Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

Call of Duty: Black Ops 3


Door Rene Groen op 16-11-2015 om 08:14
Bron: Gamed

Nadat de Call of Duty franchise startte in de Tweede Wereldoorlog zijn we hier in de loop der tijd steeds verder van gedistantieerd geraakt. Black Ops 3 spant wat dat betreft de kroon, de verhaallijn laat zich namelijk plaatsen in het jaar 2065, waardoor we met veel futuristische elementen te maken krijgen.

Het verhaal volgt zijn voorganger redelijk op, maar kan tegelijkertijd ook als losstaande game prima gespeeld worden. Hoewel, hier dient wel een kanttekening bij geplaatst te worden. Het begin van de campagne is namelijk nogal rommelig, met een hoop karakters en terminologie die over de speler heen worden gestort. Ik had niet gedacht dit in relatie tot een Call of Duty game te moeten zeggen, maar je zult je aandacht er dus goed bij moeten houden. De toekomstige thematiek komt naar voren in diverse aspecten, waaronder de Direct Neural Interface, kortweg DNI. Het is een ingebouwde technologie die soldaten in staat stelt om direct te communiceren met apparatuur en de troepen om hem heen.


Qua gameplay is verder een belangrijke rol weggelegd voor de Cyber Cores en Cyber Rigs. Eerstgenoemde is opgedeeld in een drietal categorieën, namelijk Chaos, Martial en Control, in totaal bestaande uit 23 unieke kwaliteiten die bruikbaar zijn tijdens missies. Te denken valt aan de mogelijkheid om granaten van vijanden vroegtijdig te laten ontploffen, het uitsturen van vuurvliegjes om de vijand te desoriënteren of het tijdelijk opgaan in je omgeving om jezelf op deze manier onzichtbaar te maken voor de tegenstander. Cyber Rigs zijn daarentegen juist toegespitst op de beweeglijkheid van de speler, denk aan het kunnen verrichten van een wallrun of hogere sprong. Dit laatste is natuurlijk niet zozeer nieuw in de serie, het doet namelijk sterk denken aan Call of Duty: Advanced Warfare.

Hoewel je aan het begin van het verhaal enigszins zoekende bent in hetgeen wat de ontwikkelaar probeerde over te brengen, ontvouwt zich zo halverwege een plot dat wel degelijk indruk maakt. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het je aan het denken zet, waarbij sommige van je achtergebleven vragen pas echt een invulling krijgen als je de verhaallijn nog eens zou doorlopen. Het is een sterk punt dat niet gelijk staat aan vernieuwing. Heb je eerdere Call of Duty titels gespeeld, dan weet je ongeveer wat je mag verwachten in termen van opzet en gameplay. Ondanks een oprekking van de spelduur, die nu zo'n acht tot tien uur in beslag neemt, voelt het allemaal erg vertrouwd aan. Veel knallen, zo nu en dan in een voertuig stappen en de AI die pas in actie komt op het moment dat je een bepaalde grens voorbij bent gegaan. Op dit punt overheerst dan ook het been there, done that gevoel.


Helaas kunnen de coöperatieve mogelijkheden niet bijdragen om dit gevoel te doorbreken. Het is mogelijk om de campaign met vier spelers te doorlopen, maar de gameplay verandert hier niet door, afgezien van het punt dat je elkaar op de been kunt helpen. De levels lijken iets wijder opgezet om de coöperatieve gameplay te ondersteunen, maar het gevoel van een echte meerwaarde ontbreekt. Wel leuk is de mogelijkheid om je eigen safehouse vorm te geven en met zijn allen rond te hangen tussen de missies door. Je kunt hier niet alleen je Cyber Cores en loadout afstemmen op de aankomende missie, maar tevens pronken met je verdiende medailles door deze tentoon te stellen. Het is zelfs mogelijk om met de top-down shooter Dead Ops Arcade II aan de slag te gaan, die net als diens voorganger minimalistisch is in uitvoering, maar wellicht daardoor erg verslavend.

Wanneer je klaar bent met de campagne kun je hier nogmaals in duiken middels de Nightmare mode. De blauwdruk van de verhaallijn keert terug, maar dan aangevuld met de nodige verrassingen en twists. De levels worden bijvoorbeeld ietwat door elkaar gehusseld, de tegenstanders gepresenteerd als zombies en je wapentuig is net even anders. Het gaat te ver om het als een geheel aparte ervaring te presenteren, zie het meer als een leuke aanvulling.


Van een grotere orde is wat dat betreft de terugkerende coöperatieve spelmodus met zombies. Doel is de ondoden voor eens en altijd in het graf te krijgen, waarbij de uitwerking ditmaal net iets dieper gaat, getuige onder andere een apart XP-systeem. Hiernaast kun je op specifieke momenten in een groots beest veranderen dat je niet alleen bovennatuurlijke krachten geeft, maar je ook in staat stelt om op plaatsen te komen die anders onbereikbaar blijven. Een andere toevoeging vinden we in de vorm van kauwgomballenautomaten, waar je weer verschillende power-ups kunt verkrijgen. Dit alles is opgezet in een donkere jaren veertig stijl, inclusief bijpassende muziek, die zich weliswaar differentieert van de overige content, maar daardoor niet minder leuk is.

Freerun tapt uit een geheel ander vaatje. De grauwheid van de zombies en het geweld van de campaign maken tijdelijk ruimte voor snelheid. Het idee is dan ook simpel; zet op een viertal banen een zo snel mogelijke tijd neer, deel dit met de wereld en probeer de scores van anderen te verbeteren. De uitwerking is even simplistisch als dat het klinkt, maar tegelijkertijd zul je flink wat moeite moeten doen om geen fouten te maken aangezien dit van invloed is op je eindscore. Het lijkt misschien los te staan van een game als Call of Duty, maar traint je tegelijkertijd prima in de bewegelijkheid die het spel je in de andere modi te bieden heeft.


Veel van de hiervoor beschreven gameplay moet natuurlijk allemaal samen komen in de multiplayer. In eerste instantie lijkt dit vooral bekende kost voor degene die reeds eerder Call of Duty games hebben gespeeld. Het Pick 10-systeem keert bijvoorbeeld terug, waarbij je zelf een invulling mag geven aan hetgeen je in de strijd mee wilt brengen. Killstreaks maken eveneens wederom hun opwachting en hoewel we een uitbreiding vinden in het aantal in te zetten mogelijkheden werkt de opzet als vanouds. Toch zien we ook een belangrijke toevoeging in de vorm van Specialists. Het gaat om een breed scala aan karakters die ieder een tweetal specifieke vaardigheden heeft die je tijdens het spelen dient te ontgrendelen. Enerzijds heeft dit betrekking op een actieve kwaliteit, denk aan een minigun die in de arm van een Reaper is geïntegreerd, en anderzijds om een passieve skill, zoals de Vision Pulse van de Outrider, waarmee je te zien krijgt waar vijanden zich binnen een bepaalde straal bevinden.

Een leuke bijkomstigheid (of minder leuke, afhankelijk vanaf welke kant je het bekijkt) van Specialists is dat je niet altijd kunt vertrouwen op één zelfde tactiek. Black Ops 3 probeert eSport spelers tegemoet te komen door het gebruik van deze klassen te limiteren. Niet door ze compleet te verbannen, maar door maar één actieve of passieve kwaliteit toe te kennen aan een speler. Twee spelers kunnen dus weliswaar een zelfde Specialist kiezen, maar dan gebruik je zijn actieve óf zijn passieve kwaliteit, waarbij de andere speler automatisch de andere keuze kan benutten. Het zorgt voor een stukje eerlijkheid dat nog verder is doorgevoerd door kwaliteiten te beschermen of te verbannen. Beurtelings kunnen spelers een keuze maken, waardoor het zomaar kan dat je veelgebruikte Vision Pulse ineens niet toegankelijk is. Het laat je steeds weer experimenteren met loadouts, hetgeen wij alleen maar toe kunnen juichen.


Eveneens nieuw is de zwarte markt waar je verdiende cryptokeys in kunt zetten. Deze tokens verdien je door aan allerhande opdrachten te voldoen of in level te stijgen, waarna ze om te zetten zijn in de aanschaf van een verrassingspakket. Je waarde bepaalt de uniekheid van diens drievoudige inhoud, maar wat je krijgt is altijd een verrassing. Iets minder verrassend is de toevoeging van de Gunsmith en de aanwezige modi. In Gunsmith kun je bestaande wapens een stuk persoonlijker maken door er een paintjob tegenaan te gooien. De mogelijkheden zijn redelijk diepgaand, echter is dit één van de opties die niet aanwezig is in de Xbox 360 en PlayStation 3 versies, net zoals zij het zonder de gehele campagne moeten doen.

Een ander punt waarop Black Ops 3 niet weet te verrassen is het aanbod aan multiplayer modi. Namen als Team Deathmatch, Free For All, Capture The Flag, Uplink en Kill Confirmed zijn allen bekend en er is voor gekozen om hieraan vast te houden. Als geheel is de multiplayer, afgezien van de Specialists, dan ook vooral bekende kost. Het is een conclusie die ook voor de game als geheel op te tekenen is. Het voelt als een logische voortzetting binnen de franchise, zonder dat er van de reeds bewandelde paden wordt afgeweken. De verhaallijn is er weliswaar één die je mee weet te slepen, maar kijkend naar de gameplay doet het weinig nieuws. Is dit een slecht iets? Niet per definitie. Ondanks dat Black Ops 3 namelijk niet zozeer vernieuwend is hebben we ons er wel weer prima mee vermaakt. De gameplay staat als een huis, qua content kun je gerust weer een jaar vooruit en de geluidseffecten zijn prima. Grafisch waren er in onze gespeelde Xbox One versie wel enige kleine mankementen, dank aan minderwaardige texturen en rare lichteffecten, maar nergens waren deze dermate storend dat ze de spelervaring in de weg stonden. Ontwikkelaar Treyarch vindt het wiel dan ook niet opnieuw uit, maar laat deze wel prima rollen.
Beoordeling
80
Call of Duty fans kunnen Black Ops 3 met een gerust hart aanschaffen. De gameplay is overwegend vertrouwd en – afgezien van enkele toevoegingen – gooit ontwikkelaar Treyarch het roer niet rigoureus om. Het resulteert in een campagne die weliswaar langer is dan we gewend zijn en qua verhaal ook indruk maakt, maar tegelijkertijd weinig toevoegt aan de gameplay die we reeds eerder gespeeld hebben. De Specialists doen dit voor de multiplayer gelukkig wel, maar verwacht ook hier geen ommezwaai in hetgeen wat je al enkele jaren doet, hetgeen ook op te tekenen valt voor de spelmodi. Zie dit echter niet als iets negatiefs voor de content als geheel, want samen met een zombiemodus en Freerun hoef je je niet snel te vervelen.


15:53  Achievements Deadpool
14:05  Packshot Sunday - Deel 172
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (217.122.74.xxx) op 16-11-2015 om 09:37
Jeetje

Jonezy op 16-11-2015 om 10:32 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Goed geschreven recensie die grotendeels met mijn gevoelens over de game overeenkomt, al heb ik de singleplayer nog maar tot de helft gespeeld. Voelt voor mij wel echt als de eerste CoD sinds Black Ops 2 die ik 3 jaar lang kan spelen... Zowel Ghosts als AW wisten mij niet eens een jaar te boeien.

Gast (82.176.230.xxx) op 16-11-2015 om 11:13
Jammer dat jullie de pc versie niet hebben getest, die schijnt niet echt soepel te lopen.

Redneckerz (Redacteur) op 17-11-2015 om 16:55 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Treyarch heeft er wel voor gezorgd dat de titel tjokvol content zit - Dead Ops Arcade is ook weer terug. Alleen de last-gen versies zijn zwaar benadeeld.

Een goede, ietwat veilige release. En tja, hoe ze nu Advanced Warfare 2 willen presenteren?

Gast (94.214.241.xxx) op 20-11-2015 om 10:40
Eerst Ghost 2 nog he

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Call of Duty: Black Ops 3
Type:
Game
Releasedatum:
06-11-2015
Ontwikkelaar:
Treyarch
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media