Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 April 2024 
(6) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 01


Door Joni Philips op 03-01-2015 om 12:31
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 1. Sleepyhead Rule
"The teenaged male lead will begin the first day of the game by oversleeping, being woken up by his mother, and being reminded that he's slept in so late he missed meeting his girlfriend."

De mannelijke hoofdrolspeler wordt aan het absolute begin van het spel wakker gemaakt door zijn moeder die hem erop wijst dat hij zich heeft verslapen. Hij heeft daardoor ook een belangrijke afspraak gemist met bijvoorbeeld zijn vriendin of de professor. Het belangrijkste voorbeeld is zonder twijfel Chrono Trigger, waar Chrono op deze manier wordt wakker gemaakt door zijn moeder, een moment dat geparodieerd wordt in een droom, het einde én het geheime einde. Het vervolg Chrono Cross wordt op dezelfde manier gestart. Serge's moeder maakt hem wakker omdat hij te laat is voor zijn date met Leena. Chrono Trigger en Chrono Cross zijn echter absoluut niet de enige voorbeelden, het is een cliché dat bijna elke Role Playing Game doordrenkt.

Disgaea: Hour of Darkness toont dat Etna prins Laharl aanvalt met verschillende wapens om hem wakker te maken. Dragon Quest III toont dat je te laat bent voor een meeting met de koning op je zestiende verjaardag, terwijl Dragon Quest VI speelt met het concept. De Tales games beginnen bijna allemaal op deze manier, zelfs wanneer het dagdromen betreft. In Golden Sun wordt Isaac wakker gemaakt in het midden van de nacht om hem te waarschuwen voor een aankomende ramp; en in Ar Tonelico 3 verslaapt Aoto zich waardoor hij onder vuur wordt genomen door zijn baas. Daarnaast zijn er ook de semi-RPG games The Legend of Zelda die bijna allemaal op een gelijkaardige manier beginnen. Het is dan ook een gemakkelijke manier om een spel te beginnen.



Cliché 2. "No! My Beloved Peasant Village!"
"The hero's home town, city, slum, or planet will usually be annihilated in a spectacular fashion before the end of the game, and often before the end of the opening scene."

Het kleine dorpje of de stad waar de hoofdrolspeler woont, zal op spectaculaire wijze vernietigd worden voor het einde van het spel. Die vernietiging vindt meestal plaats in het absolute begin van de game. De vernietiging dient meestal als motivatie voor de speler om de wereld te redden. Hij verliest alle banden met zijn leven en krijgt een persoonlijke reden om het grote kwaad uit te schakelen. Die regel wordt gemakkelijk bewezen door Final Fantasy X, waar de vernietiging van Tidus' thuisstad Zanarkand onderdeel vormt van de tutorial. Het grote kwaad Sin vernietigt de stad namelijk, wat Tidus inspireert om Sin te verslaan. Het is eigenlijk één van de favoriete regels van Square, iets wat snel opvalt in hun vele games.

Final Fantasy II toont dat het beginstadje Fynn wordt veroverd door het kwade keizerrijk, waarbij de ouders van alle protagonisten worden gedood. Het dorpje Mist, thuisstad van Rydia, wordt vernietigd in Final Fantasy IV. Final Fantasy V vernietigt de thuisstad van Bartz, hoewel je er nooit moet passeren zodat de vernietiging echt compleet nutteloos was. Final Fantasy VI toont hoe Kefka alle inwoners van het beginnende koninkrijk doodt, en in Final Fantasy VII vernietigt Sephiroth de stad Nibelheim volledig. Ook de sloppenwijken die belangrijk zijn voor Cloud, worden vernietigd. Final Fantasy IX toont dan weer de vernietiging van Alexandria, de stad waar we kennismaken met Zidane en Vivi. Ook de thuisstad van Zidane wordt deels vernietigd. Een meerderheid van Final Fantasy games begint dus op deze manier.

Het beperkt zich echter niet tot Final Fantasy. Bravely Default, Kingdom Hearts, Chrono Cross, Xenogears, Secret of Mana, Drakengard en Romancing SaGa hebben elk hun eigen variatie. Ook Enix is duidelijk voorstander van dit cliché: Dragon Quest IV, Dragon Quest V, Dragon Quest VIII, Star Ocean: The Second Story en Star Ocean: Till the End of Time tonen dit effect. Namco Bandai is eveneens een groot fan, het gebeurt frequent in de Tales serie. Er zijn daarnaast eervolle vermeldingen voor Skies of Arcadia, Summoner, Suikoden III, The Legend of Dragoon, Fire Emblem, Mother 3, Breath of Fire, Blue Dragon, Shining Force, Dark Cloud en Wild Arms. Als je in dezelfde stad woont als een RPG protagonist, kun je beter (snel) verhuizen.



Cliché 3. Thinking With The Wrong Head. Hiro Rule
"No matter what she's accused of doing or how mysterious her origins are, the hero will always be ready to fight to the death for any girl he met three seconds ago."

De mannelijke hoofdrolspeler zal aan het begin van de game een vrouwelijke hoofdrolspeler tegenkomen die in gevaar verkeert of die wordt beschuldigd van een grote misdaad. Ondanks het feit dat ze elkaar pas kennen, zal hij meteen willen vechten om haar te beschermen. Hij denkt dan ook niet met zijn hersenen, maar met zijn andere lager gelegen hoofd. Het cliché is genoemd naar Lunar: Eternal Blue hoofdrolspeler Hiro die meteen opspringt om de vrouw te redden die hij pas ontmoette. Chrono Trigger is eveneens een perfect voorbeeld. Hoofdrolspeler Crono volgt Marle door een mysterieus portaal. Dit doet hij amper enkele minuten nadat hij haar heeft ontmoet. Het wordt wel gerechtvaardigd aangezien Marle door jou in problemen verkeert. Het is dan ook logisch dat je haar helpt.

White Knight Chronicles vertelt het verhaal van Leonard die prinses Cisna wil redden na haar ontvoering, omdat hij op haar verliefd is geworden nadat ze elkaar één keer hebben ontmoet. Agarest: Generations of War heeft een hoofdpersonage met een gelijkaardige naam en hetzelfde probleem. Leonhardt redt maar liefst drie verschillende vrouwen die hij pas heeft ontmoet. Het veroorzaakt zelfs zijn dood in één van die drie gevallen. Bepaalde games geven wel een goede reden voor deze opvallende moed. Final Fantasy VI's Locke beschermt vrouwen omdat hij zijn eigen vrouw niet kon beschermen, en bij Xenogears blijkt het deel van je lot te zijn om de vrouwelijke protagonist te redden. Je bent namelijk voorbestemd om geliefden te worden, en ze waren het al in al hun vorige reïncarnaties.



Cliché 4. Cubic Zirconium Corollary
"The aforementioned mysterious girl will be wearing a pendant that will ultimately prove to be the key to either saving the world or destroying it."

Het beschermen van het mysterieuze meisje uit de voorgaande regel blijkt steeds een goed idee want zij draagt het unieke voorwerp dat de sleutel is om de wereld te redden of te vernietigen, iets wat je pas veel later in de game zult ontdekken. Het is eigenlijk een regel die zeer algemeen geldt. Het meisje dat je ontmoet, zal een voorwerp hebben dat een grote rol speelt in het verhaal. Het komt onder andere voor in Lunar: Eternal Blue, Star Ocean: The Second Story, The Legend of Dragoon, Breath of Fire II, Final Fantasy VI, Final Fantasy VII, Final Fantasy IX en Final Fantasy Adventure. Het komt eveneens frequent voor binnen Fire Emblem, waar bijna elk hoofdpersonage een belangrijk voorwerp uit zijn verleden heeft dat helpt om de wereld te redden.


17:01  Nieuw personage voor Tekken 7
09:09  Wii U Virtual Console - Week 82
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Gast (217.63.87.xxx) op 03-01-2015 om 14:00
Gaaf leuke nieuwe feature ipv zijn erfenis zaterdag morgen leesvoer haha

Gast (77.250.167.xxx) op 03-01-2015 om 14:10
Cliché 1 dit is zo waar XD Weet het nog al te goed met Kingdom Hearts

dantekloon op 03-01-2015 om 15:16 [Niv: 185 / Exp: 9264]
Mooi geschreven Joni, dit mag ik graag lezen. Hoop volgende keer weer over japanse rpgs

Joni Philips (Eindredacteur) op 03-01-2015 om 15:23 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ze gaan allemaal over Japanse rpg dus dat komt goed.

Gast (91.181.102.xxx) op 03-01-2015 om 20:07
Leuk stukje.
Heb al veel goeie dingen gelezen die Joni schreef.

Gast (87.208.8.xxx) op 03-01-2015 om 23:20
Ik mis nog 'de wereld redden'.

Gast (82.170.214.xxx) op 04-01-2015 om 10:47
ahaha xS Nice one.

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-01-2015 om 11:01 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Er komen nog zeer veel clichés dus het redden van de wereld komt nog.

Kutabare!!!!! op 07-01-2015 om 18:11 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Bij cliche 1 heb je vaak ook nog dat je geld onder het bed kunt vinden .

Gast (217.122.75.xxx) op 10-01-2015 om 14:25
Ik mis : personages dragen dezelfde kleren. Dat zie ik voor al veel in de Final Fantasy reeks en in oudere RPG's . In games als Pokemon XY kan hij of zij de outfit veranderen en games als Valhalla Knights en monster hunter verandert de outfit als je de personages voorziet van armour

Rene Groen (Eindredacteur) op 10-01-2015 om 18:09 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Zoals al eerder door Joni gezegd: er komen later nog meer clichés voorbij.

René. op 11-01-2015 om 17:37 [Niv: 10 / Exp: 525]
Er zijn we veel clichés vergeten..

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-01-2015 om 18:02 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Rene, het gaat om 'Deel 01' van een serie waarvan ondertussen eveneens een 'Deel 02' is verschenen. Een lezer met enig gezond verstand kan daar iets afleiden.

Gewijzigd door Joni Philips op 11-01-2015 om 18:03

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden