Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited


Door Stefan van B op 01-07-2015 om 15:40
Bron: Gamed

Met wisselend succes hebben ontwikkelaars de afgelopen jaren regelmatig geprobeerd hun MMORPG's op consoles te lanceren. Nieuwkomer in deze reeks is Bethesda die recentelijk The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited heeft uitgebracht op de PlayStation 4 en Xbox One. Wij gingen aan de slag met de PlayStation 4 versie van de game en doken Tamriel in.

Even een korte opfrisser voor personen die misschien wat minder bekend zijn met de serie. Tamriel is het continent waar alle Elder Scrolls games zich afspelen. Morrowind, Cyrodill en Skyrim zijn allemaal provincies van dit continent. De Elder Scrolls zelf bevatten informatie over het verloop van alle gebeurtenissen in zowel het verleden als het heden, maar kunnen niet gelezen worden zonder een hoge prijs te betalen. In The Elder Scrolls Online draait het echter voornamelijk om het verschijnen van Molag Bal, de onsterfelijke prins van overheersing en slavernij over stervelingen. Met 'Dark Anchors', een vorm van duistere magie, probeert Molag Bal het continent in een andere dimensie te trekken, waardoor hel op aarde zal ontstaan. Te midden van deze chaos vechten drie facties tegen het keizerrijk en tegen elkaar. Ruim een jaar geleden nam Cor al deel aan deze strijd op de PC. Lees voor meer gedetailleerde informatie over de game dan ook zijn review. In deze review zullen we ons focussen op hoe de uitgebreide MMO-ervaring is overgezet naar consoles.


Na het downloaden van enkele game-updates en content-uitbreidingen kon er aan de slag gegaan worden met The Elder Scrolls Online. Althans, dat was de bedoeling, je wordt namelijk eerst geacht een naam voor je karakter te bedenken en diens uiterlijk vorm te geven. Voor je het weet is de avond al weer om. Zonder gekkigheid, persoonlijk had ik het hele creatie menu over het hoofd gezien. De game gaat er vanuit dat je zelf ziet dat je op de schouderknoppen kan drukken om in het betreffende menu terecht te komen zonder hier uit zichzelf langs te gaan. Een gemiste kans, maar ook eveneens een kleine wake-up call: we hebben hier te maken met een MMO en daarbij wordt je toch wat sneller in het diepe gegooid. Personen die ervaring hebben met eerdere Elder Scrolls games en met name Skyrim hebben het net wat makkelijker. De gehele interface is gelijkend aan de interface uit The Elder Scrolls V: Skyrim, wat het voor de speler gemakkelijk en overzichtelijk maakt om door de menu's heen te scrollen. Andere Eldere Scrolls ervaring is eveneens aanbevolen, met wat achtergrondkennis wordt de game een stuk begrijpelijker. De hoeveelheid aan informatie en termen die alleen al in de introductie jouw kant opkomen is indrukwekkend en kan afschrikkend werken.

Doorgewinterde gamers zullen zich hier snel doorheen kunnen bijten, want als de game eenmaal op gang is gekomen - en dat gebeurt vrij snel - doet The Elder Scrolls Online zijn naam eer aan. Quests zijn van behoorlijke proporties en kunnen al gauw enkele uren in beslag nemen. Deze zijn bij aanvang dan ook de drijfveer van de game. Er is wel minder ruimte voor vrije exploratie zoals in de single-player ervaringen. Vijanden zijn ofwel een te hoog level, waardoor je meermaals vermoord zult worden als je te ver afstruint, en omgevingen zijn simpelweg niet ingericht om eindeloos dwalen vermakelijk te maken. Gelukkig zijn er talloze quests die je zullen bezighouden. Hierbij heb je weinig te maken met andere spelers, aangezien zij jou in deze gebieden niet kunnen aanvallen en jij hen ook niet. Wel kom je ze gedurende je quests tegen - je bent niet de enige held in Tamriel - en kan het voorkomen dat er een eindbaas zonder jouw inbreng net gedood wordt als jij de bijbehorende ruimte binnenstapt. Hierop ontvang jij geen ervaringspunten, maar heb je wel de queste als zodanig voltooid en kun je het lijk beroven. Van gecoördineerde samenwerking binnen het 'single-player' gedeelte van deze MMO is dan ook weinig sprake.


Communicatie met andere spelers is dan ook wat moeilijker dan het zou moeten zijn. Standaard is er voice-chat die aanstaat voor de omgeving. Echter heb je vaak van die figuren die het nodig vinden muziek heel hard in je oortje te laten denderen en vervolgens de sfeer en soundtrack van Tamriel op een zeer negatieve manier beďnvloeden. Een mogelijkheid tot tekstueel communiceren, al dan niet met toetsenbord, ontbreekt en dat is een groot gemis. Zeker als je eindelijk naar Cyrodill mag, het land waar player versus player (PvP) gevechten zijn toegestaan. Samenwerken met andere spelers wordt door het gebrek aan communicatie moeilijker gemaakt dan nodig en daardoor is het solo afreizen naar dit deel van het continent niet zo vermakelijk als het had kunnen zijn. Dit zijn echter elementen die verholpen kunnen worden door spelers aan je vriendenlijst toe te voegen en vaker met hen op te trekken of zelfs toe te treden tot een guild als je regelmatig speelt. Voor de onregelmatige speler vormt gebrek aan communicatie echter een groter probleem.

Deze klacht is al vaker naar voren gekomen en het is hopen dat Bethesda deze kleine oneffenheid nog weet glad te strijken. De rest van de MMO-ervaring is namelijk perfect naar de consoles overgebracht. Ondanks de honderden spelers die tegelijkertijd rondlopen kent de game een constante framerate. De graphics hebben ten opzichte van de PC-versie wel wat moeten inboeten in onder andere textures, maar dat weerhoudt The Elder Scrolls Online er niet van om af en toe magische vergezichten op je scherm te toveren. Enige probleem is dat in druk bevolkte gebieden, als steden met veel NPC's, de game even kan haperen, maar dit kan vrijwel niet als hinder worden ervaren. De meest waardevolle prestatie van het ontwikkelteam is misschien nog wel de manier waarop ze de vele knoppencombinaties die je op een toetsenbord gebruikt naar de controller hebben weten over te zetten. Met het grootste gemak voerde ik verschillende spreuken uit, gebruikte ik potions en sloeg ik mijn zwaard in de rondte tijdens gevechten. Bethesda heeft met The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited een toegankelijke en zeer vermakelijke game afgeleverd voor PlayStation 4 en Xbox One. Ieder die geďnteresseerd is in de wereld van The Elder Scrolls en regelmatig tijd kan investeren in deze game neemt een uitstekende beslissing.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   75
Replay   90

Tamriel heeft het in zich consolegamers nog lange tijd te vermaken.
84


15:44  Rory McIlroy PGA Tour slaat een balletje
15:31  Achievements Tembo the Badass Elephant
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Nelus op 01-07-2015 om 15:53 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Mee eens! Echt een vet spel!

Gast (213.119.95.xxx) op 01-07-2015 om 16:21
Heb het op PC gespeeld. Vind het persoonlijk verschrikkelijk saai, geen interessante wereld ( wel groot maar weinig te doen ), verhaal is zwak ( zelfs voor een MMORPG), grafisch geen hoogvlieger en de performance is ondermaats. Tel daarbij de veels te hoge subscription en de weinige ingame currency die je krijgt bij quests, zodat bvb een paard bijna onkoopbaar is, en ik kom uit bij een hele matige game. Snap niet dat mensen dit goed vinden. Is een aanfluiting voor the elder scrolls serie.

Gast (62.12.14.xxx) op 01-07-2015 om 16:46
Veel van de dingen die je noemt (wienig ingame currency, hoge subscribtion) zijn niet aanwezig in de console versie, ik vind dan ook dat de beoordeling van de pc versie anders is dan die van de console. Ik heb beide gespeeld, en ik merk dat er op de console toch aardig wat dingetjes beter geregeld zijn. Zo had ik binnen een week spelen genoeg gold bij elkaar voor een paard. En het beste van de console versie: Geen monthly subscribtion

Wapkaak op 01-07-2015 om 18:49 [Niv: 49 / Exp: 2426]
Pc ook al een tijdje geen maandelijkse kosten meer, En ik vind ook indd dat dit een matige MMO is, vooral omdat het een Elder Scrolls is. Heb hem dan ook niet lang gespeeld, er zijn f2p mmo's die het op veel punten een stuk beter doen.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Elder Scrolls Online
Type:
Game
Releasedatum:
04-04-2014
Ontwikkelaar:
ZeniMax Online Studios
Uitgever:
Bethesda Softworks
Media:








Meer media