Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Preview:

Middle-earth: Shadow of Mordor


Door Joni Philips op 09-09-2014 om 07:44
Bron: Gamed

Ontwikkelstudio's Monolith Productions en Behaviour Interactive werken momenteel hard aan Middle-earth: Shadow of Mordor, een nieuwe actiegame die een spetterende toevoeging voor het Lord of the Rings universum moet vormen.

Middle-earth: Shadow of Mordor wordt een gloednieuw avontuur dat zich afspeelt voor de gebeurtenissen van The Lord of the Rings. Er verschenen de laatste decennia vele Middle-earth spellen, maar de meerderheid ervan was gebaseerd op specifieke elementen van Tolkien's bibliografie. Het waren bijvoorbeeld rechtstreekse omzettingen van de avonturen van het Fellowship of the Ring. Schrijfster Christian Cantamessa gooit het echter over een andere boeg voor Middle-earth: Shadow of Mordor, dat zich simpelweg liet inspireren door het overkoepelende verhaal van Middle-earth. De krachtige Sauron probeert in het geheim om zijn troepenmacht opnieuw op te bouwen om Middle-earth volledig te veroveren, maar hij krijgt hevige tegenstand van één moedige soldaat van Gondor, Talion. Hij was één van de vele slachtoffers van een grootschalige Orc-aanval waarin eveneens zijn volledige familie werd uitgemoord, maar hij werd gered door de geest van een Wraith die hem opnieuw tot leven wekte. Hij zint nu op wraak en gaat de strijd aan met de troepen van Sauron.

De troepen van Sauron zijn echter zeer talrijk zodat er niet meteen sprake is van een eerlijke strijd. Talion moet daarom niet elke Orc doden, maar simpelweg voldoende chaos creëren om de troepen te laten panikeren. Het is dan ook belangrijk om strategische keuzes te maken. Het uitschakelen van de bevelhebbers van het Orc leger zorgt voor paniek in hun rangen, waardoor Sauron zeer snel de controle kan verliezen over bepaalde zones. Je hoeft hen echter niet te doden, je kunt hen ook ondervragen of omkopen waardoor je informatie krijgt over hun collega's. Je kunt dus uitzoeken welke Orc kapitein vatbaar kan zijn voor chantage, waarna je hem inlijft voor jouw eigen doeleinden. Hij kan bijvoorbeeld per ongeluk een poort laten openstaan zodat je zijn baas kunt aanpakken. De verrader kan dan zelfs gepromoveerd worden naar de functie van zijn baas. Dit hele systeem is dynamisch zodat je nooit op voorhand kunt voorspellen wie echt kan helpen, zodat de spanning blijft.


Je beslissingen zullen dan ook echte consequenties hebben, maar het zijn niet altijd positieve gevolgen. Je zult namelijk niet van iedereen hulp krijgen. De game beschikt over een zogenaamd 'Nemesis' systeem waarbij vijanden die kunnen ontsnappen, je gezicht niet snel zullen vergeten. Het is natuurlijk mogelijk dat de ontsnapte vijand sterft voor je hem ooit opnieuw tegenkomt, maar de kans is groter dat hij op de achtergrond werkt aan een plannetje om jou in de toekomst terug te pakken. Een Orc kan zich bijvoorbeeld opwerken binnen de rangen van Sauron om jou achterna te komen met een krachtigere troepenmacht. Hij kan daarentegen ook gewoon paranoïde worden zodat je meer vallen zult ontdekken in zijn gebied. Je nieuwe aartsvijand kan zelfs zijn vechtstijl aanpassen met jouw openingen in gedachten. Hij zal dan steeds sterker terugkeren, in de hoop jou te kunnen verslaan. De kans bestaat dus dat je per ongeluk een extreem krachtige tegenstander creëert.

Het samenspel met de vijandelijke Orcs moet één van de beste onderdelen van Middle-earth: Shadow of Mordor worden, maar het is ook een perfecte demonstratie van een ander groot element: de vrijheid. Je hebt een specifiek einddoel, namelijk het verslaan van enkele krachtige Orc Warchiefs, maar je kiest zelf op welke manier je het probleem aanpakt. Je kunt kiezen voor een mix van brute kracht en sluipen om alle Orcs zelf te doden, maar je kunt eveneens kiezen om andere Orcs te domineren zodat ze jouw werk doen. Je kunt met jouw Wraith krachten de gedachten van andere Orcs overnemen als hun gezondheid laag genoeg is. Het betekent dat je een Orc kunt aanvallen, hem kunt domineren en hem kunt toevoegen aan een persoonlijk legertje. Talion kan dus op stap gaan met een eigen Orc legermacht om een andere Orc leider aan te vallen, iets wat ons een ongelofelijk leuke mogelijkheid lijkt.


Het domineren van Orcs en ander loslopend wild is echter maar één van de krachten van Talion. Hij beschikt over een uitgebreid arsenaal dat ruwweg kan worden opgedeeld in twee blokken met elk een eigen Skill Tree die je kunt aanvullen. Je hebt langs één kant de krachten van Talion en langs de andere kant die van de Wraith. De mogelijkheden van Talion zelf leiden tot een mengelmoes van de Batman Arkham serie en Assassin's Creed. Je hebt enerzijds een gevechtssysteem dat sterk doet denken aan het systeem van Batman, waarbij je aanvallen en counteraanvallen moet combineren om een lange aanval op te bouwen. Talion beschikt over een zwaard – met zijn eigen upgrademogelijkheden – wat de gevechten toch ietwat anders doet verlopen, maar een fan van Arkham moet zich ook thuis voelen in Middle-earth. Je hebt anderzijds de parkour aspecten van Assassin's Creed die hierin ook aanwezig zijn zodat Talion vlot de vijandelijke kampen kan binnenvallen.

De Wraith krachten zorgen echter voor een andere ervaring. Hij gebruikt deze niet alleen om zijn vijand te domineren, maar eveneens om te teleporteren over kleine afstanden en om vijanden op grotere afstand te identificeren. Je kunt dit mengen met zijn gewone krachten voor een meer gevarieerde ervaring. Talion is dankzij deze krachten ook compleet onoverwinnelijk. Als hij verslagen wordt, zal hij terugkeren in een nabije geneesplaats. Je dood zorgt echter voor dat de overlevende vijanden in niveau stijgen, zodat ze een grotere uitdaging worden. De doodmechaniek werkt ook redelijk opvallend, want je krijgt te zien hoe jouw doder wordt bevorderd. Hij zal dan ook optimaal profiteren van jouw ongeluk. Middle-earth Shadow of Mordor lijkt dus een topervaring met vele unieke punten te worden. We zullen het zeker weten wanneer het spel op 30 september in de winkels ligt voor de PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.


07:44  Zijn Erfenis: J.R.R. Tolkien
07:43  De Geschiedenis van Middle-earth
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 09-09-2014 om 10:32 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Kijk zeer uit naar deze titel. De beelden wisten me al vanaf het eerste moment te pakken en het hele aspect van 'geheugen' bij vijanden is erg interessant.

Nelus op 09-09-2014 om 11:07 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Zeker weten! Ik kijk er ook naar uit! Eerste trailer was al vet en de gameplay beelden wisten mij al te overtuigen, dus deze titel komt uiteindelijk wel in mijn collectie

da bom op 09-09-2014 om 16:33 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Nog maar eventjes kijk zeker uit naar deze titel

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Middle-earth: Shadow of Mordor
Type:
Game
Releasedatum:
03-10-2014
Ontwikkelaar:
Monolith Productions
Uitgever:
Warner Bros.
Media:








Meer media