Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

ReWind: De Falende PlayStation 2


Door Joni Philips op 06-09-2014 om 08:25
Bron: Gamed

Het is gemakkelijk om achteraf conclusies te trekken over grote gebeurtenissen, maar het voorspellen van de toekomst is een groter probleem. Het mislukt namelijk vaak grandioos, maar dat wordt gelukkig snel vergeten. Gamed vergeet echter niet!

De game-industrie is een snelle industrie waarin het nieuws van vandaag morgen vaak al achterhaald is. Het grote gerucht kan morgen meteen ontkracht zijn, de voorspelbare conclusie van een consoleoorlog onmiddellijk grote onzin of het choquerende nieuws al algemeen aanvaard. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om te stellen dat iedereen het succes van de PlayStation 2 verwachtte. Het was nu eenmaal de succesvolste console ooit. De waarheid blijkt echter vaak anders, zoals blijkt uit onze Rewind feature. Wij blikken nu terug op de opmerkelijke reacties op gebeurtenissen die ondertussen compleet logisch lijken. We kijken vandaag naar de opvallende retoriek over de PlayStation 2, de bestverkopende console ooit. Het was nu eenmaal de opvolger van de PlayStation, de voorgaande bestverkopende console ooit. Het was dan toch logisch dat dit platform ook een succes zou worden?


Het succes van de voorgaande console is geen garantie voor winst, de PlayStation 3 en de Nintendo Wii U zijn excellente voorbeelden, maar enig vertrouwen is nooit ongezond. Het vertrouwen was echter compleet afwezig, de gecombineerde macht van SEGA, Nintendo en nieuwkomer Microsoft betekende het einde voor Sony, dat zou afgaan als een gieter met de PlayStation 2. De concurrentie was nu eenmaal klaar om te domineren. Het was moeilijk om iemand te vinden die voorspelde dat de PlayStation 2 aan het langste eind zou trekken. Ze hadden allemaal een andere winnaar en andere redenen, maar de algemene teneur was de nederlaag van Sony. Er was ten eerste de kennis van SEGA en Nintendo die simpelweg betere games ontwikkelden dan Sony. Het bedrijf had met de PlayStation veel geld geïnvesteerd om games als Ridge Racer naar hun platform te brengen, maar het waren geen interne franchises. Sony maakte weinig eigen games, het zou een automatische nederlaag tegen Sonic en Mario worden. Aan de andere kant stond het geld van Microsoft dan weer klaar om voor exclusives te zorgen.

De andere consoles waren ook allemaal gemakkelijker in gebruik. De PlayStation 2 had een uitermate ingewikkelde architectuur met een CPU die werd uitgebreid met maar liefst twee kleine processors. De CPU was zonder de processors een pak trager dan de processors van de GameCube en de Xbox, zodat het logisch zou zijn voor ontwikkelaars om zich te focussen op de krachtigere, gemakkelijker te gebruiken concurrenten. Die consoles zouden de PlayStation 2 snel uit het water blazen. De PlayStation 2 zou hierdoor achterlopen in gameaanbod. Studio's als Naughty Dog beloofden de console tot het uiterste te duwen, maar de andere ontwikkelaars zouden ongetwijfeld een meer luie aanpak kiezen. Het kwam zelfs tot een kleine publieke oorlog tussen Naughty Dog's Jason Rubin en Oddworld Inhabitants' Lorne Lanning nadat die laatste de PlayStation 2 versie van Munch's Oddysee schrapte omdat de PlayStation 2 te moeilijk was om voor te ontwikkelen. Rubin hield geen blad voor zijn mond en vertelde simpelweg dat Oddworld Inhabitants een slechte ontwikkelaar was die niet overweg kon met 3D engines. Het was een zware aanval, maar het was tekenend voor de periode. Externe ontwikkelaars hadden grote problemen met de PlayStation 2, terwijl de interne ontwikkelaars hun uiterste best deden om hun baas te verdedigen.

De prijs was eveneens een gigantische reden voor het geplande falen. De PlayStation 2 was duur ten opzichte van de DreamCast en de GameCube. Het zou bijna onzin zijn om een PlayStation 2 te kopen wanneer je die consoles samen zou kunnen kopen voor dezelfde prijs. De extra features die zorgden voor deze hoge prijs, bijvoorbeeld de DVD mogelijkheid, waren compleet overbodig. De andere platforms hadden dit niet nodig, dus waarom zou de PlayStation 2 hier wel van profiteren? Er was dan ook een sterke consensus dat de PlayStation 2 nooit het succes van de PlayStation zou evenaren. Sony mocht al blij zijn wanneer het stand kon houden in de game-industrie na het floppen van de PlayStation 2.


Bestverkopende console ooit! Het is niet moeilijk om het contrast met de voorspellingen te illustreren. De console ging lijden onder de concurrentie met DreamCast, GameCube en Xbox, maar verkocht ongeveer driemaal zo goed als deze consoles samen. De PlayStation 2 behaalde in 2001 uiteindelijk zo'n voorsprong dat Sony zichzelf al tot winnaar kroonde voor de Xbox en GameCube wereldwijd beschikbaar waren. Dat kan natuurlijk gênant worden indien je alsnog zou verliezen, maar het had één groot voordeel in de game-industrie. De uitgevers en ontwikkelaars hadden hierdoor geen andere keuze dan alle aandacht te verplaatsen naar de PlayStation 2 in een tijdperk dat multiplatform gameontwikkeling bijna het exclusieve terrein van Electronic Arts was. De moeilijke architectuur hielp de console dusdanig om de concurrentie beperkt te houden, want het maakte aanpassingen van PlayStation 2 naar GameCube en Xbox uitdagend.

De klachten over het gebrek aan variatie blijken achteraf het meest lachwekkend. De PlayStation 2 heeft een gamebibliotheek met meer dan 1500 games, die samen meer dan een miljard keer zijn verkocht. Dit varieerde van exclusieve toppers in elke genre, inclusief nieuwe genres als 3D sandbox games waar Grand Theft Auto extreem populair bleek, tot de meest obscure games als Mr. Mosquito waarin je een mug speelt. Het is onmogelijk om een console of handheld te vinden waarop meer games verschenen, zeker wanneer je herinnert dat het allemaal fysieke games betreft. Er was geen speciaal digitaal winkeltje waar kleine, onbekende games een kans kregen. De enige potentiële vergelijking is de PC, maar zelfs daar blijft het moeilijk om commerciële alternatieven te vinden voor enkele van de meest gekke games die verschenen voor de console.

De prijs was evenmin een probleem, grotendeels omwille van de eerdergenoemde variatie en die DVD mogelijkheid. De DVD werd het formaat om films te bekijken, waarbij de PlayStation 2 vaak een ideale aankoop bleek. Sony Computer Entertainment zorgde ook voor tijdige prijsdalingen, zodat de lagere prijs van de GameCube meteen een kleiner argument werd. De DreamCast had daarentegen tegen de lancering van de zwarte Sony doos al de ondersteuning van de uitgevers verloren, zodat dat een nutteloze investering was geweest. De schijnbare nadelen van de PlayStation 2 waren dus juist mee verantwoordelijk voor het succes. Je kunt het een opvallende tegenstelling vinden, maar de moeilijke architectuur zorgde juist voor meer exclusieve games en de hoge prijs maakte ruimte voor de DVD, een groot voordeel ten opzichte van de kleinere, duurdere schijfjes van de GameCube en de DreamCast.


17:19  Bayonetta 2 met openingsvideo
08:25  Formula 1 2014
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (188.207.66.xxx) op 06-09-2014 om 17:03
Goeie ouwe tijd :D leuk geschreven _O_

CopyAssassin op 06-09-2014 om 22:39 [Niv: 26 / Exp: 1311]
1 van de beste consoles ever en dat zie ik niet snel veranderen

The good old days gewoon game erin en spelen maar geen bulshit met updates,downloadable content en remake after remake crap.

scorpio23-b op 07-09-2014 om 01:05 [Niv: 19 / Exp: 950]
Nog steeds 1 van mijn favoriete consoles
Speel er nog geregeld op.

Gast (78.22.75.xxx) op 07-09-2014 om 04:33
Inderdaad, beste console ooit, ( door de games die erop verschenen). Maar ontzettend duur bij release, dachten dat ze voor de ps3 dan ook konden vragen wat ze wilden, maar dat viel in het begin dik tegen. Dus ik blijf het zeggen hoop maar dat er gezonde concurrentie blijft, is zeker een reden dat we nu een prachtige console krijgen voor amper 400€. Vallen de concurrenten weg zul je in de toekomst weer dik in de geldbuidel mogen zitten om hun consoles te kunnen kopen.

Gast (5.23.224.xxx) op 07-09-2014 om 17:12
Dat is opgelost de prijs, als je nu de prijs ziet van de PS4 groot verschil, pakken goekoper dan de PS3 tijdens de launch !

Gast (62.140.132.xxx) op 08-09-2014 om 08:43
Wat er kn dit stuk alleen ontbreekt is de invloed van piraterij waardoor er veel PS2's zijn verkocht.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
ReWind
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden