Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 20


Door Joni Philips op 30-05-2015 om 10:20
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 65. First Law of Travel
"Anything can become a vehicle -- castles, cities, military academies, you name it -- so do not be alarmed when the stones of the ancient fortress you are visiting shake underfoot and the whole thing lifts off into the sky. As a corollary, anything is capable of flight if it would be cool, aeronautics or even basic physics be damned."

De eerste regel van het reizen stelt dat alles een voertuig kan worden. Dit houdt onder andere kastelen (Final Fantasy VI), steden (Breath of Fire) en militaire academieën in. Als de grond onder je voeten begint te trillen, moet je dus niet ongerust zijn. De kans bestaat gewoon dat de ruïne waarin je staat eigenlijk aan het transformeren is in een vliegend voertuig. Er is hier een belangrijke bijregel. Alles kan vliegen als het voldoende cool is. Dat de regels van de fysica hierbij belachelijk gemaakt worden, is absolute bijzaak want deze voertuigen werken op de 'Rule of Cool' welke boven de wetten van de fysica staat. Een absoluut hoogtepunt uit Final Fantasy VIII is bijvoorbeeld het opstijgen van Balamb Garden, de militaire academie waar een groot deel van de game zich afspeelt.

Figaro Castle staat gelukkig soms ook stil.
Figaro Castle staat gelukkig soms ook stil.


Cliché 66. Second Law of Travel
"There will be only one of any non-trivial type of vehicle in the entire world. Thus, only one ocean-capable steamboat, only one airship, and so forth. Massive facilities will have been constructed all over the world to service this one vehicle."

Er zal exact één exemplaar bestaan van elk zeldzaam type voertuig. Er bestaat bijvoorbeeld één stoomboot die over de oceaan kan reizen, één luchtschip, etc. Ondanks die zeldzaamheid zijn er wereldwijd faciliteiten gebouwd om dit ene voertuig te laten landen. Het is vooral opvallend in de Final Fantasy serie waarin praktisch elke game je toegang geeft tot een luchtschip waarmee je overal kunt landen. Je krijgt weliswaar nieuwe versies en upgrades, maar dan nog gebruik je er maar ééntje op elk moment. De meerderheid van de tijd ben jij echter absoluut de enige die hiervan gebruikmaakt, waardoor dus meteen de vraag kan gesteld worden waarom er effectief een landingsplaats voorzien is? Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de duikboot uit Lufia II: Rise of the Sinistrals.

Cliché 67. Third Law of Travel
"The only way to travel by land between different areas of a continent will always be through a single narrow pass in a range of otherwise impenetrable mountains. Usually a palace or monastery will have been constructed in the pass, entirely filling it, so that all intracontinental traffic is apparently required to abandon their vehicles and go on foot up stairs and through the barracks, library and throne room to get to the other side. This may explain why most people just stay home. In some cases a cave or underground tunnel may be substituted for the palace or monastery, but it will still be just as inconvenient with the added bonuses of cave-ins and nonsensical elevator puzzles."

De enige manier waarop je kunt reizen tussen verschillende delen van een groot continent, is één kleine doorgang die geplaatst is in een grote bergketen die op geen enkele andere manier te doorkruisen is. Men heeft vaak een paleis of een klooster gebouwd op deze plek zodat al het verkeer tussen de landen dient te gebeuren via dit gebouw. Dit betekent ook dat iedereen steeds zijn voertuig moet achterlaten en te voet verder moet gaan. Je zult vaak de meest absurde ruimtes moeten doorkruisen om aan de andere kant er weer uit te komen. Dit verklaart dan ook waarom zo weinig mensen tussen continenten reizen. Op bepaalde momenten wordt het paleis vervangen door een grot of een tunnel, welke kan instorten en waar puzzels voorzien kunnen worden.

De game dwingt je op deze manier bepaalde voertuigen achter te laten zoals je wagen in Final Fantasy VIII, waardoor het spel je weer kan dwingen om trager door de wereld te reizen. Het is echter geen onrealistisch cliché. Het Suez en het Panama kanaal zijn bijvoorbeeld gemaakt om zo'n punt ongedaan te maken in het echt. Ook de verbinding tussen Centraal Azië en Zuid-Azië – de Khyber Pass – zorgt voor een dergelijke beperking. Het cliché wordt frequent toegepast in Lufia waarbij je steeds door grotten moet om andere delen van het continent te bereiken – tot je toegang krijgt tot een boot – wat betekent dat je nooit met een voertuig zou kunnen reizen tussen de twee delen. De grotten zijn ook nog eens donker en bevolkt door monsters zodat niemand er zou passeren.

Shining The Holy Ark's bergketen is zelfs op de rand van een screenshot opzichtig.
Shining The Holy Ark's bergketen is zelfs op de rand van een screenshot opzichtig.

Shining The Holy Ark heeft één bergketen die de wereldkaart verdeelt, waarbij je een gigantische serie grotten moet doorkruisen welke gevuld zijn met monsters. De wereld van Pokémon is eveneens opgebouwd uit zulke punten. Elke generatie zul je wel een of meerdere grotten moeten passeren om het volgende stadje te bereiken. Je zult later wel gemakkelijker kunnen reizen met je Pokémon, maar zonder Pokémon zit je vast in je eigen stad en één à twee naburige steden. Legend of Leagaia vult zijn wereldkaart ook met zulke blokkades. Dit spel laat je onder andere reizen door een kasteel (Drake Castle), een klooster (Biron Monastery) en een hele serie grotten en dungeons waaronder Mt. Rikuroa, Zeto's Dungeon en de Ancient Wind Cave. De meeste mensen blijven dan ook thuis.

Cliché 68. Fourth Law of Travel
"Three out of every four vehicles you ride on will eventually sink, derail or crash in some spectacular manner."

Drie van elke vier voertuigen die je gebruikt, zullen op spectaculaire manier zinken, ontsporen of crashen. Je mag die drie van vier voertuigen zeer letterlijk nemen. Je krijgt exact vier voertuigen, en daarvan zullen er drie crashen. Het gaat hierbij van klein naar groot, waarbij je meestal alleen je grote luchtschip overhoudt aan het einde. Je verliest onder andere de Blackjack uit Final Fantasy VI, de Buggy en de Tiny Bronco uit Final Fantasy VII; Balamb Garden en de normale voertuigen uit Final Fantasy VIII. In Final Fantasy XIII crashen zelfs alle voertuigen die je gebruikt.


11:02  Rise of the Tomb Raider nieuws op maandag
09:38  Trophies The Escapists
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden