Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Review:

Aliens: Colonial Marines


Door Gideon op 13-02-2013 om 08:26
Bron: Gamed

Als we denken aan legendarische films waarvan we dolgraag een goede game zouden zien, dan komt de Alien-serie absoluut in de top 5. Alleen al kijkend naar al die andere games die leentjebuur hebben gespeeld bij de wereldberoemde trilogie leert ons dat deze films meer dan eens invloed hebben gehad op onze geliefde hobby. Wanneer ontwikkelaar Gearbox, bekend van Brothers in Arms en Borderlands, dan ruim zes jaar de tijd neemt voor een game die een officieel vervolg is op Aliens, wat kan er dan nog misgaan?

Aliens: Colonial Marines speelt zich af tussen Aliens en Alien 3 en, zo doet de uitgever ons geloven, is officieel opgenomen in de canon van de serie. Echt materiaal dus, wat ons gaat vertellen wat er na de film is gebeurd op het ruimteschip Sulaco en de kolonie Hadley’s Hope. Eerlijk is eerlijk, de game zit stampvol leuke verwijzingen naar de trilogie en het is toch wel heel stoer om al vlug in de game het halve onderlichaam van Bishop te zien, de iconische wapens in handen te nemen en de bekende omgevingen te doorstruinen. Gek genoeg is dat ook meteen het hoogtepunt van de game en dan met name de eerste tien minuten. Hier is namelijk nog niet geschoten, niet gerend of gesprongen en slechts van het ene kamertje naar het andere gelopen, hopend op de eerste blik op de welbekende Alien. En als die komt.....

Dan breekt de pleuris uit. Niet zoals je zou hopen helaas, het tegenovergestelde zelfs. In mijn verwachtingen zou ik door een donker gangetje lopen, zaklamp op ieder vloer- of platfondrooster gericht, stijf van de zenuwen en me kapot schrikkend als ik plotseling door een moordend monster wordt aangevallen. Wat ik in werkelijkheid zag was een Alien die probeerde naar mij toe te rennen, vast zat achter een klein obstakel, weer omkeerde en daarna doodstil bleef staan. Ik ben er een paar keer omheen gelopen, waarna enkele schoten met nota bene mijn handgun het beest uit elkaar deden spatten. Het is tekenend voor de bizar slechte AI en de vele bugs in deze first person shooter. Al snel gooit de game groepen aliens op jou en je teammaten af, maar zelden wordt het echt gevaarlijk en elke vorm van spanning wordt op deze manier uit het spel gehaald.


De Aliens rennen extreem houterig in het rond en vallen meestal recht van voren aan, iets wat je van mijlenver ziet aankomen. Ze blijven regelmatig haken achter objecten en wanneer ze proberen te klimmen gaat het vaker mis dan goed. Een sprong naar het plafond geeft je eerder het idee dat de zwaartekracht is uitgeschakeld en de arme beesten omhoog vallen. Daarentegen kunnen ze dwars door je medesoldaten heen springen als ze je aanvallen, maar een simpel hekje van een halve meter hoog is dan weer teveel. Nergens heb je het idee met een intelligente jager te maken te hebben. Het komt de spanning ook niet ten goede dat je vrijwel de hele game constant over een breed arsenaal aan verschillende machinegeweren en shotguns beschikt, waarbij de laatste te sterk zijn. Eenmaal gedood breken de Aliens uit elkaar, waarbij de lichaamsdelen meer dan eens gelanceerd lijken te worden. Wat over blijft, blijft op vreemde wijze liggen, alsof ook hier de zwaartekracht geen invloed heeft.

Naast de Aliens vecht je meer dan je zou willen tegen menselijke tegenstanders, soldaten van Weyland Yutani. Verhaaltechnisch is het weinig verrassend dat zij er zijn, al lijken de karakters in de game er nogal moeite mee te hebben en ze vragen zich dan ook vaak hardop af wat er gebeurt. De scriptschrijvers hadden waarschijnlijk het idee dat gamers weinig fantasie en inteligentie hebben, daar je de plottwisten al van mijlenver af ziet aankomen en je de karakters bijna wil toeschreewen wat er nu aan de hand is.

Meer dan tegen de Aliens vecht je tegen de huurlingen, maar qua intelligentie zit er weinig verschil tussen. Toegegeven, ze proberen dekking te zoeken, maar wanneer je vanaf de schouders omhoog boven een muurtje uitsteekt, dan biedt dat weinig veiligheid. Hoewel, in stilzitten zijn ze wel het best, want wanneer ze aan de wandel gaan gaat het meer dan eens mis. Het kwam regelmatig voor dat een tegenstander achter mij langs liep, zonder te schieten, en zo voor me uitrende. Ze droegen nog net geen bordje met “schiet me in de rug” er op. Geestig is ook dat wanneer je vlak voor ze staat, ze vaak niet weten wat ze met je moeten doen. Mocht je onverhoopt toch een keertje worden afschoten, dan is dat zeker de moeite waard. De game schiet dan namelijk naar een derde persoon perspectief en het beeld wordt zwart-wit. Het grappige is echter dat je nog een seconde of 15 verder kunt kijken naar de actie, maar zonder leider lijken je teammates helemaal de weg kwijt. Ze stoppen met schieten, gaan ineens rondrennen, zakken door de vloer of, getrouw aan de aliens, vallen naar het platfond. Hilarisch en misschien wel het leukste aan de game.


Aliens: Colonial Marines is een zeer traditionele FPS. Je loopt van punt A naar punt B en schiet alles af wat in je weg staat. Zoals je hierboven kunt lezen komt daar weinig taktiek bij kijken; het is simpel en voor de hand liggend. Heel af en toe is er een kleine variatie; je moet een stukje sluipen of je mag in een robot-achtige heftruck rijden, maar dit maakt de game niet beter of leuker. Gearbox heeft het geheel filmisch proberen te maken met scripted events, maar je oerstomme teamgenoten lijken hier niet helemaal op te zijn ingespeeld. Ik heb een complete trap op een van mijn maatjes zien instorten, waarna meneer er doodleuk weer uit kwam lopen. Wat ook niet meehelpt is dat wanneer je een deur sluit en je team er nog niet volledig door is, de achtergebleven zielen deze niet zelf openen. Ze komen er wel door, in eerste instantie gedeeltelijk wanneer je geweren en armen door de deur ziet steken, en later wanneer ze plotseling voor je verschijnen. En zelfs als ze niet klem zitten verdwijnen ze regelmatig, om enkele meters verderop weer te verschijnen. Een leuke toevoeging als het kompas waarop je levensvormen kunt zien, gelijk aan de film, wordt weer teniet gedaan wanneer je kunstmatige vriendjes hersenloos doorstormen en al aan het gevecht beginnen, voordat jij hebt uitgevogeld waar ze volgens het kompas zouden moeten zitten.

Ik kan nog pagina’s volschrijven over de dramatische AI, de vele bugs en de saaie gameplay in de singleplayer, die gelukkig maar een uurtje of vijf lang is, maar Gearbox heeft ook een multiplayer aan de game toegevoegd. Die is gelukkig ietsje beter. Het is niets speciaals, maar de dramatische AI ontbreekt in ieder geval als mensen het overnemen. De game kent een viertal modi; Team Deathmatch, Extermination, Escape en Survival. Escape steekt er met kop en schouders bovenuit en biedt een glimp van datgene wat de volledige game had moeten zijn. Met je team dien je, ŕ la Left for Dead, van punt A naar punt B te komen terwijl je constant wordt aangevallen. Deuren dienen dichtgelast te worden, je helpt elkaar verder te komen en regelmatig heb je het gevoel overdonderd te worden. Helaas zijn er maar twee maps, waardoor je er al snel op uitgekeken raakt. Aardig is ook dat je met een drietal soorten Aliens kunt spelen, hoewel de besturig zeer stroef is en de Aliens aanzienlijk zwakker zijn dan de Marines. Het is tevens mogelijk om de single player campaign door te spelen met 3 maatjes, maar dit komt de framerate niet ten goede en eigenlijk wordt de game er sowieso niet leuker of beter op.


De Gearbox-titel is dik zes jaar in ontwikkeling geweest en hoewel ze duidelijk weinig tijd in het werken van de falende engine hebben gestoken, is deze tijd helaas ook niet in het uiterlijk van de game gegaan. De textures zijn vaag en lelijk en de lichteffecten slordig. Ontploffingen zijn een lachertje en karakters, zowel mens als Alien, bewegen houterig en vreemd. Zelfs als launchtitel op de PlayStation 3 of Xbox 360 had de game niet goed gescoord op zijn uiterlijk en nu, tegen het einde van de rit, is het diep onvoldoende. Regelmatig verdwijnen en verschijnen objecten en gaan je teammembers of tegenstanders dwars door vloeren en muren heen. Het is lachwekkend wanneer een Alien je ondergronds probeert te besluipen, terwijl zijn staart dwars door de grond heen gaat. Screentearing is aan de orde van de dag en effecten op je scherm zijn inconsistent; regendruppels druipen er vanaf, maar mist en andere vormen van water hebben weer geen effect. De sountrack is gelukkig iets beter, met opzwepende muziek. Helaas zet deze regelmatig te laat in of loopt hij te lang door, zelfs bij cutscenes! Een dik minpunt is het geluid van de wapens. Ik weet niet wat men wilde bereiken, maar het is hoogst irritant. Het lijkt alsof men, wanneer je schiet, het geluid van een schreeuwende Alien op de achtergrond heeft toegevoegd voor de spanning. Wat het ook moge zijn, het is een slechte keuze in een game die al vol met slechte keuzes zit. De voice-acting is aardig, maar de lipsync sluit helaas niet aan. Ook beginnen karakters op vreemde momenten plotseling extreem luid te praten of zelfs te schreeuwen. Datgene wat ze zeggen is dan ook weer niet van hoog niveau en van karakteruitdieping of -ontwikkeling is geen enkele sprake.

Aliens: Colonial Marines is een zootje, een wanproduct en een dikke vinger richting de gamers en fans van de Alien-serie, Gearbox en Sega. Het is een schande dat deze game voor de volle prijs in de winkels komt te liggen. In een tijd waarin we Call of Duty, Halo, Killzone en al die andere goede FPS-games kunnen kopen heeft deze titel geen enkel bestaansrecht. Sterker nog, ik denk dat als deze game niet aan een bekende franchise was gekoppeld, het überhaupt nooit uitgebracht was. De game is niet spannend, eerder lachwekkend, en vooral ontzettend slecht. En dat is jammer, want de potentie was er absoluut en met een ontwikkelaar als Gearbox achter de schermen mag je meer verwachten dan dit. Het blijft hopen dat SEGA het gewoon nog een keer met de Alien-franchise probeert en dan zullen wij deze titel zo snel mogelijk vergeten.
Beoordeling
Gameplay   40
Sound   60
Graphics   40
Replay   40

Een wanproduct en een dikke vinger richting de gamers en fans van de Alien-serie.
40


15:32  Electronic Arts laat zich uit over next-gens
08:08  Crysis 3 met Sharp Dressed Man Commercial
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Lawliet op 13-02-2013 om 09:24 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Jammer. Had potentie.

Louis Tinner op 13-02-2013 om 10:07 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Vreemd genoeg krijg ik bij t lezen van de review zin om deze game te spelen

Er blijken wel wat komische momenten in te zitten

Codewarrior op 13-02-2013 om 10:36 [Niv: 110 / Exp: 5485]
Deze haal ik toch.

Weslii op 13-02-2013 om 10:58 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik heb de alien games in tegenstelling tot de films nooit wat gevonden maar dit lijkt wel een absoluut dieptepunt.

Hoewel, Alien op de gamegear was ook verschrikkelijk.

elemeNt op 13-02-2013 om 12:47 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Tja dit zag je eigenlijk al van mijlen ver aan komen als bepaalde media (bedoel ik niet Gamed mee) lyrisch zijn over zo'n titel xD
Hopelijk gaat er eens een studio op staan die van deze game geen shooter maakt, maar een 3rd person survival horror als de oudere RE games of de eerste 2 Dead Space.

Gewijzigd door elemeNt op 13-02-2013 om 12:48

thenativedude op 13-02-2013 om 13:44 [Niv: 137 / Exp: 6865]
zonde dood zonde.

Redneckerz (Redacteur) op 13-02-2013 om 13:59 [Niv: 227 / Exp: 11336]
Toch jammer dat de meeste ontwikkeling door Timegate is gedaan. Ook dat de engine zo beroerd scoort komt op mij over als minpunt. Ik hoor Pitchford nog zeggen dat de Red Ring motor als eerste dynamische belichting ging doen (Eigenlijk wat UE4 nu doet, maar dan op UE3), dat zal zeker ook wel snot geweest zijn.

Helaas geldt het credo weer: Hoe langer de ontwikkelingstijd, hoe slechter de game (geld natuurlijk niet voor alles, maar toch) Als je een rechttoe-rechtaan FPS wil, dan zal dit nog wel leuk zijn.

Gideon op 13-02-2013 om 18:55 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Ik ben blij dat de beroerde engine in de review als een minpunt overkomt; dat was ook de bedoeling


Boogieboyz op 13-02-2013 om 20:35 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Ow ook een review, ff copypaste: Toch maar weer aan de AVP he? Ik vond het al zo raar, mensen zaten daar ook op te wachten maar gingen het vervolgens na release afkraken vergezeld met de voorspelling; Colonial Marines word het helemaal!


Redneckerz (Redacteur) op 13-02-2013 om 21:08 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@Gideon:
Ergens is dat toch jammer. Zoals Pitchford het vertelde had die engine behoorlijk wat potentieel (Anders hernoem je deze ook niet)

Het kan ook best wezen dat ze op het laatste moment de Red Ring hebben geditched en UE3's standaard renderer hebben gebruikt. Als je de demo en de final build naast elkaar zet, zie je het verschil makkelijk.

Gewijzigd door Redneckerz op 13-02-2013 om 21:31

Lazar730 op 14-02-2013 om 07:55 [Niv: 20 / Exp: 978]
zo erg hoe mensen zijn bedrogen met de gameplay demno van 2012. kijk maar naar het verschil
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3z2qVebxlUo

thenativedude op 15-02-2013 om 00:43 [Niv: 137 / Exp: 6865]
ooow als ik die demo weer zie schiet ik weer in tranen.

Cain op 17-02-2013 om 11:10 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3z2qVebxlUo";

WOW..... Dat is echt slecht. Ongelooflijk, wat een bende.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Aliens: Colonial Marines
Type:
Game
Releasedatum:
12-02-2013
Ontwikkelaar:
Gearbox Software
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media