Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Feature:

Zijn Erfenis: Minh Le


Door Joni Philips op 22-07-2014 om 13:53
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij vandaag Minh 'Gooseman' Le centraal staat.

De Canadees van Vietnamese afkomst werd geboren op 27 juni 1977, waarna hij een alledaagse jeugd beleefde in de jaren '80. Hij keek bijvoorbeeld graag naar de populaire cartoonserie The Adventures of Galaxy Rangers, waarbij de Ranger Shane Gooseman de aanleiding gaf tot zijn bijnaam Gooseman. Hij was ook geďnteresseerd in games en computers, waarbij die liefde nooit verdween. Het leidde hem naar de Simon Fraser University waar hij 'Computer Science' studeerde. Hij begon zijn opleiding in 1995, waar hij enkele jaren later zijn diploma behaalde. Studeren was echter niet zijn enige tijdsbesteding, hij ontdekte er ook de kunst van de gameontwikkeling. Gooseman kocht in 1996 het id Software spel Quake, waarbij hij al snel aan de slag ging met de Quake Software Development Kit. Hij had veel pret met die kit, en na één jaar was zijn Quake mod Navy SEALs klaar.

Deze modificatie was niets speciaal, maar Navy SEALs betekende veel voor Gooseman. De ontwikkeling ervan inspireerde hem namelijk om een professionele gameontwikkelaar te worden. Hij bleef oefenen met het ontwikkelen van modificaties tijdens zijn studieperiode. Hij werkte mee aan de Action Quake 2 mod waarbij hij bevriend raakte met Jess Cliffe. Cliffe en Le werden goede vrienden, en in 1999 startten ze samen de ontwikkeling van Counter-Strike, een multiplayermodificatie van Half-Life. De eerste versie van Counter-Strike verscheen in juni 1999, waarna de versies elkaar snel opvolgden. Le en zijn collega's werkten hard om Counter-Strike continu te verbeteren. Ze kwamen hierdoor ook al snel op de radar van Valve. Valve ondersteunde de ontwikkeling van Counter-Strike vanaf de vierde beta-versie; waardoor de populariteit explodeerde. Het was het einde van het millennium, maar het succes van Counter-Strike was nog maar net gestart.


Cliffe en Le verkochten de rechten op Counter-Strike aan Valve, waarna ze beide werden aangeworven door Valve om te werken aan Counter-Strike en gerelateerde games. Het was een grote zet voor Le, zijn hobby was een echte carričre geworden. Tijdens deze periode werkten Le, Cliffe en hun collega's nauw samen met de Counter-Strike gemeenschap om Counter-Strike om te vormen tot de game die we nu kennen. De originele focus van Counter-Strike was bijvoorbeeld Hostage Rescue, waarna later Defusal en Assassination werden toegevoegd. Onder druk van de gemeenschap ging men zich focussen op de Defusal mode die al snel de populairste mode bleek, en men ging de E-Sport scčne verder ondersteunen. Op deze manier ging bijvoorbeeld een groot deel van Le's originele werk verloren, maar dat was eigen aan de aard van de ontwikkeling.

De gigantische populariteit van Counter-Strike was een prettige verrassing voor Gooseman, maar het zorgde eveneens voor de nodige druk. Hij startte de ontwikkeling van Counter-Strike 2, maar het werd een zware taak. Hij moest een manier vinden om te innoveren zonder het bestaande Counter-Strike publiek te verliezen, iets wat zeer moeilijk bleek. Hij zag bijvoorbeeld de zware kritiek die Counter-Strike Source ontving van het Counter-Strike 1.6 publiek, ondanks het feit dat de veranderingen beperkt waren. De Counter-Strike spelers hebben ondertussen zo veel ervaring met Counter-Strike 1.6 dat het moeilijk is om te veranderen. Gooseman moest eveneens rekening houden met de E-Sport scčne van Counter-Strike, wat betekende dat asynchrone gameplay niet toegelaten was. Het zorgde voor vele beperkingen tijdens de ontwikkeling van Counter-Strike 2, waardoor Gooseman uiteindelijk besloot om Valve te verlaten en onafhankelijk verder te werken.


Hij verliet de Counter-Strike franchise definitief – hij speelt zelfs geen Counter-Strike meer – wat wonderen deed voor zijn creativiteit. Het ultieme 'Counter-Strike 2' idee werd geboren, waarbij de game de naam 'Tactical Intervention' kreeg. De game moest de definitieve terroristen versus counterterroristen uitdaging worden met toevoegingen als honden en menselijke schilden. De ontwikkeling van Tactical Intervention startte in 2006, waarbij deze zeker niet vlot verliep. Na twee jaar zat Gooseman zonder geld, en hij kreeg de tip om te verhuizen naar Zuid-Korea. Hij ging er samenwerken met FIX Korea dat de ontwikkeling financieel ondersteunde. Ondanks hun hulp duurde het nog tot eind 2013 alvorens de game effectief afgewerkt was. De ontwikkeling duurde dus maar liefst negen jaar, waarbij de ontvangst ook nog eens zeer slecht was. De free-2-play game werd compleet afgebroken door de pers en telt amper spelers.

Gooseman geeft echter niet op. Hij werkt samen met de community aan verbeteringen voor het spel, inclusief nieuwe wapens en karakters. De open ontwikkeling die Counter-Strike tot een succes maakte, wordt één van de manieren om Tactical Intervention effectief op de kaart te zetten. Slaagt hij daarin of wordt Gooseman een ware one-hit wonder? We zullen het snel ontdekken.


13:54  Mario Maker
11:27  Dance Central: Spotlight komt in september
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (82.157.159.xxx) op 23-07-2014 om 11:56
Zijn erfenis?.. Is hij overleden dan?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden