Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Preview:

amiibo


Door Joni Philips op 03-09-2014 om 08:45
Bron: Gamed

Nintendo ontwikkelt momenteel amiibo, een eigen equivalent voor Skylanders en Disney Infinity dat de figuren uit Super Smash Bros en andere populaire games omtovert in beeldjes met specifieke functies in elke game.

De amiibo – die werden aangekondigd op de Electronic Entertainment Expo 2014 – moeten concurreren met de beeldjes van Skylanders en Disney Infinity, maar Nintendo heeft een duidelijke strategie om ervoor te zorgen dat ze een succes worden. De figuurtjes krijgen in de eerste plaats een hoge verzamelwaarde. Het gaat om prachtige, relatief grote beeldjes met een mooi uiterlijk. De figuren zouden hierdoor waardevoller worden dan de gelijkaardige beeldjes die men maakte voor Pokémon Rumble U. Dat waren kleine beeldjes die werden verscheept in onopvallende, generieke verpakkingen zodat het uitstallen ervan simpelweg de moeite niet was. Het is nu eenmaal belangrijk om ervoor te zorgen dat de figuren met trots worden getoond. Nintendo heeft eveneens het voordeel dat hun personages wereldwijd bekend zijn. De onbekendheid van de Skylanders was geen bezwaar voor het succes ervan, maar het was een grote hulp voor Disney Infinity. De bekendheid van Jack Sparrow en Mickey Mouse gaven een impuls aan de verkoop van het spel. Er komt ongetwijfeld een gelijkaardig effect met populaire karakters als Pikachu en Mario.

Nintendo zorgt er eveneens voor dat het zeer gemakkelijk wordt om de beeldjes te activeren. Je neemt een figuurtje en je raakt ermee het 'Near Field Communication' aanraakpunt van de Wii U Gamepad aan terwijl je games speelt die deze figuurtjes ondersteunen. De gegevens op de chip binnen het figuurtje worden dan overgedragen naar het spel. Je gegevens worden daarna continu bijgewerkt. Je acties vertalen zich dus in een verbetering van je figuurtjes. Dit werkt natuurlijk gelijkaardig bij Disney Infinity en Skylanders, maar Nintendo heeft geen nood aan een apart portaal om de figuurtjes te activeren. Het zorgt ervoor dat de initiële instapkosten worden verlaagd. Je hebt alleen een figuurtje nodig. Het vierde grote voordeel is dat Nintendo heeft beslist om het systeem in te bouwen in populaire franchises. Skylanders: Spyro's Adventure en Disney Infinity moesten zich nog bewijzen voor de spellen uitkwamen. De amiibo aan de andere kant worden meteen bruikbaar in Super Smash Bros. for Wii U. Het gaat om een bekende franchise met een bewezen waarde. Het is ook de aankoop waard zonder de figuurtjes.


De beeldjes worden sowieso compleet optioneel. Het is mogelijk om Super Smash Bros. uit te spelen zonder ooit een amiibo aan te raken. Het is een groot verschil met de concurrentie waar je een personage alleen kunt gebruiken als je beschikt over de overeenkomstige figuur. De implementering van de amiibo werkt ook compleet anders dan je zou verwachten. Je zou denken dat je rechtstreeks aan de slag gaat met het overeenkomstige karakter, maar dat is niet het geval. Je kunt ervoor kiezen om te kijken hoe dit personage vecht, ermee samenwerken in een gevecht tegen andere personages of er zelfs juist tegen vechten. Je hebt dus wel redelijk wat mogelijkheden. Het gebruik van een amiibo zal deze steeds sterker maken. Je verdient 'ervaringspunten' waarna hij in niveau stijgt. Hij kan maximaal level 50 bereiken waarbij je ondertussen nieuwe aanvallen vrijspeelt en zijn statistieken verhoogt. Je kunt hem dan ook instructies geven over hoe hij dit arsenaal moet gebruiken zodat je eigenlijk een eigen invulling geeft aan zijn AI en zijn move sets.

Deze aanpassingen worden opgeslagen op de amiibo zelf. Je kunt een personage dus trainen in je eigen versie van het spel waarna je het figuurtje meeneemt naar een vriend om daar verder te gaan met dezelfde getrainde figuur. Je kunt op deze manier je vooruitgang meenemen zonder vervelende savegames uit te wisselen. Dit lijkt op het eerste zicht een beetje gek want je zou eveneens zonder hen kunnen vechten, maar deze amiibo kunnen een hogere moeilijkheidsgraad bereiken dan standaard AI tegenstanders. Je kunt dus toernooien organiseren tussen jouw amiibo en die van een vriend om te kijken wie de beste heeft; of je kunt een vriend uitdagen door te zeggen dat hij jouw amiibo onmogelijk kan verslaan. De comptabiliteit beperkt zich daarnaast niet tot de Nintendo Wii U versie van Super Smash Bros. Nintendo zal in 2015 een accessoire op de markt brengen voor de Nintendo 2DS en de Nintendo 3DS zodat de figuurtjes ook kunnen worden gebruikt in Super Smash Bros. for Nintendo 3DS Edition. Je kunt je getrainde figuren dus ook onderweg gebruiken.


Het bedrijf wil uiteindelijk figuurtjes uitbrengen van alle Super Smash Bros. personages, maar ze hebben tot nu toe maar een vijftiental karakters aangekondigd. Men begint in de eerste plaats met de Super Mario karakters Mario, Peach, Yoshi en Bowser. De iconische Nintendo franchise is hierdoor het sterkst vertegenwoordigd. Er is daarnaast een gevarieerd aanbod uit andere series. Het gaat in de eerste plaats om enkele van hun allerbekendste karakters, namelijk Donkey Kong uit de gelijknamige franchise, Kirby van Kirby, Link en Zelda uit The Legend of Zelda, de Pokémon Pikachu en Metroid's Samus Aran. Deze figuren zullen ongetwijfeld veel aandacht trekken in de winkelrekken, wat de verkoop snel zal aanzwengelen. Het bedrijf gunt echter ook enkele minder evidente karakters een kans. Nintendo kondigde al beeldjes aan voor de Villager van Animal Crossing, de Trainer uit Wii Fit, Pit van Kid Icarus, Marth uit Fire Emblem en Fox McCloud uit Star Fox. Deze aangekondigde personages zullen echter niet allemaal tegelijkertijd verschijnen, Nintendo wil eind 2014 eerst twaalf figuren op de markt brengen.

Het is hiermee duidelijk dat de figuurtjes in de eerste plaats werden ontworpen voor gebruik met Super Smash Bros, maar Nintendo zal de beeldjes eveneens compatibel maken met andere games. Het wordt mogelijk om de figuurtjes te gebruiken binnen Yoshi's Woolly World, Captain Toad: Treasure Tracker, Mario Party 10 en Mario Kart 8, waarna er ongetwijfeld nog vele andere games zullen volgen mits succes van de eerste reeksen. De uitgever heeft nog geen uitspraken gedaan over de manier waarop de beeldjes worden ondersteund, maar het lijkt voor de hand liggend dat je niet alle figuren kunt gebruiken voor elke game. Kirby is bijvoorbeeld geen personage binnen Yoshi's Woolly World zodat hij waarschijnlijk niet bruikbaar wordt. Er zijn ook nog vraagtekens of de figuurtjes voor Super Smash Bros. effectief volledig bruikbaar zijn in andere spellen. Nintendo's Miyamoto heeft in een interview met IGN verteld dat elke game een eigen serie figuren krijgt. Figuurtjes van de ene game zouden daardoor maar beperkte functionaliteit hebben in andere games. De amiibo reeks ziet er zelfs met die vraagtekens uit als een leuke investering voor je gamecollectie. We hopen dan ook dat ze snel verschijnen.


08:45  Tales of Hearts R
08:44  Achievements Warframe
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Nelus op 03-09-2014 om 08:53 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Volgens mij is het 'implementatie' en niet 'implementering' (derde alinea na de intro).

Maar bedankt voor een mooie uitleg. Nu snap ik eindelijk wat de meerwaarde is van zo'n ding. Ik wist niet dat je bijvoorbeeld je eigen character kon upgraden en dan meenemen naar iemand anders zijn systeem. Anders zag ik er namelijk echt geen meerwaarde in.

Gast (195.241.203.xxx) op 03-09-2014 om 09:58
@ nelus: zijn wel meer fouten hoor zoals "De beeldjes worden sowieso compleet optioneel.". :p

Maar even over de 50 moves die je kunt vrijspelen. Die speel je vrij voor je AI gestuurde amiibo of moet je ook het ook voor jezelf vrijspelen? Ik hoop niet het laatste.

Nelus op 03-09-2014 om 12:09 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Wat is er mis met die zin?

Rene Groen (Eindredacteur) op 03-09-2014 om 12:20 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Nelus: Implementering is een synoniem voor implementatie, het kan dus wel. En de zin van de Gast is ook prima

da bom op 03-09-2014 om 15:31 [Niv: 89 / Exp: 4472]
interessant. De beeldjes zijn inderdaad prachtig.

gast 83.80.204.xxx op 03-09-2014 om 17:24 [Niv: 10 / Exp: 486]
Die beeldjes zullen wel leuk in de kast staan. Ga er zeker een paar halen voor de sier.

Lawliet op 03-09-2014 om 22:07 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Op een collector perspectief is het wel awesome. Ziet er mooi uit en het heeft ook iets simpels.

Ik neem aan dat je bijvoorbeeld Link kan gebruiken in de aankomende Mario Kart 8 DLC. Krijg je alleen de character die je gebruikt.

Gewijzigd door Lawliet op 03-09-2014 om 22:07

Gast (80.252.84.xxx) op 04-09-2014 om 20:34
Ik ga zeker een aantal van deze Amiibo figuurjes kopen, sowieso Link, liefst wil ik Toon Link aangezien ik die main in Brawl :P maar Nintendo heeft beloofd in ieder geval alle Smash Bros. characters uit te brengen als Amiibo.

Ik verwacht voor andere games waar uiteindelijk ook een Amiibo functie in zit dat je niet zo zeer met een character speelt uit een compleet ander universum. Wellicht komen er bijvoorbeeld voor Mario Kart 8 verschillende wagens uit waarmee je een bepaalde wagen kan activeren door een Amiibo te scannen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
amiibo
Type:
Hardware
Releasedatum:
03-12-2014
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media