Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Djangos BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 11:56    Onderwerp: [Review] GP2X F-200 Reageren met citaat



Geregistreerd op: 13 Mei 2008
Berichten: 12

Het onderstaande is een review over de GP2X :

Citaat:





GP2X Review:
Mijn dank gaat uit naar adictron.com voor het leveren van de GP2X voor reviewdoeleinden.

Inhoud:
- GP2X – F200
- Usb kabel
- Stylus pen
- Handleiding
- Software CD
- Snel stappenplan
- De AC adapter en TV-out moet je er zelf bij kopen !
In de review worden o.a Wind and Water en de Geheugen behandeld deze worden er niet standaard bijgeleverd, dit is er namelijk zelf bijgekocht !

De Gp2x is een onbekende in het wereldje van de meeste handheld gamers, de voornaamste reden daarvan zal zijn dat het een import product is uit Korea.
De naam GP2X is bedacht door Matt Bakse die de naam bedacht heeft voor de ‘Bedenk een nieuwe naam’ competitie waarbij je een GP2X kon winnen.
Met de Gp2x kan je veel wat dacht je van muziek luisteren, films kijken, homebrew spelen en gewoon gamen dit kan je natuurlijk ook met de PSP maar de GP2X is open source en laat homebrew dus oogluikend toe.
De voorloper van de Gp2x-F200 was de F-100 deze had geen touchscreen en een joystick, bij de F-200 is de joystick vervangen door een D-pad en is het scherm touchscreen geworden.
De voorloper van de GP2x was de GP32, de Gp32 was niet perfect te noemen maar was al een goede start naar de open sourcce / homebrew wereld.
De GP2X is gemaakt door Gamepark Holdings en de GP32 door Gamepark, Gamepark Holdings is een scheiding van Gamepark onstaan door onverschilligheid , de nieuwe handheld topper met de naam XGP wordt momenteel gemaakt door Gamepark.



Inleiding :
De GP2X – F200 is zoals ik al zei een handheld met een touchscreen, bij een touchscreen hoort een stylus die krijg je er dan ook bij maar om eerlijk te zijn werkt het touschreen gedeelte niet echt optimaal, dit omdat de touschreen vaak niet luistert naar je stylus en ook moet je hard door duwen voordat er iets gebeurd.
Dit is natuurlijk geen probleem ! je moet gewoon de buttons gebruiken en niet het touschreen.
Het scherm van de GP2X is zeer scherp en laat de kleuren goed overkomen daardoor is het kijken van een film op de GP2X leuk om te doen.
De GP2X heeft geen backwards compatibly met de GP32 wel zijn er alle diverse games/homebrew van de GP32 naar de GP2X gepoort.
In de volgende alinea’s lees je meer over de GP2X en kan je misschien tot je keuze van aankoop voor de GP2X komen.

Het systeem :
• Main Processor: MagicEyes MP2520F
o CPU 1: ARM920T - 200 MHz
o CPU 2: ARM940T - 200 MHz
• Dimensies: 143.6mm* 82.9mm*34mm
• Gewicht (zonder batterijen): 161g
• RAM: 64MB
• Interne opslag : 64MB NAND Flash Memory
• Opslag media: SD card
• Ingangen: EXTension poort, USB(2.0), DC in (3.3V, 1A), Hoofdtelefoon jack.
• OS: Linux
• Batterijen: 2 x AA
• Display: TS35ND2501 3.5" TFT LCD
• Resolutie: 320*240(QVGA)
• TV Output: tot 720*480 met aparte S-Video kabel



Het Design :
Het plastic dat is gebruikt om de GP2X in elkaar te zetten ziet er slap en wat lelijk uit, ook de knopjes voelen nep en slap aan.
De kleur wit past wel bij de GP2X dit in combinatie met de blauwe power led ziet het er nog best wel goed uit.
Batterijen in de GP2X plaatsen is geen probleem maar het eruit halen is het wel, je moet hard kunnen trekken om ze eruit te kunnen krijgen.

De werking :
Je zet de GP2X aan met het knopje aan de zijkant, dan duurt het circa 6 seconden voordat je in de OS van de GP2X bent.
Eenmaal in de OS kan je duidelijk navigeren naar hetgene dat je precies wilt doen dit is duidelijk aangegeven en in het engels.
In het begin is het navigeren misschien wat lastig maar na verloop van tijd weet je precies hoe je vloeiend alles moet doen.
Omdat de OS gebaseerd is op Linux is de GP2X snel in zowat alles wat die doet ook omdat Linux open source is kun je om het half jaar een firmware update verwachten voor de GP2X.

De opslag :
De GP2X –F200 kan SDHC kaartjes aan tot 32 GB, dat zijn dus meer dan 10000 liedjes, 100 films, 30 emulators met 1000 roms of 300 homebrew applicaties dat is kort samengevat dus heel veel.

De power :
De GP2X heeft geen accu maar werkt op 2 AA baterijen hiermee kan je rond de 6 uur mee spelen.
De Gp2X heeft tevens de mogelijkheid om er een AC adapter in te stoppen, hierdoor ben je genoodzaakt om op locatie te zijn waar er een stop contact is.
Mijn tip betreffende de batterijen is om oplaadbare (NiMH of lithium) te kopen omdat je anders zeer duur uitbent met het steeds kopen van niet oplaadbare AA baterijen.
Koop geen Alkaline batterijen omdat die soms al binnen 10 minuten op kunnen raken in de GP2X !


Overclocken :
Normaal loopt de processor van de GP2X op 200 MHZ, in veel programma’s kan je dit veranderen naar 260-300 MHZ, in de praktijk heb je dus je GP2X overgelockt.
Het ligt wel aan de GP2X die je hebt want de ene haalt 240 MHZ, de andere 260 MHZ en misschien de ander 300 MHZ, met 300 MHZ kan je full speed PSX games spelen.
Het overlocken op de GP2X kan zonder enige problemen dit omdat de ARM processor ook al wordt die overclocked niet heet wordt.


De Games :

De onderstaande games zijn de beste games die je kunt krijgen voor de GP2X tevens is de gameplay leuk en heb je ze zeker niet in minder dan 15 uur uitgespeeld, naast de onderstaande games heb je er nog veel meer tegen betaling of zelfs gratis.

• Wind and Water : Dit spel is gemaakt door Yuan Works en is een puzzel game dat strategie en actie combineert.
Met een zeer unieke en verslavende gameplay is dit een top spel dat eigenlijk ook naar andere handhelds toe moet worden ge-port.
Indien je hem wilt kopen kan je ook kiezen voor het pakket met eigen sprite zodat je ingame met je eigen sprite kan spelen die dus geheel aan jouw is aangepast.
Als je denkt al veel punten gescoord te hebben kan je op wind-water.net je savegame uploaden zodat je stats omhoog gaan en misschien kom je dan ook hoger in de leaderboard

• Payback : Gemaakt door Apex designs is deze GTA look a like die het meeste uit je GP2X haalt door de mooie 3d omgevingen, goede muziek en de Gta stijl is het de beste game van dit moment voor de GP2X.
De game ziet er niet alleen goed uit maar de gameplay is ook zeer goed dit samen met een dosis humor is het een must have voor de GP2X teminste als je GTA een zeer goede game vondt.

• Vektar : Gemaakt door Dzz voor een GP2X competitie is Vektar, Vektar is gebaseerd op het Xbox arcade spel Geometry Wars dat dus een Arcade Space shooter is..
Het grappige is dat die alleen maar screenshots heeft gebruikt en dus niet het spel zelf heeft gespeeld om het te maken daardoor is het eigenlijk een heel ander spel geworden.

Elk van de spellen zijn tegen betaling te downloaden en te gebruiken op meerdere GP2X’en

De Homebrew :
De onderstaande emulators, games en software zijn maar een kleine greep uit de hoeveelheid de GP2X te bieden heeft !
Tevens zit ik er niet de naam bij van de betreffende emulator/game dit moet je zelf zoeken omdat er diverse verschillende versie’s zijn.

Emulators :
• Commodore 64 : Werkt zonder enige probleem op de GP2X !
• PSX : Het werkt nog niet optimaal op elk PSX spel maar er is vordering, het ligt ook aan de snelheid van je GP2X degene die 300 MHZ aankunnen draaien het makkelijker dan degene die 250 MHZ aankunnen, ook omdat de grafische chip van de GP2X niet 100 % 3d is is het moeilijk om het helemaal optimaal te laten werken.
• Sega Megadrive / Genesis : Nog niet alle games zijn ondersteund maar diegene die dat wel zijn werken 100%.
• Arcade – Mame : Werkt perfect en heeft TV-Out en Joypad ondersteuning
• Snes : De Snes emulator op de GP2X werkt zeer goed dit op 250 MHZ, zo nu en dan heb je frameskips maar verder werkt het gewoon perfect

Games :

• Scummvm : Met Scummvm kan je bijna alle adventure games spelen zoals de oude Monkey Island, Sam en Max etc. alles werkt vloeiend en het werkt zelfs samen met de touchscreen !
• Doom 1 / 2/ Final : Iedereen kent Doom hopelijk en weet dan ook hoe verslavend het spel nog altijd is, op de GP2X kan je doom spelen zonder dat je iets zult missen omdat het volledige sound support heeft ( muziek en effecten) en de mogelijkheid om extra wads te kunnen toevoegen om bijvoorbeeld Simpsons doom te spelen.
• Duke Nukem 3d : Hail to the king, Baby ! is nog altijd van toepassing op de GP2X versie van dit spel, alles werkt volledig net zoals op de PC
• Quake 1 / 2 : Quake 1 werkt vloeiend en werkt in combinatie met extra levels of mods, bij Quake 2 is dit niet het geval die is dan ook een stuk trager.
• Ultima VII : De alom bekende Ultima VII werkt goed op de GP2X, zeker de besturing gaat lekker.
• Wolfenstein 3d : Ook deze game werkt goed op de GP2X, zonder problemen zul je Wolfenstein 3d kunnen uitspelen.
• Rise of the Traid : Behalve dat je het zonder geluid moet doen werkt de game perfect op de GP2X



Software :

• 2Xmark 2006 : Een benchmark programma voor de GP2X om je processor, ram en SD kaart te testen.
• Bochs : Bochs is een PC-emulator voor de GP2X, wat nog zeer traag werkt en waarvan verwacht word dat het niet sneller gaat worden dan het nu is.
Er is geprobeerd om Windows 95 erop te laten draaien dit duurde 6:30 om op te starten.
• GMenu2X : Deze frontend is to the point en duidelijk ! meteen zie je alle aplicaties in icoon stijl, wat de batterijduur is, hoeveel ruimte je nog hebt en op hoeveel mhz je GP2X draait.
• GP2XMB : De GP2XMB is net zoals de GMenu2X een alternatieve frontend voor de GP2X, maar GP2XMB gebruikt de Cross Media Bar stijl dat is de stijl die je ook bij de PSP / PS3 ziet.
Persoonlijk vindt ik dit de mooiste en makkelijkste stijl die er is voor een handheld/console

De Media:

Movie player : De movie player heeft hardwarematige Divx, Xvid,WMV en MPEG support, filmpjes speelt die dan ook af op 30 FPS dit betekent dus dat je zeer vloeiend en mooi beeld hebt als je een film bekijkt.
Ook onthoudt die precies waar je gebleven bent (bookmark) , dit is bijvoorbeeld handig als je even wat plaatjes van je vakantie wilt bekijken en dan weer terug wilt naar de film.
Tevens kan je met de TV-Out van de GP2X je film op groot scherm bekijken.

Mp3 player : De Mp3 player kan MP3, WMA en OGG aan, indien je meer wilt is er homebrew voor te vinden.
Door de krachtige speakertjes van de GP2X kunnen je vrienden en de rest van je omgeving meeluisteren, de speakertjes gaan zeer hard soms met enige vervorming.
Ook heeft de Mp3 Player ‘Equalizer’ presets en is er de mogelijkheid om je liedje te loopen of te gaan shuffelen.
De Mp3 Player ondersteund jammer genoeg geen playlists, de mogelijk tot het toevoegen van favorieten en voor een gedeelte geen songteksten omdat die functie er wil in zit maar alleen het geluid dempt en dat noem ik dus geen songteksten.

Ebook reader : De Ebook reader leest alleen tekstbestanden (TXT) dus geen PDF’s zoals velen misschien zullen denken ook voor het lezen van PDF’s is er homebrew.
De tekstbestanden zijn duidelijk te lezen en met de D-Pad blader je er makkelijk doorheen, ook kan je de kleur van de font en achtergrond veranderen in je eigen smaak.

Image Viewer : De Image Viewer ondersteund JPG, BMP, PCX, GIF, en PNG bestanden, de plaatjes kan je 90 graden draaien ( links / rechts) ook kan je op ze in – uit zoomen.


TV- Out :
Met de TV- Out van de GP2X kan je op je TV: video’s kijken, muziek beluisteren, met homebrew spelen en games spelen dit alles werkt zeer goed waarbij het kunnen kijken van video’s waarschijnlijk het meest belangrijkste is onder de gebruikers van de TV-Out functie.
Om de TV- Out van de GP2X te gebruiken moet je een apart kabeltje erbij kopen deze kun je vinden bij de betreffende shop waar je je GP2X gaat kopen of door ‘GP2X TV Out Cable’ te googlen.

GP2X Cradle :
Als je een Cradle voor je GP2X koopt ( €50) krijg je er 4 USB poorten bij, een serial en een parallel poort, TV-Out aansluiting, Audio out aansluiting, EXT poort en een 5V/3A adapter aansluiting
Een Cradle is dus niet perse nodig maar wel makkelijk als je poorten te kort komt of als je een developer bent of je GP2X gebricked is.




De toekomst:
De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Gamepark, ze zijn bezig met hun geheimzinnige handheld project met de naam XGP, ze hebben gezegd dat je hier makkelijk Quake 3 en Unreal Tournament op zou kunnen draaien.
Er wordt gezegd dat XGP niet meer in ontwikkeling is omdat het zo stil is maar stil betekent niet altijd dat er niks gebeurt, dus ik blijf hopen dat de XGP ooit nog komt.
De GP2X zal competitie krijgen van de Open Pandora dit nieuwe handheld project is tevens gericht op homebrewers, de Open-Pandora zal dit jaar nog wereldwijd te koop zijn.
Er wordt trouwens gezecht dat de GP2X niet meer in maak is, dit is waar dus je moet er snel bij zijn indien je er nog een wilt.


Slot:
Blij begon ik met de GP2X te reviewen, minder blij ben ik nu dit omdat er wat kleine mankementen aan de GP2X zitten zo werkt het touchscreen niet al te goed, is de D-Pad soms wat irritant in gebruik en gaat die uit zonder 2-3 minuten van tevoren te laten merken dat die bijna op is ( zoals de PSP doet) zo kan je niet van te voren saven.
Daarom vindt ik de GP2X dan ook meer een media player dan een handheld voor gaming, er zijn natuurlijk goede games te vinden maar die zijn bij lange niet zo goed dan als je een DS of PSP zou hebben.
Voor het beluisteren / bekijken van media zoals muziek, films of het bekijken van teksten is de GP2X wel uitermate geschikt
Kort samengevat je moet een GP2X kopen indien je films/ homebrew/audio wilt in goede kwaliteit indien je een gamer bent moet je een PSP of DS kopen als je een Retro gamer bent dan is de GP2X weer een goed die of je kan natuurlijk altijd wachten op de XGP of Pandora.



Voor de geïnteresseerde de GP2X-F200 met 2GB geheugen ( met games erop) en Wind and fire plus je eigen sprite heb ik nog te koop staan !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjoerd van der Meer BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:02    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 05 Jul 2006
Berichten: 1203

Dit is meer een groot verkoop praatje aangezien dit je eerste Post is
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Djangos BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:18    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 13 Mei 2008
Berichten: 12

Als het een verkoop praatje was had ik alleen maar lof erover gehad wat dus niet het geval is.
Ik heb nog meer reviews gemaakt ook 1tje waar ik een product helemaal in de pan rijs dus als het goed is moet dat gezegd worden maar als het niks is ook.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjoerd van der Meer BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:22    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 05 Jul 2006
Berichten: 1203

Maar waarom dit als eerste post ?

En de laatste zin... was die nodig

En waarom moet die winkel erbij vermeld worden ? Ik zie dat als reclame.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Joni Philips BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:31    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24889

Och ja, iedereen mag beginnen met een review. Ik heb wel enkele kleine opmerkingen: de XGP is echt gecancelled en de GP2X is niet verbonden met de XGP. Het zijn beide opvolgers van de GamePark 32. GamePark heeft zich echter opgesplitst in 2 bedrijven, het ene maakt de GP2X en het andere de XGP. Het bedrijf achter de XGP is echter reeds een jaar bankroet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sjoerd van der Meer BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:45    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 05 Jul 2006
Berichten: 1203

Nee, oké maar ik heb meer van dit soort posts gezien en die waren tot nu toe allemaal reclame.

Want je moet toegeven dit is niet de normaalste manier van een forum join'en.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Joni Philips BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 12:59    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24889

True, maar hij is geen nieuw lid. Djangos is al drie maanden ofzo aanwezig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Djangos BerichtGeplaatst: 30 Jul 2008 15:50    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 13 Mei 2008
Berichten: 12

Ja, eigenlijk nog wel langer maar was pass vergeten en daarom maakte ik een nieuwe aan met de naam : djangos.
Maar bedankt voor de tips ! en tja je hebt wel een beetje gelijk maar ik wil eigenlijk al me reviews gaan posten ( waar een klein beetje reclame inzit) maar omdat ik het freelance doe moet ik er reclame in zetten van de bedrijven
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Niels BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 10:25    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Aug 2007
Berichten: 292

Djangos schreef:
ik wil eigenlijk al me reviews gaan posten ( waar een klein beetje reclame inzit) maar omdat ik het freelance doe moet ik er reclame in zetten van de bedrijven


Zo is Gamespot aan zijn slecht imago geraakt. een review moet in theorie volledig vrij zijn van dergelijke vormen van reclame.

Je review zelf vond ik niet echt fijn om te lezen (en ik ben al vlug afgehaakt). een tip: zelfs als je hardware reviewt moet alles een vloeiende tekst zijn zonder al te veel technische uitleg (als het product me interesseert zoek ik die zelf wel op). De onderverdeling in verschillende vakjes breekt de review en maakt het lastig om te lezen. het invoegen van plaatjes waarop ik dat beestje in actie kon zien was wel goed, er waren er genoeg maar toch niet teveel dat het storend werkt.

Vergeet ook niet te eindigen met een duidelijke beoordeling (eventueel met subscores) en een eindconclusie. Bij jou weet ik helemaal niet wat ik van dat ding moet verwachten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group