Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel


Door Joni Philips op 07-04-2016 om 13:48
Bron: Gamed

Cross-over games zijn een hele rage. Super Smash Bros. en Marvel vs. Capcom zijn natuurlijk de kampioenen in het genre, maar ze zijn zeker niet de enige. Marvelous brengt bijvoorbeeld de PlayStation 3 en PlayStation 4 game Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel naar onze contreien, een game waarin wat onbekendere vechtersbazen samenkomen.

Het zou ons alvast verbazen moest je veel van de dames kennen die de cast van Nitroplus Blasterz Heroines opvullen. De game van ontwikkelstudio Examu verzamelt namelijk een dertigtal vrouwelijke karakters uit de stal van Nitroplus, een uitgever van wie de games maar zelden in het Westen verschijnen. Enkel hun samenwerkingen met 5pb – Steins;Gate en Chaos;Head – zullen enige naamherkenning oproepen maar uit die series zijn geen vechters voorzien. De enige herkenbare karakters die je zult tegenkomen, zijn Senran Kagura's Homura, Fate/Stay Night's Saber en Arcana Heart's Aino Heart. Hun aanwezigheid is echter eerder te danken aan studio Examu en uitgever Marvelous die in hun eigen line-up zijn gaan snuffelen. Een cross-over waarbij je dus amper iemand zult kunnen identificeren. Dat klinkt als een probleem, maar het twaalftal speelbare personages verschillen meer dan genoeg om hen te leren kennen. Het twintigtal support-karakters krijgt deze kans niet meteen, maar ook hier geen bezwaar. Je kent de dames namelijk niet, maar dat verandert snel eens je aan de slag gaat.

Ieder personage heeft namelijk een duidelijke stijl; zo gaat de ene dame eerder met haar zwaard aan de slag, de andere op een afstand en een derde gooit met kratten. Het is redelijk gemakkelijk om aan de slag te gaan met deze personages, maar het duurt steeds even om ze echt onder de knie te krijgen. Het hele aanbod aan speciale aanvallen is namelijk anders van personage tot personage, zodat je weer even de effecten ervan moet leren. Hiertegenover staat dan weer dat je qua besturing geen problemen zult hebben. Dit is een game met een redelijk soepele besturing die het je niet moeilijk zal maken om hieraan te beginnen. Naast de speelbare karakters zijn er ook de supports, waarbij je in elk gevecht twee van deze hulpjes kunt meenemen. Zij zijn vaak nog unieker, denk aan een personage dat op een step door het scherm springt of een ander dat met duisternis aanvalt. Het geeft wat extra mogelijkheden, even iedereen testen is dan ook aan te raden.


Het vechtsysteem is zoals eerder gezegd niet echt ingewikkeld te noemen, hoewel er toch redelijk wat knoppen worden gebruikt. In de eerste plaats moet je natuurlijk bewegen, wat kan met de linker stick of de D-Pad waarbij wordt gefocust op de vier richtingen. Door naar boven te drukken spring je en door achteruit te drukken verdedig je, elementen die je snel onder de knie hebt. Tussenliggende richtingen zijn minder belangrijk, je kunt dus bijvoorbeeld niet links en neer drukken om beide kanten tegelijk uit te gaan. Je hebt ook lichte, medium en zware aanvallen, en zware acties en ontsnappingen. Deze zijn toegekend aan de vier faceknoppen en de R1 schouderknop. Deze combineer je met de linker stick voor extra manipulaties. Dat kan dan betekenen dat je hoog of laag aanvalt. Er zijn ook meer geavanceerde elementen, R1 en achteruit betekent bijvoorbeeld een extra stevige verdediging terwijl R1 en vooruit een echte ontwijking is. Het vereist nergens lange knoppencombinaties, je combineert gewoon knop en richting.

Ook het oproepen van support-karakters – met de linker schouderknoppen – gaat snel en met R2 lanceer je een extra krachtige mode, genaamd Blaze. Dit alles komt zeer gemakkelijk naar voren, je leert het dan ook razendsnel. De echte superaanvallen vereisen wel wat meer 'training' maar ook dat blijkt niet moeilijk. Hiervoor heb je vaak aan twee-drie toetsen genoeg hoewel je dan eerst de juiste combinatie moet bekijken. Er zijn personages waar je deze zo uit de vingers schudt terwijl ze bij anderen wat meer specifieke scenario's hebben. Zo is er eentje die dient als counter in plaats van een regelrechte aanval. Deze superaanvallen geven vaak een fikse knal en zien er kleurrijk en flashy uit, waarbij de sprite-stijl goed past. De levenloze achtergronden zijn niet van hetzelfde niveau, maar de karakters en de aanvallen maken veel goed. Denk nu niet dat het gaat om een PlayStation 4-waardige ervaring, het is echter gewoon een leuk stijltje.


Infinite Duel kan overtuigen in het vechten, maar het is duidelijk dat het geen accurate naam betreft. Het duel heeft namelijk een eindpunt dat juist verrassend snel wordt bereikt. De hoofdbrok van de game ligt hem in de Story Mode; een soort Arcade Mode waarin je opbouwt naar een zeer stevige eindbaas; en de Another Story Mode, waarin een verhoogde focus is op het verhaal. Je kunt in die laatste zelfs kiezen om de gevechten over te slaan om alleen het verhaal te volgen. Het overleven van deze modes, samen goed voor iets minder dan een twintigtal gevechten, zorgt ervoor dat de game al zo goed als voorbij is tenzij je deze wilt verkennen met verschillende karakters. Op dat moment heb je alleen nog de Versus, de Score Attack, de Training en de Online modes, waarbij die laatste al redelijk desolaat lijkt ondanks het feit dat de Amerikaanse versie amper twee maanden geleden verscheen. Dit is dan ook eerder een game voor wie graag offline enkele Versus matchen spelen.
Beoordeling
65
Nitroplus Blasterz Heroines: Infinite Duel is een leuke game waarin redelijk wat pret beleven te valt, maar door een gebrek aan content houdt die pret gewoon te snel op. Het is daardoor een titel die vooral zal opvallen voor zijn gemakkelijke Platinum Trophy, bij het verdienen ervan zul je je niet vervelen maar daarna is er simpelweg te weinig om voor terug te keren, hoe vlot het vechtsysteem ook mag aanvoelen.


16:33  Fable Legends keert alsnog terug?
06:58  Video Star Fox: Zero
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (212.238.211.xxx) op 08-04-2016 om 00:40
Ik vind dit soort games doorgaans beter dan de bekende namen in het genre. Het is eens wat nieuws, dat je de characters niet kent is juist een voordeel tegenover de eeuwige Ryu of Ken van Street Fighter of Sol Badguy uit Guilty Gear, en zo kom je juist in aanraking met personages die je eerst niet kende. Sonico is overigens ook wel redelijk bekend buiten Japan.

Ook zijn de character designs vaak (altijd?) beter dan de vechters in andere bekende series zoals SF of Tekken, vooral bij deze game aangezien deze personages uit Visual Novel games komen, wat betekent dat de kwaliteit van de artwork en karakter ontwerpen vaak mijlenver boven "gewone" anime en manga staat.

Zo heb ik ooit eens een anime gezien (naam ff vergeten) en het viel me op hoe goed de personages eruit zagen, de presentatie, muziek enz. Guess what, de anime was gebaseerd op een Visual Novel.

Verder gebruikt de game dus 2D HD graphics wat ik de beste stijl vind voor dit soort games. Street Fighter IV's MT Framework engine graphics heb ik bvb nooit wat aan gevonden, ook al is die game ook 2D... 2.5D dan. Ik vind 3D fighting games ook wel goed maar voor anime fighters is deze stijl haast verplicht.

Kortom, ik vind het iig een toppertje, een aanrader voor als je eens wat anders wilt. Durf van de gebaande paden af te wijken...

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-04-2016 om 07:06 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Er zijn zeer veel animatieseries gebaseerd op Visual Novels, zowel toppers als floppers. Kimi ga Nozomu Eien is één van de absolute toppers in het genre. Fate/stay night en afgeleiden zijn natuurlijk ook bekend, zie dit spel ook. Air, Da Capo, Green Green, To Heart, Kanon ... zijn ook altijd veelgenoemde voorbeelden moest je inspiratie zoeken. Er is op dit punt inderdaad weinig mis, het is gewoon veel te weinig content om een hogere score te halen.

Gewijzigd door Joni Philips op 08-04-2016 om 07:07

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel
Type:
Game
Releasedatum:
07-04-2016
Ontwikkelaar:
Examu
Uitgever:
Marvelous Interactive
Media:





Meer media