Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Company of Heroes 2


Door Cor op 03-07-2013 om 14:27
Bron: Gamed

De Company of Heroes-serie bestaat uit strategiegames die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het eerste deel wist hoge ogen te gooien en scoorde op Gamed dan ook zeer goed. Na lang wachten is eindelijk het tweede deel van deze serie verschenen. Weet deze in de voetsporen van zijn voorganger te treden?

Company of Heroes speelde zich af aan het Westerse front van de Tweede Wereldoorlog. Het tweede deel richt zich op het Oostfront. Deze strijd is voor velen van ons wat minder bekend, maar dat betekent niet dat er ook hier niet hevig gevochten is. Het verhaal van de singleplayercampagne wordt verteld vanuit het oogpunt van Lev Isakovich, die vanaf het moment dat de Sovjetunie wordt binnengevallen meestrijdt om de Duitsers te stoppen en ze uiteindelijk terug te drijven naar Berlijn. De campagne begint bij de Slag om Stalingrad, een gebeurtenis die we al in meer games hebben gezien, bijvoorbeeld in Call of Duty. Daardoor voelt het verhaal aan het begin wat clichématig. Zo kon ik van tevoren aanvoelen dat we ook hier weer uitgelicht zouden zien dat er te weinig wapens voor de Russen beschikbaar waren en er daarom soldaten zonder wapen de strijd in werden gestuurd. Aan de andere kant was deze strijd een belangrijk keerpunt van de oorlog, en is het dus logisch dat we het meemaken. Na het eerste hoofdstuk wordt het verhaal interessanter, en komen er enkele indringende momenten voorbij. Isakovich is het totaal niet eens met het harde bevel van bovenaf dat zoveel soldaten de dood injaagt. Het blijft jammer dat je dit verhaal voornamelijk in cutscenes ziet, tijdens missies blijft Isakovich grotendeels op de achtergrond.


Qua gameplay wordt er dicht in de voetsporen van het eerste deel getreden. Company of Heroes 2 is geen RTS waarin het bouwen van een basis centraal staat. Je engineers kunnen enkele gebouwtjes neerzetten om troepen te trainen, maar de grote nadruk ligt bij het tactisch aansturen van je eenheden. Tijdens de missies krijg je de beschikking over diverse eenheden. Naast basis- en elitetroepen zijn er meer specialistische squads, zoals snipers en mortiertroepen. Daarnaast zijn er enkele sterke wapens, zoals anti-tank guns en de MG42, die door squads opgepikt en meegenomen kunnen worden. Een kleine selectie gepantserde voertuigen en tanks zorgt voor de grotere klappen.

Door je troepen slim te laten manoeuvreren kan je ervoor zorgen dat ze stukken efficiënter vechten. Troepen kun je bijvoorbeeld in dekking zetten, wat hun overlevingskans sterk doet toenemen. Ook kan je met de ene squad de vijand klemzetten en hem met de andere flankeren. In deze strategiegame zit je dan ook dicht op de actie. De gameplay werkt voor het grootste deel soepel. Eenheden reageren slim, en de AI kan pittig uit de hoek komen. Aangezien de game zich in Rusland afspeelt heeft het winterse weer ook invloed. Hoge sneeuw is lastig om doorheen te lopen, en tijdens enkele missies heb je last van sneeuwstormen waardoor troepen die te lang in de kou staan doodvriezen. Troepen kunnen over bevroren rivieren lopen, hoewel dit een riskante keuze is: schiet het ijs rond een vijandelijke tank kapot en deze zakt door het ijs heen. Bij deze wintermissies is het dan ook belangrijk om op de omgeving te letten. Een wat minder punt van de gameplay zit hem in het micromanagen van grote groepen. Het selecteren van troepen werkt niet altijd even vlot, terwijl het juist belangrijk is om te zorgen dat de verschillende eenheden op de juiste plaats staan. Vechten op twee plekken tegelijk is daardoor ook niet aan te raden. Tijdens de campagne kon ik tijdens wat hectische momenten gebruikmaken van de pauzefunctie, maar tijdens een onlinepotje heb je die luxe niet. Voor het merendeel speel je gelukkig met wat kleinere, overzichtelijke legers.


Op de kaart zijn locaties te vinden die je in bezit moet nemen. Hoe meer gebied je hebt, hoe hoger je inkomen wordt en hoe meer troepen je kunt aanvragen. Je inkomen is in drie verschillende grondstoffen verdeeld. Mankracht gebruik je om nieuwe troepen aan te vragen, munitie om upgrades vrij te spelen en om speciale vaardigheden van je troepen te gebruiken en brandstof om nieuwe wagens aan te schaffen.

Tijdens de campagne krijgen de Russen toegang tot een erg bruikbare extra: de mogelijkheid om gratis basistroepen aan te vragen. Dit past natuurlijk goed bij Rusland, aan goedkope mankrachten ontbrak het niet bij het leger. Deze troepen zijn niet erg krachtig in een gevecht, maar kunnen leden van een verzwakte squad vervangen. Op deze manier kunnen je ervaren troepen snel weer op volle sterkte gebracht worden. Wel kleeft er een nadeel aan deze optie. Nadat je hem hebt gebruikt wordt een korte tijd Order 227 ingesteld, waardoor manschappen die uit gevechten vluchten door de commandant neergeschoten worden als ze terugkomen bij de basis. Ook dit is een tactiek waar de Russen tijdens de oorlog bekend om stonden.

De campagne heeft een totaal van 14 missies, waar je geruime tijd mee bezig bent. Ze zijn zo opgebouwd dat je rustig went aan alle mogelijkheden van de game, maar na een tijdje valt het wel op dat de opbouw van deze missies wat eentonig is. Het merendeel van de missies komt erop neer dat je met je manschappen een voor een de punten op de kaart in moet nemen, je vervolgens moet voorbereiden op een Duitse tegenaanval, en daarna de missie wint. Naast de verhaalcampagne is er ook nog een andere spelmodus, die diverser van opzet is. In de Theater of War kan je met zowel de Duitsers als de Russen spelen en kan je kiezen welke missie je wil doen. Een deel hiervan bestaat uit skirmishgevechten, waarin je de basis van de vijand moet vernietigen of overwinningspunten verdienen door bepaalde locaties in bezit te houden. Slim locaties pakken en je eigen gebied verdedigen is dan ook van belang in deze modus. Dit is dezelfde modus die je in de multiplayer treft. Verder vind je hier uitdagingen, moeilijke missies die je vaak enkele limieten opleggen om een doel te halen. Je moet bijvoorbeeld met een groepje snipers en grenadiers proberen om vijandelijke officieren uit te schakelen op een kaart die goed gevuld is met patrouillerende troepen. Naast deze uitdagingen zijn er ook coöperatieve missies, die je samen met een andere speler moet volbrengen. De Theater of War is dan ook een welkome toevoeging die meer afwisseling biedt dan de campagne.


Wie graag multiplayer speelt zal de meeste tijd in skirmishes doorbrengen. In deze modus zijn enkele veranderingen doorgevoerd ten opzichte van Company of Heroes. Tijdens de skirmish verdien je command points. Wanneer je de eerste hebt verdiend kan je een commander kiezen. Deze geeft je een selectie speciale vaardigheden, die vrijgespeeld worden als je genoeg extra command points hebt verdiend en ingezet kunnen worden door munitie te betalen. De vaardigheden zijn afhankelijk van het type commandant. De ene richt zich bijvoorbeeld meer op pantservoertuigen, de andere op het versterken van troepen. Vaardigheden laten je zo onder andere speciale eenheden zoals de mortierwagen oproepen, gesneuvelde troepen snel vervangen of een vliegtuig overvliegen die de vijand bombardeert. De keuze van commandant biedt zo de mogelijkheid om je speelstijl te versterken. Door de game te spelen gaat je profiel in rang omhoog. Dit is van belang in de army customizer, waar je met een hogere rang kan kiezen uit nieuwe commandanten voor de skirmish. Ook kan je hier enkele bonussen activeren voor je troepen, die je vrijspeelt door bepaalde acties vaak genoeg uit te voeren. Deze bonussen blijven klein, en veranderen de spelbalans dus niet erg veel. Troepen krijgen bijvoorbeeld een paar procent meer gezondheid of kunnen iets beter pantser doorboren.

Op grafisch gebied stelt Relic Entertainment opnieuw niet teleur. Ze hebben een realistische wereld weten neer te zetten waar je midden in de actie zit. Het geweld van de grote wapens is overtuigend door de kraters die overal geslagen worden en de gebouwen die instorten. Cutscenes zijn iets minder doordat er hier soms wat houterige animaties zijn. Explosies en wapengeluiden klinken overtuigend, en de game heeft een toepasselijke en sfeervolle soundtrack. Wel is er een kwaaltje uit het eerste deel ook in deze game aanwezig, en dat is dat de kwaliteit van de voice acting wisselend is. Het Engels wordt gesproken met een Duits of Russisch accent, maar dit is lang niet altijd even overtuigend, en de foute uitspraak van sommige Duitse woorden laat duidelijk blijken waar de stemacteurs vandaan komen.


Company of Heroes 2 is een mooie voortzetting van het eerste deel. Relic blijft qua gameplay erg dicht bij het eerste deel, maar heeft wel op meerdere fronten aanpassingen doorgevoerd. Er blijven tekortkomingen, maar voor het grootste deel staat de game als een huis. De uitgebreide campagneopties bieden genoeg stof voor de singleplayer, en als je daar op uitgekeken raakt kan je nog uren door in de multiplayer.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   80
Graphics   85
Replay   85

Geen grote veranderingen, maar een solide voortzetting van het origineel.
83


14:36  Achievements The Walking Dead: 400 Days
08:47  Dark toont Oculus Rift-integratie
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Robert op 03-07-2013 om 21:36 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Je punt over grondstoffen klopt niet helemaal. Fuel en Ammunition krijg je inderdaad door punten te bezetten en evt. te bebouwen.

Manpower is standaard 300 en neemt af vanwege upkeep bij het creeeren van een leger.

Ik snap verder niet hoe je onder de indruk kan zijn van de graphics. Deze varieren naar mijn inziens tussen slecht en redelijk. Sommige textures kunnen echt niet! Dawn of War 2 (ook van relic, 2009) ziet er stukken netter uit.

Verder is de kern van de gameplay nog steeds geniaal, heb inmiddels al (inclusief beta's) 45 uur er in zitten.

thenativedude op 04-07-2013 om 00:12 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Hij is inderdaad vet. heb de demo gedaan alleen word voor mij 1 game uit de budget bak. Met al dat geweld wat rond kerst komt en geld groeit helaas niet aan een boom.

Boogieboyz op 04-07-2013 om 02:23 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Dat scheelt, koop em nu dan. Kerst duurt nog wel ff.

da bom op 04-07-2013 om 12:34 [Niv: 89 / Exp: 4472]
Geen ruzie zoeke eh

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Company of Heroes 2
Type:
Game
Releasedatum:
25-06-2013
Ontwikkelaar:
Relic Entertainment
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media