De verkoop van de Skylanders en Disney Infinity games was slechts het begin voor respectievelijk Disney en Activision, de begeleidende spelfiguren en extra's zorgden voor een flinke boost in de portemonnee van beide bedrijven.
De vraag is echter: wie wist er in het jaar 2014 meer verkopen te realiseren? Het is een vraag waar beide bedrijven een ander antwoord op geven.
Activision liet vorige week weten dat Skylanders zich voor het derde achtereenvolgende jaar als winnaar mocht kronen. Gebaseerd op de verkoopdata van de NPD, GfK en interne schattingen zouden ze Disney Infinity met zeventien procent 'verslagen' hebben. Activision CEO Eric Hirshberg liet destijds weten:
quote: “Skylanders continues its leadership position as the #1 kids video game franchise globally as well as in the U.S. by wide margins. As a global franchise in 2014, Skylanders is 30% bigger than its nearest competitor. And Skylanders Trap Team outsold its nearest competitor globally by 17%. As the creators of the ‘Toys to Life’ category, we are thrilled to continue to lead it for the third consecutive year.”
Disney stuurde echter geen taart ter felicitatie, maar laat nu weten dat niet Activision, maar zijzelf tot winnaar gekroond mochten worden. Gebaseerd op de NPD data en gekeken naar de totale verkoop, dus inclusief die van de starter packs, zouden zij als winnaar uit de bus komen. Ook bij interne vergelijkingen werd een stijgende lijn geconstateerd, in vergelijking met dezelfde periode uit 2013 werd er zestien procent meer verkocht en zagen ze hun marktaandeel groeien van 43 naar 47 procent.
|