Dat er een nieuwe Doom titel komt mag geen nieuws meer heten, toch werden er tot nu toe nog maar weinig details gedeeld over het spel. Het QuakeCon evenement was het ideale podium om hier verandering in te brengen.
Hoewel we meermaals verwezen naar het spel als Doom 4 blijkt dit niet juist te zijn, het spel vertelt een origineel verhaal en heet om deze reden simpelweg Doom. Marty Stratton, de executive producer achter de game, laat weten dat het spel buiten een grootse onderzoeksfaciliteit op Mars begint.
In een livestream werd een demo van de game getoond, welke zich vooral op de combat richtte. Het design hiervan moet ons mee doen voeren naar de originele game, denk aan conventionele wapens als de dubbelloops shotgun en natuurlijk de kettingzaag. Ook de snelle run and gun ervaring moet weer terugkeren om ons naar vroeger tijden mee te voeren.
Ondanks de nadruk op deze bekende elementen geeft Stratton verder aan dat Doom nieuwe combat mechanismen bevat en het First Person Shooter genre verder wil evalueren. Of melee combat, zoals het uitdelen van een schop om definitief met je vijand af te rekenen, hieronder valt is de vraag, duidelijk is al wel dat het in de game is opgenomen.
Je gezondheid zal in Doom niet regenereren, in plaats daarvan lijkt het erop dat we health packs moeten oppikken van gevallen vijanden. Tevens introduceren ze een nieuwe kijken op het aloude elementen van sleutels verzamelen om deuren te openen: ditmaal rukken we de arm van een lijk af om deze voor een handscanner te houden.
Het mag geen verrassing heten dat de demo ons veel bloed voorschotelde en dat het hoofdpersonage meermaals de dood vond. De manier waarop dit gebeurde kan zowel als luguber als humoristisch worden beschouwd, zo was er een moment waarop een vijand de arm van de speler afrukte en hem hiermee dood sloeg. Gesproken over deze vijanden, deze zullen in diverse groottes komen. Gelukkig sta ja, naast je wapens, zeker niet machteloos gezien de integratie van parkour elementen, een dubbele sprong en explosieve vaten.
Een releasedatum werd nog niet gegeven en de multiplayer behandelen ze op een ander moment, duidelijk is al wel dat het spel draait op de idTech 6 engine en met 1080p/60fps naar de PC, Xbox One en PlayStation 4 komt.