Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Preview:

Wasteland 2


Door Joni Philips op 09-07-2014 om 11:19
Bron: Gamed

In samenwerking met Obsidian Entertainment ontwikkelt inXile Entertainment momenteel Wasteland 2, een langverwachte strategiegame die de oude toppers Wasteland en Fallout laat herleven.

Wasteland speelt zich af in een alternatieve realiteit waarin een grote meteoorinslag en een daaropvolgende kernoorlog de Aarde grotendeels onbewoonbaar hebben gemaakt. Een groep Amerikaanse soldaten die toevallig een opdracht had in het desolate, woestijnrijke zuidwesten van de Verenigde Staten, overleefde de oorlog ongedeerd. Zij waren de laatste restanten van de Amerikaanse overheid, zodat zij verantwoordelijk werden voor het beschermen van de laatste overlevenden en het opnieuw opbouwen van de samenleving. De soldaten veranderden hun naam naar 'Desert Rangers' waarna ze aan hun opdracht begonnen. Het originele Wasteland toonde de avonturen van de Desert Ranger Ace, een getalenteerde soldaat die een helse strijd tot een goed einde bracht. Wasteland 2 start vijftien jaar na het origineel, waarbij blijkt dat de woestenij zeer gevaarlijk is gebleven. De voormalige protagonist Ace is in verdachte omstandigheden overleden en de mysterieuze Matthias kondigt via radio het nakende einde van de Rangers aan. Een nieuw team Rangers moet nu op avontuur vertrekken om beide mysteries op te lossen. Het moet opnieuw een episch avontuur worden mét de nodige verwijzingen naar de avonturen van het origineel.

Het verhaal van Wasteland 2 kent geen vast verloop, er zijn namelijk meerdere keuzemomenten zodat je nooit de volledige game kunt zien in één spelbeurt. Je krijgt bijvoorbeeld op een gegeven moment de vraag om twee verschillende stadjes te beschermen. Het ene stadje is verantwoordelijk voor de waterproductie terwijl het andere voedsel opslaat. Je moet dus een strategische beslissing nemen over welke stad gered moet worden terwijl de inwoners van de andere via radio om hulp blijven smeken. Het is zelfs mogelijk dat je bepaalde optionele missies niet tot een goed einde kunt brengen omdat je niet beschikt over de juiste vaardigheden. Of het kan dat je simpelweg niet beseft dat je de juiste vaardigheden hebt. De game zal de oplossingen voor puzzels namelijk nooit geven, je moet je eigen kopje gebruiken. Er moeten ook beslissingen worden genomen tijdens de dialogen. Het systeem met sleutelwoorden – je kiest een sleutelwoord waaraan specifieke dialoog is verbonden – keert natuurlijk terug. Je hebt ditmaal echter meer controle. Je kunt namelijk effectief zien wat een sleutelwoord betekent, terwijl je in het origineel vaak moest gokken op de betekenis.


Het spel begint natuurlijk met het aanmaken van een team, dat bestaat uit vier soldaten. Het is mogelijk om vooraf gemaakte teamleden te kiezen uit een lijst, maar de game beschikt eveneens over een uitgebreide Character Creator om elk personage te ontwerpen. Het aanmaken van een karakter beslaat drie elementen: het uiterlijk, het verdelen van de luttele vaardigheidspunten die je krijgt en het bedenken van een achtergrondverhaal! Het selecteren van een ras, een godsdienst, een favoriet sigarettenmerk of het bedenken van een verhaal over jouw ouders heeft geen echte effect op de gebeurtenissen van het spel, maar het genereert een grotere band met jouw personage. De keuze van de juiste vaardigheden heeft een grotere impact. Je hebt namelijk zeer weinig vaardigheidspunten en je zult er ook weinig verdienen. Een karakter met vele uiteenlopende vaardigheden is dus een rampzalig idee. Het is beter om vier karakters te ontwikkelen met elk een eigen specialisatie zodat je vier personages hebt die elk uitblinken in hun categorie. Als dat niet genoeg is, kun je nog eens drie Non Player Characters uitnodigen voor jouw team, waarbij hun vaardigheden een waardevolle toevoeging kunnen zijn.

Die vaardigheden worden zeer belangrijk tijdens het verkennen van de wereld van Wasteland. De wereld - die onder andere de staat Arizona en Los Angeles bevat - is namelijk gevuld met geheimen en puzzels die alleen opgelost kunnen worden met het gebruik van de juiste vaardigheden. Je kunt evenmin eindeloos verkennen, je moet rekening houden met je waterverbruik en de resterende straling. Het zou namelijk niet leuk zijn om vast te komen zitten in het midden van de woestijn en te sterven zonder ooit een vijand te ontmoeten. Die vijanden zijn er gelukkig in overvloed, de woestijn is gevuld met verschillende bendes en religieuze groeperingen als de Mannerites die veel aandacht besteden aan goede manieren en etiquette, en de Servants of the Mushroom Cloud, aanhangers van de atoombom die jou de wonderen van een kernontploffing laten beleven. Wasteland 2 belooft een uitermate divers aanbod aan vijandelijke groeperingen, elk met hun eigen drijfveren en motieven wat ongetwijfeld leidt tot interessante gevechten. Niet elke ontmoeting met een vijand leidt echter tot een gevecht. Je kunt namelijk proberen om het gevecht te vermijden door te vluchten of de vijand om te praten.


Het grootste deel van de confrontaties eindigt natuurlijk met een gevecht, waarbij het vechtsysteem duidelijk gebaseerd is op dat van de oude Wasteland en Fallout spellen maar met snellere gameplay om eveneens fans van XCOM Enemy Unknown aan te spreken. De huidige Fallout games zijn essentieel actiespellen, maar de oude spellen waren Turn Based Tactical RPGs. Wasteland 2 ligt hierdoor dichter bij bijvoorbeeld de nieuwste Disgaea dan de recentste Fallout binnen de gevechten. Gevechten vinden plaats op aparte minimaps waar jouw team en drie tot tien vijanden verspreid staan. Elke minimap heeft zijn unieke eigenschappen, bijvoorbeeld veel cover, een groot hoogteverschil of een tunnel die je doet verschijnen in de rug van de vijand. Je moet hiermee rekening houden om het gevecht succesvol af te sluiten. De personages die op een verhoogde ondergrond staan, kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker aanvallen dan hun collega's die beneden staan. Het is een handige strategie om een personage met langeafstandsaanvallen een hoogtevoordeel te geven om het karakter echt gevaarlijk te maken. Het negeren van deze voordelen is de efficiëntste wijze om gevechten te verliezen, het draait namelijk compleet rond een goede strategie.

Elk gevecht draait rond het maken van goede strategische keuzes waarbij je goed moet vooruitdenken. De verschillende karakters komen beurtelings aan zet, waardoor een tactische fout vaak pas zeer laat kan rechtgezet worden. Anticiperen is dus de boodschap. Je krijgt elke beurt een beperkt aantal punten, waarmee je dan verschillende acties kunt uitvoeren. Deze punten worden gebruikten om te bewegen, aan te vallen, voorwerpen te gebruiken, vaardigheden te activeren of jezelf te genezen zodat je elke beurt keuzes moet maken. Het is bijvoorbeeld een slecht idee al je punten op te souperen om een specifieke vijand te bereiken als je dan niet eens meer jezelf kunt verdedigen. Dat zou een slechte zet zijn want jouw personages hebben weinig gezondheidspunten en een dood personage is definitief verloren. Als een personage schade oploopt, stuur je dus best zo snel mogelijk een medicus ter plaatse; maar je moet ervoor zorgen dat die medicus zelf ook overleeft. Ook het genezen van personages kost namelijk zeer veel actiepunten, zodat hij een ideaal doelwit wordt voor de vijand. Wasteland 2 wordt dus een game waarin je goed moet nadenken.

Wasteland 2 lijkt een tactische topper te worden die ons doet verlangen naar de hoogdagen van Interplay. Het is voorlopig te vroeg om een definitieve conclusie te trekken, maar het lijkt ons dat oude Wasteland en Fallout fans augustus 2014 zeker in hun agenda moeten aanduiden. Het spel verschijnt dan namelijk op Steam.


19:00  A Realm Reborn met Defenders of Eorzea
11:09  Bleach: Fight at Karakura Town Arc
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Wasteland 2
Type:
Game
Releasedatum:
19-09-2014
Ontwikkelaar:
inXile Entertainment
Uitgever:
Deep Silver
Media:








Meer media