwekkende set pieces die met name in het latere deel van de game een goede indruk achter laat. De hand van Ueda is duidelijk herkenbaar in het design en hoewel we hier zeker niet te maken hebben met de mooiste titel op de PlayStation 4 is er aan sfeer geen gebrek. The Last Guardian is zeker niet voor iedereen weggelegd en een ontwikkeling van bijna tien jaar laat zijn sporen na, dit neemt niet weg dat ik blij ben dat een ieder het alsnog kan ervaren.
Beoordeling
80
The Last Guardian heeft niet de beste controls en cameravoering, frustreert soms met zijn besturing en Trico is dermate koppig dat het tot irritatie kan leiden. En toch kan ik het spel een ieder aanbevelen. Het druipt van de sfeer, weet de emotionele band tussen een naamloze jongen en een groot dier perfect over te brengen en doet dit met een heerlijke soundtrack en enkele indrukwekkende set pieces.


11:48  Strafe toont zijn ranzigheid
04:56  Mother Russia Bleeds
 Reacties (21)
 Pagina: 1
Ienstien965 op 12-12-2016 om 09:39 [Niv: 13 / Exp: 629]
Toch ongelofelijk dit, niet verwacht na alle ellende!

Gast (78.23.119.xxx) op 12-12-2016 om 12:33
Ga deze binnenkort ook eens halen! Ziet er best goed uit op de ps4 pro ook.

Gast (188.206.110.xxx) op 12-12-2016 om 17:23
Goed cijfer, goede review en idd knap van ze want deze game was feitelijk al gecancelled en de studio opgeheven _O_ .

Gast (62.195.126.xxx) op 12-12-2016 om 17:40
Hopelijk Ico en SOTC snel speelbaar op de Ps4, net als sommige andere ps1 spellen..

Redneckerz (Redacteur) op 12-12-2016 om 18:48 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 188:

Namens Rene (Die de review schreef) en mijzelf (Die de review spelcheckte en adviseerde): Bedankt! Dit zijn de comments waar wij nu heel blij van worden en waarom we doen wat we doen, elke dag weer.

Bedankt

Gast (86.208.11.xxx) op 12-12-2016 om 20:49
De controls zijn echt ouderwets kut IMO.

Gast (77.173.96.xxx) op 12-12-2016 om 20:51
Ik heb hier een ps3 voor gehaald en nu ga ik hier een ps4 voor halen. Eindelijk weer eens echt goede game _O_

Snakesonic op 12-12-2016 om 20:54 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Er zijn omgevingspuzzels die je moet overwinnen en de ontwikkelaar is hierin duidelijk niet van plan geweest om je te helpen. Hier geen oplichtende elementen of andere visuele aanduidingen die je direct vertellen waar je naartoe moet.

Wat heb ik hier een hekel aan in games. Blij dat TLG het weer op de goede ouderwetse manier doet.

Gast (82.74.176.xxx) op 13-12-2016 om 04:24
Hoop de game gauw in mijn bezit te hebben

Top review

Gast (185.38.150.xxx) op 13-12-2016 om 19:40
Heb dit gezien en gespeeld bij een vriend. Matige game IMO voor een game die zo lang in ontwikkeling is geweest. Tergende controls maken het echt een no buy en daar zou ik zeker geen console voor aanschaffen.

Redneckerz (Redacteur) op 13-12-2016 om 20:10 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 185.38:

Wat is er, behalve aan de controls en camera wat een universeel kritiekpunt lijkt te zijn, dan zo ''matig'' aan de game?

Gast (86.208.11.xxx) op 14-12-2016 om 12:27
Denk dat velen niet over de technische tekortkomingen heen kunnen kijken. Ik vond de controls ook slecht en dat maakt de gameplay uiteindelijk niet leuk. De game verkoopt ook niet zo best, dus wat 199 zegt kan ik me, en ik denk velen, zich in vinden.

Redneckerz (Redacteur) op 14-12-2016 om 13:15 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 86.208:

Over welke Gast met 199 in zijn adres hebben we het? Want geen van de gastenreactie heeft dat adres?

Gast (86.85.44.xxx) op 14-12-2016 om 13:40
Jullie raden mensen een game aan terwijl de controls niet best werken en nog steeds een 80 uitdelen en Final Fantasy geven jullie een 85 lachwekkend is dit tenoemen.
Als de controls falen dan koopt niemand deze game hoe schattig trico ook mag zijn en dat maakt uiteindelijk de game niet ten goede terwijl er nog meer punten zijn in deze game waar het op faalt.
Ik ga niet zeggen dat de game mislukt is maar the last guardian een 65 tussen 70 staat wel vast en dat een 80 veelste hoog is en dat terwijl Final Fantasy een 85 krijgt dat vindt ik gewoon niet geloofwaardig tenoemen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 14-12-2016 om 14:48 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Als schrijver van deze review zal ik ook even reageren, maar aangezien de Final Fantasy XV review niet van mijn hand komt kan ik daar geen uitspraken over doen.

De reden dat ik een 80 aan deze game heb gegeven ligt aan de beleving, de sfeer, de emotionele band tussen de karakters, de nodige indrukwekkende set pieces en een geweldige soundtrack. Hier tegenover staan een mindere cameravoering en eveneens mindere controls. Dit staat ook duidelijk weergegeven in de review. Ik tilde minder zwaar aan controls die het op momenten af laat weten, maar door dit te benoemen kan een ieder die conclusie ook anders trekken. Anders gezegd; hecht je minder waarde aan de door mij positieve bevonden punten en meer aan de controls dan kan je het cijfer inderdaad beter (voor jezelf) bijstellen naar een 65 of 70.

Om even een stukje van je post te citeren: "Hoe schattig trico ook mag zijn en dat maakt uiteindelijk de game niet ten goede terwijl er nog meer punten zijn in deze game waar het op faalt."

Ik ben het met je eens dat de schattigheid van een karakter van geen enkele invloed is op het cijfer. De emotionele band is dit (voor mij) wel. Verder zeg je dat er nog meer punten zijn waar de game op faalt, alleen benoem je deze niet. Wat zijn voor jou nog andere punten? Het kan immers zijn dat deze punten voor jou op het cijfer drukken en bij mij niet.

Gast (86.208.11.xxx) op 14-12-2016 om 16:57
Sorry, ik kijk helemaal scheel, ik bedoelde 185. Had meerdere tabs open...

Redneckerz (Redacteur) op 14-12-2016 om 17:32 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 86.85.44:

Het is niet de bedoeling dat je je frustratie over het cijfer bij FF XV als springplank gaat gebruiken om hier onder TLG nog eens je verhaal te deponeren.

Gezien het tijdstip van posten zal je het net gemist hebben, maar voor de uitleg over niet alleen FF XV, maar ook TLG, verwijs ik je voor het gemak terug naar het FFXV nieuws, hier: http://www.gamed.nl/view/125559/1/2#1850852

Dan zal je tevens zien dat opmerkingen zoals:

''Ik ga niet zeggen dat de game mislukt is maar the last guardian een 65 tussen 70 staat wel vast en dat een 80 veelste hoog is en dat terwijl Final Fantasy een 85 krijgt dat vindt ik gewoon niet geloofwaardig tenoemen.''

Worden uitgelegd en waarom de gegeven cijfers van 80 voor TLG en 85 voor FFXV te verdedigen zijn.

Gast (84.195.184.xxx) op 16-12-2016 om 23:52
The Last Guardian is misschien niet de beste game geworden of wat velen er van gehoopt hadden. Maar het is een heel unieke ervaring. En het zijn de kleine nuances die me toch van de game hebben doen genieten ondanks dat ik het in heel veel kleine sessies gespeeld heb.

Mijn grootste probleem met The Last Guardian, was dat deze op sommige momenten te "passief" was. In Ico moest jezelf je zielsverwant bij de hand nemen en meesleuren, in SoTC klim je de torenhoge wezens zelf. Maar je bent zo afhankelijk van Trico zelf dat het toch soms saai wist aan te voelen, omdat je misschien net te weinig controle over alles had wat in de game gebeurde.

Desondanks qua design, ok slechte camera en geen optimale controls, is het design van Trico zelf echt wel fantastisch, sommige animaties waren een beetje outdated, maar andere animaties waren echt wel spot on. Plus die kleine nuances, hoe als je even vast zit Trico via lichaamstaal je soms wel een subtiele hint kon geven van waar je uitendelijk naar toe moest. Misschien louter toeval gezien weinig andere mensen hier over spreken. Maar op sommige momenten, leek het mij gewoon zo, dat het Trico was die zijn aandacht op een punt begon te vestigen waar ik uiteindelijk ook naar toe moest. Heel dom maar als dierenliefhebber zeker iets dat je weet te appreciëren om die band tussen de personages sterker te maken.

De vele jaren development gaan het spel ook geen goed gedaan hebben. Het voelt op sommige momenten outdated aan, zeker qua gameplay en camera systemen. Het is een uniek spel, dat zeker niet iedereen zal weten te bekoren. Misschien niet de eeuwige classic die velen hoopten dat het zou zijn. Maar toch wel leuk en een toffe ervaring.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-12-2016 om 09:50 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage! In veel punten kunnen we het met elkaar vinden. De game is zeker geen hedendaagse standaard aan technisch vernuft, maar weet juist zo sterk te scoren qua sfeer. Die subtiele hints zijn mij overigens ook zeker niet ontgaan. Zoals in de review gezegd zul je niet bij de hand worden genomen, maar Trico geeft je soms wel een 'knikje' in de goede richting. Waarbij het nog altijd aan de speler is hoe je hier komt.

Je kritiek betreffende het passieve herken ik wel, alleen ik stoorde me er niet aan. Is een smaakdingetje denk ik

Redneckerz (Redacteur) op 17-12-2016 om 19:37 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 84.195.184:
Ook hier maak ik toch even een diepe buiging voor de kwaliteit van je reactie.

Waar ik bij FFXV helaas beperkt moest blijven tot een redelijk oppervlakkig, maar welgemeende reactie, kan ik hier wat dieper in uitwijden.

Je uiteenzetting over Trico is er 1 die ik zelf ook deel, inclusief de kleine nuances. Trico is 1 van de meest realistische wezens van de afgelopen jaren, maar toch kan je ook bij tijd en wijlen de foutjes zien, ook in je eigen personage. Daar speelt de camera en de controls een grote rol in. Te vaak spring je hopeloos het diepe in en vraag je je af waarom Trico niet de redding was. Of wat te denken van het voeren van Trico. Bij vlagen briljant, vaak ook nodeloos frusterend.

Tegelijkertijd is Trico ook realistisch. Het is maar de vraag of hij jou vangt, of hij op tijd is.

Is TLG een classic? Nee. Maar wat jij zegt, het is wel een ''toffe ervaring''. Een sleeper hit die alles in zich heeft om toch een classic te worden, maar dan wel een cult classic.

Bedankt voor je reactie. Meer van dit!!1

Gast (82.173.92.xxx) op 28-12-2016 om 14:00
De problemen die je in het begin noemt, zijn met de laatste patch zo goed als verdwenen.
De game opzicht is een verademing in al het shooter gebeuren. Er moesten meer van dit soort games gemaakt worden.
The last Guardian is een game waar er veel te weinig van worden gemaakt.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Last Guardian
Type:
Game
Releasedatum:
09-12-2016
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media