Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Carmageddon: Max Damage


Door Rene Groen op 13-07-2016 om 06:53
Bron: Gamed

De release van Carmageddon ging aan niemand onopgemerkt voorbij. Als een losgeslagen autobestuurder kon je braaf races voltooien of iets minder braaf andere auto's uitschakelen, het was echter de mogelijkheid om voetgangers dood te rijden die voor flink wat controverse zorgde. Het maakte de game geliefd onder jongeren en in de jaren die volgden verschenen de nodige sequels en heruitgaven.

Het bovenstaande begon allemaal in 1997, maar ook in 2016 blijkt het spel nog springlevend te zijn. Een tussentijd van negentien jaar waarin de tijd stilgestaan lijkt te hebben. Toegegeven, de wereld lijkt minder gechoqueerd te zijn bij de komst van een nieuwe Carmageddon, toch doet Max Damage vooral denken aan zijn originele release. Grafisch lijkt het op een vroege Xbox 360 of PlayStation 3 titel, de laadtijden zijn dermate lang dat een wekker geen overbodige luxe is en de besturing is zo stroef dat het lijkt alsof je een betonwagen bestuurt. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om de game compleet af te kraken, op de vuilstort te gooien en vooral als een herinnering uit het verleden te laten bestaan. Toch heb ik nog enkele alinea's tot mijn beschikking om uit te leggen waarom ik ook plezier heb beleefd aan dit misbaksel.


Dit plezier kwam vooral voort uit de Classic Carma races. Het oude concept is bewaard gebleven, zo kun je een race op drie manieren winnen; voltooi alle laps, schakel je tegenstanders uit of vermoord iedere voetganger op de map. Dit alles gaat gepaard met een stevige soundtrack en een timer waarvan je de tijd aan kunt vullen door je innerlijke demon los te laten. De maps waarin je dit alles aanvangt zijn behoorlijk groot in opzet, maar lang niet altijd rijkelijk gevuld in termen van content. Toch maken de bijna honderd verschillende power-ups veel goed. De een helpt je, de ander werkt je juist tegen. Een auto van glas kan klaarblijkelijk weinig hebben. Het is wat dat betreft jammer dat het spel eruit ziet alsof het tien jaar geleden verscheen. Het roept weliswaar een nostalgisch gevoel op, maar kan niet als zodanig gerechtvaardigd worden. We zien dit ook terug in de A.I. De weinig gevarieerde voetgangers gooien zich vrijwillig voor je auto en je tegenstanders doen niet veel meer dan op je in rijden.

In eerste instantie start je met twee auto's, maar gaandeweg de game kun je het wagenpark uitbreiden tot meer dan dertig voertuigen. Je doet dit door auto's te vernietigen die als 'stealworthy' staan aangegeven, waarna je ze toe kunt voegen aan je garage. Met een scala dat reikt van sportauto's tot monstertrucks lijkt de nodige variatie aanwezig, toch besturen ze allen als een eenheidsworst die over datum is. Met name het maken van bochten is een ware uitdaging en enkel het gebruik van de handrem brengt enig soelaas, hoewel je op deze momenten weer de kans loopt in een slip te geraken. Het zou te verklaren zijn als je auto gedurende een race tot schroot is verwerkt, hetgeen je overigens direct kunt herstellen door credits in te zetten, in plaats daarvan is het een continue aanwezig probleem. In een game die juist zo erg steunt op rijplezier, is dit een ernstig gebrek.


Naast de Classic Carma races zijn er ook andere evenementen waar je aan deel kunt nemen. Er zijn onder andere races waarin random geselecteerde omstanders als te verdienen punten dienen, races waarin je enige doel is om tegenstanders te vernietigen of de meer standaard races. Er is ook een online mode aanwezig, de kans is alleen klein dat je hier veel tegenstanders zult vinden. Dit is niet alleen bepaald door het succes van de game, maar vooral door de afwezigheid van voetgangers. Eén van de steunpilaren waar de game op rust is geheel overboord gegooid.

Wanneer ik een lijst van plussen en minnen zou moeten maken zou het aantal minnen overduidelijk in de meerderheid zijn. Toch heb ik veel plezier beleefd aan deze game. Blijkbaar gaat het nooit vervelen om nieuwe power-ups uit te proberen, met je tegenstanders af te rekenen en voetgangers om te brengen. Voor een bedrag van tien of vijftien Euro kan ik eenieder aanbevelen het eens te proberen. Het probleem is alleen dat je het dubbele tot drievoudige neer zult moeten leggen. En dan wegen de leuke momenten toch echt niet op tegen de overduidelijke gebreken. Of je het nu nostalgie wilt noemen of niet, Carmageddon: Max Damage is simpelweg niet goed genoeg om dit bedrag te rechtvaardigen.
Beoordeling
40
Carmageddon: Max Damage laat oude tijden herleven, het is alleen jammer dat deze oude tijden ook betrekking hebben op het technische aspect. Het plezier dat je er zeker mee kunt beleven gaat hierdoor gepaard met lange laadtijden, matige graphics en stupide gedrag van de AI.


16:37  [GC] Geen persconferentie van Microsoft
06:49  Ghostbusters in Launchtrailer
 Reacties (9)
 Pagina: 1
Sayonara op 13-07-2016 om 10:37 [Niv: 11 / Exp: 573]
Oei, laat hem dan toch maar liggen. Heb vroeger wel een hoop plezier beleefd aan het origineel op de PC.

Gast (84.85.198.xxx) op 13-07-2016 om 13:37
Zeer jammer, keek er wel naar uit :(

da bom op 13-07-2016 om 16:12 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Ziet er wel lachen uit haha

Gast (88.159.254.xxx) op 13-07-2016 om 19:22
Als je dit niet zag aankomen...

Redneckerz (Redacteur) op 14-07-2016 om 11:42 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Beleeft veel plezier aan de game, maar voornamelijk vanwege de prijs, een 40. Oke. Dan koop je deze toch niet nu maar binnen een maandje of 2-3?

Battleborn vind je nu ook al voor 10 euro, 2 maanden na dato.

En tja, gedateerde graphics, a.i. Het origineel was ook geen hoogvlieger van dit alles. Het was wel pure fun, en tot diezelfde conclusie kom je ook.

Gast (90.34.46.xxx) op 15-07-2016 om 14:01
Was te verwachten.

Gast (86.85.78.xxx) op 17-07-2016 om 18:48
Gameplay > graphics Spel zit bomvol content. Prijs is niets mis mee. Besturing is vrijwel identiek aan C1/C2. Peds in MP hebben totaal geen meerwaarde.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-07-2016 om 19:07 [Niv: 747 / Exp: 37330]
- Gameplay boven graphics? Ben ik met je eens, ware het niet dat de gameplay ook behoorlijk slecht is.
- Bomvol content ben ik met je eens, kwantiteit boven kwaliteit is echter geen meerwaarde.
- Voor de prijs die ze voor de game vragen mag je een game verwachten die in veel aspecten beter is afgewerkt als het huidige product.
- Besturing is vrijwel identiek aan een game van twintig jaar oud? Tsja, dan mag ik toch wel iets meer verwachten.
- Peds in MP geen meerwaarde? Je haalt één van de steunpilaren van de game eruit, dat vind ik kwalijk te noemen.

Gewijzigd door Rene Groen op 17-07-2016 om 19:08

Gast (86.85.78.xxx) op 18-07-2016 om 10:39
peds waren altijd maar een gimmick, de controversie was mooi meegenomen. Ik mis ze iig niet in MP. En denk dat ze vooral storend zullen zijn gezien het effect ze hebben op de auto wanneer je ze raakt, vooral als nu al iedereen moeite met de handling heeft. Prijs zal met de boxed versie te maken hebben gehad, C:R was goedkoper, en iedereen die C:R al heeft, krijg C:MD gratis. Geen goed excuus, wel begrijpelijk. Gameplay... tja heb teveel reviews etc gekeken, en sommige weten gewoon niet wat te doen met zoveel vrijheid. Maar goed MP is waar ik me het meest vermaak.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Carmageddon: Max Damage
Type:
Game
Releasedatum:
08-07-2016
Ontwikkelaar:
Stainless Games
Uitgever:
Stainless Games
Media:








Meer media