Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Gamecharacter: Sub-Zero


Door Joni Philips op 09-04-2014 om 08:14
Bron: Gamed

Jaarlijks produceert de game-industrie duizenden games, maar zelden vinden we interessante personages. In onze Gamecharacter-feature blikken we regelmatig terug op een personage dat ons jarenlang is bijgebleven.

Eind jaren ’80 lanceerde Capcom hun populaire vechtgame Street Fighter waarbij hun populariteit zorgde voor jaloezie bij verschillende concurrenten. Onder andere Midway wilde graag een graantje meepikken van het Street Fighter succes en ze besloten om hun eigen vechtgame te maken. In 1991 kregen programmeur Ed Boon, artiesten John Tobias en John Vogel, en geluiddesigner Dan Forden de opdracht om een vechtgame te ontwikkelen die in minder dan twaalf maanden in de arcadehallen moest staan. Boon en Tobias kregen hierbij de leiding over het project en zij wilden graag een vechtgame maken met Jean-Claude Van Damme in de hoofdrol. De digitale versie van Van Damme zou het opnemen tegen verschillende personages zoals een ninja en een cyborg. Uiteindelijk bleek het echter niet mogelijk om een Van Damme game te ontwikkelen omdat hij aan het onderhandelen was met een andere uitgever. Boon en Tobias gaven echter niet op. Hun Van Damme personage werd de narcistische filmster Johnny Cage met onder andere zijn iconische split en vechtstijl terwijl ook de andere personages verder werden uitgewerkt.


Onder andere de ninja die tot dan bekend was als ‘Ninja’ onderging een grote evolutie. Hij was in eerste instantie een Chinese ninja die afkomstig was van de Lin Kuei clan waarbij Tobias het boek ‘The Chinese Ninja Connection’ als inspiratie gebruikte. In het boek wordt een clan van Chinese ninja’s beschreven die een grote invloed hadden op hun bekendere Japanse tegenhangers. Tobias wist dat er enige controverse bestond rond het boek, in het bijzonder uit Japan en hij besloot de controverse te gebruiken om Ninja op te splitsen in een tweetal personages. Ninja werd de Japanse Scorpion en de Chinese Tundra waarbij de verschillen in eerste instantie alleen grafisch waren. De ene was blauw terwijl de andere geel was. Beide werden hierbij beschreven als rivalen met tegengestelde krachten. Scorpion beheerste vuur terwijl Tundra over ijs heerste. Die controle over ijs zou aanwezig blijven, maar Tundra kreeg wel een andere naam. Zijn naam werd veranderd in Sub-Zero op basis van een personage uit de Arnold Schwarzenegger film The Running Man.

Het creatieve proces om Sub-Zero tot leven te wekken was dus niet gemakkelijk, maar het was het zeker waard. Sub-Zero werd namelijk één van de populairste personages in de originele Mortal Kombat, waardoor Sub-Zero ook in latere games en de films prominent werd getoond. Tobias en Boon hadden echter een klein probleempje. In de originele Mortal Kombat was Scorpion er namelijk in geslaagd om Sub-Zero, echte naam Bi-Han, te doden. Natuurlijk kende Mortal Kombat al supernatuurlijke elementen waardoor het gemakkelijk zou zijn om Sub-Zero te laten terugkeren als geest of zombie. Dat is ook wat ze uiteindelijk deden in Mortal Kombat Deception. In die game keert Bi-Han terug als de ondode ninja Noob Saibot die uit is op wraak. Men had echter een oplossing voor Mortal Kombat II. In die game maakten we kennis met Kuai Liang, codenaam Tundra, die de broer bleek van Bi-Han. Hij besluit wraak te nemen op de moordenaar van zijn broer. Tundra neemt zelfs de naam Sub-Zero van zijn broer over om de anderen bang te maken.


De tweede Sub-Zero wordt uiteindelijk de meest bekende versie want het is deze versie die verschijnt in alle Mortal Kombat games. Hij toont hierbij ook een sterke evolutie. In Mortal Kombat II leek hij een gewetenloze ninja, maar in Mortal Kombat 3 keert hij zich tegen zijn eigen clan. Hij besluit zelfs Raiden te helpen, een vriendschap die zou blijven bestaan. Later neemt hij zelf de controle over van de Lin Kuei clan om hen opnieuw de goede kant op te sturen. Die positie houdt hij tot de crossover-game Mortal Kombat vs. DC Universe. Na een confrontatie met zijn tegenhanger Batman besluit hij de clan te verlaten en een echte held te worden. Qua personage evolueert Sub-Zero dan ook sterk, wat hem één van de interessantere verhaallijnen oplevert. Zijn evolutie toont zich ook in zijn uiterlijk. In de derde game kreeg hij een duidelijk litteken en hij begon te vechten zonder masker. Hierdoor werd zichtbaar dat hij ook veroudert als één van de weinige Mortal Kombat-personages, zo krijgt hij bijvoorbeeld rimpels.

Ook zijn krachten evolueerden. In zijn eerste verschijningen had Sub-Zero beperkte controle over ijs, maar die krachten zijn significant toegenomen. Hij leerde onder andere om vijanden onmiddellijk te bevriezen en om een standbeeld van zichzelf te maken uit ijs. In noodgevallen kan hij zelfs delen van zichzelf in water veranderen. Die krachten mochten de oude en de jonge Sub-Zero ook tonen in in de Mortal Kombat films waarin ze prominente karakters zijn. Ook in de series Mortal Kombat: Defenders of the Realm en Legacy speelt Sub-Zero een grote rol. Hierdoor is het al snel duidelijk hoe belangrijk Sub-Zero is voor de Mortal Kombat-serie. We zullen hem dan ook ongetwijfeld nog veel zien in toekomstige Mortal Kombat games en eventuele nieuwe films.


10:27  Vele nieuwe Super Smash Bros. details
08:13  Arkham Origins Blackgate - DeLuxe Edition
 Reacties (2)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 09-04-2014 om 10:39 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Nog steeds één van m'n favoriete personages uit MK.

Alhoewel ik in de laatste MK vooral met Kung Lao speelde.

Kutabare!!!!! op 09-04-2014 om 19:57 [Niv: 166 / Exp: 8292]
In de eerste 2 MK's waren Scorpion en Sub Zero eigenlijk dezelfde personage, alleen een ander kleurtje

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden