Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Tales of Zestiria


Door Joni Philips op 07-11-2015 om 11:56
Bron: Gamed

De Japanse game-industrie maakt zich momenteel klaar om voluit over te stappen naar de nieuwe generatie consoles, Bandai Namco werkt bijvoorbeeld aan een exclusieve Tales-game voor PlayStation 4. Het brengt in de tussentijd echter ook Tales of Zestiria op de markt dat beide generaties aandoet.

Bandai Namco zorgt alvast voor flinke vernieuwingen in Tales of Zestiria, maar het heeft die vernieuwende strategie niet toegepast op het verhaal. Zestiria gaat terug naar de oude vertrouwde middeleeuwse fantasiestijl, die aan de kant werd geschoven voor de Xillia games. Het achterliggende verhaal is eveneens weinig origineel. Protagonist Sorey gaat samen met zijn broer Mikleo op avontuur om zich te bewijzen als de persoon die de wereld kan redden. Hij wil deze taak vervullen door de mensheid en de Engelachtige Seraphim – waardoor hij werd geadopteerd – samen te brengen. Het leidt naar een avontuur dat zijn sterke momenten heeft, zeker na het trage en voorspelbare begin, maar dat door de zwakke opbouw van de personages, inclusief het verwachte standaard ‘anime’-uiterlijk en vele clichés, nooit echt tot zijn recht komt. Het is enigszins spijtig want de Japanse én Engelse cast – je kunt kiezen – zorgen voor een goede prestatie die op die eerdergenoemde sterke momenten wel een meerwaarde bieden.

Het ontwikkelteam vernieuwt wel in het gevechtssysteem, dat de titel Fusionic Chain Linear Motion Battle System heeft gekregen. Het blijft in de eerste plaats een Real Time systeem waarin je één personage bestuurt, terwijl de andere personages worden overgenomen door de computer. De computer zorgt voor een consistente aanpak, die je deels kunt sturen, waarbij een dood AI karakter vaak na enkele seconden opnieuw aan boord komt. Je kunt hiernaast natuurlijk opnieuw de hulp inroepen van een offline vriend die je helpt in gevechten, voor het doorvoeren van een diepgaandere strategie. Je beschikt over een uitgebreide set aan fysieke en magische vaardigheden, Artes, om aan te vallen, die je ook nog eens zo goed mogelijk dient te combineren om vernietigende combo’s te vormen. Je moet tegelijkertijd opletten dat je niet meteen door je vaardigheidspunten vliegt, want je moet altijd even opnieuw opladen. Je kunt dan ook beter je Artes goed uitkiezen, zeker omdat je een Schaar-Steen-Papier kunt hebben met vijandelijke aanvallen.


Je wordt in de gevechten bijgestaan door de Seraphim, die elk een eigen elementaire affiniteit hebben. Dit is belangrijk want vele vijanden hebben ook een zwakte. Je kunt deze Seraphim inzetten als gewone karakters, zodat ze meelopen tijdens de gevechten en hun vaardigheden gebruiken om de vijanden neer te halen. Je kunt je Seraphim ook tijdelijk fuseren met menselijke karakters zodat die een gigantische boost krijgen. Dit ‘Armatization’ proces kan zo vaak als wenselijk worden gebruikt, zodat het kwestie wordt van beslissen op welke momenten het een toegevoegde waarde betreft en welke Seraphim de ideale keuze is. Je speelt met deze keuze verder in op de strategische diepgang wat de game langer interessant houdt. De game biedt in deze gevechten eveneens een grote variatie aan vijanden, die leuke ontwerpen hebben en die diverse strategieën vergen, zodat die elementaire affiniteiten van de Seraphim zeker handig blijken. Het betekent ook dat Tales of Zestiria niet snel gaat vervelen.

Het voorbereiden van de gevecht is natuurlijk opnieuw vitaal voor de overlevingskansen op langere termijn, inclusief het kiezen van de correcte vaardigheden. Zestiria heeft geen traditionele skill tree, het werkt op basis van de equipment waarop je vier vaardigheden kunt plaatsen, waarvan drie die je volledig vrij kunt kiezen. Je zoekt dus zelf de beste manier om een krachtig personage op te bouwen, iets waarin de game wel een helpende hand biedt door een overzicht van potentiële bonussen te geven. De equipment kan eveneens worden gefuseerd, zodat oude equipment niet meteen nutteloos wordt. Dit is niet echt toegankelijk, maar het is de moeite waard om hierin tijd te investeren. Je moet dan niet onmiddellijk afscheid nemen van een oud wapen, maar je kunt het gewoon samenvoegen met een nieuwer wapen voor een beter resultaat. Je zult dan ook minder nutteloze equipment oprapen dat je alleen gebruikt om te verkopen in tegenstelling tot in andere Role Playing Games.


De game beschikt ook opnieuw over een grote spelwereld, die onderverdeeld is in open omgevingen. Zestiria weet zich duidelijk te onderscheiden door die open wereld, die toelaat echt te zoeken om alle geheimen te vinden. Het spel bevat onder andere verborgen wezens die toegang geven tot nieuwe vaardigheden. De open wereld is tegelijkertijd amper een hindernis dankzij de aanwezigheid van een doordachte Fast Travel optie, die ervoor zorgt dat het opnieuw verkennen van omgevingen vloeiend verloopt, en achtergrondmuziek die je met plezier aanhoort. Het wordt enkel een probleem naar het einde toe wanneer de Fast Travel optie tijdelijk wordt geblokkeerd om de speeltijd via nodeloze backtracking op te rekken. Het blijft echter een succesvolle vernieuwing, zodat het juist opvallend is hoe lineair de aanwezige dungeons zijn. De dungeons zijn frequent kleine, korte tunnelachtige omgevingen die geen verkenning vereisen en waarin de speeltijd eveneens artificieel wordt opgetrokken door onprettige puzzels die je soms dwingen om de dungeon compleet opnieuw te beginnen.

Het openen van de omgevingen heeft natuurlijk enkele neveneffecten, Zestiria geeft bijvoorbeeld een beter overzicht van de wereld. Er wordt nu eenmaal nauwer toegekeken op de actie in dit soort games tegenover de abstractere wereldmap van voorgaande games. De PC en PlayStation 4 versies, waarbij wie die laatste gespeeld hebben, hebben lichte upgrades gekregen, maar het blijft duidelijk een PlayStation 3-game. De kleurrijke maar herhalende omgevingen zijn weinig gedetailleerd, zodat ze af en toe doen terugdenken aan die typische eenvoudige achtergronden uit animatieseries. Het heeft tegelijkertijd een voordeel want het zorgt ervoor dat gevechten en verkennen beter in elkaar overlopen, het gebeurt namelijk in dezelfde schermen zodat de omgevingen een echte rol spelen. Het is af en toe onhandig in kleine binnenruimtes waar de camera onhandig staat of waar vijanden zich om de hoek bevinden. Het blijft gelukkig beperkt tot de normale gevechten, waar je sowieso geen probleem mag hebben. Je wordt niet beďnvloed in de baasgevechten, die toch moeilijker zijn, zeker indien je de moeilijkheidsgraad wat hoger zet.
Beoordeling
80
Tales of Zestiria is dus een smakelijke Role Playing Game die enkele interessante vernieuwingen doorvoert. De game heeft nog steeds die typische Tales-elementen maar het zorgt voor voldoende veranderingen om een stevige basis voor de toekomst te vormen. Zestiria zorgt met die nieuwe ideeën eveneens voor een game die ondanks enkele minpunten als de zwakke dungeons tientallen uren kan meegaan.


15:20  Zombievideo voor Call of Duty: Black Ops III
10:03  Activision Blizzard start film- en televisiestudio
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (89.98.133.xxx) op 07-11-2015 om 14:01
heb de game,wat wel een gedoe is , is die bonus content. registreer hier ,dan daar , dan eerste vip ,om dan redeem code te krijgen. , wat ze willen is reclame duwen in de mail box . meer niet .

Gast (31.161.150.xxx) op 07-11-2015 om 15:42
Was een erg goed spel, heb er toch wel een goeie 50 uur plezier aan gehad zonder de dlc nog:)

Gast (62.140.132.xxx) op 14-11-2015 om 19:30
Gekocht uitgespeeld terug gebracht bleef niet zo memorabel als symphonia toen der tijd jammer wel goed voor instappers in de serie

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Tales of Zestiria
Type:
Game
Releasedatum:
16-10-2015
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media