Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
First View:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Door Rene Groen op 20-06-2016 om 07:03
Bron: Gamed

Daar waar Microsoft deze E3 nieuwe hardware introduceerde en Sony een indrukwekkend aantal games liet zien was de inbreng van Nintendo een stuk kleiner. Hun aanwezigheid draaide vooral rondom Pokémon en The Legend of Zelda en van deze laatste game werd dermate veel informatie gedeeld dat we er maar wat graag een First View aan wijden.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Eindelijk is de titel bekend. Een nieuw deel binnen de welbekende franchise die volgend jaar naar zowel de Nintendo Wii U als de Nintendo NX zal komen. Over deze laatstgenoemde console weten we nog vrijwel niets, wel werd bekend gemaakt dat de ervaring op beide systemen identiek zal zijn. Het is wellicht ook om deze reden dat de GamePad geen vereiste is om te kunnen spelen. Volgens producer Aonuma haalt het je enkel uit de ervaring wanneer je voortdurend tussen twee schermen moet wisselen. Speel je dan ook liever met andere controls? Niemand die je tegen gaat houden! En laat dit nu ook net de gedachte zijn voor de game als geheel. Breath of the Wild wil niemand tegen houden in de manier waarop hij het spel zal spelen. Vanaf het vroege begin ligt er een grote, uitgestrekte wereld aan je voeten die je vrij kunt verkennen. Denk een beetje aan The Legend of Zelda voor de NES en je hebt een aardig idee van diens werking.



Nintendo breekt dan ook met de meer recente titels, waar een zekere mate van lineariteit aanwezig was. Dit valt ook voor het verhaal te noteren. Een vrouwenstem vertelt Link wakker te worden. Honderd jaar heeft hij geslapen en de wereld heeft zijn hulp nodig. Een verhaal waar we verder nog geen duidelijkheid over kunnen geven. De speler dient zelf op ontdekking te gaan en het verhaal stukje bij beetje te openbaren. Althans, dat is een keuze die je zelf dient te maken. Het is namelijk mogelijk om in één (vrijwel) rechte lijn naar de eindbaas te rennen en zodoende niets van het verhaal mee te krijgen. Aonuma geeft aan dat je dan 'een hele goede speler' of simpelweg 'een beetje gek' bent, maar de mogelijkheid is er.

De echte Zelda fan ziet dit uiteraard als vloeken in de kerk en als we kijken naar alles wat er mogelijk is in de game sluiten we ons aan bij Aonuma dat je een beetje gek bent als je op deze manier door de game rent. Op het eerste gezicht hebben we toch vooral te maken met een traditionele The Legend of Zelda game. Kleurrijke grasvlakten, bekende vijanden en klassieke wapens liggen klaar om Link te helpen. Maar wat nu als ik je vertel dat al deze elementen in een andere vorm zijn gegoten? Dat je die kleurrijke grasvlakten in brand kunt zetten, die bekende vijanden als koloniën samenleven en die klassieke wapens op een geheel andere manier verkregen worden? Anders gezegd; dat deze nieuwe Zelda game alle traditionele conventies overboord gooit?


Laten we daar wat dieper op in gaan. In eerste instantie kan Link slechts een beperkt aantal materialen mee nemen die hij in de wereld tegen komt. Een verroest zwaard of de tak van een boom kan opgepakt én weggegooid worden om vijanden mee te lijf te gaan, met een bijl kap je een boom om brandhout mee te vergaren en de Boko Bow is een niet al te krachtige pijl en boog. Gebruik deze items enkele keren en ze zullen breken. Als speler zul je dan ook voortdurend uitgedaagd worden om nieuwe wapens te vinden. Wapens die middels statistieken overzichtelijk worden weergegeven, maar je kunt ook andere tactieken bedenken. Vijanden leven ditmaal gegroepeerd en hier kun je handig op inspelen. Een rotsblok kan dienst doen als aanvalsmiddel en de nacht is ideaal om sluipend te werk te gaan. Houd hierbij wel de nieuwe meter in de gaten die het geluidsniveau van Link aan geeft. Weet je ongezien een vijand te benaderen, dan kun je deze in één klap uitschakelen. Ook bij een rechtstreeks gevecht speelt timing een rol. Ontwijk je een vijand op het juiste moment dan schakelt Flurry Rush in. De tijd vertraagt en Link kan extra schade aanrichten.

Ook de traditionele manier voor het verkrijgen van health is overboord gegaan. Dit keer geen hartjes door het gras te maaien, voedsel is waar het nu om draait. Appels, paddenstoelen en vlees helpen je weer op de been, je kunt ze daarentegen ook gebruiken om er een gerecht van te maken dat meer health herstelt dan de individuele som van de producten. Een peper, champignon en steak zorgen bijvoorbeeld voor het herstel van zes hartjes en laten Link zijn lichaamstemperatuur tevens verhogen. Ook hier dien je namelijk rekening mee te houden. In koude gebieden voldoet de normale kledij van Link niet om langdurig te overleven en dus zul je eerst op zoek moeten naar passende kleding. Wees overigens niet bang dat je het etensniveau van Link op pijl dient te houden, we hebben hier niet te maken met Don't Starve. Eveneens van een belangrijke orde is de Sheikah Slate, een tablet met meerdere functies. Het stelt je onder andere in staat de map van Hyrule tevoorschijn te halen, Link's locatie af te lezen, het als magneet te gebruiken of als sleutel te laten fungeren.


Gesproken over de wereld, deze is maar liefst twaalf keer groter dan die uit Twilight Princess. Voor wie de E3 demo's bekeken heeft; dit gebied besloeg één procent wanneer we het afzetten tegen de totale map. Om het gevoel van exploratie te versterken is Link in staat om op ieder gewenst moment te springen en bergen te klimmen. Hoe hoog je kunt gaan wordt bepaald door een meter die je uithoudingsvermogen aan geeft, net zoals deze gebruikt zal worden bij andere fysieke inspanningen. Eenmaal op een hoog punt aangekomen kun je direct weer naar beneden duiken met behulp van een paraglider, of je bindt een schild onder je voeten en gebruikt deze als snowboard. Het vrije gevoel binnen de wereld zal verder worden versterkt doordat je in bomen kunt klimmen of deze juist kunt kappen en op dieren kunt jagen. Bang om de weg kwijt te raken? Dan zet je simpelweg een marker op je map of maak je een notitie van een locatie die je later nog eens wil bezoeken.

Bij het verkennen van de wereld zul je naast diverse dorpjes en grotere kerkers ook kleinere exemplaren tegen komen, de zogeheten Shrines. In totaal zijn het er meer dan honderd en ze bestaan vooral uit compactere puzzelervaringen. Weet je ze af te ronden dan verkrijg je niet alleen betere items, tevens fungeren ze als fast-travel punt.

Onder de nieuwe items vinden we onder andere Stasis. Met diens kracht kun je voorwerpen tijdelijk stil zetten. Door er vervolgens op te slaan bouwt het kinetische energie op en kun je het met een flinke slag wegslaan. Tevens is er Cryonis; een manier om ijsblokken te creëren om deze als opstapje te gebruiken. Het is zelfs mogelijk Amiibo's te gebruiken, zo kan Wolf Link aan je zijde vechten en op vijanden jagen. Dit is overigens de enige side-kick die Link zal vergezellen, verwacht dus geen partner zoals Midna of Navi dit was.


Naast de cell-shaded graphics is er ook veel aandacht besteed aan het geluid. Getracht is om de omgevingsgeluiden onderdeel te laten vormen van de beleving. Spelenderwijs hoor je het fluiten van vogels, het geritsel van insecten of het onweer dat plotseling op kan zetten. Ook met deze weersinvloeden zul je rekening moeten houden. Een kampvuur kan doven wanneer het regent en bliksem kan erg gevaarlijk zijn als je met een zwaard rondloopt. Tegelijkertijd kun je dit ook in je voordeel gebruiken. Gooi ditzelfde zwaard naar een vijand en laat hem het slachtoffer worden van de inslag. De grootste wijziging op het gebied van geluid is echter het gebruik van voice-overs. We hoorden dit al in de trailer, waarin Link aangeroepen werd door een vrouwenstem. Het zal niet het enige karakter zijn dat is ingesproken, maar Link behoort in ieder geval niet tot de personages die van een stem is voorzien.

En nu is het wachten. Wachten tot we nog meer informatie ontvangen. Wachten ook tot we een grafische vergelijking krijgen met de NX versie. En bovenal; wachten tot we met deze game aan de slag mogen. Laat het dan ook maar snel 2017 zijn zodat we tientallen uren in de geheel vernieuwde wereld van Hyrule kunnen duiken.


09:23  Launchtrailer Mighty No. 9
13:29  Verschijnt de PlayStation Neo dit jaar?
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (217.119.236.xxx) op 20-06-2016 om 08:58
1 van de weinige games tegenwoordig waar men een console voor koopt. I love it!

MaartenL (Redacteur) op 20-06-2016 om 11:38 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Hier inderdaad misschien wel een NX voor in huis halen

Nog tijd zat om erover na te denken in ieder geval.

BoSs op 20-06-2016 om 12:45 [Niv: 32 / Exp: 1599]
Fantastisch hoe de serie wordt vernieuwd. Het klinkt in elk geval veelbelovend. En met wat ik er al van gezien heb, ben ik verkocht.
Het is van in m'n kinderjaren geleden dat een game(trailer) zo'n indruk op me kon maken...

laraishond op 20-06-2016 om 13:37 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Nu ben ik zelfs blij dat ze Zelda vorig jaar niet mee naar de E3 hadden genomen. Stel je voor ze gaven al deze info en dan moet je nog ruim anderhalf jaar wachten...
Ik kan in ieder geval echt niet wachten!

Redneckerz (Redacteur) op 20-06-2016 om 13:48 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Opvallend is hoe ''zacht'' de game eruit ziet. Mario Kart 8 en Wii titel Mario Galaxy hadden dit ook al en het is een effect wat echt compleet uniek is, waar Nintendo echt een patent op lijkt te hebben.

Het zorgt ervoor dat hun games er ontzettend goed uitzien op hardware die zoiets niet zou moeten ondersteunen. Wat het nu precies is weet ik niet, maar het is daarom zo ontzettend jammer dat Nintendo geen papers publiceert waarin ze ingaan op de technische achtergrond van een spel zoals deze.

Het is net als het Coca-Cola recept - een geheim van de ambachtslieden.

Gast (62.140.137.xxx) op 20-06-2016 om 14:46
Goed geschreven René, mijn complimenten. Belooft een prachtgame te worden van wat we hebben kunnen zien! Geweldige vernieuwingen van de franchise. Nu wachten op het verhaal?de drive achter het avontuur. En natuurlijk het lange wachten tot de release. Las dat de game nogal wat vertraging heeft opgelopen door problemen met de fysica engine.

Zuigertje op 20-06-2016 om 16:15 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Deze game gaat epic worden.

@ red:

Volgens mij is er niets geheims aan. Is gewoon de artstyle (en cellshading bij dit spel) i.c.m. met de vrolijke kleuren. Doet me denken aan Rareware (viva pinata en banjo nuts and bolts)

Redneckerz (Redacteur) op 20-06-2016 om 16:38 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Zuigertje,

Nee, want non-Nintendo titels (Ook Rareware) hebben die ''zachte'' look weer niet, ook al is dezelfde artstijl. Het is echt iets technisch, een soort soft filter die wordt toegepast, maar het ziet er erg weeïg uit, een beetje hemels

laraishond op 20-06-2016 om 16:57 [Niv: 154 / Exp: 7700]
Ik vind de rotsen wel echt heel lelijk. Die kunnen wel wat meer textures gebruiken. Valt vooral op als link aan het klimmen is aangezien hijzelf veel details heeft. Ik weet niet of de Wii U daar wel krachtig genoeg voor is. Anders word het voor mij toch de NX versie denk ik.

Zuigertje op 20-06-2016 om 17:32 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ Red:

Geen idee wat je met zachte look bedoeld. Technisch is het niets bijzonders, maar de stijl is gewoon mooi en uniek. Bij deze zelda is dat extra aanwezig door de celshading en de artstijl, beetje abstracte feel waardoor je geen high detailed textures hoeft te gebruiken.

Dracquiteur op 20-06-2016 om 18:22 [Niv: 5 / Exp: 229]
Ik kan niet wachten.

Gast (209.95.51.xxx) op 20-06-2016 om 22:07
Als ik het echt wil spelen koop ik wel een tweedehands Wii U. Om hem na het uitspelen weer snel te verkopen.

Redneckerz (Redacteur) op 20-06-2016 om 23:26 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Zuigertje:
''Geen idee wat je met zachte look bedoeld.''

Om het verschil aan te duiden van deze Zelda en vergelijkbare games met eenzelfde stijl. Het is net of er een zachte waas over het beeld heen ligt. Mario Kart 8 had dit ook. Het is een heel kenmerkend en toch uniek effect.

Sea of Thieves, eenzelfde artstijl, heeft het bijvoorbeeld niet. Borderlands ook niet.

Darko Marco op 21-06-2016 om 10:36 [Niv: 12 / Exp: 577]
Voor mij ook duidelijk wat je met die zachtere stijl bedoeld. Al moet ik toegeven dat ik cotnrasten van kleuren beter vond bij de n64 games.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-06-2016 om 12:52 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Gast (62.140.137.xxx)
Bedankt, leuk om te horen dat je het artikel waardeert!

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Type:
Game
Releasedatum:
03-03-2017
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media