Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Borderlands: The Pre-Sequel


Door Rene Groen op 19-10-2014 om 12:19
Bron: Gamed

Borderlands spelers zullen zich voorafgaande aan Borderlands: The Pre-Sequel een vraag moeten stellen: wil je meer van hetzelfde of zoek je naar een verdere verdieping binnen de serie? Waarom we deze vraag stellen? Het antwoord lezen jullie in onze review.

Het moge inmiddels bekend zijn, The Pre-Sequel is het tussenliggende deel van het origineel en diens opvolger, welke zich afspeelt op Elpis. Deze maan van Pandora brengt het viertal Athena, Nisha, Wilhelm en Claptrap samen, een kwartet aan speelbare personages die handelen onder het toeziend oog van Handsome Jack. Voor fans van de serie klinkt dit grotendeels als bekende kost, ieder van de karakters maakte al een opwachting in eerdere games en een grote mate van vernieuwing is hier dan ook niet te ontdekken. Sterker nog, enkel Claptrap weet zich te onderscheiden door daadwerkelijk andere vaardigheden te introduceren. Meest in het oog springende is zijn mogelijkheid Vaulthunter.exe, waarvan de uitwerking steeds weer uniek is. Het ene moment vuurt hij als een razende alle kogels af die je voor hem verzameld had, een volgende keer hopt hij op een rubberen eend die kogels afketst en hij kan zelfs veranderen in een piratenschip met bijhorende kanonnen. Ook zijn mogelijkheid tot het geven van een high-five, waarmee hij het team tijdelijk versterkt, maken hem tot het meest unieke karakter.


Claptrap is ook op ander gebied een behulpzaam karakter voor de speler, het bijvullen van zuurstof is namelijk niet benodigd. Om adem te kunnen blijven halen op Elpis dienen de overige karakters hun zuurstoftank in de gaten te houden, wanneer deze geheel is leeggelopen betekent dit automatisch een stap richting de dood. Snel zal dit overigens niet gebeuren, zuurstofbronnen zijn er in overvloed, waardoor de toevoeging des te opvallender genoemd mag worden. Zit er iemand op te wachten om, tijdens een gevecht, zijn toevlucht te nemen tot een geiser? Enkel het gegeven dat ook vijanden van deze zuurstoftanks dragen zorgt ervoor dat de toevoeging niet geheel als vervelend aanvoelt.

Toch zorgt de nieuwe spellocatie ook voor toevoegingen die wel interessant zijn. Door de lagere zwaartekracht kun je nu enorme sprongen maken, om vervolgens vanuit de lucht op een vijand neer te komen. Door deze nieuwe spelmechaniek is er minder ruimte ingebouwd om dekking te zoeken en dat zorgt er weer voor dat chaos eerder overheerst. Vijanden beschikken over een jetpack, waardoor het gevaar op momenten van alle kanten lijkt te komen. Ook op ander gebied dien je altijd op je hoede te zijn, door de zwaartekracht kan loot, welke ook in deze game in overvloed aanwezig is, simpelweg weg zweven.


Elpis weet als spellocatie overigens niet geheel te overtuigen. Ondanks de afwisseling van binnen- en buitenlocaties is de spelwereld overwegend gelijkaardig in opzet en kleurgebruik. Dit betekent overigens niet dat er helemaal geen vernieuwing aanwezig is, getuige de toevoeging van jumppads en laserwapens. Eerstgenoemde geven de speler de mogelijkheid om, middels gigantische sprongen, ravijnen te overbruggen. Veel van de actie speelt zich dan ook in de lucht af, waarbij je ditmaal ook gebruik kunt maken van laserwapens. Helaas missen deze echter, figuurlijk, hun doel. De schade van een laserwapen is minimalistisch, het richten onwennig en de uitwerking niet uniek. Het is een leuke afwisseling om iemand met een laserwapen te bestoken, wanneer het effect echter niet anders is dan bij andere wapens, ontbreekt het nut van de toevoeging. Leuker is dan ook de mogelijkheid om ijs als wapen te gebruiken, hiermee kun je vijanden tot ijsblokjes omvormen.

Borderlands: The Pre-Sequel is weliswaar een game die nieuwe dingen probeert, maar deze komen lang niet altijd uit de verf. De toevoeging van zuurstof is eerder vervelend dan nuttig, laserwapens voelen niet als een meerwaarde en slechts één van de vier speelbare karakters is daadwerkelijk uniek te noemen. Dit ‘tussendeel’ is dan ook vooral aan te raden aan mensen die genoten van de eerdere delen en hier maar geen genoeg van kunnen krijgen. Toch moet je ook dan niet verwachten dat de game op technisch vlak stappen heeft gemaakt, veel van de oude irritaties blijven namelijk bestaan. De framerate wil, zeker wanneer je coöperatief speelt, op momenten flink inzakken en spelers met een ongelijk level hebben nog altijd niets bij elkaar te zoeken. Er worden dan ook geen stappen voorwaarts gemaakt, in plaats daarvan vervalt The Pre-Sequel in oude gewoonten. Zoek je dan ook een verdere verdieping van de serie, dan is het verstandig te wachten tot Borderlands 3 op de markt komt.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   80
Graphics   65
Replay   70

Meer van hetzelfde.
73


09:54  Achievements LEGO Batman 3
11:51  PlayStation Classics - Deel 123
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Gast (77.251.60.xxx) op 19-10-2014 om 16:19
Ik speel hem op PC dus maak ik er een 80 van,mag dat ?

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-10-2014 om 17:14 [Niv: 746 / Exp: 37322]
Absoluut niet!

Goof op 20-10-2014 om 00:23 [Niv: 96 / Exp: 4791]
Een paar dingen blijven voor mij onbeantwoord.Graphics maar een 65, dat is wel erg laag. Is dit vooral te wijten aan de instabiele FPS? Ook het replay-cijfer valt tegen. Hoe lang kan je zoet blijven met het uitspelen van de game?

Gewijzigd door Goof op 20-10-2014 om 00:25

Gast (77.251.60.xxx) op 20-10-2014 om 07:52
En 65 voor het visuele geseelte op consol snap ik maar op de PC ziet deze er erg goed uit en loopt heerlijk met 60fps.

Als je fan bent van Borderlands dan kan je hier gewoon geen miskoop aan doen.

Gast (217.119.236.xxx) op 20-10-2014 om 09:20
Wordt er tegenwoordig uberhaubt nog wel naar design gekeken wat betreft graphics of gaat het tegenwoordig alleen nog maar om performance?

Rene Groen (Eindredacteur) op 20-10-2014 om 15:33 [Niv: 746 / Exp: 37322]
@ Goof en laatstgenoemde Gast: Graphics zijn niet vooruit gegaan ten opzichte van de eerdere delen. Dit, in combinatie met het technische aspect, zorgt ervoor dat de game blijft hangen op een 65. We nemen deze aspecten dan ook samen, een game kan er nog zo mooi uit zien, als de framerate regelmatig inzakt zal het cijfer toch nooit top zijn.

@ Goof: Denk aan voorgaande games, echter scoort de game 'slechts' een 70 omdat het weinig toevoegt aan eerdere titels en het coöperatieve aspect nog steeds matig is.

@ Gast (77.251.60.xxx)
PC versie helaas niet gespeeld, maar kan me voorstellen dat enkele van de minpunten daarin wegvallen ten opzichte van de gespeelde Xbox 360 versie.

Gast (77.251.60.xxx) op 20-10-2014 om 16:05
Je zou voor de gein de PC versie is moeten testen dan zal je merken dat het enorm verschilt met de console versie.Ik heb de 360 versie zien draaien bij een Maatje van me en dat is gewoon een veel mindere versie en dan snap ik het cijfer wel.

Ben verder geen PC fanboy want game ook op de consoles.

Goof op 21-10-2014 om 00:10 [Niv: 96 / Exp: 4791]
Bedankt voor je antwoord, Rene. Ik wacht wel met kopen tot de prijs iets is gezakt. Er komen genoeg games uit dit najaar met een hogere prioriteit.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Borderlands: The Pre-Sequel
Type:
Game
Releasedatum:
17-10-2014
Ontwikkelaar:
2K Play
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media