EA had ons natuurlijk niet alleen de nieuwste sportgames te bieden, ook stonden er wat compleet andere games op de lijst, waaronder Black. Een FPS, ontwikkeld door Criterion, uitgegeven door EA.
Bij binnenkomst van Central Studio's in Utrecht keken we eens goed uit over de zaal, genoeg opgestelde consoles. Maar veel games die al lang uit zijn. Haastig gingen we op zoek naar mogelijkheden voor gordijnen en 'closed-doors', we vonden al snel dat er inderdaad een flink gordijn open kon en er boven twee ruimtes waren die geheimzinnig gesloten bleven. De ene ruimte bleek voor de Xbox360 gereserveerd. De andere ruimte gaf ons de mogelijkheid om Black eens goed te bekijken en vooral te beluisteren.
Na heerlijk op een comfortabele bank neer te zijn geploft mochten we het praatje van een Criterion medewerker aanhoren die overduidelijk volledig gemotiveerd was over zijn eigen product. De game moest, volgens hem, de huidige generatie consoles nog een schok vol leven geven in een lang sterfbed. Na ervaring met de verfrissende Burnout games was het volgens hem tijd om met het team aan iets anders te werken.
Het nieuwe idee werd een First Person Shooter. Waarom een First Person Shooter zul je je vast afvragen. De markt voor FPS games op de consoles is immers redelijk bezet. Het genre zou, volgens Criterion, veel te veel van haar 'basics' afwijken door steeds veel te veel in één game te willen stoppen. Geen goede singleplayer en slechte multiplayer meer, of andersom. Geen overbodige voertuigen meer, geen overbodige wapens en tactieken, geen multiplayer. Terug naar het intense gevoel van het schieten zelf. Dat gevoel moet Black ons geven.
|