Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Alien: Isolation


Door Joni Philips op 16-10-2014 om 06:43
Bron: Gamed

Ik ben hier al geweest. Ik ben hier al gestorven. Ik weet dat de Xenomorph ronddwaalt in deze gangen, maar ik mag me niets van hem aantrekken. Het zijn die levenloze Working Joe robots die me enerveren. Het zijn hun rode ogen die me overal volgen, ik kan hen niet verslaan zonder de aandacht van de alien aan te trekken. Ik moet overleven en opnieuw proberen. Het is geen gemakkelijke klus want ik word bloednerveus. Het is een gevoel dat ik ondertussen al uren heb.

Dat gevoel van algemene nervositeit is zonder enige twijfel het hoogtepunt van Creative Assembly's Alien Isolation. Je voelt continu een verlammende angst die wordt versterkt door de soundtrack die, door middel van muziekjes en geluidseffecten, inspeelt op de aanwezigheid van de Xenomorph. Het is soms voldoende om wat gekraak onder de vloer te horen, het is een simpel maar effectief teken dat het afzichtelijk buitenaardse wezen zich in de buurt bevindt. Het zijn momenten die steeds onvoorspelbaar zijn, het buitenaardse wezen kan zelf zijn weg kiezen zodat er geen eenduidig veilig pad bestaat. Ik kan dezelfde weg steeds opnieuw proberen in de hoop dat ik uit zijn aandachtsveld kan ontsnappen. Ik kan eveneens proberen om een alternatieve route te vinden, maar ik heb geen zekerheid dat hij niet toevallig in die kamers belandt. Ik kan maar op één element vertrouwen: angst. Ik heb amper opslagpunten, ik kan mijn vijanden met moeite verslaan op deze hoge moeilijkheidsgraad en ik krijg geen steun wanneer ik in de problemen kom, zelfs niet van de zeldzame AI kompanen die af en toe opduiken. Alien Isolation vormt op deze manier de allereerste echte opvolger van Alien.


De ontwikkelstudio achter de succesvolle Total War franchise kon een eenvoudige actiegame maken die grote gelijkenissen vertoonde met Aliens of Alien vs. Predator. Gearbox' Aliens: Colonial Marines was weliswaar een monster dat SEGA nu al enkele jaren achtervolgt, maar er verschenen meerdere semi-succesvolle Alien actiegames. Het team wilde zichzelf echter uitdagen, ze wilden geen simpele actiegame maken en ze kozen voor een stevige horrortint om te concurreren met de originele Alien. Het is ondertussen algemeen bekend dat Ellen Ripley zichzelf ontpopt als de enige overlevende, maar het was destijds een horrorfilm waarin de onbekende Sigourney Weaver een vogel voor de kat leek. Weaver's Ellen Ripley groeide pas daarna uit tot een ware krijgster. Het is een gevoel dat het team weet te recreëren met Amanda Ripley, de dochter van Ellen die kortweg wordt vermeld aan de start van Aliens. Amanda heeft sinds de verdwijning van de Nostromo vijftien jaar geleden niets meer van haar moeder gehoord en ze kon het verlies nooit verwerken. De vluchtrecorder van de Nostromo belandde toevallig in het vaarwater van de Sevastopol, een gigantisch ruimtestation. Amanda trekt onmiddellijk op onderzoek uit om een spoor te vinden van haar moeder, het blijkt echter snel dat de Sevastopol meer heeft gevonden dan alleen de vluchtrecorder.

Het horrorspel draait grotendeels rond die ene loslopende Xenomorph, maar het spel is evenmin bang om zijn gevaarlijkste vijand te verbergen. Je krijgt zelfs tot laat in het spel opvallend lange tussenpauzes waar hij geen verschijning kan maken. Het zorgt ervoor dat je af en toe een moment relatieve rust krijgt, ondanks het feit dat de spanning nooit verdwijnt. Je behoudt namelijk de angst dat de Xenomorph plots kan terugkeren. De game start bijvoorbeeld met een lang, traag introductiesegment waarin ons favoriete buitenaardse wezen niet eens wordt vernoemd. Je behoudt echter de indruk dat de actie op elk moment kan losbarsten. Amanda weet van niets, maar jij weet natuurlijk wel dat je op een gegeven moment verrast zal worden. Ontwikkelstudio Creative Assembly besliste echter om de krijtlijnen van de Alien film te volgen, je begint met een gestage opbouw van de wereld zonder enige dreiging. Amanda belandt eenvoudigweg op het ruimtestation Sevastopol, waar ze onmiddellijk wordt geconfronteerd met het algemene verval van het station. Het station was ooit één van de technische wonderen van de Weyland-Yutani concurrent Seegson, maar het bedrijf heeft maanden geleden beslist om het station uit circulatie te halen. Het is de ideale leefomgeving voor een hongerige Xenomorph.


De Xenomorph is, met zijn prachtige uiterlijk en zijn sterke intellect, de grote vijand, de Sevastopol is samen met zijn resterende inwoners jouw grootste wapen. Het station is weliswaar in verval, maar het straalt desondanks een enorme sfeer uit. Het ruimtestation kan zich niet meten aan BioShock's Rapture, maar het creëert hetzelfde gevoel. Het is een levendige omgeving die jou steeds verder doet gaan. Alien Isolation beschikt over opvallend zwakke dialogen, maar je haalt een sterk verhaal uit de omgevingen. Je ziet overal tekenen van verval, je ziet graffiti en je vindt computerterminals waar je via allerlei boodschappen de staat voor en na de uitbraak perfect kunt bestuderen. Het houdt enige risico in om hier veel tijd aan te besteden – je bent niet veilig tijdens het gebruiken van terminals en andere apparaten – maar het loont zeer de moeite. De Sevastopol geeft eveneens het gevoel van een realistische ruimtekolonie. Creative Assembly heeft de blauwdrukken van de Nostromo uitgebreid bekeken alvorens ze begonnen aan Sevastopol, een beslissing die ervoor zorgt dat het schip zeer logisch in elkaar steekt. Je hebt ook overal plekken om je te verbergen en alternatieve wegen zodat je kunt blijven verkennen, de beste manier om jouw tijd op Sevastopol te overleven.

Amanda heeft namelijk een moeilijkere situatie dan Ellen: moederziel alleen op een groot ruimteschip met een onoverwinnelijke vijand. Amanda komt op de Sevastopol wel andere overlevenden tegen, maar zij hebben weinig interesse in een gezonde samenwerking. Er kan dus een vijand rondom elke hoek wachten. Je hebt namelijk zeldzame groepjes mensen die je gemakkelijk kunt neerschieten, maar die eveneens een groot baken vormen voor de Xenomorph. Je beste gok is dan ook om hen te vermijden. Je moet daarnaast ook kampen met de AI Apollo en zijn Working Joe robots. De robots waren ooit bedoeld om het leven op de Sevastopol in goede banen te leiden, maar zij zijn door de afbraak van het station duidelijk corrupt geraakt. Deze kwaadaardige robots zijn niet onoverwinnelijk, maar je kunt hen op de hoogste moeilijkheidsgraad alleen met de nodige moeite pijn doen. Het zorgt ervoor dat deze frequente vijand al even vaak leidt tot je nederlaag als de Xenomorph. Het blijft ook steeds pijnlijk om te verliezen van de Working Joe, hij slaat je namelijk zeer brutaal in elkaar zonder dat je jezelf kunt verzetten. Het is akelig om te bekijken vanuit de eerste persoon, zeker als je weet dat je veel vooruitgang gaat verliezen omdat het laatste opslagpunt al een tijdje terug was.


Je beschikt echter over een uitgebreid arsenaal aan hulpmiddelen om eventuele confrontaties te overleven. Je hebt onder andere een EMP om Working Joe tijdelijk uit te schakelen en een geluidsmaker om de aanwezige vijanden af te leiden. Je krijgt deze broodnodige 'wapens' echter nooit cadeau, het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat naar de blauwdrukken om hen te construeren. Je moet daarna nog steeds zoeken naar de nodige ingrediënten om hen effectief te produce.ren Je hebt voor elk onderdeel gelimiteerde voorraadcapaciteit zodat je nooit overladen aan een confrontatie start. Je moet dus geen horrorgame verwachten waarin je een eindeloze voorraad wapens en munitie in ontvangst neemt. Je hebt wel onder andere een revolver, maar je kunt hiermee weinig bereiken in een gevecht. Verder heb je gelukkig ook een bewegingsdetector die je kan helpen om te identificeren waar vijanden rondlopen. Er zijn echter beperkingen, je krijgt geen aanduidingen op welke hoogte de vijand zich bevindt – het plafond, de vloer of de kelder – en je krijgt geen stilstaande vijanden te zien. De Xenomorph kan zichzelf bijvoorbeeld verbergen in het plafond waar hij geen enkele beweging maakt. Hij wordt alleen verraden door een eindeloze stroom speeksel, tot hij plots door het plafond springt om jou op te vreten.

Je kunt dit onmogelijk zien indien je exclusief met de bewegingsdetector werkt. Je verbergt namelijk de achtergrond wanneer je de detector gebruikt. Je kunt dan wel rondlopen, maar je mist de details. Je kunt dit ook omdraaien, je ziet dan de details van de omgeving, maar een onduidelijke versie van de detector. Het is een goede manier om elk voordeel een nadeel te geven, maar het is eveneens een leuk grafisch effectje. Het spel grossiert in gelijkaardige effecten, die de game een sterkere atmosfeer geven. Het is tegelijkertijd een leuke manier om te verbergen dat de animaties en texturen weinig speciaal zijn. Je ziet met de bewegingsdetector eveneens een connectie naar de originele Alien. De gebruikte computertechnologie is namelijk hopeloos verouderd, het lijkt alsof het volledige ruimteschip op een verouderde versie van DOS draait. Het is een opzettelijke beslissing om aan te duiden dat Sevastopol eigenaar Seegson stevig bespaart op zulke zaken, maar het is eveneens een handige manier om de sfeer te versterken. Het doet onmiddellijk terugdenken naar de oude Alien. Je speelt dan weliswaar Amanda Ripley op de Sevastopol, maar je voelt dat je evenzeer Ellen Ripley op de Nostromo kon zijn. Je kunt dat natuurlijk eveneens bereiken met de aanwezige Nostromo DLC. Het toont echter hoe sterk de Alien sfeer Isolation doordrenkt.


Alien Isolation heeft dus duidelijk een prachtig idee met een stevige uitwerking, maar het idee wordt nodeloos uitgerekt. Het spel had gerust ingekort wogen worden tot een spelduur van tien uur, het oprekken van de speltijd naar vijftien tot twintig uur gaat binnen Alien Isolation vaak ten koste van de gameplay. Het komt neer op extra secties waarin je simpelweg van hot naar her loopt om een zoveelste subobjectief te vervullen. Je stoot onderweg eenvoudigweg op meer Working Joe robots die oververtegenwoordigd zijn. Het is een onnodige hindernis, zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad waar ze zich kunnen meten met de Xenomorph zelf. De ontwikkelaars begrepen zelf dat je een horrorspel nooit zo lang kunt rekken, zodat het spel naar het einde toe meer evolueert naar een actiegame. Dat is spijtig want zeker de eerste uren is de spanning te snijden. Het verhaal is echter het grootste slachtoffer van de opgelopen spelduur, het lijkt zelfs vroegtijdig af te lopen. De conclusie van Amanda's verhaal komt ruim voor het echte einde van het spel. Het spel had als strakkere ervaring, met een paar missies minder, zeker hoger gescoord. Het is nu echter een gevalletje van 'net niet,' het spel eindigt simpelweg te laat.

Alien Isolation heeft behoudens het bovenstaande probleem nog een resem kleine en grote minpunten. Het zijn echter punten die je het spel gemakkelijk vergeeft. De ondermaatse dialogen en vervelende extra karakters worden goedgemaakt door de levendige omgeving die voor een hoger gevoel van inleving zorgen. De lelijke karaktermodellen voor de menselijke personages en de opvallende zweetglans op hun gezicht is al lang vergeten wanneer je oog in oog staat met de Xenomorph of wanneer je door de mist de rode ogen van de Working Joe ziet opgloeien. Het grote verschil in grafische afwerking is zeer opvallend, maar het was een goed idee om de minder frequent verschijnende mensen te verwaarlozen in vergelijking met de Xenomorph die in allerlei poses kan opduiken. De overdreven spelduur, die je zelfs de aanwezige Survivor Mode vol uitdagingen doet vergeten, keldert de ervaring echter sterk om te spreken van een topper. Creative Assembly heeft echter zeker bewezen dat een game de sfeer van de originele Alien kan omvatten. Het zou in een film aanleiding geven tot een Director's Cut die dit grote probleem gemakkelijk weet recht te zetten, het is ons in de game-industrie echter niet gegund.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   83
Graphics   79
Replay   70

Sterke atmosfeer in een vervelend lang spel!
79


06:44  Wii U Virtual Console - Week 71
06:43  TransOcean - The Shipping Company
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Berserk op 16-10-2014 om 10:03 [Niv: 147 / Exp: 7374]
Ik had meer verwacht. ALs ik die walkthroughs van Pewdiepie ziet het schip er saai uit, het is eigenlijk gewoon weer rondlopen van A naar B, ga daar een schakeltje overzetten, hack daar een computertje, ga naar B en zoek daar iets, ga dan naar C. Hele tijd ligt de Alien op de loer, dat is wel spannend maar het verhaal is niet zo interessant precies

thenativedude op 16-10-2014 om 18:51 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Vind de game geweldig en pewdiepie met zijn commentaar maakt iedere serieuze game minder. Het geluid is geweldig. schip is helemaal niet saai lopen mensen rond van punt a naar b klopt geen zak van je kunt terug naar andere delen van het schip om bijv. om nog deuren ruimtes etc te openen voor extra content. Heb vaak zat adempauzes nodig gehad.voor mij persoonlijk een dikke 90. En ja walkthrougs maken games meestal minder. Maar ben het er wel mee eens dat de game om een gegeven moment te lang is. Ook is de alien soms gruwelijk irritant hij is continue in de buurt en bijna de helft van de game gehurkt rondgelopen.

Gewijzigd door thenativedude op 16-10-2014 om 18:52

XtraNL op 16-10-2014 om 19:10 [Niv: 82 / Exp: 4096]
Speel hem dan ook gewoon in plaats van Pewdiepie te kijken..

gast 83.80.204.xxx op 16-10-2014 om 19:21 [Niv: 10 / Exp: 486]
Ik heb hem gekocht voor de pc en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. Het schip ziet er echt goed uit en het lijkt net alsof je zo de Alien film binnenloopt. De sfeer en de muziek zijn echt lekker spannend en de confrontaties met de alien zelf zijn erg intens. De game is inderdaad wat aan de lange kant, maar dat mag de pret niet drukken.

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-10-2014 om 20:58 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
@XtraNL: je hebt groot gelijk. Er is helemaal niets angstaanjagend aan het bekijken van een horrorgame. Het is hetzelfde als luisteren naar een horrorfilm.

Gast (82.173.117.xxx) op 16-10-2014 om 21:20
Een goeie game kan voor mij nooit te lang zijn. Dus deze laten we mooi liggen✌️

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-10-2014 om 21:36 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
De meeste goede games zijn goed omdat ze juist op tijd weten te eindigen

Boogieboyz op 16-10-2014 om 21:52 [Niv: 303 / Exp: 15154]
"Als ik die walkthroughs van Pewdiepie..."
Gvd man waarom oordeel je over een game aan de hand van die idioot?

CopyAssassin op 17-10-2014 om 00:42 [Niv: 26 / Exp: 1311]
En als de game kort was dan hadden mensen weer gezeurd dat het te kort is...het is ook nooit goed

Gewijzigd door CopyAssassin op 17-10-2014 om 00:43

Redneckerz (Redacteur) op 17-10-2014 om 02:13 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@ Berserk:
Baseer je game keuze nooit op Pewds. Ik vind de gast wel grappig maar je games kopen op basis van hem? Nee. Niet doen.

Berserk op 17-10-2014 om 07:42 [Niv: 147 / Exp: 7374]
Fine Fine, ik zal hem wel eens kopen als hem in de budgetbakken komt of bij de AMD never settle actie

En ik baseer me niet volledig op Pewds (en die gast is geweldig ) De sfeer is idd anders als je het zelf speelt maar ik zie wat ik zie en het is vooral van A naar B lopen en veel schakeltjes overhalen en wat computers hacken terwijl de alien op de loer ligt. En dit in in een omgeving die veel op elkaar lijkt. Ik vind dat de developers er meer konden mee doen. Bvb het einde van de Alien film, dat de alien verscholen ligt in de escape pod tussen buizen die net op zijn kop lijken, en dat je je rot schrikt als ineens 1 van die buizen beweegt. Dat wil ik zien. Maar soit ik zal mijn troebele mening herzien als ik het zelf eens speel. ALs ik een videokaart van AMD koop krijg ik deze Alien Isolation (naast 2 andere games erbij)

Gewijzigd door Berserk op 17-10-2014 om 08:37

thenativedude op 17-10-2014 om 12:41 [Niv: 137 / Exp: 6865]
@Beserk.

Pewds gaat ook letterlijk van punt a naar b hij kijkt nooit voor een andere weg of kamers die hij nog niet heeft verkend.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Alien: Isolation
Type:
Game
Releasedatum:
07-10-2014
Ontwikkelaar:
Creative Assembly
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media