Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 08


Door Joni Philips op 07-03-2015 om 09:28
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 21. Aeris' Corollary
"Just as the main male character will always use a sword or a variant of a sword, the main female character will always use a rod or a staff of some sort."

De mannelijke protagonist gebruikt een gigantisch opmerkelijk zwaard, maar het vrouwelijke hoofdpersonage krijgt eveneens een opvallend wapen. Zij specialiseert zich vaak in magie, en dat wordt weerspiegeld in haar wapen. Dat is vaak een gigantische staf, of zoals mijn voormalige leerkracht Nederlands zou zeggen, een fallussymbool. Haar focus op magie verklaart natuurlijk meteen het gebruik van dat wapen, maar het blijft een cliché dat onder andere zichtbaar is in Final Fantasy VII en Final Fantasy X met Aeris en Yuna. Andere voorbeelden zijn Suikoden II's Jowy, Breat of Fire II's Katt en Tales of Xillia's Leia. Het is geen belediging voor vrouwen dat ze geen zwaarden kunnen gebruiken, maar het is om aan te duiden dat dit personage meer pacifistisch is dan haar mannelijke tegenhanger.



Cliché 22. MacGyver Rule
"Other than for the protagonists, your choice of weapons is not limited to the prosaic guns, clubs, or swords. Given appropriate skills, you can cut a bloody swath across the continent using gloves, combs, umbrellas, megaphones, dictionaries, sketching tablets -- you name it, you can kill with it. Even better, no matter how surreal your choice of armament, every store you pass will just happen to stock an even better model of it for a very reasonable price. Who else is running around the world killing people with an umbrella?"

Je team helden zal een gevarieerd aanbod aan wapens gebruiken, waarbij deze wapens soms de gekste vormen aannemen. Het wordt mogelijk om honderden vijanden te verslaan met bijvoorbeeld handschoenen of paraplu's. Die gekke wapens zijn echter allemaal in voorraad bij de winkels die je tijdens je avontuur tegenkomt, waarbij je ze kunt kopen voor een redelijke prijs. Dit lijkt erop te wijzen dat er toch iemand anders die wapens koopt hoe onlogisch dat ook mag lijken. Er is een duidelijke gameplay-reden om die wapens betaalbaar te houden – anders zou je dat personage toch niet meer gebruiken – maar verhaalmatig leidt het tot opmerkelijke conclusies. Die gekke wapens komen ook echt in alle vormen voor, wat ook mag blijken uit de voorbeelden.

De bekendste voorbeelden zijn afkomstig uit de Final Fantasy games. Final Fantasy VI heeft Setzer die vecht met speelkaarten en dobbelstenen; en Relm die vecht met verfborstels. Relm is gek genoeg niet het enige personage dat een verfborstel als wapen gebruikt want een Moogle aan het begin van de game gebruikt eveneens verfborstels. Opvolger Final Fantasy VII toont Cait Sith die een megafoon gebruikt, bij zijn Limit Break gebruikt hij zelfs een leger aan speelgoed. Elk Final Fantasy VII karakter kan eveneens een uniek wapen gebruiken dat losstaat van hun typische wapen. Aeris kan bijvoorbeeld aan de slag gaan met een paraplu. Final Fantasy X brengt ons dan weer Wakka, die vecht met een Blitzball. Dat lijkt een gewone plastieken bal, maar die bal kan zeer zware schade uitdelen.

We moeten ons echter niet beperken tot Final Fantasy. Kingdom Hearts laat ons vechten met een gigantische sleutel, Tales of Phantasia brengt ons een bezem en een boek, en Tales of Symphonia brengt Sheena die kan vechten met papieren geld en Zelos die bloemen kan gebruiken. Tales of the Abyss bevat Anise die kan aanvallen met een teddybeer, die ze verandert in een gigantisch monster dat ongelofelijke schade aanricht. Tales of Legendia bevat ook enkele opmerkelijke wapens, zoals rietjes waarmee je bubbels blaast. Nintendo scoort ook met EarthBound waarin hoofdrolspeler Ness vecht met een baseball-knuppel, katapulten en jojo's. Paula kan dan weer een bakpan gebruiken terwijl Jeff raketten gebruikt die van flessen gemaakt zijn. Games hebben ons dan ook geleerd dat alles een wapen is.



Cliché 23. O Brother, Where Art Thou? Melfice Rule
"If the male hero has an older sibling, the sibling will also be male and will turn out to be one of the major villains. If the hero has a younger sibling, the sibling will be female and will be kidnapped and held hostage by the villains."

Als de mannelijke hoofdrolspeler een oudere broer of zus heeft, dan zal dit altijd een broer zijn. Deze broer zal altijd één van de tegenstanders blijken te zijn wat leidt tot een soort Kain en Abel relatie. Als de held een jongere broer of zus heeft, dan zal dit een meisje zijn. Dit meisje zal ontvoerd worden door één van de vijanden. De verloren oudere broer die de slechterik wordt, speelt onder andere een grote rol in Final Fantasy IV en Final Fantasy IX waar Golbez de broer blijkt te zijn van Cecil; en waar Kuja de verloren broer is van Zidane. Mother 3 hoofdpersonage Lucas heeft hetzelfde probleem. Zijn vermoordde, opnieuw tot leven gewekte en gehersenspoelde broer blijkt één van de belangrijkste vijanden. Zelfs als het absoluut niet logisch is, is de oudere broer dus vaak de slechterik.

Cliché 24. Capitalism Is A Harsh Mistress
"Once you sell something to a shopkeeper, he instantly sells it to somebody else and you will never see the item again no matter what."

Wanneer je iets verkoopt aan een handelaar, dan zal hij dat onmiddellijk zelf verkopen aan iemand anders. Je zult het voorwerp nooit kunnen terugkopen, ongeacht met wie je praat. Het gaat soms om zeer zeldzame voorwerpen die je per ongeluk kunt verkopen. Een eerste voorbeeld hiervan vind je in Pokémon Red en Blue waar je de Moon Stone en de Master Ball kunt verkopen. Je krijgt er alleen geen geld voor. Het wordt echter zeer opvallend wanneer winkeliers alle soorten voorwerpen kunnen kopen, en alsnog zelf een koper vinden. Final Fantasy XII laat je bijvoorbeeld exotische voorwerpen verkopen zoals vlees dat je veroordeelt tot een eeuwigheid in de hel. De koper heeft echter geen probleem om zelfs hiervoor een nieuwe koper te vinden.

Cliché 25. Dimensional Transcendence Principle
"Buildings are much, much larger on the inside than on the outside, and that doesn't even count the secret maze of tunnels behind the clock in the basement."

De gebouwen die je tegenkomt, zijn veel groter aan de binnenkant dan aan de buitenkant. Het is daarnaast mogelijk dat er een gigantisch netwerk aan tunnels in de kelder verborgen ligt. De gemiddelde woning in een RPG is dus vergelijkbaar met de Tardis (de telefooncel) uit Doctor Who. Die lijkt ook klein langs de buitenkant, maar is gigantisch langs de binnenkant. De games kunnen op deze manier de oppervlakte van hun buitenwerelden beperken, bedenk maar eens hoe groot een Pokémon stad zou zijn als alle buitenwerelden even groot zouden zijn als de binnenkant. Het is natuurlijk wel wat raar als je een klein gebouwtje binnenloopt en plots in een groot Pokémon centrum belandt met meerdere verdiepingen. Dit wordt wel wat raar als je gaat bedenken hoe grote Pokémon als Snorlax kunnen vechten in zulke kleine gebouwen.



09:28  Dragon Ball: Xenoverse
09:28  Dutch Comic Con komt eind deze maand
 Reacties (5)
 Pagina: 1
dantekloon op 07-03-2015 om 11:16 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Shadow Hearts Covenant's Joachim heeft ook gigantisch aparte wapens zoals een totumpaal of een tafel of andere lompe zware voorwerpen.
Ook Frank in Shadow Hearts:from the new world heeft aparte wapens als eten enz.

Ook tales of xillia 2 heeft ludger een oudere broer


Gast (82.168.247.xxx) op 07-03-2015 om 20:15
Cliche 25 ook zo typisch, de meeste jrpgs zijn echt slecht vergeleken met de wrpgs.

Jrpgs zijn bijna allemaal slechte ripoffs van ff, omdat ze zelf niks kunnen bedenken en daarom maar formulatic een game inelkaar zetten . Ze doen ook weinig om te inmoveren. Ff 12, valchyria chronicles en resonance of fate die probeerden tenminste iets nieuws.

Maar gelukkig is de hype rondom jrpgs grotendeels voorbij hier en verkopen kwalitatief goede games als dragon age, skyrim en mass effect veel beter.




dantekloon op 07-03-2015 om 23:10 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Gast, als je zulke domme conclusies trekt kun je beter niet reageren. Jrpgs doen het steeds beter in het westen vandaar dat er steeds meer bedrijven zijn die japanse rpgs uit brengen in bet westen.

Gast (82.168.247.xxx) op 08-03-2015 om 00:30
Ik zou dan maar eens de verkopen opzoeken van skyrim, mass effect of dragon age inquisition. De meeste jrpgs halen die verkopen never nooit. Het is zelfs zo triest gesteld met jrpgs dat het haast niet meer rendabel is om aaa jrpgs te maken. Dit heeft de kop gekost van bv mystwalker, sega(valchyria chronicles), tri ace.

Final fantasy 15 is eigenlijk de enige aaa jrpg die in de maak is. Zet dat tegenover hoeveel aaa wrpgs er in de maak zijn.


D: op 08-03-2015 om 08:22 [Niv: 172 / Exp: 8612]
moest lachen om conclusion 24.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden