Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Preview:

Thief


Door Rene Groen op 27-12-2013 om 10:06
Bron: Gamed

Hoewel velen de naam Thief weleens gehoord zullen hebben is de echte vraag hoeveel gamers weleens één van de titels in de franchise heeft gespeeld. Het laatste deel stamt immers alweer uit 2004, nadat het origineel en diens sequel in respectievelijk 1998 en 2000 waren verschenen. Eidos Montreal komt gelukkig met een oplossing: Thief 4 heet simpelweg Thief en betreft een reboot, zodat eenieder in kan stappen.

Het spel betreft dan ook geen prequel, noch een sequel, maar toch blijven bepaalde zaken bij het oude. Stealth staat bijvoorbeeld nog altijd centraal binnen de gameplay en ook nu is de hoofdrol weggelegd voor Garrett. Deze man behoorde vroeger toe aan een organisatie onder de naam The Keepers, wiens doel het is om de balans in de wereld te bewaren. Alle kwaliteiten die hij hier aanleerde gebruikt hij inmiddels voor een persoonlijk belang, of anders gezegd: hij steelt van de rijken om hier zelf beter van te worden. Ditzelfde uitgangspunt vinden we terug in deze titel, waarbij Garrett na enkele jaren afwezigheid terugkeert in The City, welke onderverdeeld is in zeven districten. De stad bevindt zich in een industriële revolutie en staat onder leiding van The Baron, een man die met ijzeren vuist regeert. Maak je toch kenbaar dat je niet instemt met deze autoriteit? Dan kan het zomaar zijn dat je, ten overstaan van de gehele stad, aan de galg komt te hangen om als voorbeeld te dienen dat tegenspraak niet wordt geduld.


Hoewel Thief als reboot in de markt wordt gezet wil dit niet zeggen dat de gameplay op de schop is gegaan. Het doel is dan ook nog altijd om zoveel mogelijk buit te maken, terwijl je ongezien blijft door in de schaduwen te blijven. De schaal is hierbij enorm. Ieder district kent vele winkels en huizen waar je in kunt gaan op zoek naar nieuwe winst, dan wel gebruikt kunnen worden om te ontsnappen wanneer je gezien bent. Hoewel Garrett namelijk de capaciteiten bezit om zich te ontdoen van een bewaker is het raadzamer ongezien te blijven en situaties zonder geweld op te lossen, om zo geen argwaan te wekken. Mede door een doordachte aanpak als deze zul je ook de meeste buit kunnen vergaren. Een voorbeeld: stel dat je een huis binnen dringt, diens eigenaar wurgt en naar buiten stapt met de nodige munten. Klinkt als een goede manier om geld te verdienen, maar het kan ook anders. Wat nu als je de moeite had genomen om het dagboek van de eigenaar te lezen, zodat je leerde dat er achter een schilderij een kluis zat met een nóg grotere buit. Inderdaad, geduld is een schone zaak en binnen Thief tevens de manier om je rijkdom pas echt te vergroten.

Geheel nieuw in deze uitgave is de mogelijkheid tot het gebruik van Focus. Eenmaal geactiveerd stelt het Garrett in staat om belangrijke items snel te laten zien, denk aan dingen die je kunt stelen of belangrijke hints binnen de omgeving. Een andere manier waarop Focus een voordeel biedt is dat het je extra kwaliteiten geeft in combat, het open maken van sloten en zakkenrollen. Bij dit laatste zien we bijvoorbeeld dat je met één druk op de knop iemands portemonnee, ketting en oorbellen wegneemt zonder dat deze persoon het in de gaten heeft. Niet iedereen zal even enthousiast zijn over de integratie van deze Focus mode, gelukkig is het dan ook niet ongelimiteerd te gebruiken en zelfs compleet uit te schakelen. Zoek je dus een echte uitdaging, dan zal niemand je verplichten om Focus ook maar één keer binnen de game te gebruiken.

Een andere grote wijziging is dat je niet kunt springen in de game. Of beter gezegd: je kunt niet zelf bepalen wanneer je springt. In plaats daarvan zijn er momenten waarop het spel bepaalt dat je moet springen, zonder je hierin de vrijheid te geven. Volgens de ontwikkelaar is het een manier om gamers niet voortdurend op en neer te laten springen en van gebouwen af te laten springen, vraag is nu alleen of ze de gamer niet teveel vrijheid willen ontnemen.


Gelukkig krijgen we in andere zaken wel een grotere mate van vrijheid, zo hoeft Garrett niet enkel te vertrouwen op zijn handen- en voetenwerk, maar krijgt hij enkele gadgets die hem bijstaan. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar zijn boog, waarvoor hij verschillende pijlen heeft. Voorbeelden zijn de Broadhead Arrows (zenden een geluidssignaal uit die wachters verwart), Dry Ice Arrows (waarmee we vlammen kunnen doven) en Burst Arrows (vuurpijlen). Hiernaast kun je tevens een kniptang aanschaffen die je toestaat om ijzerwerken door te knippen en nieuwe doorgangen te verschaffen. Allen dragen ze, hoewel op verschillende manieren, bij aan het ongezien blijven. Thief belooft dan ook wederom een game te worden waarin stealth geen grote rol, maar dé rol vervult. Toch is er één puntje die in ieder geval op papier als kritiek naar voren komt. Stephen Russell, de man die Garrett drie delen lang van een stem voorzag, keert niet terug. Omdat hij inmiddels op leeftijd is en Eidos Montreal één acteur wil voor motion capture en stemgeluid samen is gekozen voor Romano Orzari als nieuwe acteur. Gamers die eerdere delen echter niet gespeeld hebben zullen de overgang niet bemerken en kunnen zich op 28 februari vastbijten in deze game, te verschijnen op de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en PC.


10:06  Planetside 2 met PS4 nieuws
10:05  Atelier Ayesha Plus naar Vita
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Malasorte op 27-12-2013 om 11:45 [Niv: 7 / Exp: 349]
Vreemde keuze dat je in de nieuwe Thief niet kan springen als je dat zelf wilt. Niet dat springen in de eerste 3 games nou zo vaak nodig was, maar met de springen-toets kon je bijvoorbeeld ook over muren klimmen. Het was wel lastig want deed je het verkeerd dan kwam Garrett weer op de grond terecht, met het risico door het geluid ontdekt te worden. Maar dat maakte het wel spannend.
Verder erg veel zin in de nieuwe Thief.

Gast (78.22.34.xxx) op 27-12-2013 om 12:44
Ik heb ook wel zin in Thief , maar waar blijft die Xbox One toch? Iemand een idee , alstublief?

Gast (188.65.190.xxx) op 27-12-2013 om 14:00
Ga naar Duitsland of België. Xbone komt vast over een paar maanden.

Rene Groen (Eindredacteur) op 27-12-2013 om 16:05 [Niv: 747 / Exp: 37330]
Importeren is inderdaad de beste optie als je niet kunt wachten. Heb het zelf ook gedaan.

Gideon op 27-12-2013 om 18:00 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Deel 2 is imo nog steeds de beste stealthgame ooit. Ja, tegenwoordig heb je betere games, maar in de tijd waarin het uitkwam was het zoveel beter dan de rest. Waanzinnige serie. Vond deel III wel ietsje minder, maar kijk desondanks ontzettend uit naar dit nieuwe deel.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Thief
Type:
Game
Releasedatum:
28-02-2014
Ontwikkelaar:
Eidos Interactive
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media