Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 18


Door Joni Philips op 16-05-2015 om 12:07
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 58. But They Don't Take American Express
Every merchant in the world -- even those living in far-off villages or hidden floating cities cut off from the outside world for centuries, even those who speak different languages or are of an entirely different species -- accepts the same currency.

Elke winkelier in de wereld; ongeacht tot welk land of planeet ze behoren of hoe afgelegen ze zijn, accepteert dezelfde munteenheid. Dit werkt altijd, zelfs als ze een andere taal spreken. Vergelijk dat maar eens met de echte wereld waar praktisch elk land een andere munteenheid heeft en je geld moet wisselen alvorens je een ander land bezoekt. Het gebruik van één munteenheid is echter gemakkelijk voor de spelers waardoor veel Role Playing Games hiervoor kiezen. Elke Final Fantasy game gebruikt hierdoor Gil, Pokémon gebruikt Poké, Phantasy Star gebruikt Mesetas, Capcom games en Ragnarok Online gebruiken Zenny, Kingdom Hearts gebruikt Munny en Shadow Hearts gebruikt Money. SaGa Frontier volgt het cliché ook redelijk, maar laat je ook toe om goud te kopen en hiermee te handelen.

Er zijn echter ook spellen die een goede reden geven voor het gebruik van één munteenheid, of dit juist aanhalen voor een grap. Chrono Trigger bijvoorbeeld laat je overal dezelfde munt gebruiken, ondanks het feit dat je door de tijd reist. De inwoners van de toekomst merken wel op dat ze het geld niet herkennen, maar ze hebben geen andere keuze dan het te aanvaarden. In het verleden accepteren ze het geld dan weer omdat het blinkende stenen zijn terwijl bepaalde winkels alleen aan ruilhandel doen zodat je geld er waardeloos is. Star Ocean geeft eveneens een goede reden. Je gebruikt overal Fol, maar de wereld van Star Ocean is een virtuele wereld in een MMORPG. Het is dus logisch dat iedereen overal met dezelfde munten betaalt.

De regel is niet 100% standvastig. Secret of Evermore gebruikt bijvoorbeeld twee munteenheden, en in Final Fantasy XI gebruik je een drietal munteenheden. De beste uitzondering is echter het Mario universum. In Mario & Luigi: Superstar Saga blijken je 100 Mushroom Kingdom Coins amper 10 Beanbean Coins waard te zijn. De waarde van de Mushroom Kingdom Coins zakt verder in terwijl de game vordert. Later in de game blijkt 99.999.999 Mushroom Kingdom Coins amper 99 Beanbean Coins waard te zijn. De game is daarmee één van de realistische vormen. Earthbound houdt het ook realistisch. 'Buitenlandse' winkels adverteren daar dat ze Dollars accepteren omdat het goed is voor het toerisme, net zoals in Cuba bijvoorbeeld dus. Daar kunnen toeristen ook perfect betalen in Dollars.

Overal bruikbaar. Zolang je maar in de Europese Unie zit. Tenzij dan in het Verenigd Koninkrijk, of Denemarken, of Zweden, ...
Overal bruikbaar. Zolang je maar in de Europese Unie zit. Tenzij dan in het Verenigd Koninkrijk, of Denemarken, of Zweden, ...


Cliché 59. Apathy Principle
Your group is the only bunch of people trying to save the world. All other would-be heroes will either join your party or else turn out to be cowards and/or con men.

Jij bent bezig met je grote opdracht om de wereld te redden, maar de rest van de wereld heeft eigenlijk weinig zin om je te helpen. Jij bent zelfs de enige die effectief in actie schiet. Alle andere potentiële helden zullen zich ofwel aansluiten bij jou, ofwel lafaards blijken te zijn. Het redden van de wereld is dan ook jouw verantwoordelijkheid, en niemand anders zal het doen. Dit wordt zeer opvallend in Final Fantasy X waar een winkelier je laat weten dat hij je vertrouwt om het probleem op te lossen, waardoor een korting niet nodig is. De inwoners van Hyrule hebben ook weinig problemen met de ontvoering van hun prinses of de naderende vernietiging van hun wereld. Majora's Mask waar iedereen probeert te vluchten, is een leuk alternatief voor de typisch onbevreesde Zelda burgers.

De burgers van Kanto, Johto en de andere Pokémon regionen daarentegen zijn echt onbevreesd. Ze merken bijvoorbeeld wel op dat Team Rocket hun stad heeft overgenomen, maar ze weigeren in actie te schieten. Zelfs de gymleiders en de Elite Four doen niets. Dit wordt opvallender naarmate de games vorderen en de teams steeds gevaarlijker worden. Het einde van de wereld is een realistisch risico vanaf Ruby & Sapphire, maar ze laten het redden van de wereld nog steeds over aan een tienjarige. Pokémon Black & White vijand N merkt dan ook op dat hij geen beweegreden had gehad als de andere mensen zoveel om Pokémon gaven als de protagonist. Black & White is ook een halve uitzondering want de gymleiders hebben eindelijk beslist om de speler te helpen om de vijand aan te pakken.

Er zijn gelukkig ook uitzonderingen, waarbij Dragon Quest IV de meest realistische uitzondering is. Op een gegeven moment wordt de thuisstad van de held vernietigd, waarbij het lijkt alsof de held ook om het leven is gekomen. Avonturiers in een andere stad hebben dan ook besloten om de wereld zelf te redden nu jij schijnbaar dood bent. Je komt hen zelfs tegen in een volgend stadje wanneer zij in formatie vertrekken. Tales of Vesperia is ook een goede uitzondering. De andere mensen zijn origineel weinig ongerust, ze gaan dan ook rustig verder met hun leven. Op een gegeven moment besluiten de ridders en de gildes echter in actie te schieten, en ze beginnen te helpen met de vernietiging van de Blastia om de wereld te redden. Je staat er dan ook niet meer alleen voor.

Oops, we zijn de Bad vergeten.
Oops, we zijn de Bad vergeten.


Cliché 60. The Good, The Bad, And The Ugly Rule
a. Any male character who is ugly, malformed, or misshapen is either evil or so moral, spiritual, and/or wise that it's a wonder no one's proposed him for sainthood yet.
b. Any male character who has a physical disfiguration that doesn't seem to impede him (i.e. a prominent scar across the face or a bad eye) is evil, unless he is the male lead, since scars are cool and no other good guy can be as cool as the hero. An exception is made for characters who are clearly ancient, and therefore automatically not as cool as the young hero.
c. Any female character who is ugly, malformed, mishapen, or physically disfigured is evil, since all good female characters are there to be potentially seduced by the male lead.


De regel van de Good, de Bad en de Ugly welke gebaseerd is op de gelijknamige Western, bestaat uit drie element. In de eerste plaats zal elk mannelijk personage dat lelijk of misvormd is, ofwel door en door slecht zijn; ofwel zo goed zijn dat ze hem meteen heilig zouden verklaren. De tweede regel zegt dat personages die een cool litteken hebben dat geen enkele hindernis vormt kwaadaardig zijn, tenzij het personage met het litteken de held is. Littekens zijn namelijk cool en geen enkel personage mag cooler zijn dan de held. Uitzonderingen gaan naar oudere personages die automatisch niet zo cool zijn als de held, en daardoor een cool litteken mogen hebben. Vrouwelijke personages die lelijk zijn of een litteken hebben, zijn automatisch kwaadaardig. Alle goede vrouwelijke personages dienen verleid te worden door de held, en dat kan alleen als ze knap zijn.

Het cliché wordt volop toegepast binnen de Fire Emblem serie waarin alle personages ofwel knappe jonge mannen of knappe jonge vrouwen zijn. Er is ook plaats voor coole oude mannen, die meestal nog eens knap zijn voor hun leeftijd. De meeste vijanden daarentegen zijn lelijk, tenzij de kans bestaat dat ze later overstappen naar jouw kant. De enige uitzondering zijn de echte bazen die eveneens jonge knappe mannen zijn, maar die vijandelijk moeten zijn om het hoofdpersonage niet te overklassen. Final Fantasy is dan weer een mooi bewijs voor de litteken-regel. Squall en Zack hebben een mooi, cool litteken dat hen de held maakt van hun games. Auron heeft ook een litteken, maar hij is oud dus mag hij meespelen in Final Fantasy X. Seifer echter is jong en heeft een litteken dat bijna identiek is aan dat van Squall, dus hij moet wel vijandelijk zijn.


12:23  Sylvester Stallone voor Ratchet & Clank
09:44  Charts Amerika: Xbox One leidt hardwareverkopen
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden