Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Assassin's Creed: Unity


Door Rene Groen op 24-11-2014 om 07:40
Bron: Gamed

De stad Parijs aan je voeten, missies die je coöperatief kunt doorlopen en de nieuwste spelcomputers om dit alles op mogelijk te maken. Niets leek Assassin’s Creed: Unity in de weg te staan om hoge ogen te gaan gooien, ware het niet dat er een donkere schaduw over het spel hangt.

Deze donkere schaduw bestaat uit bugs en glitches die in vele vormen voorbij komen. De ene is grappig en onschuldig, de ander zo vervelend dat je de game opnieuw op moet starten. Op het moment van schrijven heeft Ubisoft al enkele patches uitgebracht om een deel van deze problemen te verhelpen, echter blijven oneffenheden met betrekking tot de framerate en pop-in vooralsnog bestaan, dit overigens naast andere problemen. Het is jammer dat de game niet uitgesteld is om deze valse start teniet te doen, er is namelijk voldoende reden om Unity een kans te geven en te genieten van hetgeen de titel wel biedt.

Dit nieuwe deel in de serie draait rond Arno Dorian, een arrogante man die zo zijn redenen heeft zich aan te sluiten bij de Assassins. Het hoe, wat en waarom gaan we uiteraard niet uit de doeken doen, maar qua verhaallijn is het niet heel anders dan voorgaande titels uit de franchise. Het toneel van dit avontuur is Parijs in het jaar 1789, ten tijde van de Franse Revolutie. Ubisoft is hierbij trouw gebleven aan het bronmateriaal wanneer het gaat om de setting, zo zijn gebouwen als de Notre-Dame en de Champ-Élysées te bezoeken. Ook bekende karakters uit deze periode komen voorbij om gedag te zeggen en hebben hun eigen inmenging binnen de gebeurtenissen.


Met een grootse stad aan je voeten is het natuurlijk belangrijk dat je deze goed kunt doorkruisen. Het bekende free runnen keert terug, maar met een kleine aanpassing. Om de bewegelijkheid te vergroten kun je ditmaal, middels een aparte knop, ook omlaag klimmen. Het vraagt enige gewenning, maar komt de besturing absoluut ten goede. Tegelijkertijd is er niet geleerd van de oude irritaties. Nog altijd gebeurt het dat je ineens een ongewenste sprong in het diepe maakt of dat de game je bedoelingen anders interpreteert. Dit is niet zo’n probleem als je op verkenning bent binnen de stad, wanneer het gedurende een missie het verschil maakt tussen succes of falen is het een stuk vervelender.

Deze missies zijn in basis niet heel anders dan hetgeen wat we reeds eerder deden, toch weten ze het tegelijkertijd interessant te houden door de speler meer vrijheid te geven. Faalde je een missie voorheen wanneer je een doelwit uit het oog verloor, daar loopt deze missie nu gewoon door wanneer je de desbetreffende persoon wederom op weet te sporen. Ook wanneer je iemand uit dient te schakelen zijn de opties veelzijdig. Je kunt direct op je doelwit afstormen, of juist trachten een secundair doelwit te overmeesteren om extra informatie te verkrijgen. Het is zelfs mogelijk gevangenen vrij te laten die als afleiding dienen, of juist dermate geruisloos te zijn dat nooit iemand zal weten dat je aanwezig was.


Qua content is er weinig om over te klagen, waarbij één van de meest prominente features de coöperatieve missies zijn, ter vervanging van de competitieve multiplayer. Hoewel er vooraf de angst heerste dat het verhaal verloren zou gaan door deze feature is dit zeker niet het geval, het zijn veelal losstaande missies die je ook solistisch kunt doorlopen. Naast de meer traditionele opzet qua missiestructuur zijn er ook de Heist missies. Het doel is om geld te verdienen, waarbij de uitbetaling groter is wanneer je niet wordt gespot. Hoe vaker je opvallend te werk gaat, hoe minder geld er uiteindelijk over zal blijven. De coöperatieve missies werkten goed, waarbij het natuurlijk een pre is wanneer je met bekenden speelt. Enige vorm van coördinatie met vreemden is er vaak niet, waardoor er van samenwerking minder sprake was.

Wie verder een blik werpt op de kaart van de stad Parijs zal meteen zien dat er aan overige missies eveneens geen gebrek is. Neem bijvoorbeeld de Murder Mysteries, waarbij je hulp wordt ingeschakeld om een misdaad op te lossen. Als een ware Sherlock Holmes dien je het plaats delict te onderzoeken, met getuigen te praten en uiteindelijk een schuldige aan te wijzen. Hiernaast zijn er de Paris Stories, die bijvoorbeeld een verdere verdieping geven aan ontmoete karakters. Minder enthousiast waren we over de raadsels die je tegen komt, de oplossingen hiertoe zijn dermate lastig dat velen terug zullen grijpen op Google. Iets meer logica voor de mensen die geen geschiedenislessen over de stad Parijs of de desbetreffende periode hadden gekregen zou dan ook welkom zijn geweest.


Als laatste is er nog het Café Theatre, een theater wiens invloed je uit kunt breiden, vergelijkbaar met je eerdere thuisbasissen. Door hier geld in te steken en missies van aan te nemen openen zich weer nieuwe cafés, waarmee je invloed zich binnen de stad uitbreidt en je tegelijkertijd geld ophaalt. Hier komt wel bij dat het nut van schatkistjes najagen weinig meerwaarde heeft, waarom zou je immers voor een habbekrats iets najagen wanneer het automatisch gestorte bedrag vele malen groter is?

Over ‘najagen’ gesproken, de combat heeft een flinke make-over gekregen. De kritiek dat het in voorgaande delen allemaal wel erg makkelijk was bleef ook niet onopgemerkt bij Ubisoft en dus kun je niet langer gemakzuchtig een groep van twintig bewakers uitdagen. Vijanden zijn slimmer, handelen realistischer en vragen bovendien een stuk meer tactiek. Anders gezegd: wanneer je tegenover meerdere wachters staat is het op momenten verstandiger de benen te nemen dan het gevecht aan te gaan. Ditzelfde gaat op voor de missies, deze zijn ingedeeld in een moeilijkheidsgraad van vijf sterren, waardoor het niet verstandig is de lastigere missies direct in te stappen.


Een ander verbeterpunt is dat jouw Arno Dorian niet perse gelijk hoeft te zijn aan die van een vriend. Je beleeft weliswaar hetzelfde verhaal en kunt dezelfde missies aan gaan, maar er is een grote mate van customization aanwezig. Te kiezen valt bijvoorbeeld welke wapens je wenst te gebruiken en waar je verdiende punten aan toe wilt kennen. Deze punten verdeel je niet alleen aan wapens, maar ook aan statistieken als health en stealth. Toch gaat Ubisoft iets te ver in het toekennen van punten, zo dien je een dubbele moord aan te leren terwijl dit vroeger gewoon een standaard optie was. Het is alsof je een stapje terug doet in termen van gameplay, hetgeen gelukkig niet op ieder punt zo onlogisch aanvoelt als dit voorbeeld.

Parijs kwam al eerder aan bod, maar in deze alinea willen we hier nog wat extra aandacht aan geven. De ontwikkelaar heeft haar best gedaan om de stad levendig over te laten komen, zo lopen er vele personen in rond die ieder met hun eigen ding bezig zijn. Het gaat niet zo ver dat je daadwerkelijk interacties met ze uit kunt voeren, toch is het een duidelijke verbetering die door de kracht van de nieuwe spelcomputers naar voren komt. Om het gevoel van grootsheid verder te benadrukken zijn er ditmaal ook vele binnenlocaties aanwezig. Omdat zich hier ook bewakers in begeven speelt stealth een hoofdrol, het is enkel jammer dat het camerastandpunt niet ideaal is om alles altijd even goed in beeld te brengen. Eveneens jammer is dat sommige kisten uit de stad zich enkel laten openen middels een begeleidende companion app. Niet dat je veel mist als je hier geen gebruik van maakt, net zoals de microtransacties geen andere invulling aan de game geven wanneer je er maar tijd in stopt, maar het zijn toch punten die niet onbenoemd mogen blijven.


Assassin’s Creed: Unity is een game met twee gezichten. Qua content hebben we geen klagen en kun je makkelijk twintig uur vooruit. Het verhaal is interessant, de coöperatieve missies een waardige toevoeging en de stad Parijs maakt indruk door diens grootte en details. Ook de verbeteringen in het gevechtssysteem, de grotere vrijheid gedurende de missies en de mogelijkheid om het karakter te sturen in een eigen gekozen richting zijn goede toevoegingen aan het bekende spelsysteem. Toch zijn er ook kritiekpunten te noemen, denk aan de free-running gameplay die nog altijd niet perfect is en puzzels die teveel van de gamer lijken te vragen. Uiteraard mogen ook de vele bugs en glitches niet onbenoemd blijven, hetgeen voor de grootste aftrek in het cijfer zorgt. Het spel ziet er weliswaar schitterend uit, toch doen de vele technische mankementen hier afbreuk aan. Zou Ubisoft dit goed op orde hebben, dan mogen er ook gerust dertig tot vijfendertig punten bij opgeteld mogen worden. Assassin's Creed: Unity is namelijk absoluut een goede game, helaas zorgen de vele technische mankementen ervoor dat het cijfer hier (vooralsnog) echter niet op aansluit.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   80
Graphics   60
Replay   80

Technische mankementen halen het cijfer onderuit.
75


19:11  Batman: Arkham Knight infiltreert in nieuwe video
07:40  Naruto Shippuden: Konoha History Arc
 Reacties (36)
 Pagina: 1 | 2
Gast (84.241.208.xxx) op 24-11-2014 om 08:16
Graphics een 6???? Die framerate valt toch niet onder graphics.....die game ziet er niet normaal bruut uit man.....

PwnStrike op 24-11-2014 om 08:24 [Niv: 27 / Exp: 1374]
Als je nou eens de tekst leest en niet alleen naar het cijfer kijkt...

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-11-2014 om 08:29 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Waarom zou de framerate niet onder de graphics vallen? Het is één van de belangrijkste elementen van de graphics van een spel.

Gast (195.241.203.xxx) op 24-11-2014 om 09:44
Zijn dit ingame screenshots (die je zelf gemaakt hebt) of press released screenshots (oftewel photoshopt)?

Mocht dit ingame zijn dat is het echt gruwelijk mooi. O.o

Gast (94.213.55.xxx) op 24-11-2014 om 10:32
Het vechten ziet er niet uit in dit deel. Zo tergend houterig.

Nelus op 24-11-2014 om 10:35 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Precies, en ook animaties vind ik een onderdeel van de graphics, dus in combinatie met de framerates kan het misschien nog wel kloppen!

Gast (62.238.138.xxx) op 24-11-2014 om 11:09
Dus we zouden nog een re-review kunnen krijgen als dingen gepatched zijn

No'tje op 24-11-2014 om 11:23 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Gewoon wat patches en 't is dus een topper?

da bom op 24-11-2014 om 12:09 [Niv: 89 / Exp: 4472]
nee

Mrakz0r op 24-11-2014 om 12:11 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Grafisch een 6??????? De mensen die dit Parijs hebben gemaakt mag je van mij gerust kunstenaars noemen. Wat ziet deze game er geweldig uit !! Helaas zijn het de programmeurs die een onvoldoende krijgen. Of het nou mooi loopt of niet, de game ziet er gewoon fantastisch uit. Geef dan de gameplay een minder cijfer als framerate voor problemen zorgt.

Rene, please revise en zet de cijferverdeling op de juiste plaats!

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-11-2014 om 12:31 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
@Mrakz0r: Graphics zijn een combinatie van texturen, framerate, animatie en stijl. De level designers mogen best teleurgesteld zijn in de graphics programmeurs, maar het is deel van dezelfde 'puzzel' en worden dan ook samen berekend. Je kunt het hier mee oneens zijn, maar dan zit je niet mee met de effectieve rollenverdeling van ontwikkeling.
@Gast (62.238.138.xxx): De kans is klein.

Gewijzigd door Joni Philips op 24-11-2014 om 12:32

Gast (141.135.191.xxx) op 24-11-2014 om 12:42
ik wacht nog even om dit spel te kopen,ik ga wachten tot alle bugs eruit zijn

Rene Groen (Eindredacteur) op 24-11-2014 om 14:45 [Niv: 747 / Exp: 37330]
@ Gast (84.241.208.xxx)
Naar mijn mening valt het wel degelijk onder de graphics, zo staat ook in de review beschreven. Echter, vind jij het meer onder de gameplay vallen dan zal dit voor het cijfer niet uit maken, omdat de subcijfers weliswaar verschillen, maar het eindcijfer gelijk blijft.

@ Gast (195.241.203.xxx)
Geen zelf gemaakte screenshots, helaas heb ik deze mogelijkheid niet in de gespeelde Xbox One versie.

@ Gast (62.238.138.xxx)
Een re-review niet zozeer, ik beoordeel een product namelijk op hetgeen wat het is. Echter zullen we er uiteraard wel melding van (blijven) maken als Ubisoft met nieuwe patches komt.

@ Nin007
De game is nu in zekere zin al een topper, echter is het vooral het technische vlak dat het cijfer naar beneden trekt. Of ze dit gaat lukken met patches moeten we afwachten.

@ Mrakz0r
De redenatie hiervoor heb ik gegeven. Zoals ook hierboven gezegd: voor het eindcijfer maakt het niet uit. Als we een apart cijfer konden geven aan programmeurs zou deze inderdaad erg laag scoren op de nodige genoemde vlakken, dat kunnen we met elkaar eens zijn.



Gast (212.78.200.xxx) op 24-11-2014 om 14:53
Toch denk ik dat de meerderheid van de gamers bij graphics denkt aan hoe het spel eruit ziet. En niet zo zeer aan een slechte framerate of wat bugs.

Rene Groen (Eindredacteur) op 24-11-2014 om 15:01 [Niv: 747 / Exp: 37330]
Daarvoor moeten ze de review dan ook lezen

thenativedude op 24-11-2014 om 15:34 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Ben de game aan het spelen en ben nog geen bug tegengekomen. Vechten is af en toe wel irritant.

Berserk op 24-11-2014 om 16:35 [Niv: 148 / Exp: 7377]
Rene heeft gelijk. Fps is een onderdeel van de graphics. Een spel kan er super mooi uitzien zoals Unity en de ps2 kan dit draaien maar dan aan 2 gps, dit wil zeggen dat de graphics engine slecht en niet geoptimaliseerd is aan de hardware.

MaartenL (Redacteur) op 24-11-2014 om 17:22 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Dus, met 1 FPS en SUPER GRAPHICS zou het spel dan een 10 verdienen op dat gebied?

Benieuwd wie dat spel dan effectief gaat spelen...

Berserk op 24-11-2014 om 18:27 [Niv: 148 / Exp: 7377]
Huh? dat zeg ik toch niet. Ik zeg dat je mooie graphics kan toveren maar de fps moeten ook wel meer dan 30 fps zijn en stabiel. Een mooie bling bling ferrari dat aan 5 km/u max rijdt is bvb ook niet goed he.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-11-2014 om 18:41 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Ik denk Maarten eerder verwijst naar voorgaande posts.

Gast (84.25.232.xxx) op 24-11-2014 om 19:50
Ik vind het toch echt schandalig dat Ubisoft een game uitbrengt met allerlei glitches en bugs erin. Hier moeten ze van tevoren van geweten hebben (d.m.v. testers) en het dan alsnog zo uitbrengen vind ik echt gewoon een dikke middelvinger naar fans van assissin's creed. Stel dan de release gewoon uit.

Gast (178.84.127.xxx) op 24-11-2014 om 22:56
Vage shit. Graphics een 6.. laat me niet lachen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-11-2014 om 22:56 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Jij vindt de framerate en animaties meer waard?

Redneckerz (Redacteur) op 24-11-2014 om 23:41 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Ik kan ergens de kritiek wel begrijpen. Ik bedoel, puur het plaatje bekeken en bedenkende welke visuele technieken de game gebruikt is het zonder meer zeer indrukwekkend. Daar staat echter tegenover dat de game veel framerate problemen kent, op zowel console als PC. In het laatste geval heb je zelfs een NASA PC nodig om de game echt te laten stralen.

Een nieuwe Crysis? Ik zou het niet kunnen zeggen. Wel zeg ik: Als de game eenmaal soepel draait, dan ziet het er ook fenomenaal uit. Dat doet het nu ook, maar de imo te vroege release en bijbehorende bugs doen echt afbreuk hieraan. Was dat niet het geval geweest, dan waren de graphics eerder 90 ipv 60 geweest.

raxus07 op 25-11-2014 om 00:26 [Niv: 60 / Exp: 3013]
Framedrops zijn eerder performance issues dat door instabiiteit veroorzaakt dan daadwerkelijk iets graphisch.

Vandaar de fix patches.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Assassin's Creed: Unity
Type:
Game
Releasedatum:
13-11-2014
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media