Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Helldivers II
Review:

Gabriel Knight: 20th Anniversary


Door Cor op 20-10-2014 om 09:54
Bron: Gamed

Gabriel Knight: Sins of the Fathers is een klassieker onder de adventure games. Het is het eerste deel in een trilogie aan games waarin de Schattenjäger Gabriel Knight gevolgd wordt. De game is alweer twintig jaar oud, dus het is tijd voor een feestje, in de vorm van de 20th Anniversary Edition.

Een bijzonder aspect van deze serie is dat elk deel een andere stijl heeft: de eerste titel is een traditionele adventure game, waarin handgeschilderde achtergronden omgezet zijn naar pixel art. De tweede titel is een FMV-game met echte acteurs, en de derde is volledig in 3D gerendered. Dat laatste deel is trouwens enigszins een smet op de serie, omdat er door tijdsdruk enkele behoorlijk rare puzzels in zaten. Kenners weten waar ik het over heb als ik de ‘kattenhaarsnor-puzzel’ noem, hoewel de Serpent Rouge-puzzel veel goed maakte.


Het eerste deel kwam origineel eind 1993 uit en oorspronkelijke ontwikkelaar Jane Jensen komt daarom met een remake, die de titel 20th Anniversary Edition draagt. Hoofdrolspeler Gabriel Knight, geboren en getogen in New Orleans, is thrillerauteur en eigenaar van een boekhandeltje. De boekhandel loopt niet erg lekker en vanwege een writer’s block gaat het ook niet goed met de schrijfcarrière. Om inspiratie op te doen verdiept Gabriel zich in de recente moordzaken die New Orleans doen opschrikken. Deze moorden lijken, door de symboliek die eromheen te vinden is, te maken te hebben met Voodoo.

De game wordt volledig met de muis bediend, en werkt eenvoudig. Door te klikken op een voorwerp krijg je een lijstje mogelijkheden te zien om er een interactie mee uit te voeren. Pixelhunten behoort in deze heruitgave tot het verleden, omdat je nu met een druk op de knop alle hotspots op het scherm kunt tonen. Daarbij zijn de meeste van deze hotspots duidelijk genoeg: kleine voorwerpen blinken soms zodat ze toch opvallen. Gabriel had in het origineel een cassetterecorder bij zich, maar die heeft hij nu niet meer. Dit keer maakt hij notities, die je kan nalezen om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en om Gabriels ideeën te lezen over hoe je verder moet. Dit maakt het een wat eenvoudiger hulpmiddel. Daarnaast is er een hint-systeem, dat je per hint een steeds concretere aanwijzing geeft over hoe je verder moet. Hier zit geen limiet op, hoewel je een korte tijd moet wachten voordat je een volgende hint kan krijgen.

De kracht van deze game zit voor een groot deel in de schrijfkwaliteit. Jensen heeft zich duidelijk in de materie ingelezen. Gesprekken in de game hebben daardoor diepgang. Zo weten de personages die je tegenkomt verschillende details en weetjes over New Orleans te vertellen. Je waant je echt in de stad door de multiculturele sfeer, de Franse invloeden en de vele straatmuzikanten die verschillende versies van ‘When the Saints’ spelen. Omdat de game zich in 1993 afspeelt vindt de informatiegaring nog plaats door fysiek met mensen te spreken en door boeken te raadplegen. Vandaar dat Gabriel in contact komt met een brede groep aan personages. Zo verkrijg je je kennis over voodoo door met onder andere de curator van een voodoomuseum, een professor in Afrikastudies en een toekomstvoorspeller te praten.


Het verhaal ontvouwt zich als een thriller en blijft zodoende tot het einde toe boeien. Tijdens het verhaal groeit Gabriel ook als personage. Dat is maar goed ook, want aan het begin heeft hij veel vervelende eigenschappen. Gabriel is een vrouwenversierder die voornamelijk aan zijn eigen belang denkt en er bijvoorbeeld zijn hand niet voor omdraait om zijn beste vriend te bedonderen als hij er zelf beter van wordt. Gelukkig weet hij wel de nodige humor te brengen, zeker in de gesprekken met zijn assistente Grace. Tijdens de game leert hij meer over zijn familiegeschiedenis en komt daardoor langzaam tot inkeer.

Deze nieuwe uitgave blijft erg dicht bij het origineel. Veel teksten blijven letterlijk hetzelfde als voorheen. Wijzigingen zijn onder andere te bekennen in het moment waarop je locaties bezoekt. De game is opgedeeld in een tiental dagen en in het origineel kon je op de allereerste dag veel meer plekken bezoeken dan nu. Je bezoek aan je oma, de lokale kroeg en de toekomstvoorspeller zijn nu bijvoorbeeld uitgesteld tot later. Dit lijkt een poging om de speler aan het begin wat meer duidelijkheid te geven over waar hij heen moet, in plaats van hem te overladen met opties. Toch is dit jammer, want het huis van je oma was altijd een oase van rust. Daarbij is niet alles nu even logisch. Gabriel krijgt bijvoorbeeld op de eerste dag een doos met spullen van haar toegestuurd. Er is geen verklaring waarom hij vervolgens drie dagen wacht voor hij langs gaat. Ook kloppen gesprekken niet helemaal: Gabriel vraagt haar nu op de vierde dag waar het familiegraf zich bevindt, terwijl hij dat op dat moment overduidelijk al weet. Er zijn zo meer inconsistenties die het verhaal insluipen.

Ook op het gebied van puzzels is er weinig veranderd. Gabriel Knight is niet een erg moeilijke adventure game, en bijna alles dat je moet doen is vrij logisch. Enkele puzzels zijn wel vervelend, waaronder de klokpuzzel. Deze is in de remake ietsje eenvoudiger gemaakt, maar nog steeds vrij vaag om op te lossen. De remake voegt enkele weinig bijzondere puzzels toe, waaronder een enigszins geforceerde legpuzzel en een wel heel rare manier waarop je aan geld komt. Op een bepaald moment moet je twintig dollar verdienen. Deze vind je in een enkele vaas die toevallig op een kerkhof staat en kapot breekt. Een wel erg toevallige en onverklaarde gang van zaken.


De remake bevat ook achter-de-schermeninformatie, zoals concept art en vergelijkingen van de twee versies. Het idee hierachter is leuk, maar de uitvoering is minder. Deze extra content is namelijk gebonden aan een locatie. Per locatie moet je op een knop drukken om de materialen van die plek te kunnen inzien. Daarbij wordt het in een klein venstertje in het midden van het scherm getoond, zodat de begeleidende teksten erg kort zijn en het verschil tussen de oude en de nieuwe versie lastig te beoordelen zijn.

Op het gebied van graphics doet de remake een hoop goed, maar helaas niet alles. Het origineel had natuurlijk een lage resolutie, maar hier werd destijds zorgvuldig gebruik van gemaakt om toch een sfeervolle game te creëren, door onder andere goed gebruik van kleur te maken. In de remake zijn de achtergronden stukken gedetailleerder, en sommige omgevingen zien er prachtig uit, zoals bijvoorbeeld Gabriels boekwinkeltje. Andere locaties zijn echter een stuk vlakker en zijn vele malen minder sfeervol. Deze wisselende kwaliteit zorgt ervoor dat niet alles als een eenheid oogt. De karaktermodellen zelf zijn vrij simpel, en de animaties van de karakters zijn houterig en beperkt. Het is ook regelmatig vrij duidelijk zichtbaar dat karakters op de 2D-achtergrond geplakt zijn. Daarbij zijn er glitches, zoals karakters die door stoepjes heenlopen of Gabriel die op een bepaald moment in de lucht ging zweven. Aan de andere kant zijn de geanimeerde portretten tijdens dialogen een stuk beter, en zijn de tussenfilmpjes, in de stijl van een geanimeerd stripverhaal, knap gemaakt.

Op het gebied van geluid doet de remake het beter. De muziek is hetzelfde gebleven, maar klinkt nu stukken beter dan het Midi-geluid van voorheen. We luisteren nog steeds naar gesynthetiseerde instrumenten, maar de kwaliteit ervan is toegenomen. Op het gebied van spraak is het jammer om te zien dat de oorspronkelijke Hollywoodcast niet meer gebruikt kon worden. Dit keer zijn het onbekende acteurs die de rollen inspreken. Ze leveren prima werk en blijven dicht bij de vertolkingen van het origineel. De geluidskwaliteit is sowieso beter dan de ruizige spraak uit het origineel.


Gabriel Knight blijft een erg goede adventuregame. De kwaliteit van het verhaal en de donkere sfeer zijn nog steeds aanwezig, net als de karakters en de humor. De remake stroomlijnt enkele onderdelen, zodat lastige aspecten uit de game eenvoudiger worden. Het duidelijker maken van lastige puzzels, het tonen van hotspots en de toevoeging van een notitieboek zijn allemaal goede zetten. Aan de andere kant zitten er ook nieuwe puzzels in die merkbaar van een mindere kwaliteit zijn en is het gesleutel aan de toegankelijkheid van de omgevingen niet altijd even logisch. De lagere productiekwaliteit in de graphics is ook een gemis. De game voelt goedkoop, terwijl het origineel een (destijds) hoogwaardige productie was. Dit doet wat af aan de ervaring. Wie benieuwd is naar deze game zal dan ook moeten nadenken of hij kan leven met de pixel art van de klassieke versie, want dat is een serieus alternatief voor de remake. De remake blijft een prima versie, maar houd in gedachten dat op enkele fronten het origineel beter is.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   78
Replay   85

Het verhaal is nog steeds sterk, maar deze remake laat wat steken vallen.
81


09:55  LittleBigPlanet 3
09:54  Call of Duty: Advanced Warfare in video
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 20-10-2014 om 16:41 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Hoewel nooit gespeeld doet het me erg denken aan Broken Sword, en dat is een absoluut pluspunt. Mogelijk deze game nog eens proberen

Gast (78.22.41.xxx) op 20-10-2014 om 17:39
Man, wat was en ben ik blij dat ik deze heb.ik heb de originele ook nog maar de sfeer is echt geweldig.ik ben dan misschien oud maar vandaag ben ik opnieuw 19.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gabriel Knight: Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition
Type:
Game
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Phoenix Online Studios
Uitgever:
Pinkerton Road
Media:








Meer media