Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Far Cry 4


Door Rene Groen op 28-11-2014 om 06:59
Bron: Gamed

Twee jaar geleden verscheen Far Cry 3, een game die ik omschreef als ‘Kandidaat voor Game of the Year 2012’ en beloonde met een 96. Inmiddels ligt het vierde deel uit de franchise in de winkels en de vraag is of het spel een even grote indruk weet achter te laten als zijn voorganger.

Qua benadering heeft Ubisoft ervoor gekozen om een ietwat gelijke opzet te kiezen als bij Far Cry 3. We hebben een protagonist die redelijk onvrijwillig in een situatie terecht komt, een opvallende tegenhanger die als de gevaarlijke invloed dient, een groots gebied waarin dit alles zich afspeelt en een dierenrijk waar vele dierentuinen jaloers op zouden zijn. Far Cry 4 bouwt dan ook voort op de grondbeginselen van zijn voorganger, maar gelukkig betekent dit niet dat ze zich er hiermee gemakkelijk vanaf hebben gemaakt.

In de game worden we meegenomen naar Kyrat, een fictioneel gebied in de Himalaya. Omdat de roots van zijn ouders in dit gebied liggen en zijn recent overleden moeder de wens had dat haar as aldaar uitgestrooid zou worden, besluit Ajay Ghale de reis te maken. Alvorens hij dit echter kan doen maakt hij kennis met Pagan Min, een dictator die het gebied grotendeels naar zijn hand heeft gezet. In het verhaal dat volgt leer je de diepere achtergrond kennen, de invloed van Ajay’s ouders in het spelende conflict en de betrokkenheid van de rebellenorganisatie The Golden Path.


Toch is het spel niet zo zwart-wit als Pagan Min versus The Golden Path. In laatstgenoemde groepering is er een interne strijd gaande tussen Amita en Sabal, beiden hebben namelijk een eigen idee over hoe de problemen moeten worden aangepakt. Als speler krijg je regelmatig te maken met hun uiteenlopende ideeën en zul je een keuze moeten maken. Ga je bijvoorbeeld voor een agressieve methode om je doel te bereiken of kies je voor een meer voorzichtige benadering? De keuzes zijn niet altijd even makkelijk en hebben hun invloed op de missie die volgt, maar over de gehele verhaallijn bekeken is de invloed minder groot. Het is dus niet zo dat de verhaallijn een andere wending neemt na iedere keuze. Tegelijkertijd geeft het wel meer het gevoel dat je betrokken bent in het gaande conflict en hier invloed op uitoefent.

Naast deze hoofdpersonen is er ook ruimte voor andere, in sommige gevallen excentrieke karakters. Eén van deze gezichten is Willis, de undercover CIA agent die sommigen nog zullen herkennen uit Far Cry 3. De man geeft je regelmatig informatie en missies, waardoor je steeds iets meer leert over je achtergrond. Andere namen waar je mee te maken krijgt zijn het oplichtersduo Yogu en Reggi, de religieuze Longinus die bloeddiamanten van Pagan Min verzamelt, en Hurk, een man met een apart gevoel voor humor en een redelijk irritante stem. Hurk is tevens de man met wie je coöperatief te werk kunt gaan om het plezier in Far Cry 4 te delen.


Deze coöperatieve optie laat twee spelers toe om samen chaos in Kyrat aan te richten. Je kunt dieren najagen, vijandelijke posten innemen, zijmissies tot een goed einde brengen of tikkertje spelen, hetgeen altijd vloeiend verliep. Enig nadeel is dat de hoofdmissies niet gezamenlijk te spelen zijn en dat er geen specifieke content is voor twee spelers. Het is dus niet zo dat je, net als bij Assassin’s Creed: Unity, bepaalde missies enkel met twee spelers aan kunt vangen. Het plezier is er echter niet minder om, zeker wanneer twee spelers in goed overleg op pad gaan.

De hoofdmoot blijft de singleplayer vormen en daarin zien we dat veel van de oude elementen hergebruikt worden. Moesten we in titels als Assassin’s Creed, Watch_Dogs en ook Far Cry al eerder (radio)torens of stellages beklimmen om de map te openbaren, daar is dit ook in Far Cry 4 het geval. Deze secties werken door een betere bewegelijkheid ditmaal gelukkig wel een stuk beter, een kritiekpunt uit het derde deel dat onder handen is genomen. Ook op ander vlak wordt er veel leentjebuur gespeeld bij diens vorige uitgave, denk aan de vele (optionele) opdrachten of het innemen van outposts. Is dit een zwaktebod? Wellicht, maar het maakt het plezier er niet minder om.


Met een outpost in de verte komt namelijk al snel de vraag: hoe gaan we dit aanpakken? Al schietend een weg naar binnen? Een voorzichtige benadering waarbij je iedere vijand geruisloos tracht uit te schakelen, hun lichamen wegslepend om niet ontdekt te worden? Vanaf een afstand een kooi kapot schieten waardoor een wild dier ontsnapt en veel van het werk van je overneemt? In een mini helikopter (een “buzzer” genaamd) stappen om vanaf boven schade aan te richten? Of toch een olifant beklimmen om chaos te laten overheersen? De opties zijn eindeloos, waarbij met name laatstgenoemde toevoeging een belevenis is die me steeds weer hardop deed lachen. De olifanten zijn ware moordmachines die voertuigen en vijanden door de lucht laat vliegen, terwijl de angst van de gezichten af te lezen is. Omdat er een score vastzit aan een te veroveren outpost is het leuk dat je dit later nog eens kunt proberen om je score te verbeteren. Hiernaast zijn er ook nog forten, hetgeen te zien valt als een grotere, beter bewaakte outpost.

Om je opties nog meer te vergroten kun je gebruik maken van een wingsuit en een grappling hook, waarmee je op locaties kunt komen die anders onbereikbaar zijn. Nadeel van laatstgenoemde is dat het spel al voor je bepaald heeft waar je deze kunt gebruiken, je hebt dus geen complete vrijheid in het gebruik ervan. Tegelijkertijd geeft het de grootsheid van de game aan: alles is net even wat grootser opgezet dan voorheen. Ditzelfde gaat op voor de vele dieren die je tegen zult komen. Ook nu kun je hun huid villen om deze te verkopen of omdat je het nodig hebt om te craften, maar het verkrijgen van een huid is ditmaal een stuk lastiger. De dieren jagen je actief op, mede omdat hun AI flink is opgevoerd.


De dieren vormen een groot onderdeel van de immense spelwereld, waarbij er altijd wel een missie in de buurt is die je kunt vervullen. Doe je zo’n vijftien uur over het uitspelen van het hoofdverhaal, daar is dit aantal met gemak te verdrievoudigen wanneer je alles uit de game wilt halen. Gedurende deze tijd zul je regelmatig in aanraking komen in het eerder besproken conflict tussen Pagan Min en The Golden Path, waarbij je invloed middels Karma naar voren komt. Stel dat de lokale bevolking in een vuurgevecht komt, dan kun je ervoor kiezen om ze aan hun lot over te laten of juist te helpen. In het laatste geval zullen ze je als beloning bijvoorbeeld betere prijzen aanrekenen voor goederen. Karma kan tevens verhoogd worden door dieren met een mes te vermoorden, in plaats van ze met een granaatwerper te bestoken, waarbij je tevens een mooiere huid als beloning krijgt. Naast karma zijn er ook ervaringspunten te verdienen, waarmee je weer meer kwaliteiten voor Ajay vrijspeelt.

Toegegeven, niet al deze aanwezige features zijn even uniek, hetgeen wel het geval is bij de Shangri-La missies. In deze uitstapjes verplaatst Ajay zich in de herinnering van een oude strijder onder de naam Kalinag. Vuurwapens zijn tijdelijk niet beschikbaar, in plaats daarvan zul je moeten vertrouwen op een mes, pijl en boog en een minstens zo dodelijke tijger. Omdat de beleving in deze missies zeer speciaal is wil ik er niet al teveel over kwijt, juist ook omdat de missies een mooi contrast vormen met de overige missies in zowel gameplay als graphics. De (schitterend vormgegeven) tijger op vijanden afsturen geeft een gevoel van macht en de felle, veelal rode kleuren vormen een mooi contrast met de groene heuvels en witte gebergten die je in Kyrat tegen komt.


Naast de singleplayer en de coöperatieve multiplayer is er tevens een competitieve multiplayer aanwezig. De kampen van de Rakshasa, de mythische krijgers van Kyrat, staan hier recht tegenover de strijders van The Golden Path. Eerstgenoemde groepering lijkt met het primitieve gebruik van een pijl en boog in het nadeel, echter kunnen zij diverse (tijdelijke) attributen vergaren, hun pijlen van extra krachten voorzien en dieren inzetten in de strijd. Hiermee hebben ze vaak een wezenlijk voordeel op de vuurwapens van The Golden Path, omdat eenieder echter beide kampen onder de knoppen krijgt is een gevecht nooit oneerlijk.

De strijd wordt beslecht in vijf-tegen-vijf gevechten, waarbij er in totaal tien maps zijn. Deze maps zijn qua opzet net iets te groot om de drie modi goed tot hun recht te laten komen. Het gaat om Outpost (verdedig een outpost of val deze aan), Propaganda (verdedig Propaganda of vernietig het) en Demon Mask, hetgeen een Capture the Flag variant is. Ze zijn allen weinig vernieuwend en een mode als (Team) Deathmatch zou het pakket net iets indrukwekkender maken, maar schittert helaas door afwezigheid. Hoewel je verder maps kunt maken hebben deze geen betrekking op de multiplayer, in plaats daarvan gaat het om singleplayer uitdagingen, te weten het veroveren van een Outpost, het doden van alle dieren (Hunt genaamd) en het bereiken van een bepaald punt (Extraction genaamd).


Grafisch is het spel indrukwekkend te noemen. Of het nu gaat om de besneeuwde bergtoppen in de verte of de dieren van dichtbij, er is veel aandacht besteed aan de details. Regelmatig zul je even stil staan om te genieten van het uitzicht. Ook de animaties van deze dieren, alsmede die van de mensen, zijn zeer natuurgetrouw. Stemacteurs James A. Woods als en Troy Baker weten verder een goede prestatie neer te zetten als respectievelijk Ajay Woods en Pagan Min. Het enige wat jammer is, is dat enkele andere stemacteurs iets minder overtuigend en soms zelfs irritant te noemen zijn. Gelukkig is dit het enige kritiekpunt dat over het geluid naar voren te brengen is, deze weet de flora en fauna namelijk tot leven te brengen, ondersteunt door een imposante soundtrack waardoor je je daadwerkelijk binnen een gebied van de Himalaya waant.

Zoals ik reeds in de inleiding naar voren liet komen was ik erg te spreken over Far Cry 3 en voor Far Cry 4 is dit niet anders. Of het nu het volgen van de verhaallijn of het aanklooien binnen de schitterende locaties die Kyrat rijk is; steeds weer was ik aan het genieten. Toch dient de kritische gamer in mij op te merken dat de competitieve multiplayer niet heel veel toevoegt en dit vierde deel wel erg lijkt op zijn voorganger. Persoonlijk vond ik dit geen probleem, zoek je echter vernieuwing binnen de Far Cry serie of het shootergenre in zijn geheel, dan ga je dit in Far Cry 4 niet vinden. Aangezien veel van de funderingen waar de game op gebouwd is echter al zo goed uitgewerkt waren en in dit deel alleen nog maar zijn aangescherpt kan ik dit vierde deel aan iedereen aanbevelen.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   92
Replay   90

Minder vernieuwend, nog altijd even vermakelijk.
90


09:27  Microsoft vervangt Japanse Xbox baas
06:59  Green Green OVA
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (89.98.248.xxx) op 28-11-2014 om 07:52
_O_

Ienstien965 op 28-11-2014 om 08:33 [Niv: 13 / Exp: 629]
Fucking vet spel

XtraNL op 28-11-2014 om 10:11 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Geniaal spel. Lijkt meer op Far Cry 3.5 maar dat geeft niet, fantastische wereld om in te experimenteren.

thenativedude op 28-11-2014 om 10:36 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Pff had btr deze kunnen kopen in plaats van ac unity.

Gast (62.238.138.xxx) op 28-11-2014 om 15:09
als de game zoveel op deel 3 lijkt dan wacht ik wel tot de game €15 is.

Beretta-1992 op 28-11-2014 om 15:47 [Niv: 68 / Exp: 3412]
Vet! heb het net geruild voor COD AW

Gast (85.151.113.xxx) op 30-11-2014 om 10:43
kben @ 30% 30 uur gespeeld ofzo

ik speel em op laag en nog ziet het er mooi uit wel een klein beetje lag

specs:core i7 3537 2.0 ghz (2.5 turbo-boost)
4gb ram
geforce 720m

Gast (77.250.191.xxx) op 01-12-2014 om 12:12
ik vind het wel jammer dat Far Cry 4 geen Offline Coop en offline multiplayer heeft jammer :'(

hopelijk wel bij Far Cry 5 Offline Coop en offline multiplayer _O_ en dat je met Map Editor Offline en online bots kan neer zetten bots VS players of team dat er 10 spelers en 10 bots VS 10 spelers en 10 bots = 20 VS 20

Gast (194.171.51.xxx) op 03-12-2014 om 14:19
@thenativedude valt ook echt met elkaar te vergelijken :9

Gast (194.171.51.xxx) op 03-12-2014 om 14:20
dat graphics _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Far Cry 4
Type:
Game
Releasedatum:
20-11-2014
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media