Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
EPOS H3PRO Hybrid
Apex Legends: Mobile
A Musical Story
Golf Club Wasteland
Preview:

Final Fantasy Agito


Door Joni Philips op 25-07-2014 om 15:40
Bron: Gamed

Onder de naam Fabula Nova Crystallis lanceerde Square-Enix ooit de ontwikkeling van een nieuwe set Final Fantasy games die zich zouden afspelen in een universum met gemeenschappelijke oorsprong; maar het prestigieuze project verdween snel richting de achtergrond.

Square-Enix demonstreerde het concept oorspronkelijk op de Electronic Entertainment Expo 2006 met de PlayStation 3 spellen Final Fantasy XIII en Final Fantasy Versus XIII, die de kern van het Fabula Nova Crystallis project vormden. De games waren amper in ontwikkeling, maar Square-Enix beloofde meteen een duo prachtige ervaringen die onze verwachtingen zouden overtreffen. De problematische ontwikkeling van Final Fantasy XIII en de ondermaatse ontvangst van de PlayStation 3 zorgden echter snel voor een gigantische evolutie van de originele plannen. Er ontstond een negatieve atmosfeer rondom het project, die jaarlijks verergerde, Final Fantasy Versus XIII werd een lachertje en de Final Fantasy XIII trilogie presteerde steeds slechter. De problemen van Final Fantasy XIII en Final Fantasy Versus XIII hadden eveneens een effect op de derde pijler van het project, Final Fantasy Agito XIII. De game was eerst in ontwikkeling voor mobiele telefoons, maar Square-Enix ontdekte snel dat telefoons destijds onvoldoende geavanceerd waren om hun ambitieuze visie te verwezenlijken.

Er werd beslist om de game over te plaatsen naar de PlayStation Portable, waar het spel een andere naam kreeg om de connectie met het zwaar gecontesteerde Final Fantasy XIII te minimaliseren. De extra kracht van de PlayStation Portable werd benut om een nieuwe visie tot leven te brengen. Het resultaat was zeer positief, Final Fantasy Type-0 was een succes in Japan en Square-Enix heeft ondertussen besloten om het spel over te zetten naar de PlayStation 4 en Xbox One. Producer Hajime Tabata bleef ondanks het succes echter fan van het originele concept en de eerste naam. Ondertussen werden telefoons ook steeds sterker met de opkomst van smartphones zodat Tabata eindelijk een kans zag om zijn originele visie te verwezenlijken. Het resultaat was Final Fantasy Agito, een game die diende als prequel op Final Fantasy Type-0. Het spel dat ontwikkeld werd voor iOS en Android, verscheen enkele maanden geleden in Japan en is nu ook onderweg naar Europa.


Het verhaal van Final Fantasy Agito gaat in op de geschiedenis van het continent Orience, waar zich eveneens de gebeurtenissen van Final Fantasy Type-0 afspelen. Het prachtige continent verkeert spijtig genoeg in een constante staat van oorlog. De landmassa telt amper vier naties, maar deze naties – het Dominion of Rubrum, het Milites Empire, de Lorican Alliance en het Kingdom of Concordia – zitten vast in een oorlog die eigenlijk nooit kan eindigen. Er heerst namelijk een cyclus van geweld die simpelweg niet gestopt kan worden omdat de wereld in een stabiele tijdlus zit. Elke generatie is gedoemd om een bloederige oorlog te beleven die bijna identiek is aan de vorige. Het verloop kan veranderen, maar het eindresultaat is steeds hetzelfde: totale vernietiging. Het einde van een oorlog is simpelweg het teken voor het universum om de herinneringen aan het verleden te wissen en de gebeurtenissen opnieuw op te starten. De cyclus is bestemd om honderden miljoenen jaren te duren, waarbij alleen de mythische figuur Agito de oorlog definitief kan afstoppen.

Final Fantasy Type-0 vertelt het verhaal van één van de allerlaatste iteraties, nummer zeshonderd miljoen, maar Final Fantasy Agito gaat juist in op één van de eerste iteraties. Ondanks het feit dat de game zich miljarden jaren eerder afspeelt, zullen we opnieuw vele bekende personages terugkomen. Alle personages uit Final Fantasy Type-0 krijgen ook een rol in Final Fantasy Agito, wat natuurlijk logisch is aangezien het nu eenmaal verschillende iteraties van dezelfde wereld zijn. Je speelt echter niet als één van die oude karakters, je kruipt in de huid van een naamloze student – die je zelf kunt ontwerpen - aan de militaire academie van het Dominion of Rubrum. Hij hoopt om zelf de Agito te worden om de oorlog af te stoppen. Samen met de andere personages trekt hij op avontuur om dit te bereiken. Het verhaal evolueert hierbij steeds weer anders, afhankelijk van de keuzes van de speler, waarbij het de bedoeling is om de game meerdere keren te herspelen.

Als student breng je een groot deel van je tijd door op school. Je moet gelukkig geen lessen gaan volgen, maar de academie wordt toch het centrum van je ervaring. Deze doet namelijk dienst als hub waarbij je onder andere je wapens en uitrusting kunt upgraden, kunt praten met andere studenten en missies kunt aanvaarden. Je kunt steeds maximaal drie missies aannemen, waarbij de beschikbaarheid afhankelijk is van het tijdstip. De tijd in de game loopt gelijk met de tijd van je smartphone, zodat je verschillen zult merken afhankelijk van wanneer je speelt. Het kan dan ook nuttig zijn om op uiteenlopende momenten te spelen. De game bevat bijvoorbeeld multiplayermissies waarin meerdere spelers samen proberen grote bazen te verslaan. Deze missies worden vooral beschikbaar in het weekend wanneer meer spelers online zijn. Het succesvol voltooien van missies kan je toegang geven tot nieuwe wapens en spreuken, maar het is vooral belangrijk omdat je hierdoor een hoger niveau kunt bereiken.


Final Fantasy Agito verschilt dus redelijk van Final Fantasy Type-0 ondanks het gedeelde universum, waarbij het grootste verschil toch ligt in het vechtsysteem. De PlayStation Portable titel gebruikt een real-time vechtsysteem dat vergelijkbaar is met Crisis Core: Final Fantasy VII, maar Final Fantasy Agito kiest voor een meer traditioneel turnbased vechtsysteem. Je team en je vijanden vallen elk om de beurt aan, waarbij een breed scala aan mogelijkheden beschikbaar is. Je kunt bijvoorbeeld een summon oproepen, magie gebruiken of één van je vele vaardigheden benutten. Die vaardigheden zijn afhankelijk van jouw job, een ander element dat zeer traditioneel is voor oudere Final Fantasy games. Er zijn echter ook unieke gameplaymechanieken, zo bevat de game een combosysteem waarin je specifieke acties aan elkaar kunt linken om extra krachtige aanvallen te vormen. Eens je een combo hebt gebruikt, moet je wel even wachten alvorens je hem opnieuw kunt gebruiken. Het zorgt ongetwijfeld voor een interessant geheel met veel strategie.

Final Fantasy Agito lijkt dus een prettig spel dat de Final Fantasy ervaring succesvol overzet naar de smartphone. De game wordt zelfs gratis zodat iedereen ervan kan proeven. Er zijn wel microtransacties beschikbaar die de ervaring ondersteunen, het is bijvoorbeeld mogelijk om extra voorwerpen te kopen of jezelf automatisch te herstellen nadat je te veel missies faalt. Hoe gebalanceerd dit wordt, zullen we ontdekken wanneer de game beschikbaar wordt. Het spel heeft voorlopig nog geen releasedatum, maar wij hopen dat de game nog dit jaar naar Europa komt.


15:56  Soul Eater Not!
15:33  Boss Key Productions trekt veteranen aan
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (77.165.194.xxx) op 25-07-2014 om 16:23
Square Enix kondigte Fabula Nova Crystallis aan op de E3 van 2006, niet 2005.

En verder: breng deze game maar naar het PSN, dan koop ik hem wel. Mobiel games is gewoon zwaar overrated en bovendien ga ik niet speciaal voor een game een mobiel met een hogere android versie aanschaffen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 25-07-2014 om 16:47 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Bedankt. Dat soort tikfouten zijn iets moeilijker op te merken.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy Agito
Type:
Game
Releasedatum:
TBA
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:






Meer media