Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Retro Feature: Grim Fandango


Door Joni Philips op 17-09-2014 om 09:10
Bron: Gamed

Samen met rivaal Sierra overheerste LucasArts jarenlang het Adventure genre, waarbij LucasArts zorgde voor vele culthits. Eén van die culthits is Grim Fandango, een game die we nog steeds in ons hart dragen!

Een groot deel van de succesvolle LucasArts avonturengames ontsproot aan het geniale brein van Ron Gilbert, de man achter Monkey Island, maar hij verliet LucasArts midden jaren '90 waardoor één van zijn collega's op het voorplan trad. De eveneens briljante Tim Schafer had jarenlang samengewerkt met Ron Gilbert – hij werkte al mee aan de originele Monkey Island – maar kreeg nu de kans om zijn eigen games te ontwikkelen. Schafer, die later met Double Fine Productions spellen als Costume Quest en Brütal Legend ontwikkelde, won destijds het vertrouwen van de LucasArts fans met games als Day of the Tentacle en Full Throttle. De spellen kenden een sterke ontvangst, maar de opkomst van actiegames betekende dat avonturengames een achteruitgang kenden. LucasArts wilde hun favoriete genre echter niet opgeven, Schafer kreeg de taak het genre op te frissen, een opdracht waarvoor hij op de proppen kwam met Grim Fandango, een game met een Mexicaanse invloed die de beste elementen van het genre moest samenbrengen. LucasArts had veel vertrouwen in Schafer, en ze pompten maar liefst $3 miljoen in de ontwikkeling van het spel. Men zorgde zelfs voor een nieuwe engine, de GrimE, die hun iconische SCUMM engine moest vervangen. Het was destijds een fikse investering die leidde tot één van de beste games van het genre.

Het spel, dat verscheen in 1998, werd onder andere geroemd om zijn unieke setting die eveneens ondersteund werd door een sterk verhaal. Grim Fandango speelt zich af binnen het Land of the Dead, de Mexicaans folkloristische variant op het Christelijke concept van de hemel en het vagevuur. Het Land of the Dead is eigenlijk het gigantische vagevuur dat elke overleden ziel moet doorkruisen om de negende onderwereld te bereiken, wat de effectieve hemel vormt. Elke ziel mag deze magische wereld betreden, maar een goede ziel krijgt een ticket voor een snelle trein die de reis aflegt in vier minuten terwijl mensen met een zwaarder strafblad te voet moeten gaan wat toch vier jaar kan duren, een vreselijk proces voor de ziel die op deze manier wordt geconfronteerd met de zonden in zijn of haar vroegere leven. Het hele gebeuren wordt in goede banen geleid door een serie reisagenten die werken voor het Department of Death. Zij zorgen ervoor dat hun cliënten allen naar de hemel kunnen reizen op de manier die ze verdiend hebben. Eén waakzame reisagent – Manuel 'Manny' Calavera – ontdekt echter snel dat zijn nieuwste cliënte, de goedhartige Mercedes 'Meche' Colomar wordt bedrogen. Ze leidde een vroom leven, maar ze is toch veroordeeld om de reis te voet af te leggen.


Het is het teken voor Manny om op onderzoek te trekken. Het avontuur van Grim Fandango is een epische queeste die zich afspeelt over vier jaar. De game is verdeeld over vier grote hoofdstukken die zich steeds afspelen op de Day of the Dead, de Mexicaanse variant van onze Allerzielen. Er vindt dus telkens een sprong van één jaar plaats, zodat we steeds iets verder in het grootscheepse onderzoek raken. Het duistere verhaal werd hierbij natuurlijk beïnvloed door de Mexicaanse cultuur, maar de game is ook overladen met verwijzingen naar klassieke films waaronder Casablanca, Glengarry Glen Ross, Double Indemnity en The Maltese Falcon. De game slaagt er echter in deze verwijzingen te maken zonder te vervallen in de clichés die je verwacht wanneer mensen proberen te verwijzen naar deze films. Deze dubbele invloed zorgde voor een uniek artistieke design dat je aandacht onmiddellijk trekt. Eén blik op een screenshot en je weet meteen weer dat je naar Grim Fandango kijkt. Een ander element dat men heeft overgenomen uit deze films is de humor. Het spel kiest niet voor doldwaze grappen zoals de Monkey Island games, maar voor een gezonde dosis volwassen humor die draait rond de rake opmerkingen van Manny. Zelfs de kleinste bevindingen van Manny kunnen voor een oprechte lach zorgen.

Je zult vaak zulke kleine opmerkingen horen, Manny beschrijft namelijk luidop elk voorwerp dat de speler selecteert. LucasArts koos voor minimale menuschermen om het gevoel van een film te versterken. Er is zelfs geen menu voor de voorwerpen die je hebt verzameld, je kijkt hiervoor simpelweg in de jaszak van Manny waarna hij de voorwerpen beschrijft waarover je meer wil weten. De minimalistische HUD zorgde in combinatie met de 3D karaktermodellen, die bestaan uit maar liefst 250 polygonen, en de pre-rendered achtergronden voor een game met een uniek grafisch uiterlijk. Je moet echter niet denken dat Grim Fandango een experimentele game is die totaal niet aanvoelt als een avonturengame. Het spel speelt namelijk als een traditionele game in het genre. In deze prachtige omgevingen zul je dus op zoek gaan naar puzzels die opgelost moet worden, iets wat je vaak bereikt door specifieke voorwerpen te combineren of bepaalde keuzes aan te vinken in een dialoogboom. Je hebt nu wel meer vrijheid over de volgorde waarin je de verschillende puzzels wil oplossen. Er zullen vaak meerdere puzzels tegelijkertijd beschikbaar zijn, zodat je zelf kiest in welke volgorde je ze aanvat. Je komt op deze manier ook niet meteen vast te zitten.


Grim Fandango is ongetwijfeld één van de beste games van het genre. De combinatie van het volwassen verhaal, de stijlvolle graphics en de leuke gameplay zorgt ervoor dat Grim Fandango een ideaal tijdverdrijf is voor de fanatieke aanhangers van het genre. Het is een game die zich duidelijk kan afspiegelen aan zijn Hollywood inspiratie. Het spel is technisch volledig overklast door de modernste games, maar de combinatie van het duistere verhaal en de stille humor zorgt voor een game die zich gemakkelijk kan meten met de technische toppers die juist inboeten op die atmosfeer. De kwaliteiten vertaalden zich echter niet in goede verkopen. Het spel was een regelrechte flop met amper 95.000 verkochte exemplaren op de Amerikaanse markt. Je zult nu ongetwijfeld denken: 'Maar Joni toch, 95.000 fysieke exemplaren op één maand tijd is niet slecht voor een PC game'. En je hebt gelijk, alleen zijn dat niet de cijfers van één maand, maar van vijf jaar! Het was eveneens de periode voor het verschijnen van Steam zodat er geen noemenswaardige digitale inkomstenbron was. Uitgever LucasArts en rivaal Sierra begrepen het signaal en verlieten het Point & Click genre bijna onmiddellijk. LucasArts annuleerde zelfs de opvolgers van Sam & Max Hit the Road en Full Throttle omwille van het falen van Grim Fandango.

De game werd uiteindelijk hun voorlaatste Point & Click Adventure, waarbij het 2000-spel Escape from Monkey Island het definitieve einde van het genre inluidde. Grim Fandango is dan ook een cruciale game in de geschiedenis van het Point & Click genre. De allereerste 3D Point & Click Adventure was meteen de domino die ervoor zorgde dat het genre instortte. Het is een oneer die de kwaliteitsvolle game absoluut niet verdient gezien de liefde en inzet die in de game gekropen is. Grim Fandango had simpelweg de pech te verschijnen op het moment dat actiegames een stap vooruit zetten met Half-Life, de game die bewees dat een First Person Shooter ook kon beschikken over een weldoordacht verhaal. De ongelukkige timing zorgde er echter voor dat Grim Fandango jarenlang werd weggedrongen. Het spel kreeg zelfs nooit een digitale release. Het stopzetten van LucasArts door Disney heeft echter gelukkig één voordeel, Tim Schafer heeft via Double Fine Productions de rechten op Grim Fandango teruggekregen. Hij werkt nu in samenspraak met Sony Computer Entertainment aan een moderne remake van het spel die onder andere op de PlayStation 4 en de Vita zal verschijnen. De game komt daarnaast ook naar andere niet-console platforms. Er is nog geen releasedatum, maar we kunnen alvast hopen dat het nu beter afloopt met Grim Fandango.


09:11  Disney Infinity: Captain America prijsvraag
09:09  CastleStorm met PS4 en Xbox One datum
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Zuigertje op 17-09-2014 om 10:17 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Een klassieker.
Maar begrijpelijk dat de genre een beetje uitgestorven is.

De puzzles zijn niet meer zo interessant, als ik tegenwoordig een point and click speel dan wil ik gewoon door met het verhaal ipv uren vastzitten en guides op het internet moeten opzoeken.

Ik heb the walking dead en the wolf among us niet gespeeld, maar zulke spellen zijn - als ik het goed begrijp - een soort rennaissance van point and click in een nieuw jasje.

Rene Groen (Eindredacteur) op 17-09-2014 om 10:19 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ik kan vooralsnog alleen spreken over het eerste seizoen van The Walking Dead, maar dit kun je inderdaad zien als een soort moderne point and click adventure. Je bent echter niet zozeer bezig met items en het maken van combinaties hiervan, maar meer met het voeren van gesprekken en het maken van keuzes die voort komen uit deze gesprekken.

MaartenL (Redacteur) op 17-09-2014 om 10:53 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Dit spel was echt geniaal

Wel jammer dat ze de Full Throttle sequel hiervoor gecancelled hadden maar gezien de kwaliteit van GF is dat nu ook geen ramp.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Feature
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden