Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

No Man's Sky


Door Mafusto op 02-09-2016 om 15:23
Bron: Gamed

Sean Murray en zijn team bij Hello Games hebben tijdens de ontwikkeling van hun game No Man's Sky een interessant concept de wereld ingeworpen die bij veel mensen opzien baarde. Vandaag kijken we of No Man's Sky ook de gemaakte verwachtingen waar kan maken.

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen en melden dat de game de grote 'hype' niet waar heeft kunnen maken. Dit ligt niet alleen aan de hoge verwachtingen die gecreëerd zijn door de fans, maar ook door beloofde features die niet in de game terug te vinden zijn. Dit betekent echter niet dat er geen plezier beleeft kan worden aan No Man's Sky. Verre van zelfs, want de eerste paar uren die je doorbrengt met No Man’s Sky zijn geweldig. Je begint op een verlaten planeet naast een gecrasht ruimteschip, alwaar het doel is om deze te repareren en door te gaan naar de volgende bestemming. Het repareren doe je door materialen op de planeet te vinden en deze om te zetten naar iets wat het kapotte voertuig nodig heeft. Tijdens het zoeken van materialen kom je al snel gebouwen en andere ontdekkingen tegen, leer je een nieuwe taal of pluis je een grot uit. Gedurende de tijd die je nodig hebt om je schip weer vliegklaar te maken, wordt je geleidelijk voorgesteld aan alle visuele elementen die op het scherm zichtbaar zijn. Hoewel de interface in eerste instantie nogal onduidelijk is, werkt het wel goed mee om het gevoel van verwarring en verdwaald zijn die je tijdens de eerste uren hebt te versterken.


Zodra het ruimtetuig gerepareerd is, is het aan de speler om te bepalen wat er gedaan gaat worden. Ga je zelf op ontdekkingstocht of laat je jezelf leiden door één van de twee doelen in het spel; ga je naar het centrum van het heelal of volg je het pad van de Atlas. Hoewel de twee 'verhaallijnen' niet de moeite waard zijn, was er toch iets wat me meerdere malen terug deed komen naar No Man’s Sky om het centrum van het heelal te naderen. In eerste instantie dacht ik dat het de drift was om mijn karakter zoveel mogelijk te upgraden, want op elke planeet zocht ik alle gebouwen af om een nieuwe multi-tool, schip of rugzak-upgrade te scoren. Toch bleek dit niet het geval, want na een substantieel aantal uur en een aardig aantal opbergruimtes verder te zijn bleef ik het spel toch spelen. Het simpele handelssysteem was het ook niet, aangezien het loont om een planeet met veel edelmetalen kaal te plukken en dat weer te verkopen. Ondanks dat alles bleef ik van elk nieuw stelsel wel elke planeet die op mijn pad lag bezoeken om te kijken hoe de planeet eruit zag en welk wildleven er te vinden was.

Dit laatste is waar de game ook echt in uitblinkt. Hoewel je na een paar planeten de randzaken wel door hebt, weet je niet wat er te verwachten valt aan beesten en planten die je tegen komt. Sommige planeten zijn van zichzelf interessant genoeg om op rond te dwalen. Zo kwam ik exemplaren tegen die zwevende eilanden bevatte, of bijna geheel onder water stonden. De soundtrack, die tevens willekeurig in elkaar wordt gezet, is een genot om naar te luisteren. Het geluid komt vaak overheen met de planeet en het leven wat op het scherm te aanschouwen is en doordat het geluid en de game zo vaak matchen, is het niet moeilijk om de enkeling waar dit niet het geval is door de vingers te zien.


Ondanks dat de grafische vormgeving en geluidsaspecten meer dan prima zijn, voelt elke planeet echter levenloos aan. De beesten kun je voeren, aldaar ze voorwerpen uit de grond graaien, of je aanvallen maar dat is ook gelijk alle interactie die je met het leven op een planeet kunt hebben. De aliens die te bewonderen zijn op de planeten, zijn dat alleen in de huizen die er te vinden zijn. Praat je er met één, dan kun je uit drie keuze opties kiezen in de hoop om een nieuw voorwerp te krijgen. Praat je daarna nogmaals met dezelfde alien, dan functioneert deze als een healingstation, zelfs als je deze boos maakt door je eerder gemaakte keuze. De grondstoffen op elke planeet hebben weliswaar een ander jasje, maar zijn in essentie hetzelfde. Edelmetalen zijn echter wel afhankelijk per planeet waardoor je in tegenstelling tot bijvoorbeeld ijzer, aders op een planeet moet vinden. Als je bijvoorbeeld koper tegenkomt, dan is de kans klein dat de planeet ook goud bevat.

Ook de kleine details tussen planeten klopten niet altijd. Zo kreeg ik op de ene planeet een waarschuwing dat 20 graden Celsius te koud was om doorheen te lopen terwijl een andere planeet waar het -20 was geen problemen opleverde. Naast de repetitieve ontdekkingen zijn het juist deze kleine details die de illusie van het ruimtemannetje spelen steeds doorbreken. Ook de ruimtepolitie, genaamd de Sentinals spelen hier een rol in. Verzamel je met de multi-tool iets te veel resources onder het oog van een klein zwevend robotje, dan zal deze alarm slaan en je samen met meer robotjes proberen om te brengen. Echter verdwijnt het alarm meestal als je de eerste wave van vijanden ombrengt, waardoor het effectiever is om de Sentinals uit te schakelen dan ervoor proberen te vluchten.


Deze levenloosheid zet zich jammer genoeg ook door in de ruimte. Tussen het bezoeken van de planeten door, zweef je door een ruimte van asteroïden. Af en toe komen er vrachtschepen, ruimtestations of vijandelijke schepen op je pad. De ruimtestations verschillen qua functie echter niet van de landingsplekken die op planeten te vinden zijn en vrachtschepen zijn er alleen om geplunderd te worden, alvorens je een kleine vloot aan Sentinal-schepen achter je aan krijgt. Hoewel de ruimte leeg hoort te zijn, is er te weinig te doen om het allemaal interessant te houden en wordt het al snel een saaie verplichting om een minuut in hyperdrive te wachten tot de bestemming bereikt is. De ruimtegevechten bieden hier ook geen solaas, omdat deze dogfights niet meer zijn dan een simpele oefening om een vijandig schip in het vizier te krijgen. Het meeste succes boek je door stil te gaan staan waardoor spectaculaire achtervolgingen vrijwel niet voorkomen en het geheel statisch aanvoelt. De verplichte resource management die komt kijken bij het onderhouden van je schilden en het feit dat elk schip hetzelfde bestuurt, helpen niet bij aan het plezier van deze dogfights.

En toch heeft No Man's Sky ondanks de vele minpunten een goede indruk op mij kunnen achterlaten. Vergelijk het met walking simulator-spellen als Dear Esther, waar de gameplay ondergeschikt is aan de ervaring die het geheel te bieden heeft. Elke keer dat ik een nieuwe planeet kon bezoeken was ik onder de indruk van hetgeen ik tegen kwam. Uiteindelijk durf ik te stellen dat de zoektocht naar het centrum de tijd die ik erin gestoken heb meer dan waard was en het plezier van het ontdekken voor mij genoeg was om veel van de minpunten uiteindelijk toch door de vingers te zien.
Beoordeling
75
No Man’s Sky is uiteindelijk niet geworden wat ons voor de release in de media voorgeschoteld is. Waar de game een overvloed aan planeten en andere astatische aspecten aanbied, schiet het veelal te kort in het aanbrengen van dezelfde nuance op het gebied van gameplay. Desalniettemin is No Man’s Sky zeker vermakelijk voor een gamer die zichzelf in een grote zandbak kan vermaken en daarin dwalend uren kwijt kan raken. Deze zal dan ook aangenaam verrast worden door de mogelijke visuale ontdekkingen die achter een repetieve laag aan verplichtingen en schoonheidsfouten verborgen ligt.


15:40  SEGA denkt na over Shenmue remasters
15:14  Het boerenleven in Farming Simulator 17 trailer
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Gast (77.250.110.xxx) op 02-09-2016 om 16:18
iemand die No Man´s Sky een score van 75/100 geeft kan ik niet serieus nemen Sorry..

deze game kost 59,95 en moeten we dus beoordelen als een full-price AAA game.
daarin schiet deze game volledig tekort.
Variatie in de scenery is nauwelijks aanwezig en alle planeten lijken teveel op elkaar. daarnaast zijn er bepaalde rotsen en kristallen die letterlijk op iedere planeet aanwezig zijn. hetgeen dat de diversiteit verstoord en je het gevoel geeft altijd op dezelfde plek te zijn.
ook zijn de Vykeen, Gek's en korvax rassen op iedere planeet aanwezig en staan er op iedere planeet gebouwen.
het gevoel van een onontdekt universum verkennen wordt zo geheel teniet gedaan.
daarnaast zijn de dieren totaal Random gegenereerd en hebben ze helemaal geen eigenschappen die aansluiten op hun vijanden of de omgeving.
alle planeten hebben een atmosfeer inclusief de manen, wat natuurlijk ronduit idioot is!
de zwaartekracht is overal hetzelfde, en er zijn enkel rotsachtige planeten/manen. waar zijn de gas planeten zoals Jupiter en Neptunus? waar zijn de ringen?
als je op een planeet uitstapt en je loopt 5KM, dan heb je de hele planeet eigenlijk wel gezien want meer variatie is er gewoon niet.
ze hebben gewoon teveel tijd in de menu structuur gestoken en spacehips en het handelen van grondstoffen en wapens.
als ze die tijd hedden gebruikt voor de variatie van planeten, dan hadden we wellicht een interessant universum gezien!

Gast (145.132.220.xxx) op 02-09-2016 om 16:59
Ik geef het spel een 7 ondanks dat ik eens ben met de reactie hierboven vermaak ik mij na 60 uur er nog steeds mee.

Gast (90.34.80.xxx) op 02-09-2016 om 17:42
75? LOL, Ga toch weg! Deze game is de grootste overhypte BS ooit en de grootste oplichterij die de games industrie gekend heeft, weer een prachtig werkje waar Sony zeker een handje in heeft gehad. Meer dan 90% van de gamers hebben de game binnen 2 weken laten vallen en de winkels liggen ook hier in Nederland al helemaal vol met tweedehands exemplaren, dat zegt genoeg en die Sean Murray kan zijn kop nooit meer vertonen. Direct liegen tegen zelfs Stephen Colbert is niet onopgemerkt gebleven. Hij heeft Peter Molyneux ver voorbij gestreefd als de grootste leugenaar van de industrie.

Gast (178.33.228.xxx) op 02-09-2016 om 17:45
Heb deze game vorige week terug gebracht omdat ik tijdens het spelen verwachtte dat velen dat zouden doen en ik er niks meer voor terug zou krijgen. Ik was al te laat en kreeg er nog maar 20 voor.
Ik zou het een 3-4/10 geven. Meer is die game niet waard. Het is een grote farce en eigenlijk behoorlijk misselijk hoe Sony en Hello Games deze game hebben gehyped en uitgebracht.

MaartenL (Redacteur) op 02-09-2016 om 18:14 [Niv: 472 / Exp: 23598]
58 uurtjes in de game maar kan er me nog wel af en toe mee vermaken.

Had meer variatie tussen planeten verwacht en iets meer leven erop zoals in de trailers waar een gigantische neushoorn een half bos omver maait.

Overigens is de prijs inderdaad veel te hoog voor het resultaat.

Gast (31.161.149.xxx) op 02-09-2016 om 18:49
Denk dat Sony een betere bedoeling had met de game. Maar denk dat Hello Games te hoge beloftes heeft gegeven aan Sony zelf. Achteraf blijkt dan dat Hello Games dat niet meer waar kan maken en dat zag je ook Sony de game niet meer echt deed promoten.

Gast (86.85.44.xxx) op 02-09-2016 om 18:55
Jullie geven het een 75 Ongeloofwaardig!!
Deze game is een 45 niets meer niks minder.
:r :r :r

Redneckerz (Redacteur) op 02-09-2016 om 19:01 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 77.250:

Wat had je dan liever gezien? 50? 60? Want intern bespreken we dergelijke dingen ook.

Even ter nuancering, op het moment van schrijven scoort de PS4 versie gemiddeld een 71 - http://www.metacritic.com/game/playstation-4/no-mans-sky

De PC versie komt er minder fortuinelijk vanaf met 60 - http://www.metacritic.com/game/pc/no-mans-sky

Het is dus relatief. Ik denk dat de game veel te veel hype heeft gekregen en dat juist daarom de teleurstelling zo groot is. Bekijk je de game echter zonder die bril, dan is een 75 misschien wel een prima cijfer. Van de grote releases is dit er 1 die we lager waarderen.

Roepen dat je mensen niet serieus kan nemen met zon cijfer en waar een anders zelfs liever een 3 of 4 geeft aan de game, dat zijn eerder bedenkelijke uitslagen.

Een 3 geef je eerder aan titels die zwaar onspeelbaar zijn, niet aan games die in de basis nog steeds best aardig zijn, maar waar door de hype een 10/10 op wordt verwacht.

Ik denk dat Hello Games zich tijdens de ontwikkeling al besefte dat de gigahype nooit waarheid kon worden. De vele uitstellen waren daarbij een teken aan de wand.

Alles opgeteld blijft No Man's Sky wel een titel met een uniek uitgangspunt en een uniek universum. De game poogt echt iets anders te doen dan de gebruikelijke titels, zowel op de gameplay als technisch en daar verdient Hello Games alle lof voor.

Nu met deze tech een kleinschaligere gedetailleerde game maken en ze hebben een topper in huis.

Gast (178.117.126.xxx) op 02-09-2016 om 22:20
Het is een 25€ game die voor 60€ verkocht word,ondanks de hype en sony marketing blijft het een indie titel. Iedereen had hier blijkbaar een AAA titel verwacht en ja dan is de teleurstelling groot.

Gast (84.27.102.xxx) op 02-09-2016 om 23:18
Ik heb er 100uur in zitten tof spel.

Dark Nemak op 03-09-2016 om 16:30 [Niv: 23 / Exp: 1128]
No Man's Lie.

Weslii op 04-09-2016 om 19:22 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Dit is een spel voor mensen met ocd of autisme. Alle anderen zijn er zo op uitgekeken.

Redneckerz (Redacteur) op 06-09-2016 om 13:17 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Weslii:
Wat een domme reactie. Echt.


Gast (90.34.212.xxx) op 07-09-2016 om 16:03
Onterecht is het niet want 9/10 waren er inderdaad op uitgekeken ;).

Boogieboyz op 07-09-2016 om 23:39 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ik zag een Steam review op eh.. Steam. Over God Eater 2 (ja, ik was ook verbaasd toen ik die op Steam aantrof, wist er niks van)

Anyway de review ging als volgt: "I bought this with my No Man's Sky refund"

'nuff said

Redneckerz (Redacteur) op 08-09-2016 om 13:22 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Gast 90.34:
Maar de strekking van zijn bericht is wel gewoon stompzinnig. Voor mensen met OCD of autisme

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
No Man's Sky
Type:
Game
Releasedatum:
10-08-2016
Ontwikkelaar:
Hello Games
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:








Meer media