Tijdens de E3 van 2014 onthulde Microsoft een reboot van Phantom Dust, in ontwikkeling bij Darkside Games. Afgelopen februari leerden we dat het spel er nog altijd zou komen, maar dat dit niet langer door deze studio zou gebeuren. Diverse anonieme bronnen treden nu naar buiten met de mogelijke waarheid achter dit verhaal.
In gesprek met Kotaku laat een voormalig Darkside medewerker, waarvan er velen werden ontslagen na het verliezen van de ontwikkelrechten, zich uit over de situatie. De problemen zouden volgens de oud-ontwikkelaar begonnen zijn toen Microsoft het project vorig jaar presenteerde. Niet alleen heel de wereld werd overdonderd door de reboot, de ontwikkelaar zelf ook:
quote: “We didn’t even know if they were going to show it. We were basically told, ‘Hey check out the E3 presentation.’ The whole studio’s in the living room, we have a TV going with an Xbox watching the presentation, and then all of a sudden there’s that two-minute CG trailer. And we were like, ‘That’s amazing.’"
Een onthulling terwijl er een miljoenenpubliek toekijkt klinkt alsof er veel vertrouwen uit ging naar de studio, echter werden er geen van de materialen gebruikt die ze hadden ontwikkeld voor de game. Wat wel getoond werd had niets met hun game te maken en dus werden er valse verwachtingen geschept onder de fans. Zij verwachten nu karakters die helemaal niet werden gemaakt.
Ook op ander gebied waren er problemen. Microsoft zou de ontwikkelaars een spreekverbod hebben opgelegd, zo mochten ze niet vertellen dat Darkside Games aan het project zou werken. De eisen die Microsoft aan de studio stelde zouden verder onredelijk zijn. De game moest met een budget van vijf miljoen dollar worden gemaakt, waarbij ze ook nog eens snel resultaat zouden verwachten. Al direct werd aangegeven dat dit niet realistisch was, maar toch stelde Microsoft dit niet bij. Nadat er uiteindelijk twee miljoen dollar in het project was gestopt besloot Microsoft om de stekker eruit te trekken.
Hoewel Darkside Games van Phantom Dust werd afgehaald is het project nog altijd in ontwikkeling, onduidelijk is bij welke studio.
|