Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Schrödinger’s Cat


Door Rene Groen op 24-05-2015 om 05:43
Bron: Gamed

Kwantummechanica en games komen niet vaak samen, maar anders is dit in de titel Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark. De gehele theorie van natuurkundige Erwin Schrödinger is in dit geval niet zo van belang, daarvoor mag je Google gebruiken, vraag is vooral of het kan leiden tot een leuke game.

Het verhaal achter de game speelt zich af in Particle Zoo, alwaar universele elementen worden tentoongesteld. Al deze deeltjes zijn echter ontsnapt en het is aan een kat om ze allen terug te vinden. Om je hierin te helpen zijn er componenten te vinden die zijn toebedeeld aan de schouderknoppen; deeltjes die uit een viertal kleuren bestaan en aaneengesloten of in combinaties van drie, nieuwe mogelijkheden geven. Rode elementen creëren bijvoorbeeld een zwevend platform, gele maken een helikopter die je in de lucht laat vliegen, blauwe laten je als een boor door de grond gaan en groene zorgen voor een bubbel waarin je tijdelijk niet kwetsbaar bent. Door deze kleuren te combineren openbaren zich weer nieuwe mogelijkheden, waardoor er diverse oplossingen ontstaan voor de verschillende situaties waar je in terecht komt. Dit is maar goed ook, ontbreekt het je bijvoorbeeld aan een kleur om een combinatie te maken, dan zul je creatief te werk moeten gaan om met een andere combinatie een alternatieve oplossing te bedenken.


De ontwikkelaar lijkt met dit systeem goud in handen te hebben, maar de wijze waarop ze het aan de gamer presenteren is helaas minder overtuigend. In plaats van je rustig kennis te laten maken met de diverse mogelijkheden vuren ze deze in snel tempo op je af. Beter had het geweest om de elementen en diens combinaties op een rustige wijze te presenteren, zonder ze meteen als een blokkendoos over je heen te storten. De verrassing zit hierdoor in het eerste stuk van de game, waarna het vervolg vooral een herhalingsoefening betreft. Het verzamelen van de eerder benoemde deeltjes, gepresenteerd als vijanden, voelt nu al snel repetitief aan. Niet alleen ben je voortdurend dezelfde soort handelingen aan het herhalen, omdat er ook nog eens honderden van deze zogeheten Gluons, Leptons en Bosons zijn voelt het na een tijdje aan als een sleur in plaats van een leuke uitdaging, ondanks dat de benadering per vijand nog wel verschillend is. Vooral later in de game zul je hierdoor enig denkwerk moeten verrichten om ze gevangen te nemen.

Getracht is om het bovenstaande te onderstrepen met een flinke dosis humor, iets waar de ontwikkelaar slechts deels in slaagt. Interacties met personages kunnen zorgen voor grappige gesprekken, maar even vaak resulteert het in nietszeggende dialoogkeuzes met een natuurkundige achtergrond waar weinigen iets van zullen snappen. Lukt het een serie als The Big Bang Theory om dit op een leuke wijze aan de kijker te presenteren, daar slaat deze game de plank veelvuldig mis. De kat Schrödinger helpt hier eveneens niet aan mee, hoewel zijn stem – net als bij andere karakters - nog goed te doen is herhaalt hij zijn uitspraken veelvuldig. Gelukkig werkt zijn gameplay wel solide, hetgeen echter weer in contrast staat met een camera die nogal een eigen leven lijkt te leiden.


Grafisch is het spel kleurrijk en simplistisch tegelijkertijd. Dit laatste is niet zozeer erg, maar wel verwarrend. Meermaals zul je je afvragen of je een locatie niet al eerder bezocht hebt, juist omdat het zo erg lijkt op een ruimte waar je al was geweest. Het is kenmerkend voor Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark, namelijk dat tegenover ieder positief punt wel een minpunt te zetten is. Getracht is om een platformer op een andere wijze te presenteren en hier is de ontwikkelaar duidelijk in geslaagd. Het is tegelijkertijd jammer dat ze dit niet over hebben kunnen zetten in een titel die aansluit bij hun ideeën. De Schrödinger’s Cat theorie lijkt simpelweg net iets te hoog gegrepen om dit te laten resulteren in een even leuke game. Deze blijft hierdoor een beetje hangen tussen de wal en het schip, of beter gezegd, tussen de ontwikkelaar en hun ambities.
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   80
Graphics   60
Replay   50

Een leuk uitgangspunt, een minder geslaagde uitwerking.
62


06:09  Tijd voor Pokémon Super Mystery Dungeon
05:43  Persona: Dancing all Night met nieuwe video
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Schrödinger's Cat and the Raiders of the Lost Quark
Type:
Game
Releasedatum:
13-05-2015
Ontwikkelaar:
Italic Pig
Uitgever:
Team 17
Media:
Geen media gevonden