Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Middle-Earth: Shadow of Mordor


Door MaartenL op 08-10-2014 om 10:32
Bron: Gamed.nl

Iedereen kent ondertussen de films van Lord of the Rings en The Hobbit maar tussen deze twee trilogieën zit een grote leegte en dat is waar Shadow of Mordor zich afspeelt. Als de getormenteerde ranger Talion gaan we aan de slag om het leger van Sauron uit te dunnen en hoe goed het spel dit doet, kom je te weten in deze review.

Het verhaal van Shadow of Mordor start met de tragische dood van Talion en zijn vrouw en zoon. Echter, de dood is blijkbaar nog niet gereed om Talion te ontvangen want hij leeft verder dankzij de tussenkomst van een Wraith. Waarom deze geest dit doet, zal de speler te weten komen gedurende het verloop van het spel dat ongeveer een tiental uren duurt als je enkel op het hoofdverhaal concentreert. Als je dat doet, mis je echter de leukste aspecten van Shadow of Mordor, waar ik later op terugkom. Overigens dien je geen episch verhaal te verwachten zoals je gewend bent van de films want het verloop is een beetje warrig en het eindigt wel vrij abrupt. Beetje jammer, maar gelukkig maakt de gameplay veel goed.

De gameplay kan je het beste vergelijken met de Batman en Assassin's Creed reeksen. Dat is zeker geen slecht punt. Daar waar Amazing Spider-Man 2 het ook probeerde, doet Shadow of Mordor het tenminste goed. Het free-runnen is erg vloeiend, de combat zeer intens en de stealth-gedeeltes zijn eveneens erg goed uitgewerkt. Tijdens de combat secties krijgen we de beschikking over een aanval, een counter, een stun en de mogelijkheid om te ontwijken. Net zoals in de Arkham games zal er een hit-counter beginnen die Talion in staat stelt om speciale bewegingen te gebruiken zoals executies of 'wraith flash', waarbij iedereen in de nabijheid tijdelijk bewusteloos zal worden. Het stealth aspect kan dan weer rekenen op luchtaanvallen, standaard kills en ledge kills. Het wordt pas echter leuk als je beschikt over 'brand', waarbij aangeraakte Orcs en Uruks voor jou gaan vechten als je ze aanraakt. Zo kan je eerst alle boogschutters overnemen en vervolgens activeren zodat ze alle grondtroepen voor jou afmaken.


Het leukste gedeelte aan de gameplay is echter het nemesis-systeem. De Orcs en Uruks hebben namelijk een bepaalde hiërarchie van kapiteins, veteranen, elites en als laatste warchiefs. Door tegenstanders te ondervragen kan de speler de locaties van deze vijanden ontdekken en eventueel de sterktes en zwaktes van een bepaald doelwit. Deze speciale exemplaren zijn overduidelijk sterker en vragen heel wat meer moeite om af te maken. Er is erg veel variatie hierin, waarbij bijvoorbeeld een kapitein zo sterk is dat hij alleen maar vermoord kan worden door een stealth aanval. Een andere manier is het aanspreken van Caragors, hetgeen zich nog het beste laat omschrijven als Mordor's versie van een tijger, waarvoor hij onmiddellijk op de vlucht slaat. Het word nog erger als je het loodje legt, want dat maakt de betreffende vijand nog sterker waardoor hij eventueel in rang zal stijgen.

Het nemesis-systeem wordt nog uitgebreider als je de mogelijkheid hebt om vijanden onder je controle te plaatsen. Je hebt weliswaar de mogelijkheid om een warchief onmiddellijk aan te vallen maar stel dat hij twee bodyguards heeft? Simpel: je zoekt eerst de bodyguards op en plaatst ze onder jouw commando en gaat dan pas achter de warchief aan. Deze verschijnt met veel poeha ten tonele, vergezeld van zijn twee bodyguards, die dan geactiveerd worden en zich plots tegen de warchief keren. Lekker handig! Later krijgt Talion ook de mogelijkheid om commando's te geven aan deze bekeerde vijanden zodat je ze handmatig in rang kan laten stijgen tot deze zelf warchief worden. Het is een leuk systeem dat enorm veel afleidt van de rest van de zij-missies.


Buiten het hoofdverhaal en het nemesis-systeem zijn er namelijk ook nog zij-missies. Het gaat hier om het verzamelen van elven-glyphs, artefacten, hunting challenges, redden van slaven en missies die betrekking hebben op stealth, combat of ranged aanvallen. Deze laatste drie types zullen het uiterlijk van de desbetreffende wapens doen veranderen maar echte bijkomende voordelen worden niet vermeld. De combat is natuurlijk rechttoe-rechtaan en bij de stealth-gedeeltes komt het wraith aspect tot zijn volledig recht. Het is namelijk mogelijk om de wraith wereld te betreden waardoor je alle vijanden door muren kan zien. Echter is de rest van de omgeving dan zo goed als onzichtbaar. In deze wraith vorm kan Talion ook beschikken over een boog die hem in staat stelt om in slow-motion enkele extra gaten te voorzien in de tegenstanders. Ook dieren zijn niet veilig, gedurende het spel kan je leren om de Caragors te berijden en later zelfs Graugs (kolossale monsters). Het brengt wat variatie in het geheel maar het is zeker niet baanbrekend.

Al deze missies doe je natuurlijk niet voor niets want er zijn maar liefst vier manieren om Talion's mogelijkheden te versterken. Als eerste zijn er (natuurlijk) ervaringspunten die de speler in staat stelt om extra mogelijkheden of verbeteringen vrij te spelen zoals vuurpijlen, snellere executies of critical hits die dankzij timing je toe laten om sneller de hit-counter op te drijven. Echter moet je deze nog eerst vrijspelen door voldoende power-points te verzamelen en die krijg je van zij-missies die gelint zijn aan het nemesis-systeem of het vermoorden van karakters die hierin verschijnen. De zij-missies geven dan weer Mirian punten die je kunt gebruiken om je leven of focus te verhogen en ook rune-slots voor je wapens te openen. Als laatste hebben we dan uiteraard runes die achtergelaten worden door een verslagen kapitein. De runes komen in drie varianten: normaal, rare en epic en zijn afhankelijk van de rang van de vijand die je versloeg. Er is dus genoeg om te doen!


Dat de graphics van een hoogstaand niveau zijn kunnen we al snel opmerken aan de grootte van het spel. Met een knallende 35 gigabytes (inclusief HD textures) is dit één van de grootste PC games om te installeren. Voor deze ultra textures dien je eveneens te beschikken over een ruime 6 GB aan videogeheugen maar het verschil met high en ultra is haast onmerkbaar tenzij je het spel gaat spelen in een 4K resolutie. Qua sfeer zit het geheel alvast helemaal snor: Mordor is net zoals je zou verwachten (kleurloos, dood en verderf, etc) en het tweede gebied, Sea of Nurnen, bulkt dan weer van het groen en een romantische zonsopgang (met onthoofde lijken). Ook de weerseffecten verdienen een pluim, vooral de regeneffecten zijn erg knap om te zien. De audio is ook van een gelijkaardig sterk niveau waarbij vooral de voice-acting erg knap verzorgd is. Spijtig dat het verhaal hier niet volledig gebruik van maakt.

Dat Shadow of Mordor sterke gameplay heeft, mag ondertussen wel duidelijk zijn. Het nemesis gedeelte is erg verslavend en de twee werelden bieden genoeg extra activiteiten om het spel wat aan te spekken. Ook het technisch gedeelte zit erg goed in elkaar. Het enige probleem is dan weer de herspeelbaarheid want er is immers weinig reden om terug te keren als je alles voltooid hebt, mede omdat de zij-missies steeds zichzelf baseren op de standaard fundamenten en niets origineels toevoegen zoals bijv. puzzels, races of platform-uitdagingen. Misschien om eens te kijken wat voor andere vijanden deze keer in Sauron's leger terecht komen? In ieder geval zal je zeker genoeg tijd in de game kunnen steken om de prijs te rechtvaardigen en het beste van alles is dat alle types gameplay goed uitgewerkt zijn. Conclusie? Boromir had het fout... One does simply walk into Mordor!
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   90
Replay   60

Zwak verhaal met sterke gameplay.
83


16:00  Myst keert terug
10:31  FIFA 15
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (94.213.55.xxx) op 08-10-2014 om 10:47
Persoonlijk mijn goty. Zit al op 20 uur bijna alleen op zijmissies.

Gast (217.119.236.xxx) op 08-10-2014 om 12:20
Dit lijkt me een game die ik ga halen wanneer deze ergens afgeprijsd is. Even wachten nog dus. :)

Gast (82.157.159.xxx) op 08-10-2014 om 12:35
Fantastische game, en ook ik zit bijna enkel maar zij missies te doen en gewoon te klooien in de wereld ..

Gast (195.169.216.xxx) op 08-10-2014 om 13:18
Lijkt me een leuke game, maar jammer dat de ps3 release is uitgesteld.

Gast (84.24.101.xxx) op 10-10-2014 om 13:17
Ik heb de game gekocht en na 6 uur spelen de deur uit gedaan. Het is zeker niet slecht maar een score van 86 gaat te ver.

Het vechten werk "OK" maar is zeker niet perfect, de level designer is duidelijk ook nog niet zo lang bezig met zijn job en daarnaast is de game overduidelijk op een pc ontwikkeld. Teveel info op je scherm, maar vooral teveel info die niets toevoegt aan de game die je telkens stoort tijdens het spelen. Ook zijn alle teksten, knoppen en huds in verhouding te klein. Daarnaast hebben ze er qua "gameplay mechanics" (zoals perks) teveel in willen stoppen.

En dan nog een persoonlijke voorkeur, ze hebben er bombastische muziek ingestopt die erg afwijkt van de identiteit die de Lord of the Rings heeft, hierdoor komt het over als een game uit 2000.

Een 7,5 als totaal cijfer lijkt me een beter cijfer voor een spel als geheel. Kortom leuk voor in de budgetbak, maar er komen deze weken betere titels uit.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Middle-earth: Shadow of Mordor
Type:
Game
Releasedatum:
03-10-2014
Ontwikkelaar:
Monolith Productions
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media