Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Gamed Gamekalender Juni 2019
Gamed Gamekalender Maart 2019
Gamed Gamekalender Februari 2019
Review:

Super Smash Bros. for Nintendo 3DS


Door Mafusto op 15-10-2014 om 09:37
Bron: Gamed

Elke release van een Super Smash Bros. game gaat gepaard met een flinke dosis hype en dit geldt natuurlijk ook voor het recent verschenen Super Smash Bros. for Nintendo 3DS. Of de hype terecht is voor de eerste handheldversie uit de serie, gaan we vandaag bekijken.

Hoewel de serie bekend staat om een hoge attach rate, zijn het aantal delen uit de Smash-serie op één hand te tellen. Hetzelfde valt te zeggen over een draagbare versie die ondanks vele vraag nu pas komt in de vorm van Super Smash Bros. for Nintendo 3DS. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen nu Smash eindelijk te vinden is op de 3DS. Dit is echter niet zonder concessies tot stand gekomen. Zo zijn de graphics meer cell-shaded dan fans gewend zijn, worden karakters die eerst een waren opgesplitst tot twee karakters en zijn de Ice-Climbers helemaal gedropt. Ook de assist trophies en Pokémon die je in het spel komen helpen lopen op de helft van de framerate, waardoor die animaties net iets minder soepel zijn. Dit alles was een noodzakelijk kwaad om ervoor te zorgen dat de game vloeiend met 60 frames per seconden kan worden afgespeeld. Wat je ervoor terug krijgt is een game die het uiterste uit je 3DS haalt en er ook nog eens heel behoorlijk uitziet.


De constante framerate is dan ook een zegen als je eenmaal het spel aan het spelen bent. Zeker als je de vorige delen gespeeld hebt. Het is echter de 3DS zelf die voor frustratie kan zorgen tijdens het spelen. Kort gezegd komt de aanwezige Circle Pad gewoonweg te kort om Smash te spelen. Het komt meer dan eens voor dat je een andere aanval krijgt dan je wilt omdat de pad niet gevoelig genoeg is. Dit heeft er meer dan eens voor gezorgd dat ik een side special (speciale aanval en slidepad naar links of rechts) in plaats van up-special(speciale aanval en slidepad omhoog) deed, waardoor ik niet terug op het platform kwam maar rechtstreeks de afgrond in donderde. Het zijn subtiele situaties als deze waar de gameplay hinder door ondervindt, dat ervoor zorgt dat de game net niet helemaal zo lekker speelt als zijn console-broers. Het is ook jammer dat juist de Circle Pad en D-pad niet met elkaar te verwisselen zijn, terwijl de andere knoppen wel zelf in te stellen zijn.

Ook zijn in dit deel verschillende modes op de schop gegaan. Er is onder meer geen storymode meer aanwezig. Daarvoor in de plaats is er Smash Run gekomen. In deze modus neem je het op tegen drie andere tegenstanders in twee fases. In de eerste fase speel je in een Subspace Emissary-achtige level met het doel om zo veel mogelijk upgrades voor je karakter te vinden binnen vijf minuten. Eenmaal de tijdslimiet is aangebroken neem je het op tegen de andere drie vechters in een gevecht of een race. De variatie in deze modus zorgt ervoor dat dit een welkome toevoeging is aan de Smash-serie. Minder te spreken ben ik over de Angry Bird-achtige spelmodus Target Blast die Target Smash moet vervangen. De modus biedt geen meerwaarde onder meer omdat er maar één level is die te spelen is.


De Classic mode heeft ook een poetsbeurt gekregen. Het spel leent van Sakurai's andere creatie, Kid Icarus: Uprising, de mogelijkheid om munten in te zetten om het spel moeilijker te maken, maar tegelijk de kans op betere verzamelitems en munten tijdens het doorspelen van de modus vergroot. Ook kun je na elk gevecht kiezen tussen drie verschillende routes, die allen verschillen in moeilijkheidsgraad. Dit geeft een frisse wind aan de modus en zorgt ervoor dat er meer bij komt kijken dan het bieden van gevecht na gevecht. Echter zijn hierdoor de bonusgames zoals Target Smash ook verdwenen.

Hoewel de singleplayer-modi goed in elkaar steekt, blijft de ware aantrekkingskracht van een Smash-game toch zitten in de multiplayer-modi. De local versus mode loopt echter niet fijn en omdat er geen downloadplay aanwezig is, zal iedere speler over een versie van Smash moeten beschikken. De één tegen één online multiplayer mode “For Glory” komt veel beter voor de dag. De meeste gevechten die ik online speelde ondervond ik nauwelijks tot geen lag. Iets wat ik jammer genoeg niet kan zeggen over de vierspeler online modus. Hoewel het een flinke verbetering is tegenover voorganger Brawl, had ik vaker last van lag dan niet.


Het speelbare rooster is een goede mix tussen originele karakters en klonen en de nieuwkomers voegen ook daadwerkelijk wat toe. Iedereen is ook aan te passen met drie verschillende items die het karakter sterker maken. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om één van je smash aanvallen te vervangen door een variant op die aanval met een ander effect of bij sommige personages door een compleet nieuwe aanval. Het probleem echter is dat de meeste combinaties gewoonweg te sterk gemaakt kunnen worden. Zo is het niet moeilijk om een Ness te maken die iemand met 20% aan schade de ring uit kan slaan of een Link die met één boogschot meer dan 100% schade kan toebrengen. Dit zal er voor zorgen dat deze karakters enkel en alleen in games met vrienden goed tot uiting zullen komen.

Het aanbod aan nieuwe levels is echter mager en het kleine scherm van de 3DS maakt sommige levels onspeelbaar omdat de camera uitzoomt om de hele stage te laten zien. Dit zorgt ervoor dat het niet meer mogelijk is om te zien wat de karakters daadwerkelijk aan het doen zijn. Een pluspunt aan de stages is dat elke versie over een omega-versie beschikt, waardoor elke stage verandert in een Final Destiny level -een level bestaand uit één platform zonder stage hazards- met het design van het originele level. De muziek is daarentegen van het niveau dat je gewend bent van de serie. Vele herkenbare deuntjes uit een van de vele gameseries waar de speelbare karakters in terug te vinden zijn. Daarnaast is het ook weer mogelijk om de andere bekende zooi zoals trophies te verzamelen gepaard met nieuwe voorwerpen zoals outfits en hoeden voor je Mii-fighter en nieuwe moves voor andere karakters.


Al met al is de overgang van console naar handheld voor Super Smash Bros. in grote lijnen goed uitgevoerd. De handheldversie heeft echter enkele problemen waar de hardware voor een groot gedeelte de schuldige is, waardoor de ervaring niet optimaal is. Het is geen perfecte versie van Super Smash Bros. maar Super Smash Bros. for Nintendo 3DS is de perfecte game om het wachten op Super Smash Bros. for Nintendo Wii U een stuk aangenamer te maken. Het neemt echter niet weg dat de game op zich zelf genoeg te bieden heeft voor de Smash-fan en een ieder die nooit een Smash-game gespeeld heeft.
Beoordeling
Gameplay   89
Sound   95
Graphics   85
Replay   100

Smash voor in je broekzak.
92


19:52  [Upd.] AC games in Xbox One bundel
09:37  Dragon Ball Z: Cooler's Revenge
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Xavior op 15-10-2014 om 12:16 [Niv: 121 / Exp: 6068]
Zit met smart te wachten op de nieuwe update. Bij 4 player local merk je al lag namelijk. Tevens mogen ze little Mac een beetje afzwakken gezien deze op Final destination stages zwaar over powered is.

Gast (88.159.72.xxx) op 15-10-2014 om 12:18
Little Mac is niet echt overpowered, sla hem de lucht in en hij is meteen waardeloos. Just a small tip

Lawliet op 15-10-2014 om 15:14 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Geweldige game.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Smash Bros. for Nintendo 3DS
Type:
Game
Releasedatum:
03-10-2014
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media