Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Final Fantasy Type-0 HD


Door Rene Groen op 22-03-2015 om 08:41
Bron: Gamed

De release van Final Fantasy Type-0 HD is om meerdere redenen opvallend te noemen. Werd het origineel bijvoorbeeld in Japan uitgebracht op de PSP, daar werd het geen Europese release gegund. Hier komt nu verandering in door het spel een HD make-over te geven en te laten verschijnen op de PlayStation 4 en Xbox One.

Opvallend is ook dat er juist gekozen is om het spel op deze twee systemen uit te brengen. De spelcomputers moeten de nieuwe maatstaf vormen in console gaming, onder andere in hun graphics. Deze overzetting vanaf de PlayStation Portable is echter allesbehalve indrukwekkend. De wereld waar je in rond loopt is kaal, veel van de objecten lijken geen HD jasje aangemeten te hebben gekregen, de camera zorgt regelmatig voor problemen en de laadtijden zijn op momenten lang te noemen. Ook op andere manieren is het duidelijk dat de game zijn oorsprong op een handheld heeft, denk aan een opzet dat zich perfect leent voor kleinere spelsessies. Veel negativisme om een review mee te beginnen en toch wil ik jullie overtuigen dat deze titel absoluut het spelen waard is.


Om hierin te beginnen het verhaal. Type-0 draait om vier naties binnen de wereld Orience die ieder beschikken over een kristal. Een onderlinge vredesafspraak, de Pax Codex, zorgt ervoor dat er een vreedzaam bestaan is tussen de naties, iets wat ruw wordt verstoord door het Milites Empire. Gebruikmakend van het White Tiger Crystal besluiten ze de aanval te openen om zo een alleenheerschappij op te kunnen zetten. Al in de opening van het spel zien we de kwaadaardigheid en donkere ondertoon, neem alleen maar de scene waarbij een Chocobo huilend in een plas bloed ligt. Het verhaal zelf openbaart zich pas na enkele uren en in het begin krijg je er dan ook weinig van mee. Er worden losse puzzelstukjes neergelegd die pas na enkele uren in elkaar komen te vallen, waarbij er zelfs momenten zijn waarop het spel teveel informatie tracht te verstrekken. Even doorbijten, maar het voelt als een beloning wanneer de puzzel steeds meer vorm krijgt.

Om een naderende oorlog het hoofd te kunnen bieden worden veertien namen opgetrommeld, de zogeheten Class Zero. Allen vinden ze hun oorsprong op de militaire academie, terwijl Ace prominent naar voren geschoven is als protagonist. Vanuit zijn blik bleef je het verhaal, maar dit betekent niet dat je alleen als hem speelt. Gedurende een gevecht kies je steeds drie karakters uit en mocht één van hen de dood vinden, dan kun je zijn rol over laten nemen door één van de andere personages. Allen hebben ze hun unieke kwaliteiten en wapens, waarbij de een sterk is in het aanvallen van dichtbij, terwijl de ander juist van veraf een bijdrage levert. Omdat je regelmatig zult moeten wisselen tussen de personages is het verstandig om ieder op een gelijk niveau te behouden. Het houdt de game interessant, waardoor het jammer is dat er van een zekere karakterontwikkeling binnen het verhaal minder sprake is.


Het gevechtssysteem zelf verloopt in real-time, waarbij het vooral draait om verdedigen, wachten tot je een counter in kunt zetten en vervolgens de aanval openen. Ieder van de vijanden vereist weer een andere tactiek, waardoor je goed op moet letten wanneer er een moment is om toe te slaan. Deze kwetsbare openingen worden visueel in beeld gebracht middels een gele of rode aanduiding, bijvoorbeeld net op het moment voordat ze een aanval uitvoeren. Reageer je spoedig op dit soort situaties, dan deel je de grootste schades uit. Het gevechtssysteem werkt goed, alleen de camera wil je nogal eens in de steek laten. Het komt hierdoor veelvuldig voor dat je net de verkeerde vijand uitkiest of de situatie niet goed in kan schatten.

Een onderliggend systeem van magie, het steeds weer blijven upgraden van je personages en het uitkiezen van de beste tactieken is een tijdrovend, maar zeker niet minder leuk aspect van de game. Hiernaast komt dat er ook genoeg sidequests zijn om je mee bezig te houden, maar zoals eerder al beschreven is wel duidelijk dat het hier oorspronkelijk een handheld titel betrof. Ditmaal geen grootse omgevingen of steden, maar vooral kleinere uitvoeringen hiervan. Het maakt dat de game behapbare brokken bevat, hetgeen natuurlijk ideaal was voor de PSP, maar hier wat minder geschikt aanvoelt.


Zoals al in de eerste alinea aangegeven; er zijn nogal wat kritiekpuntjes aan te merken op Final Fantasy Type-0 HD. Veel van deze punten vinden hun oorsprong in het feit dat we hier met een handheld overzetting te maken hebben. Toch wil ik deze game aan eenieder aanraden. Het is geen typische Final Fantasy ervaring, maar meer een experimentele invloed binnen het genre. Tegelijkertijd ademt de game nog altijd dezelfde sfeer uit, denk alleen maar aan wederom de schitterende muziek, en is er een diepgang die je weer urenlang bezig kan houden. Richt je dan ook niet enkel op het verhaal, maar stort je ook in de vele sidequests en de ontwikkeling van je karakters. Voor je het weet ben je vijftig uur verder, een compliment dat zwaarder weegt dan de technische tekortkomingen.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   85
Graphics   65
Replay   90

Een beetje vreemd, maar wel lekker.
80


14:41  Gravity Rush naar PlayStation 4?
06:55  Het wandelende lijk van Konami
 Reacties (13)
 Pagina: 1
D: op 22-03-2015 om 13:37 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Waarom in godsnaam niet op de ps3, het is verdomd nog aan toe een engine-wijs inferieur spel eraan dus er is absoluut geen reden het niet ook voor de ps3 uit te brengen, het is een schande dat een serie zo wordt opgesplitst op verschillende consoles alsof iedereen het geld heeft alle consoles in zijn huis neer te zetten..

Gast (95.96.89.xxx) op 22-03-2015 om 13:43
Gewoon meegaan met de tijd kerel, je hebt bijna tien jaar op je ps3 kunnen spelen. Het is tijd om over te stappen, of niet zeuren.

Gast (77.251.60.xxx) op 22-03-2015 om 14:32
Gast.89:
Mee eens.

Ik erger me ook ooit aan mensen die te beroerd zijn om een nieuwe console te kopen dat zijn ook van die lui die liever alles downloaden.

Ben een paar uur bezig met deze game en er zijn genoeg min punten maar toch is het goed.

HiYou op 22-03-2015 om 16:49 [Niv: 40 / Exp: 1989]
Ook een rede is dat type-1 zal worde gemaakt.
Maja dit zou toch ook wel op PS3 moete worde gereleased.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-03-2015 om 17:00 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
De PS3 is 9 jaar oud, de tijd dat elke game op de console moet verschijnen is al even voorbij tenzij je het schandalig vindt dat GTA4, Batman AA, Uncharted 2 en FF13 niet op PS2 waren.

Gast (109.134.240.xxx) op 22-03-2015 om 18:10
GTA was zeker wel op de PS2. Maar wat bedoel je met Batman AA? (Ik vermoed anti-aliasing?)

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-03-2015 om 18:40 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
GTA4 was niet op de PS2. Batman Arkham Asylum.

D: op 22-03-2015 om 19:24 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Welja te beroerd, ik ben ook te beroerd om een villa in spanje te kopen zeker.

Gast (212.123.166.xxx) op 22-03-2015 om 19:31
Ja, dat ben je.

No'tje op 22-03-2015 om 19:48 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Beter gezegd. Waarom niet op de PS Vita?

Gast (82.168.247.xxx) op 22-03-2015 om 20:14
omdat bijna niemand een vita heeft. Ze hadden gwn op psp moeten releasen, ookal ging het slecht verkopen. Maar schuld ligt bij de gamers, die laten goede games te vaak liggen. Ze doen geen onderzoek, kopen alleen games die een hype rondom zich hebben, rest laten ze liggen.

streetfighter op 22-03-2015 om 20:19 [Niv: 42 / Exp: 2104]
Omdat Square Enix binnen een halfjaar nog de kans heeft om een Final Fantasy Type 0 HD Portable uit te brengen

Gewijzigd door streetfighter op 22-03-2015 om 20:19

Gemaskerde Muchacho op 26-03-2015 om 22:09 [Niv: 84 / Exp: 4205]
ben echt aan het genieten van deze game, als is hij niet zo goed als Crisis Core vind ik zelf

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Final Fantasy Type-0 HD
Type:
Game
Releasedatum:
20-03-2015
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media