Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Bizerta: Silent Evil
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Star Fox Zero


Door Rene Groen op 29-04-2016 om 07:07
Bron: Gamed

Een nieuwe Star Fox, veel gelukkiger leek je me op voorhand niet te kunnen maken. De vorige delen heb ik kapot gespeeld en de aankondiging van een nieuw deel was genoeg reden om de slingers op te hangen en ballonnen op te blazen. Dit positivisme is een stuk minder geworden nu ik de game eenmaal gespeeld heb.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; mijn grootste kritiek gaat uit naar de besturing. Gekozen is om een systeem te gebruiken waarbij je voortdurend twee schermen in de gaten dient te houden. Op je TV-scherm krijg je een overzicht vanachter je vliegtuig, terwijl de GamePad je direct in de cockpit plaatst. Hoewel dit nog aardig te overzien is gaat het fout op ander vlak. Besloten is namelijk om het richtsysteem niet onder een stick te plaatsen, in plaats daarvan dien je de je de GamePad te kantelen. Het stelt je in staat om de ene kant op te vliegen en de andere kant op te schieten, maar het kostte me enkele uren om dit goed onder de knie te krijgen. Of nee. Laat me dit anders formuleren. Het kostte me enkele uren om er iets beter mee uit de voeten te kunnen. Want zelfs na deze uren zat ik soms nog te worstelen om mijn acties goed uit te vuren. Er zijn momenten waarop het prima werkt en de ideeën van Nintendo je duidelijk worden, echter overheersen de momenten waarop het niet werkt. Dit had allemaal opzij geschoven kunnen worden als deze besturing optioneel was, helaas is echter besloten om het als standaard in te zetten. Weliswaar kun je het zo instellen dat het enkel gebruikt zal worden tijdens het schieten zelf, hetgeen helaas geen passende oplossing is voor het probleem. Het enige positieve wat er uit de besturing gehaald kan worden is dat één speler kan vliegen en een ander kan schieten. Een coöperatieve spelstand die redding kan bieden, het moet niet gekker worden.


Wat het des te jammer maakt dat de besturing me zoveel problemen gaf, is dat de rest van het spel een stuk meer positivisme ontvangt. De terugkeer van Andross als de kwade invloed, het vrijspelen van verschillende routes om bij je einddoel te komen en de samenwerking met Slippy en Falco; het gaf me nostalgische kriebels. Niet door de voorgaande games te kopiëren, maar door bekende elementen te pakken en deze te doorbreken met geheel nieuwe invloeden. Het zorgde voor een verrassing die nieuwkomers niet als zodanig zullen ervaren, maar door de fans enthousiast ontvangen zullen worden.

Gelukkig hoef je ook niet bang te zijn middels een constante stroom aan herhalende handelingen verveeld te raken. Door de inzet van verschillende voertuigen, zowel in de lucht als te land, krijg je steeds weer een ander perspectief op de actie. Deze actie zelf speelt zich het ene moment af als een lineair vliegfestijn waarin je ruimtepuin dient te ontwijken en je teamgenoten moet ondersteunen, terwijl je een volgend moment in een meer open omgeving vijanden te lijf gaat, het opneemt tegen eindbazen of laserstralen ontwijkt. Niet ieder van deze gebeurtenissen en voertuigen is even sterk als de ander, maar over de gehele linie is het een leuk avontuur.


Grafisch staat Star Fox Zero zijn mannetje, maar de framerate krijgt soms wel enkele flinke klappen wanneer het te druk is op je scherm. Vermoedelijk komt dit omdat je voortdurend met twee schermen speelt, hoewel dit uiteraard geen excuus mag vormen. Qua muziek zijn er de nodige herkenningspunten, terwijl de karakters ditmaal ingesproken zijn en zich vanuit de GamePad speaker laten horen. Omdat de muziek zelf vanuit je TV zal komen vormt het een mooie wisselwerking die prima klinkt. Al deze elementen zijn echter de prullenbak in te schuiven wanneer je een gamer bent die eenmaal een verhaallijn speelt en dan door gaat naar de volgende game. De kracht van Star Fox Zero zit hem namelijk in het ontdekken van de verschillende paden die je naar het einde brengen. Dit slechts eenmaal beleven resulteert in een game van drie uur en dan doe je zowel de game als jezelf te kort. Het enige voordeel is dan wel dat je jezelf minder lang hoeft te ergeren aan de controls. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Beoordeling
60
Star Fox Zero had een heerlijke game kunnen zijn, ware het niet dat de controls roet in het eten gooien. Door het plichtmatige gebruik van motion controls was ik langer bezig om me door bepaalde situaties heen te worstelen dan nodig was. Het idee wat Nintendo hiermee had is ons duidelijk, maar waarom ze het niet optioneel hebben gemaakt is tegelijkertijd een raadsel. Wellicht ligt het aan mijn onkunde met deze besturingsvorm, maar het vormde een flinke domper op de feestvreugde. Met meer traditionele controls en een verbetering van de framerate had ik Star Fox Zero namelijk aan ieder aan kunnen raden. Iets wat ik nu niet durf te doen.


07:12  Star Fox Guard
06:58  Launchtrailer Mini Mario & Friends Amiibo Challenge
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (94.214.176.xxx) op 30-04-2016 om 10:48
Deze game had mij over kunnen halen een WiiU te kopen. Maar nu ik weer over dat gestuntel met de controls lees, haak ik zeker af. Nintendo weet echt werkelijk alles te verneuken!

Limmepie op 02-05-2016 om 02:58 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Vanmiddag voor het eerst een uurtje gespeeld. Zwaar overtrokken hoe de controls zo'n pijnpunt zijn voor jou.

Redneckerz (Redacteur) op 02-05-2016 om 12:07 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Limmepie:
Gelukkig vertegenwoordigen reviews slechts de subjectieve mening van een enkel individu en kan en zal daar zeker vanaf kunnen worden geweken.

Gezien je liefde voor Nintendo is het mij niet verbazend dat je minder problemen met de controls hebt.

Limmepie op 02-05-2016 om 15:18 [Niv: 21 / Exp: 1043]
@Redneckerz
Jup, fanboyism puur sang natuurlijk. Zo kan je het af doen. Alsof mijn mening van minder waarde is. Lekkere stroman weer. Daarbij, een mening is altijd subjectief en een individu altijd enkel.

@Rene
Heb je ook moeite met splatoon?

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-05-2016 om 15:21 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Limmepie: Dat mijn mening overtrokken is had geen reden hoeven te zijn voor de 60-score. Had de controls optioneel gemaakt en de game had hoger gescoord. Het is Nintendo te verwijten dat ze nu een controlschema door je strot duwen. In mijn conclusie zeg ik ook dat ik het spel bij niemand aan durf te raden door deze controls. Dit betekent niet dat iedereen weg moet blijven van deze titel, maar wel dat ik een waarschuwing mee geef. Mocht je zestig Euro voor deze game uitgeven dan wil ik voorkomen dat je er dan pas achter komt dat er één (goed, eigenlijk twee) verplichte manieren van controls zijn. En beide verplichten motion controls.

Mijn mening over Splatoon kun je hier lezen: http://www.gamed.nl/view/118019

Gewijzigd door Rene Groen op 02-05-2016 om 15:24

Redneckerz (Redacteur) op 02-05-2016 om 15:30 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Limmepie:
''Jup, fanboyism puur sang natuurlijk.''

Het is toch vrij duidelijk dat je van Nintendo games houdt, er bijgevolg dus meer ervaring mee hebt dan Rene, en je dus minder moeite met de controls zal hebben?

''Alsof mijn mening van minder waarde is.''

Maar je doet nu net alsof je ''slachtoffer'' bent van een niet-bestaande belediging.


Limmepie op 02-05-2016 om 15:59 [Niv: 21 / Exp: 1043]
In heel de splatoon review rep je geen woord over de gyroscoop controls in dat spel. Die zijn optioneel, maar toch opmerkelijk omdat velen deze control methode gebruiken vanwege het aimen dat bijna zo goed is als aimen met een muis. De controls in SFZ zijn echt niet veel anders dan met de gyroscoop in splatoon.

Het wisselen van view van scherm naar scherm is echt niet zo'n groot probleem als dat je laat denken dat het is. Andere spellen hebben dit ook, al is dit in andere functies (Pikmin 3, Zelda WW, etc.). In dit geval komt het neer dat je vliegt met het grote scherm en met precisie aimt op je tablet. Dit is dikwijls niet eens nodig en als het nodig is dan stoort het niet omdat je tablet perspectief gewoon goed is.

Dat je de controls als "door de stront duwen" omschrijft en een "waarschuwing" geeft laat mij na het zelf spelen van het spel met het idee achter dat het aan jou ligt dat je niet om kan gaan met deze controls. Ook het feit dat je het spel een lager cijfer geeft vanwege het niet kunnen kiezen draagt mee bij dat idee, immers als je er mee zou kunnen spelen valt er niks te klagen. Dat is waar bij mij de schoen wringt: je moet wel capabel zijn te spelen eer een oordeel te vellen, of duidelijk vermelden dat het jou niet lukt om te spelen, maar het niet voor iedereen zo hoeft te zijn ipv stellig te generaliseren.

Ps: Wel grappig deze vorm van kritiek, gezien skyward sword een 94 ofzo had hier. Als je dan over een spel wilt praten met verplichte motion controls, dan is dat spel meer dan schuldig.

Limmepie op 02-05-2016 om 16:14 [Niv: 21 / Exp: 1043]
@Redneckerz
@ Limmepie:
"Het is toch vrij duidelijk dat je van Nintendo games houdt, er bijgevolg dus meer ervaring mee hebt dan Rene, en je dus minder moeite met de controls zal hebben?"

Kwalijk voor een reviewer lijkt mij. Hoe serieus moet je de review dan nemen? De weinige vrije tijd die ik heb besteed ik wel eens door een spelletje te spelen. De situatie is wel prangend als mij dat alsnog in een soort van expert rol kan stoppen.

"Maar je doet nu net alsof je ''slachtoffer'' bent van een niet-bestaande belediging."

Altijd rondom de feiten gaan en naampjes geven. Nu noem je mij een slachtoffer. Je hoeft mij niet telkens in een hokje te stoppen, zo een stroman op te zetten zodat je niet op de punten in hoeft te gaan. Het gaat niet om hoe ik mij zie of hoe jij mij noemt. Het gaat om het feit dat de controls niet zo slecht zijn als ze hier worden voorgespiegeld.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-05-2016 om 16:29 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Je noemt mij nu de uitzondering qua motion controls, maar zou het ook in je op kunnen komen dat jij de uitzondering bent? Dat de groep die zich stoort aan de (niet optionele) motion controls wellicht groter is dan de groep die zich er niet aan stoort? En dat is nu precies mijn probleem. De controls hadden helemaal geen probleem hoeven vormen wanneer Nintendo ons hier een keuze uit liet maken. Waarom gamers een verplichting geven, terwijl ze het even makkelijk optioneel hadden kunnen maken?

Je vergelijking met andere titels gaat mank om precies de reden die je zelf ook al zegt: daar is het wel optioneel, of het werkt simpelweg beter. Waarom hier ineens een wijziging in aanbrengen? Waarom iets wat goed werkt ineens veranderen? Het is een vraag waar alleen Nintendo een antwoord op kan geven, maar wat mij betreft een zwaktebod vormt. De Nintendo Wii U kan wel wat goede hardware gebruiken en Nintendo limiteert zichzelf met dit soort keuzes.

Verder haal je Skyward Sword aan om je punt te maken. Met één simpele zoekactie had je echter kunnen zien dat deze review niet door mij geschreven is, maar door Gideon. Daarnaast zet je een Wii game met geheel andere (motion) controls nu nu weg tegen een Wii U game die (motion) controls op een geheel andere wijze gebruikt.

Tevens wil ik opmerken dat je nog altijd voorbij gaat aan het feit dat ik een waarschuwing tracht mee te geven met deze review, iets wat ik hiervoor ook al aan gaf. Nergens zeg ik dat Star Fox Zero een kutgame is die niet hoger verdient dan een 60-score. Wel zeg ik dat de motion controls situaties onnodig lastig maken, zeker voor de meer jonge spelers. Hiermee blijf ik dan ook in herhaling vallen: had de controls optioneel gemaakt en het spel had hoger gescoord.

Ik ben blij dat jij wel veel plezier haalt uit deze manier van besturen en je zal zeker niet de enige zijn. Het is ook goed dat je een tegengeluid laat horen, niemands mening is immers heilig. Tegelijkertijd weet ik dat er een grote groep is die Star Fox Zero in huis haalt vanwege de naam van weleer. Niet wetend dat de controls juist heel anders is dan destijds. Met deze review geef ik ze enkel aan dat ze hun verwachting wellicht bij moeten stellen, of het spel eerst even uit moeten proberen alvorens over te gaan tot aanschaf.

Gewijzigd door Rene Groen op 02-05-2016 om 16:33

Redneckerz (Redacteur) op 02-05-2016 om 19:05 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Limmepie:
Voor het grootste gedeelte valt er vrij weinig toe te voegen aan wat Rene al heeft opgesomd (En ikzelf in beperktere mate ook), maar op een paar punten wil ik nog wel een nuance maken:

''Kwalijk voor een reviewer lijkt mij. Hoe serieus moet je de review dan nemen?''

Niet iedereen speelt evenveel tijd op alle platformen. Voor Rene werken de controles gewoon niet lekker en dat je geen keuze wordt gegeven om het aan te passen (Wat ik imo wel een nijpend probleem vind en echt niet meer van deze tijd) draagt bij aan die score.

Als jij de review niet serieus wilt nemen: Prima. Daarvoor is het een review en een mening. Zijn mening is toch even waardevol als die van jou, toch?

''De situatie is wel prangend als mij dat alsnog in een soort van expert rol kan stoppen.''

Nee. Je houdt van voornamelijk Nintendo spellen en als ik het mij goed herinner hield jij je verre van de andere consoles. Bijgevolg speel je dus voornamelijk op Nintendo hardware en heb je dus meer ''ervaring'' met die apparaten dan bijv Rene die meerdere platformen moet coveren.

''Altijd rondom de feiten gaan en naampjes geven. Nu noem je mij een slachtoffer.''

Nee, ik zeg dat je net doet alsof je slachtoffer bent geworden van een niet-bestaande belediging.

''Het gaat om het feit dat de controls niet zo slecht zijn als ze hier worden voorgespiegeld.''

En dat is nog steeds jouw mening. Rene heeft een andere mening en beloont de game met een 60. Als jij er wel lol aan hebt, dan tel je er gerust nog 10 tot 15 punten bij op. Iedereen blij.

Limmepie op 03-05-2016 om 12:00 [Niv: 21 / Exp: 1043]
@Rene Groen
Ik heb je geen uitzondering genoemd, ik heb gewoon gezegd dat jij waarschijnlijk moeite had met de motion controls. Hoe zich dat verhoudt ten opzichte van de algehele populatie weet ik niet. Ik weet dat Gideon de review van Skyward Sword had geschreven, daar ging het mij niet om. Op die motion controls valt ook genoeg aan te merken. Het verschil in cijfer is gewoon te groot gezien beide met motion control worden gespeeld, ongeacht de reviewer.

Ik kan verder inhoudelijk op al je punten in gaan, maar dan wordt het een gebed zonder end. Je hebt je review geschreven en een cijfer daar aan geplakt. Ik ben daar tegenin gegaan en dat staat er onder. Mocht iemand nu het idee hebben dit spel te willen spelen, maar wordt deze afgeschrikt door jouw review, dan heeft diegene mij in de comments als tegenpool die verteld dat het wel allemaal mee valt. Een 7 a 8 is mijns inziens een milder en realistisch cijfer voor dit spel.

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-05-2016 om 15:14 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Zoals ook gezegd ben ik blij dat je ook een tegengeluid laat horen, in de toekomst moet je dat ook zeker blijven doen

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Star Fox: Zero
Type:
Game
Releasedatum:
22-04-2016
Ontwikkelaar:
Platinum Games
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media