Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

ReCore


Door Rene Groen op 19-09-2016 om 07:46
Bron: Gamed

Bij de E3 van 2015 werd ik verrast door de aankondiging van ReCore. Een eerste trailer gaf nog weinig weg, toch was ik geënthousiasmeerd door de bekendmaking dat ook Keiji Inafune bij het spel betrokken was. Nu, bijna veertien uur speeltijd later, is mijn enthousiasme van weleer toch ietwat getemperd.

Na een catastrofale gebeurtenis op aarde is de mensheid vrijwel volledig uitgeroeid. Enkel een handjevol overlevenden weet te ontkomen en zoekt hun toevlucht op een andere planeet. Far Eden lijkt in eerste instantie weinig te bieden, het bestaat voornamelijk uit zand en dus tracht men het klimaat dusdanig te beïnvloeden om een leefbare situatie te creëren. Eén van de aanwezigen die hierop toeziet is Joule Adams, een dame die na een kunstmatige slaap van enkele eeuwen ontwaakt en erachter komt dat er van de plannen niets terecht gekomen lijkt te zijn. Ieder spoor van andere mensen ontbreekt, het werken aan een leefbare situatie lijkt amper gestart te zijn en de beoogde hulprobots hebben het ineens op je voorzien. Aan de speler de nobele taak om op onderzoek uit te gaan om te achterhalen wat er nu precies gebeurd is.


Gelukkig leer je al snel dat niet iedereen tegen je is. Enkele van de hulprobots, de Corebots geheten, staan je nog altijd bij. Eén van hen is Mack, een creatie die het beste te vergelijken is met een hond. Zijn gave is om te graven naar schatten en het aanvallen van vijanden. Andere voorbeelden vinden we in Seth, een spinachtige Corebot die op rails kan klimmen en je naar anders onbereikbare plaatsen kan helpen, en Duncan, een aapachtige robot die met zijn kracht rotsformaties kan doorbreken. Iedere Corebot vertegenwoordigt een kleur die, net als je ammunitie, in een gevecht het beste gebruikt kan worden tegen gelijk gekleurde vijanden. Deze third-person shooter actie werkt best goed en krijgt een diepere laag door de inzet van de genoemde kleuren. Zeker in hectische situaties moet je goed het overzicht houden om effectief met je vijanden af te rekenen.

De overige gameplay is ingevuld door platforming actie. Omdat Joule beschikt over een exoskelet kan ze een dubbele sprong uitvoeren, alsmede een stuk vooruit schieten. Je zult deze kwaliteiten goed in moeten zetten om verder te komen, zeker later in de game als platforms slechts korte tijd verschijnen. De hand van Inafune is in deze secties duidelijk aanwezig. Sowieso loont het om de wereld goed te verkennen, getuige de collectibles die erin verspreid liggen. Het stelt je bijvoorbeeld in staat om je Corebots te versterken of het vormt een bittere noodzaak om verder te geraken in de game. En daar wringt nu net de schoen.


ReCore geeft een semi-open wereld, terwijl het je tegelijkertijd met een onzichtbare hand in de goede richting duwt. Hier is niets mis mee, tot het moment dat blijkt dat de ontwikkelaar je onnodig bezig wil houden. Bezit je niet over voldoende middelen die een doorgang vereist, dan mag je simpelweg niet verder. De enige oplossing is om terug te keren naar gebieden en deze uit te kammen, in de hoop dat je na het nodige speurwerk wel voldoende middelen bezit om verder te kunnen. Een game die hierdoor acht uur zou moeten duren, al dan niet aangevuld door de nodige uren op eigen initiatief de gebieden uit te kammen, wordt hierdoor onnodig opgerekt. Dat wat optioneel had moeten zijn, bijvoorbeeld door na het uitspelen van de game nog eens terug te keren, is nu een verplichting geworden.

Nu is het bovenstaande minder erg als de game dit op een interessante manier had gedaan, echter is dit lang niet altijd het geval. Dit komt door meerdere factoren. De ontwikkelaar heeft bijvoorbeeld bedacht dat je twee Corebots mee mag nemen om gebruik te maken van diens kwaliteiten. Wanneer je na flink wat moeite een punt bereikt en blijkt dat je niet de juiste Corebot bij je hebt, dan zul je terug moeten keren naar de hub om het juiste exemplaar te selecteren en de reis nogmaals moeten ondernemen. Het plaatsen van een marker is eveneens niet mogelijk, waardoor het nogal eens voor kwam dat ik mijn route niet direct opnieuw uit wist te stippelen en onnodig aan het zoeken was.


Gezien het verhaal is het logisch dat al het bovenstaande zich afspeelt in een wereld die grotendeels is ingevuld door zand, tegelijkertijd voorkom je hiermee niet dat het al snel saai aan gaat voelen. ReCore is zeker geen lelijke game, wel is het een eentonige game. Mede hierdoor is het opvallend te noemen dat er nogal wat technische problemen zijn. Laadtijden van een minuut zijn de game niet vreemd en ook texture pop-in komt veelvuldig voor. De PC-versie, die je door de Play Anywhere-service er gratis krijgt bijgeleverd, doet het gelukkig net iets beter, maar de problematiek rondom de oprekking van de speelduur blijft ook dan bewaard. Hierdoor blijf je met het gevoel achter dat er veel meer in had kunnen zitten. Had het technisch beter uitgewerkt geworden en er een meer rechtlijnig avontuur van gemaakt dan had het simpelweg beter gescoord. Daar kan zelfs een gereduceerde adviesprijs van veertig Euro niets aan veranderen.
Beoordeling
65
ReCore is als een relatie. Het ene moment heb je het fijn met elkaar, een volgend moment kun je elkaar niet uitstaan en komen alle negatieve kenmerken des te harder binnen. Dan valt het des te meer op dat de tijdsduur van de game is opgerekt en er op technisch vlak veel mis is gegaan. Juist door deze twee punten valt het spel uit de categorie 'best wel goed' naar 'er had zoveel meer in gezeten'.


15:16  Just Sing demo met Justin Bieber en Queen
07:25  Openingsvideo BlazBlue: Central Fiction
 Reacties (14)
 Pagina: 1
laraishond op 19-09-2016 om 07:58 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Zeer herkenbare conclusie

Wel jammer dat Recore zo tegen valt. Het leek me echt een potentieel toppertje.

MaartenL (Redacteur) op 19-09-2016 om 09:15 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Inderdaad jammer, had hier wel interesse in maar dan spaar ik nu liever mijn centjes voor andere games.

flip122 op 19-09-2016 om 10:25 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Nee , hier ben ik het niet mee eens , vind het wel een 7,5-8 waard , alleen al voor het nostalgische gevoel wat ik krijg van dit spel.
Ik snap niet waarom het vinden van bepaalde dingen om verder te komen een minpunt of tijd rekken is. Vroeger zat dit namelijk in super veel games. Dat is hetzelfde als bij andere oude platformers, vroeger had je ook geen waypoints om het je makkelijk te maken en had je ook vaak sterren, puzzelstukjes of whatnot nodig om door te kunnen naar een volgend level of een dungeon. De laadtijden zijn idd wel lang.
Recore is echt weer even een leuke frisse game vind ik.

Redneckerz (Redacteur) op 19-09-2016 om 11:42 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Minpuntje over texture problemen/laadtijden zijn niet eens aan Recore zelf te wijten maar aan diens spelmotor Unity.

Op console heeft bijna elke Unity game deze problemen omdat ze een hele oude garbage collector gebruiken in hun code.

Gast (90.34.212.xxx) op 19-09-2016 om 12:30
6,5-7 is ongeveer wel waar velen hem verwacht hadden na het Mighty No.9 fiasco.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-09-2016 om 12:34 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Het concept komt van dezelfde persoon, maar Mighty No 9 en ReCore hadden wel compleet verschillende studio's. Mighty No 9 is bijvoorbeeld van de studio die Mega Man ZX had gemaakt.

yjahmesio op 19-09-2016 om 13:12 [Niv: 55 / Exp: 2741]
Jammer dit, wil game toch graag spelen. Maar twijfel wel hard, want overal krijgt deze game slechte cijfers. Maar als ik filmpjes check, denk ik toch wat een vette game!!

Gelukkig is die niet duur, dus denk dat ik toch ga kopen!

Gewijzigd door yjahmesio op 19-09-2016 om 13:13

Gast (37.48.86.xxx) op 19-09-2016 om 14:04
Niet overall. Als ik kijk op metacritic zijn de cijfers juist onwijs uiteenlopend. Het is gewoon een game die niet voor iedereen is, dat is duidelijk, maar al met al geen slechte game op een enkele collectable missie na.
Ik verwachtte het ook rond dit cijfer eerlijk gezegd.

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-09-2016 om 14:44 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ flip122: Verschil tussen natuurlijke progressie en onnodig backtracken. Als ik eerst meer van X moet verzamelen om verder te komen, om er korte tijd later achter te komen dat ik weer terug kan omdat ik nog niet genoeg van Y heb, dan voelt dit als onnodig aan. Althans, bij mij, maar daar kunnen meningen natuurlijk in verschillen.

Asianator op 19-09-2016 om 16:16 [Niv: 164 / Exp: 8190]
Deze heb ik besteld. Lijkt me toch een erg leuke game, ondanks de problemen die er ongeacht zullen zijn.

Gast (213.46.252.xxx) op 19-09-2016 om 16:50
Dit spel voldoet meer aan de manier van spelen van vroeger dan van het heden. Pleurt op met waypoints en fast travel opties... Dit is gewoon old skool gaming. Ja er zitten idd wat mindere dingen in maar meer op het gebied van texture pop en laadtijden.

Dit gaat meer terug naar heavenly sword en enslaved.

Al dat openwereld geneuzel ben ik klaar mee. Dit spel krijgt van mij op dit moment meer een 8.

Gast (84.31.91.xxx) op 19-09-2016 om 18:10
Bij iedere dungeon staat duidelijk welke corebots je nodig hebt om ze te completen. Bij de deur staat dit aangegeven met een plaatje.

Ben het verder wel eens met de review. Maar ik vindt de afwisseling die deze game geeft erg fijn. Van mij mogen er gerust meer adventure games uitkomen.Heb dan ook Yooka Lele geback op kickstarter.

Als recore na patches vloeiender loopt is hij naar mijn inzien wel een 7 waard. De laadtijden zijn nu te lang. EN het is jammer dat hij last heeft van performance issues.

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-09-2016 om 18:12 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dat laatste ben ik overigens met je eens hoor, het cijfer is natuurlijk deels gevormd door de technische mankementen. Weten ze hier verbetering in aan te brengen dan scoort de game zeker hoger.

Gast (80.113.202.xxx) op 21-09-2016 om 10:29
Ik ben het wel grotendeels eens met de review, het spel heeft enkele minpuntjes, maar ik zou het toch zeker wel gaan halen als je een Xbox one hebt, al is het maar omdat het een van de weinige "exclusives" is.

Een 6.5 vind ik te min, een 7.5 is hier op zijn plaats. De game mechanics zijn goed uitgewerkt en er zit een interessant verhaal met steengoeie voice acting achter, dit wordt helaas niet helemaal genoemd in de review.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
ReCore
Type:
Game
Releasedatum:
16-09-2016
Ontwikkelaar:
Armature Studio
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media